logo
برگزیده
تحلیل ها

رقابت صدا و سیما و تلویزیون اینترنتی

منبع
آفتاب يزد
بروزرسانی
رقابت صدا و سیما و تلویزیون اینترنتی
آفتاب يزد/ متن پيش رو در آفتاب يزد منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست شايد بتوان گفت يکي از مهمترين پروژه هايي که طي چند روز گذشته به دستور رئيس‌جمهوري افتتاح شده «طرح انتخاب هر ايراني، يک تلويزيون اينترنتي» است؛ اين طرح روز پنج شنبه در حضور رئيس‌جمهور، به‌منظور ارتقاء سهم محتواي داخلي در سبد مصرفي کاربران و افزايش ضريب نفوذ خدمات دسترسي ثابت به شبکه ملي اطلاعات، رونمايي شد. پروژه مذکور با همکاري سازمان فناوري اطلاعات ايران، مرکز ملي فضاي مجازي، ارائه‌کنندگان خدمات ويدئوي خانگي و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسي ثابت به شبکه ملي اطلاعات تهيه شده تا با ايجاد هم‌افزايي و با تامين سامانه‌هاي موردنياز، کاربران بتوانند ضمن برخورداري از اشتراک، دسترسي ثابت به شبکه ملي اطلاعات از اشتراک يک‌ماهه رايگان خدمات تلويزيون اينترنتي نيز برخوردار شوند. گفته مي شود طرح مورد نظر قرار است با رسانه ملي رقابت کند و بايد ديد با توجه به اينکه رسانه ملي بسياري از چهره‌هاي صاحب نام خود را از دست داده است و از آمار ۲۵ درصد تماشاگر براي سريال هاي پخش شده خبر مي دهد، آيا مي تواند برنده اين رقابت باشد؟
>طرح انتخاب هر ايراني، يک تلويزيون اينترنتي مردم مانند هر نياز عمومي ديگري، به محصولات و خدمات فرهنگي نيز نياز دارند. قدرت دنياي امروز، قدرت فرهنگي و گفتمان سازي است. يکي از ابزارهاي اين قدرت نيز رسانه هاي مدرن پخش محتواي ديداري و شنيداري هستند. امروز حدود ۱.۸ ميليون نفر مشترک فعال (با پرداخت حق عضويت) و حدود ۳ ميليون نفر بيننده (بدون پرداخت حق عضويت)، استفاده از سامانه هاي ديداري و شنيداري اينترنتي را تجربه مي کنند؛ البته پيش از آن طعم «حق انتخاب» را در عرصه محتوا تجربه کرده اند. امروزه در دنيا ۷۰درصد ترافيک داده را پخش ويدئو، پادکست و موسيقي تشکيل مي دهند؛ در حالي که در ايران اين ميزان ۲۰درصد است. به همين دليل هم به گفته مسئولان توليد محتوا اصلي ترين چالش فعلي «شبکه ملي اطلاعات» به شمار مي آيد.کارشناسان بر اين باورندکه ضعف در توليد محتواهاي جذاب و کاهش آزادي عمل توليدکنندگان محتوا باعث شده است که سهم ترافيک داخل به اندازه اي که ظرفيت زيرساختي براي آن مهيا شده است، رشد نکند چرا که زيرساخت فعلي شبکه ملي اطلاعات با ظرفيتي بيش از ۱۴ برابر ميزان مصرف فعلي تهيه شده است. وزارت ارتباطات معتقد است توسعه سيستم هاي پخش فيلم، تلويزيون و صوت هم بازار اقتصاد ديجيتال را گسترش ميدهد؛ هم صرفه اقتصادي در توسعه زيرساخت توسط بخش خصوصي را افزايش مي دهد و هم نياز فرهنگي مردم را پاسخ مي دهد. طبق آمار، همين حالا ماهيانه حدود ۷ ميليارد دقيقه از سرگرمي شهروندان از طريق همين سامانه ها پاسخ داده ميشود؛ حالا اما طرحي تحت عنوان « انتخاب هر ايراني، يک تلويزيون اينترنتي» رو نمايي شده است که به گفته وزير ارتباطات با اجراي اين طرح تا انتهاي سال رقم ۷ ميليارد دقيقه با رشد ۱۰۰درصد روبه رو خواهد بود. از طرف ديگر اين طرح سياست کليدي حمايت از هنر و هنرمند را در اختيار دارد چون بازار سازي کرده و بازار تئاتر، سينما و موسيقي را گسترش مي دهد که اين به معني افزايش مخاطب هنر و هنرمند خواهد بود.
>توضيحات وزير ارتباطات آذري جهرمي روز پنجشنبه در آئين رونمايي از اين طرح گفت: « طرح بزرگ «هر ايراني، يک تلويزيون اينترنتي» با کارفرمايي شرکت‌هاي اينترنتي و شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات VOD و با سرمايه 800 ميليارد ريالي بخش خصوصي است. به‌منظور ارتقاء سهم محتواي داخلي در سبد مصرفي کاربران و افزايش ضريب نفوذ خدمات دسترسي ثابت به شبکه ملي اطلاعات، اين طرح با همکاري سازمان فناوري اطلاعات ايران، مرکز ملي فضاي مجازي، ارائه‌کنندگان خدمات ويدئوي خانگي و ارائه‌کنندگان خدمات دسترسي ثابت به شبکه ملي اطلاعات تهيه‌شده تا با ايجاد هم‌افزايي و با تامين سامانه‌هاي موردنياز، هم‌وطنان بتوانند ضمن برخورداري از اشتراک دسترسي ثابت به شبکه ملي اطلاعات به خدمات تلويزيون اينترنتي نيز برخوردار شوند. هدف‌گذاري تعيين‌شده در اين پروژه رسيدن به 5 ميليون مشترک فعال تلويزيون اينترنتي تا پايان سال 99 و ارتقاي سهم محتواي داخلي بر بستر شبکه ملي اطلاعات است.» وزير ارتباطات ادامه داد: «براي اينکه اين طرح‌ها اثرگذار شود و در راستاي حمايت از فعالين حوزه فناوري اطلاعات امروز به 5 هزار شرکت عضو نوآفرين بسته حمايتي به ارزش 50 ميليون تومان تقديم مي‌شود.» آذري جهرمي در پاسخ به سوال رئيس‌جمهوري درباره رقم سرمايه‌گذاري کل پروژه‌ها گفت: «ارزش مالي اين پروژه 2280 ميليارد ريال است که عمده اين سرمايه‌گذاري توسط بخش خصوصي انجام‌گرفته است. تا پايان سال وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي تکميل شبکه ملي اطلاعات و توسعه اقتصاد ديجيتال 10 پروژه بزرگ ديگر در دست افتتاح دارد که در مناسبت‌هاي مختلف از آنها رونمايي مي‌شود.»
>پيروز رقابت صدا و سيما و تلويزيون اينترنتي؟ افت سريال سازي به لحاظ کيفي در تلويزيون و حجم بالاي توليدات در شبکه نمايش خانگي که با استقبال هم از سوي مخاطبان روبرو شده است، يک برد اقتصادي با خود به همراه دارد و باعث شده بسياري از سرمايه گذاران علاقه مند باشند که در اين حوزه جدا از وجه هنري براي خودشان نگاهي بيزينسي هم داشته باشند . اين در حالي است که در شرايط فعلي تلويزيون بسياري از چهره‌هاي صاحب نام خود را از دست داده است و عملا در اين شرايط توليدات نمايشي رسانه ملي خواه ناخواه با افت کيفي مواجه خواهد شد، چيزي که اين روز ها شاهدش هستيم اين است که به رغم اينکه تلويزيون آنتن رايگان در اختيار مخاطبان سريال‌ها قرار مي‌دهد، باز هم تماشاگران علاقه مند هستند با پرداخت هزينه سريال‌هاي جذاب سينماي خانگي را تماشا کنند. اتفاقي که براي تلويزيون به خصوص در حوزه نمايش يک آسيب محسوب مي‌شود. پيش از رونمايي از طرح انتخاب هر ايراني، يک تلويزيون اينترنتي، خيلي از کارشناسان حوزه رسانه بر اين اعتقاد بودند که صدا و سيما از تلويزيون‌هاي اينترنتي عقب مانده است و اين موضوع را به وضوح در ايام عيد و شيوع ويروس کرونا شاهد بوديم به طوريکه آمار تماشاگران تلويزيون هاي اينترنتي که پيش از شيوع کرونا شامل ميليون ها دقيقه تماشا بود، بعد از شيوع کرونا به سه برابر افزايش يافت اما صدا و سيما تنها از آمار ۲۵ درصدي تماشاگر براي سريال هاي پخش شده در روزهاي ويژه کرونا خبر داد و اين درصد بالاترين عددي بود که براي پنج مجموعه تلويزيوني ارائه شده بود و باقي مجموعه ها هر کدام کمتر از ۲۰ درصد مخاطب را به خود اختصاص داده بودند. همين حالا آمارهاي رسمي و غير رسمي منتشر شده از سوي صدا و سيما و تلويزيون هاي اينترنتي نشان مي دهد که اين رسانه با فاصله چشمگيري از تلويزيون هاي اينترنتي عقب مانده است. با همه اين اوصاف بسياري از کارشناسان بر اين نظرند که با توجه به گسترش ارتباطات، شبکه هاي تلويزيوني اينترنتي مي توانند کارکردي مناسب در اطلاع رساني و فرهنگ سازي داشته باشند؛ کارکردي که شايد صدا و سيماي رسمي کشور به دلايلي چون منابع ناکافي مالي و انساني و همچنين انحصار، نتواند به شايستگي به اجرا در آورد، با اين وجود بايد منتظر ماند و ديد پيروز رقابت صدا و سيما و تلويزيون اينترنتي چه کسي خواهد بود؟