اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

کاهش انتشار ویروس کرونا در ایالات متحده امریکا در نهایت به این موضوع بستگی دارد که آیا افراد می‌توانند، رفتارهایشان را بر اساس اطلاعات موثق و قابل اعتماد در مورد این پاندمی کشنده تغییر دهند یا خیر؟ متاسفانه رسانه‌های اجتماعی اطلاعات نادرستی درباره کووید- 19 منتشر می‌کنند و هنوز بسیاری از امریکایی‌ها به این داده‌ها به عنوان منبع رسانه‌ای توجه می‌کنند. گزارش جدیدی که بنیاد ربوت منتشر کرده، نشان می‌دهد کاربرانی که زمان زیادی صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند نسبت به دیگران نگرش نادرست‌تری درباره شیوع کرونا دارند از این رو اطلاعات و باورهای غلط در میان عموم می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد و بحران را تعمیق بخشد. 


 در امریکا شهروندان و رهبران سیاسی دست به کار شده و بسیاری از اماکن مانند رستوران‌ها، مراکز خرید، مدارس و... بسته شده‌اند و مردم در حال تمرین فاصله‌گذاری اجتماعی هستند. همچنین در بسیاری از شهرها مسوولان از مردم می‌خواهند در خانه بمانند مگر اینکه نیاز یا فعالیت ضروری داشته باشند. با این وجود مهار ویروس کرونا در نهایت به اقدام تک تک افراد بستگی دارد و برای این کار نیاز است مردم اطلاعات موثق و قابل اتکا داشته باشند تا بتوانند تصمیم درستی بگیرند. برای درک بهتر این بحران، بنیاد ربوت پژوهشی در این باره که مردم درباره کووید- 19 چگونه آگاهی کسب می‌کنند همچنین درباره نحوه استفاده‌شان از رسانه‌های اجتماعی انجام داد. این بنیاد همچنین پست‌هایی که درباره ویروس کرونا منتشر شده بود را ردیابی کرد. 3 یافته اصلی این تحقیق عبارتند از: 1- یک‌سوم از مردم به داده‌های افسانه‌ای درباره کووید 19 اعتقاد دارند: بر اساس نظرسجی که از بیش از 1000 نفر در سنین مختلف در سراسر کشور انجام شد حدود یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان حداقل در یک جنبه و در برخی موارد بیش از یک جنبه از اطلاعات‌شان درباره ویروس نادرست است. برای مثال 10 درصد از مردم فکر می‌کنند که شستن بینی با آب نمک به جلوگیری از ویروس کمک می‌کند و 12 درصد از مردم فکر می‌کنند که ویروس منشأ انسانی دارد. 2- رسانه‌های اجتماعلی باعث گسترش اطلاعات نادرست درباره کووید-19 می‌شود: محققان بنیاد ربوت دریافتند که هر چه مردم زمان بیشتری در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند‌ به همان نسبت به افسانه‌ها درباره این ویروس گرایش پیدا می‌کنند. این الگو در این تحقیق واضح بود که افزایش استفاده از رسانه اجتماعی با افزایش اطلاعات غلط درباره ویروس ارتباط دارد. 3- پست‌های مربوط به ویروس بدون ‌لحظه‌ای توقف در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند: تیم تحقیقاتی ربوت با مطالعه روی پست‌های مرتبط با ویروس کرونا دریافت در چند هفته پیش، بیش از هزار توییت در دقیقه درباره کرونا روی توییتر منتشر می‌شود. این توییت‌ها حاوی اطلاعات نادرست به ویژه در شهرهایی مانند نیویورک‌سیتی، لس‌آنجلس، شیکاگو، میامی، سیاتل و دیترویت که ویروس در آنها بیشترین شیوع را داشت، هستند. همه‌گیری بیماری کرونا تبعات جدی روی سلامت، اقتصاد و ثبات کشورها در سراسر جهان دارد. کنترل بهترین راه مبارزه با ویروس است اما کنترل ممکن نیست مگر اینکه مردم اطلاعات درست برای گرفتن تصمیمات عاقلانه داشته باشند. مطالعه ربوت نشان می‌دهد، داده‌های غلط درباره کرونا به شکل آنلاین در حال چرخش است و رسانه‌های اجتماعی به تبلیغ این داده‌ها ادامه می‌دهند. این موضوع برای افراد و جامعه خطرناک است، ما نیاز داریم به مردم اطلاعات قابل اعتماد و موثق درباره ویروس بدهیم و اینکه چطور می‌توانند به بهترین وجه به جلوگیری از انتشار آن کمک کنند.