آرمان ملي/ متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
از زمان شيوع ويروس کرونا، بسياري از پروازهاي هوايي لغو شدهاند که اين بهمعناي تحميل خسارتهاي سنگين بهشرکتهاي حملونقل هوايي جهان است؛ بهگونهاي که غولهاي هوايي در مقابل اين دشمن ميکروسکوپي وضعيت اضطراري اعلام کردهاند. در ايران هم، مسئولان هوايي خواستار اين شدند تا کمکهاي دولتي هرچه سريعتر بهدست آنها برسد تا مجبور بهتعديل نيرو نشوند. در اين بين، آنچه منجر بهشکايت مسافران ايراني شده، نامعلوم بودن سرنوشت پول از دسترفته آنهاست که شرکتهاي خارجي تاکنون از پرداخت آن سر باز زده و حال تصميم گرفتهاند که بهجاي آن دستورالعملهاي ديگري را اجرا کنند؛ ازجمله دادن برگ اعتباري بهمسافران، براي استفاده در سفرهاي آتي.
در حالي که اخيرا خبرهايي در ارتباط با بدهيهاي کلان شرکتهاي هواپيمايي بهمسافران و دفاتر مسافرتي، منتشر شد، انجمن شرکتهاي هواپيمايي در واکنش بهانتشار اين اخبار، اعلام کرد که اين بدهيها متعلق بهشرکتهاي هواپيمايي خارجي است، نه داخلي. هماکنون هم بهنظرميرسد وضعيت پرداختي ايرلاينهاي ايراني نسبت بهايرلاينهاي خارجي بهتر است، چراکه مسئولان هواپيمايي ايران ميگويند شرکتهاي هواپيمايي خارجي پرداخت هزينه بليتها را بهاستفاده مجدد مسافران از شبکه پروازي خود آن هم تا يکسال آينده موکول کردند؛ اين در حالي است که قريببهاتفاق شرکتهاي هواپيمايي ايراني وجه بليتها را بهمسافران بازگرداندهاند و بر سر پرداخت بدهي خود بهمسافران متعهد بودهاند.
اذعان بهتخلف ايرلاينهاي خارجي
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي روز گذشته گفت: ايرلاينهاي خارجي که در ايران پرواز دارند بهجاي پرداخت بدهي خود بهمسافران، بابت سفرهاي لغوشده، پيشنهاد «ووچر الکترونيکي معتبر» يعني برگ اعتباري براي استفاده در آينده بهجاي پرداخت پول را دادهاند. مقصود اسعديساماني به ايرنا افزود: موضوع بدهي ايرلاينهاي خارجي بهمسافران ايراني در حال بررسي و پيگيري از سوي سازمان هواپيمايي کشوري است و انجمن شرکتهاي هواپيمايي نميتواند وارد اين موضوع شود؛ اما اين نکته قابل بيان است، در حاليکه درآمد ايرلاينهاي خارجي نسبت بهبدهي آنها بهمسافران خيلي بيشتر است با اين حال براي پرداخت پول مسافران تخلف ميکنند. او درخصوص وضعيت پرداختي شرکتهاي هواپيمايي داخلي نيز گفت: با اطمينان ميگويم که ايرلاينهاي داخلي سهم بدهي خود را بهمسافران سفرنرفته پرداخت کردهاند و بهآژانسهايمربوطه پولها داده شده است و حتي خيلي از ايرلاينها از آژانسهاي طرف قرارداد خود طلبکار هم هستند. ساماني ادامه داد: بهطورمثال اکنون يکي از شرکتهاي هواپيمايي بزرگ داخلي 40 ميليارد تومان پول مسافران را پس داده است و تعدادي کمي از پرداختيها مانده است که در دست بررسي و اقدام است. دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي، گفت: پول برخي ايرلاينها نيز نزد آژانسهاست؛ برخي آژانسها پول مسافران را پرداخت نکردهاند؛ اما جوسازي ايجاد شده باعث شده که بدهي ايرلاينهاي خارجي بهمسافران بهپاي شرکتهاي هواپيمايي داخلي نوشته شود. پيش از اين، رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي کشوري، گفته بود: ايرلاين هاي داخلي بر سر پرداخت بدهي خود بهمسافران، متعهد بودهاند. او افزوده بود: موضوع بدهي ايرلاينهاي خارجي بهآژانسهاي طرف قرارداد نيز توسط سازمان هواپيمايي در حال پيگيري است و وضعيت اعلام خواهد شد. با اين حال يکي از مسافران ايراني شرکت هواپيمايي ايرعربيا به ايرنا، گفته بود: سفر من بهمقصد شارجه در ايام نوروز امسال بهدليل لغو پروازها کنسل شد، اما از آن زمان تاکنون شرکت هواپيمايي ايرعربيا هزينه بليت کنسلشده را برنگردانده است. او از تلاش خود براي استرداد وجه بليت خبر داد و افزوده بود: نماينده ايرعربيا در ايران بهمسافران گفته است مشخص نيست چه زماني امکان واريز پول مسافران فراهم مي شود. مسافر شرکت هواپيمايي ايرعربيا اظهار کرده بود: وقتي مذاکره با نماينده اين شرکت هواپيمايي خارجي در ايران نتيجه نداد، مستقيم بهخود شرکت ايميل زدم که پاسخ آنها نيز پيگيري بازگشت هزينه ها بهمسافران بود و تاکيد داشتند که نمايندگان آنها در ايران که آژانسهاي هواپيمايي هستند موظف بهپرداخت پول مسافران هستند.
بازار