برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

نامزد ریاست مجلس روی خط بی بی سی!

منبع
شرق
بروزرسانی
نامزد ریاست مجلس روی خط بی بی سی!
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
يک عکس از سردار سليماني روبه‌روي جايگاه رياست مجلس و عکسي از آيت‌الله حسن مدرس مقابل ناطقان افتتاحيه مجلس يازدهم قرار داشت. در اولين رديف و جايگاه هيئت دولت، رئيس‌جمهوري، وزير خارجه و وزراي اطلاعات و کشور در مراسم حاضر بودند. ديروز مصاحبه ميرسليم ديگر کانديداي بالقوه رياست با يکي از شبکه‌هاي فارسي‌زبان حاشيه‌هاي زيادي برايش به همراه داشت و او را در نهايت به عذرخواهي واداشت. رئيس دستگاه قضا و رؤساي سابق مجلس يعني علي لاريجاني و غلامعلي حدادعادل ناظر آغاز کار مجلس يازدهم بودند. از ميان ديگر سران کشور، تنها دبير شوراي نگهبان و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام غايبان اين مراسم بودند. گويا غير از تونل ضدعفوني که ميهمانان و نمايندگان براي رسيدن به صحن مجلس از آن عبور کردند، آزمايش کرونا هم از همه گرفته شده بود. برگزاري افتتاحيه با روال معمول اما ممکن نبود. مراسم حضور در حرم امام خميني (ره) طبق دستور ستاد ملي مقابله با کرونا به‌ هم خورد. اين را سيدرضا تقوي رئيس سني مجلس گفت. هرچند 268 نماينده حاضر در صحن برخلاف هشدارها گرد هم مي‌آمدند و گرم گفت‌وگو مي‌شدند. گفت‌وگوهايي که رنگ‌وبوي رايزني‌هايي درباره رياست مجلس را هم داشت. محمدباقر قاليباف، حيمدرضا حاجي‌بابايي، مصطفي ميرسليم و شمس‌الدين حسيني؛ يکي از ميان اينها به کرسي رياست مجلس تکيه مي‌زند که ديروز تقوي به عنوان رئيس سني بر آن نشسته بود. حالا اصولگراياني که چهار سال پيش با رأي مردم از رسيدن به مجلس بازمانده بودند، دوباره اکثريت مجلس را به دست‌ آورده‌اند. افتتاحيه مجلس يازدهم با پيام مقام معظم رهبري و سخنراني رئيس‌جمهوري آغاز شد.
وکيل‌الدوله و معاندالدوله نيستيم
حسن روحاني زود به جلسه آمد و قبل از مراسم تحليف مجلس را ترک کرد. او حدود 40دقيقه‌اي به سخنراني در مجلس پرداخت. حجت‌الاسلام رئيسي هم کنار روحاني نشسته بود. البته با فاصله‌اي که کرونا در مجلس بين همه حاضران در صحن انداخته بود. غير از رئيس‌جمهوري، وزير کشور تنها سخنران دولتي‌ها در جلسه افتتاحيه بود. عبدالرضا رحماني‌فضلي گزارشي از انتخابات مجلس يازدهم داد؛ او که حتي تا آخرين روزها در مجلس دهم نيز بحث‌ها درباره استيضاحش جريان داشت و نمايندگان به عملکردش در اعتراض‌هاي آبان انتقادهاي جدي داشتند. به گزارش «خانه ملت» رحماني‌فضلي مقابل منتخابان اصولگراي يازدهمين دوره مجلس چکيده برگزاري انتخابات را توضيح داد و گفت: ‌«قوانين و مقررات فعلي برگزاري انتخابات خصوصا انتخابات مجلس شوراي اسلامي حقيقتا نيازمند بازنگري جدي است. اميدواريم در تعاملي سازنده بين «دولت دوازدهم» و «مجلس يازدهم»، شاهد بررسي و تصويب لايحه جامع انتخابات که در مجلس است و رافع بسياري از اشکالات و نواقص در زمينه انتخابات است، باشيم».
سيدرضا تقوي اولين ناطق نمايندگان مجلس يازدهم بود. رئيس سني ديروز در نطق خود گفت: «مي‌خواهم مجلس يازدهم را براساس آنچه شناخته‌ام براي مردم معرفي کنم. اين همه معرفي نيست تنها گوشه‌اي از آن را بيان مي‌کنم. در مرحله اول کشور ما به لحاظ تاريخي ۱۱۴ سال است که مجلس دارد و در ميان کشورهاي آسيايي نخستين کشوري است که صاحب پارلمان و مجلس شده. مجلس يازدهم ياد و خاطره چهره پرافتخار و شخصيت عالي‌مقدار شهيد مدرس را گرامي مي‌دارد و عزم خود را جزم کرده تا در کلاس درس مدرس بنشيند و شجاعت و صراحت ياد دهد و ديانت را بياموزد». تقوي ادامه داد که «مدرس يک شخص نيست بلکه يک فکر است، مدرس نماد استقلال مجلس در مقابل زياده‌خواهي‌هاي برخي رجال مستبد و مستکبر است که مي‌ايستند و مبارزاتشان را در سنگر مجلس دنبال مي‌کنند. مدرس در اين خراب‌آباد براي خود خشتي بر خشت نگذاشت زيرا زيباترين و پرارزش‌ترين خانه را خانه زهد، خانه در خيابان آزادي در محله مناعت طبع کوچه کرامت و با پلاک پايداري مي‌دانست و خريداري کرد. بنيان اين خانه را بر زمين ايمان و بر پايه عزت بنا کرد».
او گفت:‌ «مجلس يازدهم معتقد است انبياي عظام براي اقامه عدل برانگيخته شده‌اند. انقلاب اسلامي براي اجراي عدالت ايجاد شده که اين عدالت در طرح‌ها و لوايح و اقتصاد و امکانات به مناطق محروم و توجه به اقشار آسيب‌پذير مدنظر قرار مي‌گيرد. نگاه عدالت‌محور، پرخوري رانت‌خواران و گرسنگي و تنگدستي مردمان را تحمل نمي‌کند». تقوي گفت که در اين مجلس «موفقيت‌هاي انجام‌شده را مي‌پذيريم و به همه مديران موفق خسته نباشيد مي‌گوييم، زيرا مديران مخلص، متعهد و انقلابي را سرمايه‌هاي ارزشمند اسلامي کشور مي‌دانيم؛ البته هرگز از اشتباهات حمايت نمي‌کنيم. ما اصرار بر حفظ اشتباهات انجام‌شده در گذشته در قواي سه‌گانه را نداريم. طبق قانون به اصلاح آنها به شيوه مناسب اقدام خواهيم کرد». هرچند مجلس يازدهم با حاشيه‌هاي زيادي آغاز شده اما تقوي در نطق خود گفت «ما دنبال حاشيه‌سازي نيستيم». او گفت «به حاشيه‌سازان متذکر مي‌شوم که تلاش نکنند ما را به حاشيه ببرند. ما مي‌خواهيم در زندگي مردم تأثيرگذار باشيم. اجازه دهيد مجلس با همين ترکيب در رأس امور باشد. ما وکيل‌الدوله و معاند‌الدوله نيستيم؛ ما مي‌خواهيم براي حل مشکلات مردم با وحدت و يکپارچگي پشت سر رهبر فرزانه انقلاب دست در دست هم مشکلات کشور را حل کنيم». تقوي ادامه داد: ‌«شاخص ما نمايندگان مجلس يازدهم عمل به قانون است و سرلوحه کارمان تعامل با ساير قوا قرار دارد، البته نقد منصفانه و انتقاد واقع‌بينانه به اصلاح امور شتاب بيشتري مي‌دهد. ما از حداکثر اختياراتمان در قانون استفاده مي‌کنيم مجلس يازدهم تصميم دارد اصلاحات، تحقيق و تفحص، انتقاد و نظارت، جلوگيري از اسراف و مبارزه با اشراف‌گري را از خودش شروع کند و بعد به ديگران بپردازد». وقتي او درباره ايستادگي نمايندگان مجلس يازدهم «در برابر زياده‌خواهان مستکبر و جهان‌خواران» و خسارت «نرمش» سخن گفت، فرياد الله‌اکبر مجلس يازدهم بلند شد. تقوي گفت: «از همين جا با امام عهد مي‌کنيم و کلام او را تکرار مي‌کنيم که اگر بند بند استخوان‌هايمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالاي دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌هاي آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستي‌مان را در جلوي ديدگانمان به اسارات و غارت برند، هرگز و هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نمي‌کنيم».
چه کسي رئيس مي‌شود؟ مراسم تحليف مجلس يازدهم مقابل دوربين‌هاي زيادي ثبت شد. هرچند به دليل کرونا تماشاگران اندکي در صحن حاضر بودند. نمايندگان سوگند ياد کردند: «من در برابر قرآن مجيد به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌کنم و با تکيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌نمايم که پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم. همچنين از وديعه‌اي که ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري کنم و در انجام وظايف وکالت، امانت و تقوا را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پايبند باشم. از قانون اساسي اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادي مردم و تأمين مصالح آنان را مدنظر داشته باشم». بعد از اين آنها به جاي اينکه طبق روال هر دوره راهي حرم امام خميني شوند بر سر مزار گلزار شهداي گمنام در مجلس حاضر شدند. اما برنامه ديگر برگزاري مجمع عمومي فراکسيون «مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي» بود. جلسه‌اي که قرار بود در آن کانديداهاي رياست و هيئت‌رئيسه مجلس را مشخص کنند. جايي که بحث‌ و جدل‌هاي زيادي از مدت‌ها قبل پيرامون آن شکل گرفته است. محمدباقر قاليباف همچنان از جدي‌ترين گزينه‌هاي رياست محسوب مي‌شود و از آن سو ائتلاف مديران و وزراي احمدي‌نژادي با حميدرضا حاجي‌بابايي شکل گرفته است. به نظر مي‌رسد ميرسليم و نمايندگان جبهه پايداري در مجلس يازدهم نيز به اين ائتلاف بپيوندند و رأي اندک اصلاح‌طلبان مجلس نيز در اين ميان تعيين‌کننده خواهد بود. بايد ديد فراکسيوني که تاکنون 220 عضو دارد، سرنوشت رياست مجلس را چطور رقم مي‌زند. قاليباف ديروز بعد از پايان مراسم در توييتي نوشت:‌ «تأکيد رهبر معظم انقلاب بر توجه به عدالت و تقويت معيشت طبقات ضعيف از مسير اصلاح خطوط اصلي اقتصاد ملي، اولويت عملياتي مجلس يازدهم خواهد بود. به لطف خدا ‎مجلس قوي با راهگشايي براي نيل به قله‌هاي ترسيم‌شده در قانون و عمل به توصيه‌ها، به مردم ثابت خواهد کرد که انتخاب‌شان درست بوده است». ديروز مصاحبه ميرسليم ديگر کانديداي بالقوه رياست با يکي از شبکه‌هاي فارسي‌زبان حاشيه‌هاي زيادي برايش به همراه داشت و او را در نهايت به عذرخواهي واداشت. با رأي نمايندگان مجلس يازدهم دومين جلسه با دستور انتخابات هيئت‌رئيسه امروز برگزار مي‌شود.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره