کيهان/ متن پيش رو در منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
گزارش روزنامه شرق درباره صادرات بنزين به ونزوئلا، اثبات درستي سياست مديريت مصرف بنزين است که به مدت 4 سال در دولت روحاني تعطيل شد و پس از آن هم با بيتدبيري و دادن شوک قيمتي به مردم همراه بود.
وزارت نفت دولت روحاني سال 94 صرفا از سر لجبازي با دولت قبل، کارت سوخت و سهميهبندي بنزين را لغو کرد و ضمنا قيمت بنزين را هم براي چند سال ثابت نگه داشت. در عين حال سود برخي دلالان موجب شد کشور به واردکننده بنزين از يکسو و هدر دهنده بنزين از طرف ديگر تبديل شود، به نحوي که مصرف روزانه بنزين چندده ميليون ليتر افزايش پيدا کرد و ضمنا بخش عمدهاي از اين به ظاهر مصرف، در واقع قاچاق سوخت ارزان به کشورهاي همجوار بود. روزنامه دولتي ايران دو سال قبل اذعان کرد خسارت روزانه اين قاچاق حداقل 100 ميليارد تومان بود که با احتساب 4 سال حذف سهميهبندي، رقمي معادل 144 هزار ميليارد تومان را شامل ميشود.
مرور اين ماجراي تلخ از آن جهت حائز اهميت است که کشورمان در ماههاي اخير در اثر احياي مجدد نظام سهميهبندي، با کاهش قاچاق و مصرف روبهرو شده و توانسته ضمن صادرات مازاد مصرف داخلي، ارزآوري داشته باشد و تحريمها را نيز بشکند.
روزنامه شرق در اين زمينه نوشت: پنج محموله بنزين راهي ونزوئلا شد. سابقه همکاري بنزيني ايران و ونزوئلا به زمان رياستجمهوري هوگوچاوز باز ميگردد؛ آن زمان که ايران واردکننده عمده بنزين بود و هنوز پالايشگاه ستاره خليج فارسي در کار نبود. مهمترين کشوري که در آن دوره اصطلاحاً هواي ايران را داشت، ونزوئلا بود؛ کشوري که اکنون به واسطه تحريمهاي آمريکايي، از توليد بنزين در پالايشگاه اين کشور که در آمريکا مستقر است، بيبهره مانده و شديدا نيازمند اين محصول حياتي است.
حميد حسيني سخنگوي اتحاديه فرآوردههاي نفت و گاز و پتروشيمي در گفتوگو با شرق اظهار داشت: بر اساس نرخ اعلام شده در رينگ صادراتي بورس انرژي، قيمت بنزين در هر بشکه، در محدوده ۳۵ دلار است که وزارت نفت بعضا با تخفيف پنج دلاري آنها را ميفروشد. اين رقم، قيمت خالص است و به آن تقريبا به همين ميزان، هزينه حمل نيز اضافه ميشود. بنابراين احتمالا هر بشکه بنزين صادراتي به ونزوئلا، کمتر از ۶۰ دلار نيست. با وجود اين، اين قيمت کماکان براي ونزوئلا داراي ارزش است. به گفته او، کل پنج نفتکش حاوي محموله ۱/۵ ميليون بشکهاي با در نظر گرفتن هزينه ۳۰ دلاري در هر بشکه، حدودا ۴۵ ميليون دلار ميارزد که به آن، هزينه حمل نيز اضافه ميشود.
اين فعال اقتصادي با اشاره به بازار صادراتي بنزين ايران پس از افزايش توليد و کاهش مصرف در کشور، تصريح مي کند: با راه اندازي فاز چهار پالايشگاه ستاره خليج فارس، عملا توليد بنزين به بيش از ۱۱۰ ميليون ليتر در روز رسيده، در حالي که مصرف بنزين در کشور در بالاترين پيک خود، بيش از ۸۵ ميليون ليتر در روز نبوده است. اکنون با احياي کارت سوخت، مصرف به زير ۸۵ ميليون ليتر در روز رسيده و با توجه به قرنطينه و شيوع ويروس کرونا و آثار تبعي آنها، اين مصرف، کاهش بيشتري نيز داشته است.
بازار