آرمان ملی/ متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

از زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از پروازهای هوایی لغو شده‌اند که این به‌معنای تحمیل خسارت‌های سنگین به‌شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی جهان است؛ به‌گونه‌ای که غول‌های هوایی در مقابل این دشمن میکروسکوپی وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. در ایران هم، مسئولان هوایی خواستار این شدند تا کمک‌های دولتی هرچه سریع‌تر به‌دست آنها برسد تا مجبور به‌تعدیل نیرو نشوند. در این بین، آنچه منجر به‌شکایت مسافران ایرانی شده، نامعلوم بودن سرنوشت پول‌ از دست‌‌رفته آنهاست که شرکت‌های خارجی تاکنون از پرداخت آن سر باز زده و حال تصمیم گرفته‌اند که به‌جای آن دستورالعمل‌های دیگری را اجرا کنند؛ ازجمله دادن برگ اعتباری به‌مسافران، برای استفاده در سفرهای آتی.

در حالی که اخیرا خبرهایی در ارتباط با بدهی‌های کلان شرکت‌های هواپیمایی به‌مسافران و دفاتر مسافرتی، منتشر شد، انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به‌انتشار این اخبار، اعلام کرد که این بدهی‌ها متعلق به‌شرکت‌های هواپیمایی خارجی است، نه داخلی. هم‌اکنون هم به‌نظرمی‌رسد وضعیت پرداختی ایرلاین‌های ایرانی نسبت به‌‌ایرلاین‌های خارجی بهتر است، چراکه مسئولان هواپیمایی ایران می‌گویند شرکت‌های هواپیمایی خارجی پرداخت هزینه بلیت‌ها را به‌استفاده مجدد مسافران از شبکه پروازی خود آن هم تا یک‌سال آینده موکول کردند؛ این در حالی است که قریب‌به‌اتفاق شرکت‌های هواپیمایی ایرانی وجه بلیت‌ها را به‌مسافران بازگردانده‌اند و بر سر پرداخت بدهی خود به‌مسافران متعهد بوده‌اند.

اذعان به‌تخلف ایرلاین‌های خارجی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روز گذشته گفت: ایرلاین‌های خارجی که در ایران پرواز دارند به‌جای پرداخت بدهی خود به‌مسافران، بابت سفرهای لغو‌شده، پیشنهاد «ووچر الکترونیکی معتبر» یعنی برگ اعتباری برای استفاده در آینده به‌جای پرداخت پول را داده‌اند. مقصود اسعدی‌سامانی به ایرنا افزود: موضوع بدهی ایرلاین‌های خارجی به‌مسافران ایرانی در حال بررسی و پیگیری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نمی‌تواند وارد این موضوع شود؛ اما این نکته قابل بیان است، در حالی‌که درآمد ایرلاین‌های خارجی نسبت به‌بدهی آنها به‌مسافران خیلی بیشتر است با این حال برای پرداخت پول مسافران تخلف می‌کنند. او درخصوص وضعیت پرداختی شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز گفت: با اطمینان می‌گویم که ایرلاین‌های داخلی سهم بدهی خود را به‌مسافران سفرنرفته پرداخت کرده‌اند و به‌‌آژانس‌های‌مربوطه پول‌ها داده شده است و حتی خیلی از ایرلاین‌ها از آژانس‌های طرف قرارداد خود طلبکار هم هستند. سامانی ادامه داد: به‌طورمثال اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ داخلی 40 میلیارد تومان پول مسافران را پس داده است و تعدادی کمی از پرداختی‌ها مانده است که در دست بررسی و اقدام است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: پول برخی ایرلاین‌ها نیز نزد آژانس‌هاست؛ برخی آژانس‌ها پول مسافران را پرداخت نکرده‌اند؛ اما جوسازی ایجاد شده باعث شده که بدهی ایرلاین‌های خارجی به‌مسافران به‌‌پای شرکت‌های هواپیمایی داخلی نوشته شود. پیش از این، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفته بود: ایرلاین های داخلی بر سر پرداخت بدهی خود به‌مسافران، متعهد بوده‌اند. او افزوده بود: موضوع بدهی ایرلاین‌های خارجی به‌آژانس‌های طرف قرارداد نیز توسط سازمان هواپیمایی در حال پیگیری است و وضعیت اعلام خواهد شد. با این حال یکی از مسافران ایرانی شرکت هواپیمایی ایرعربیا به ایرنا، گفته بود: سفر من به‌مقصد شارجه در ایام نوروز امسال به‌دلیل لغو پروازها کنسل شد، اما از آن زمان تاکنون شرکت هواپیمایی ایرعربیا هزینه بلیت کنسل‌شده را برنگردانده است. او از تلاش خود برای استرداد وجه بلیت خبر داد و افزوده بود: نماینده ایرعربیا در ایران به‌مسافران گفته است مشخص نیست چه زمانی امکان واریز پول مسافران فراهم می شود. مسافر شرکت هواپیمایی ایرعربیا اظهار کرده بود: وقتی مذاکره با نماینده این شرکت هواپیمایی خارجی در ایران نتیجه نداد، مستقیم به‌خود شرکت ایمیل زدم که پاسخ آنها نیز پیگیری بازگشت هزینه ها به‌مسافران بود و تاکید داشتند که نمایندگان آنها در ایران که آژانس‌های هواپیمایی هستند موظف به‌پرداخت پول مسافران هستند.

#باهم_شکستش_می‌دهیم
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید