برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

دوره وعده‌های توخالی به سر آمده/ آب شرب غیزانیه را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم

منبع
کيهان
بروزرسانی
دوره وعده‌های توخالی به سر آمده/ آب شرب غیزانیه را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنیم
کيهان/ متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست موسوي نماينده مردم تهران در مجلس مي‌گويد که به همراه 12 نفر از نمايندگان فراکسيون نيروهاي انقلاب و به دعوت نماينده مردم اهواز به بازديد ميداني از غيزانيه پرداختيم و در جلسه با مسئولان استاني قرار شد که فاز اول تا دو هفته ديگر و فاز دوم تا دو ماه آينده تکميل شود. سيد نظام‌الدين موسوي نماينده مردم تهران در مجلس يازدهم به همراه 12 نفر از نمايندگان مجلس که همگي از اعضاي فراکسيون نيروهاي انقلاب هستند به منطقه غيزانيه رفته و پاي درددل مردم شريف اين مناطق نشستند. آنها پس از بازديد ميداني در دو نوبت صبح و عصر با مسئولان استاني جلسه‌اي برگزار کرده‌اند.
در اين رابطه با اين نماينده مجلس يازدهم گفت‌وگويي انجام داديم و از او خواستيم تا سفر به غيزانيه را براي خوانندگان کيهان تشريح کند. در اين ارتباط موسوي به خبرنگار کيهان گفت: مدتي قبل عده‌اي از مردم بخش غيزانيه واقع در حومه اهواز اعتراض‌هايي داشتند که اين اعتراض‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌اي هم بازتاب فراواني داشت و معلوم شد که مردم شريف اين منطقه مشکل عديده‌اي در زمينه آب آشاميدني دارند. آقاي يوسفي نماينده مردم اهواز دعوتي از نمايندگان مجلس به‌عمل آورد که بازديدي از آن مناطق داشته باشند و با توجه به شرايط حاد منطقه تدابيري براي مشکلات مردم غيزانيه انديشيده شود.
وي افزود: روز 14خرداد با حدود 12 نفر از نمايندگان مجلس از حوزه‌هاي انتخابيه مختلف به خوزستان رفتيم. به هر حال روز 14خرداد هم روز ارتحال حضرت امام(ره) بود که به دليل بيماري کرونا مراسم برگزار نشد و ما به ذهن‌مان رسيد که در چنين وضعيتي بهترين اقدام عمل به تاکيدات حضرت امام مبني بر رسيدگي به محرومين و مستضعفين است. لذا بنده به همراه عده‌اي از نمايندگان از جمله آقايان ايزدخواه، خزريان، توانگر، رضاخواه، نادري و عمويي از حوزه انتخابيه تهران و آقايان دشتي از حوزه اردکان، گلرو از سمنان و احسان قاضي‌زاده هاشمي از فريمان به اهواز رفتيم و از آنجا به همراه برخي از مسئولان و آقاي ابراهيمي نماينده اهواز از مناطق محروم و حاشيه‌اي اهواز از جمله حصيرآباد و منبع آب و همچنين بخش غيزانيه بازديدهاي ميداني به عمل آورديم و پاي سخن و درددل مردم اين مناطق نشستيم.
موسوي در ادامه گفت: اين مردم شريف مشکلات عديده‌اي دارند براي نمونه مردم حصيرآباد و منبع آب با وجود اينکه داخل شهر هستند مشکلاتي دارند که بايد برطرف شود. اما هدف سفر فعلي ما مشکل آب مردم غيزانيه بود که بايد به سرعت برطرف شود.
وي گفت: به اتفاق مسئولين رفتيم و بازديد ميداني از منطقه غيزانيه به‌عمل آورديم. بايد اين نکته را يادآور شوم که بخش غيزانيه يکي از بخش‌هاي بزرگ کشور است و تعداد زيادي روستا دارد. تاسيسات نفتي زيادي در اين منطقه وجود دارد. مشکل آبرساني به اين مناطق جدي است و در گذشته گويا وزارت جهاد کشاورزي به‌وسيله ‌تانکر به قريب 80 روستاي اين منطقه آبرساني مي‌کرده است. بعدا به دلايلي از جمله اينکه آب و فاضلاب روستايي از وزارت جهاد منفک شده و ديگر اين آبرساني با‌ تانکر هم انجام نمي‌شود. در صحبتي که با مردم اين منطقه داشتيم مي‌گفتند که خودشان با ‌تانکر از مناطق ديگر آب مي‌آورند. با اين وجود برخي از مناطق غيزانيه مشکل آب براي استحمام دارند و برخي روستاها مشکل آب براي حيواناتشان دارند. بسياري از مردم اين منطقه شغل اصلي‌شان دامداري است.
نماينده مردم تهران يادآور شد: البته از گذشته تلاش‌هايي براي آبرساني به اين مناطق صورت گرفته و پروژه‌هايي در دست اقدام است. اين پروژه‌ها بنا به دلايل مختلف طول کشيده است. الان فاز اول پروژه را که شروع کرده‌اند حدود 50 روستا را دربر مي‌گيرد. بنا به دلايلي از جمله اينکه کمبود منابع مالي همين پروژه هم با تاخير روبه‌رو شده است. آنجا در جلسه با مسئولين تاکيد شد که اين پروژه ظرف دو هفته آينده تکميل شود.
از موسوي پرسيديم که با توجه به وجود تاسيسات نفتي در آن منطقه آيا امکان اين‌که منابع مالي اين پروژه‌ها از طريق وزارت نفت تامين شود وجود ندارد؟ که وي در پاسخ گفت: يکي از حرف‌هاي مردم آنجا هم همين است. ما يک اصلي داريم به نام اصل مسئوليت اجتماعي شرکت‌ها که به قول خودماني مي‌توانيم به آن حق آب و گل بگوييم. معنا و مفهوم آن اين است که شرکت‌ها جاهايي که دارند کار مي‌کنند و از زمين و فضا و هواي آنجا استفاده مي‌کنند حقي را بابت آن پرداخت کنند که اين در جهت رفاه عمومي استفاده شود. البته آن‌طور که آنجا گفته مي‌شد براي انجام يکي از اين پروژه‌هاي آبرساني وزارت نفت هم کمکي کرده است اما اين کمک در حد و اندازه‌اي نبوده که بتواند مشکل را حل کند. اتفاقا مردم منطقه هم ناراحتي‌شان از اين است که اين همه تاسيسات و امکانات براي نفت مي‌آيد خب مشکل آبرساني غيزانيه نيز حل شود. در گذشته خبرهايي به‌گوش مي‌رسيد مبني بر اين‌که قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در حال اجراي پروژه‌هاي آبرساني در جنوب کشور است. موسوي در تشريح اين موضوع گفت: پروژه‌هايي که خاتم دارد انجام مي‌دهد پروژه‌هاي کلان است. براي نمونه پروژه آب‌رساني از کرخه به آبادان هم‌اکنون توسط خاتم در حال اجرا هست. در کشور معمولا منبع تامين آب شرب، آب‌هاي زيرزميني است اما نکته‌اي که در جنوب کشور و به‌طور خاص در برخي نقاط خوزستان وجود دارد اين است که امکان استفاده از آب‌هاي زيرزميني وجود ندارد و لذا آب بايد از مناطق ديگر با لوله به آنجا منتقل شود. وي افزود: اکنون براي 30روستايي که باقي مي‌ماند تصميم گرفته شد که از سمت رامشير و رامهرمز آب براي اين مناطق کشيده شود که مشکل آنها برطرف شود. در کل بايد گفت که اين اعتراض مردم غيزانيه اعتراض بحقي هست که پس از گذشت اين همه سال مشکل آب آشاميدني آنها برطرف نشده است. البته به ذهنم مي‌رسد که ما مشکل منابع هم نداشته باشيم. ابهامي که براي خود ما هم وجود دارد اين است که خوزستان نبايد براي اين موضوعات مشکل منابع مالي داشته باشد. چنانکه يک درصد حق توليد نفت بايد به منطقه خوزستان تعلق بگيرد که چنان‌که استاندار خوزستان هم گفته رقمي نزديک به 6 هزار ميليارد تومان است. نماينده مردم تهران تاکيد کرد: در کل جمع‌بندي ما از اين سفر اين شد که در جلسه‌اي که با مسئولان استاني داشتيم قرار بر اين شد که تا دو هفته ديگر فاز اول آبرساني به غيزانيه تکميل شود و تا دو ماه ديگر فاز دوم تکميل گردد که با تکميل فاز دوم ديگر عملا هيچ روستاي غيزانيه بدون آب آشاميدني نباشد.
موسوي در پايان افزود: همچنين گزارش اين سفر به هيئت‌رئيسه مجلس يازدهم ارائه مي‌شود و ما حتما پيگيري خواهيم کرد که وعده‌هاي مسئولان محترم استاني در تاريخ‌هايي مقرر تحقق پيدا کند. بايد تاکيد کنيم که دوره وعده دادن‌هاي بي‌سرانجام سپري شده و نمايندگان مجلس يازدهم در راستاي وظايف شرعي و قانوني خود و براي احقاق حقوق مردم حتما پيگير وعده‌هاي مسئولان ذي‌ربط خواهند بود.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره