logo
برگزیده
تحلیل ها

ماجرای درخواست‌های متفاوت از رئیس‌جمهور

منبع
شرق
بروزرسانی
ماجرای درخواست‌های متفاوت از رئیس‌جمهور
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست حسن روحاني، رئيس‌جمهور کنوني ايران، در حال تجربه‌کردن معضلات ريزو‌درشت زيادي است؛ کسي که در وعده‌هاي انتخاباتي خود خبر داده بود به‌زودي مشکلات را حل مي‌کند و در گزارش‌هاي منظم دوره‌اي، خبر از پيشرفت در حل‌وفصل مشکلات ايران مي‌داد، آن‌قدر درگير مشکل شد که شايد خوش‌‌بين‌ترين مشاورش نيز تصور آن را نمي‌کرد؛ از غافلگيري در عرصه بين‌المللي، خروج دونالد ترامپ از برجام و بازگشت تحريم‌ها تا فضاي ملتهب سياست داخلي. فارغ از سال‌هاي نخست رياست‌جمهوري‌اش، اما حسن روحاني هميشه با رخدادهاي پيچيده‌اي روبه‌رو شده (غالبا غيرمترقبه) که بيشتر انرژي خود، دولت و اعضاي کابينه‌اش را گرفته است. اگر به مشکلات اجتماعي و اقتصادي همين روزهاي ايران نگاهي انداخته شود، شايد ديگر خنده‌دار به نظر برسد که از حسن روحاني خواسته شود به مشکلات ‌به‌وجودآمده در حوزه فوتبال هم ورود کند! با‌اين‌حال چنين فعلي جاري شده و همين روز گذشته محمود اسلاميان، عضو هيئت‌رئيسه فدراسيون فوتبال، از حسن روحاني خواسته براي حل‌وفصل مشکلات موجود در اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال ورود کند. اسلاميان مي‌گويد: «اصلاح اساسنامه فدراسيون فوتبال به صلاح کشور است. ما به نقطه خاصي رسيديم و انتظار من از دولت و شخص رئيس‌جمهور اين است که به اين مسئله ورود کنند. الان در جامعه به‌دليل يک‌سري سوءتدبيرها، مشکلات اقتصادي داريم و يک فوتبال است که عده زيادي به آن دلخوش هستند و نبايد آن را با مشکل مواجه کنيم؛ آن‌هم به‌خاطر سوءتدبير و اصراري که بگوييم 208 عضو فيفا اشتباه مي‌کنند و ما درست عمل مي‌کنيم. اين مسئله در حد رئيس‌جمهور است. ايشان بايد ورود کند و تصميمي گرفته شود که خداي نا‌کرده آسيبي به ورزش کشور وارد نشود». بحث هم کاملا مشخص است؛ بي‌مبالاتي در امر مديريتي فدراسيون فوتبال در هشت سال گذشته، کار را به جايي رسانده که فيفا مي‌گويد تا اساسنامه درست نشود، فدراسيون نمي‌تواند انتخاباتش را برگزار کند. از همه بدتر اينکه فيفا زمان مشخصي را قرار داده تا اين معضل حل شود؛ وگرنه فوتبال تعليق و کميته انتقالي تشکيل مي‌شود. دولت نمي‌خواهد فدراسيون فوتبال «نهاد مستقل» باشد و مي‌خواهد مثل ساير فدراسيون‌ها، نهاد عمومي تلقي شود؛ ولي فيفا پايش را در يک کفش کرده که ديگر بايد دولت ايران بي‌خيال دخالت در امور فدراسيون فوتبال شود. حالا که مديريت خود فوتبال تواني براي حل‌وفصل اين مشکل (درست مثل سال‌هاي اخير) ندارد، دست به دامان رئيس‌جمهور شده‌اند تا مگر با رايزني بشود چنين مشکلي را حل کرد؛ هرچند هنوز هم با وجود مشکلات بسيار، مطرح‌شدن چنين درخواستي خنده‌دار به نظر مي‌رسد.
‌البته اين اولين‌بار نيست که فوتبالي‌ها از حسن روحاني درخواست کمک مي‌کنند؛ در چند سال گذشته، بارها پاي حسن روحاني به فوتبال کشيده شده و بعضا برايش حاشيه‌هايي هم در پي داشته است؛ چه آن زمان که با پوشيدن پيراهن تيم ملي روي صندلي راحتي خود بازي ايران را از طريق تلويزيون دنبال مي‌کرد و چه زماني که متهم شد مشکلات پرسپوليس را حل‌وفصل مي‌کند و بي‌خيال ديگر تيم مطرح پايتخت است. البته هميشه هم درخواست‌ها از سوي مسئولان يا بازيکنان فوتبال نبوده؛ چرا‌که براي مثال مي‌شود به اتفاق بهمن ۱۳۹۴ رجوع کرد که هواداران تيم ملي به صفحه اينستاگرام رياست‌جمهوري ريختند و از او تقاضاي حفظ کي‌روش را کردند! در واقع آن روز در‌حالي‌که صفحه حسن روحاني پستي درباره آبياري مدرن در دو سال و نيم گذاشته بود، کامنت‌هايش درباره تيم ملي فوتبال بود. آن روزها کارلوس کي‌روش اعلام کرده بود براي جلوگيري از فشار به فدراسيون فوتبال، از سرمربيگري تيم ملي استعفا مي‌دهد و آن مسئله باعث شد فوتبال‌دوستان با هجوم به صفحه رئيس‌جمهور، خواهان ورود او به اين بحث و ماندن کي‌روش شوند.
‌لطفا پول بده!
بخش اعظم درخواست‌ها از حسن روحاني در فوتبال، مربوط به مسائل مالي است. در واقع به‌دنبال مديريت ضعيف فوتبال در عرصه باشگاهي و صد ‌البته فدراسيون فوتبال، تقاضاي کمک مالي زيادي از رئيس‌جمهوري شده است. در زير به چند نمونه نشانه خروار اشاره مي‌شود که هر بار به طريقي پاي حسن روحاني به ميان کشيده شده است؛ براي مثال، خرداد 1396 علي پروين پس از حضور در باشگاه پرسپوليس، مصاحبه‌اي مي‌کند و مي‌گويد: «رئيس‌جمهور بايد به 16 تيم ليگ برتري کمک کند. چه اشکالي دارد 500 ميليارد براي اين 16 تيم بگذارند؟ به باشگاهي که بعد از چند سال به‌عنوان يک تيم ايراني به مرحله يک‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا رفته، بايد کمک شود. بايد نظام و وزارت ورزش به باشگاه‌ها کمک کنند». آذر همان سال هم کارلوس کي‌روش که سرمربي وقت تيم ملي بود، پرده از اتفاق جالبي برداشت؛ او بعد از مراسم قرعه‌کشي جام‌ جهاني در جمع نمايندگان رسانه‌هاي ايراني، در‌حالي‌که تأکيد مي‌کرد از طرف فدراسيون به او نامه زده شده که درباره مسائل غيرفني صحبت نکند، گفت: «نمي‌دانم چه مسائلي تکنيکال است و چه مسائلي تکنيکال نيست. سعي کردم از فدراسيون بپرسم تفاوت مسائل فني با غيرفني چه چيزي است. آماده‌سازي براي جام ‌جهاني فني است يا غير‌فني؟ اگر حرفي بزنم که براي آماده‌‌سازي احتياج به حمايت مالي‌ داريم، مشکل خواهم داشت؛ اما روز بعد رئيس فدراسيون فوتبال از من درخواست مي‌کند از معاون محترم رئيس‌جمهور درخواست کمک مالي کنم. در‌عين‌حال نمي‌دانم صحبت کنم يا نکنم». نزديک به يک سال بعد از آن صحبت‌ها و کمي پيش از شروع جام ملت‌هاي آسيا، اين‌بار نوبت به مرتضي پورعلي‌گنجي، مدافع ملي‌پوش، رسيد تا در گفت‌وگو با ايسنا، از حسن روحاني درخواست کمک براي تيم ملي کند؛ «همه تيم‌هاي اين قاره در تلاش هستند تا خود را آماده کنند و دولت آنها نيز در اين راه به آنها کمک خواهد کرد. تيم ما نيز بايد حمايت شود. از آقاي روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور درخواست دارم، وزير ورزش، فدراسيون فوتبال و ساير افرادي که از مديران ارشد نظام هستند، ان‌شاءالله به تيم ملي کمک کنند؛ زيرا اين تيم آبروي ايران است و مردم دلخوشي‌شان اين فوتبال است. در جام جهاني چه مي‌باختيم و چه مي‌برديم، مردم خوشحال مي‌شدند. به‌هر‌حال بايد خيلي خوب کار کنيم تا آبرو و غيرت اين مملکت را حفظ کنيم. بايد براي ايران بجنگيم تا مايه دلخوشي مردم را ايجاد کنيم. اين تيم اگر حمايت شود، بازيکن‌ها انگيزه مي‌گيرند و با خود مي‌گويند که حداقل کساني هستند که به فکر ما هستند. اين روال ادامه داشته باشد، دل مردم هم شاد مي‌شود. ما در زمين تلاشمان را مي‌کنيم تا خوب نتيجه بگيريم و اميدواريم کساني هم که کاري از دستشان برمي‌آيد، کاري براي تيم ملي انجام دهند». البته که بخش زيادي از اين مشکلات متوجه خود حسن روحاني هم بود؛ او و وزارت ورزشش بارها خبر از خصوصي‌سازي دو باشگاه بزرگ پايتخت دادند، ولي هرگز چنين وعده‌اي عملي نشد تا همچنان اين دو تيم دولتي بمانند و از جيب دولت ارتزاق کنند. درباره فدراسيون فوتبال و مديريت آن نيز که به نظر نمي‌رسد جايي براي توضيح‌دادن باقي مانده باشد!
زنان را راه بده! ديگر درخواست زيادي که از حسن روحاني در فوتبال شده، مربوط به حل‌وفصل‌کردن مشکلات ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ايران است؛ اين موضوع چندين‌بار از سوي مسعود شجاعي، کاپيتان تيم ملي، در ديدار رئيس‌جمهوري با اعضاي تيم ملي مطرح شده است. مسعود به‌جاي درخواست کمک مالي به تيم ملي، هر يکي، دو باري که با حسن روحاني ديدار داشته، از او خواسته زمينه ورود زنان به ورزشگاه هموار شود. عادل فردوسي‌پور نيز ديگر چهره‌اي است که درخواست مشابهي داشته است. او در ضيافت شام رياست‌جمهوري در صحبت‌هاي کوتاهي از روحاني درخواست کرده بود زمينه ورود زنان به ورزشگاه مهيا شود. مهم‌ترين فرد در اين رابطه اما جاني اينفانيتو، رئيس کنوني فيفاست. او که براي تماشاي دربي تهران به ايران دعوت شده بود، شرط آمدنش را ديدار با حسن روحاني گذاشت؛ ديداري که در نهايت در فرودگاه انجام شد و رئيس فيفا از حسن روحاني خواست زمينه ورود زنان به ورزشگاه فراهم شود.
اين درخواست اگرچه به شکل محدود، اما بالاخره رخ داد و زنان ايراني بعد از نزديک به 40 سال توانستند براي ديدار ايران – کامبوج، در مرحله انتخابي جام جهاني، با خريد بليت راهي ورزشگاه آزادي شوند. البته گرفتن موافقت نهادهاي مختلف براي ورود زنان به ورزشگاه، انرژي زيادي مي‌طلبيد، ولي به‌هررو به‌گونه‌اي ناقص اين درخواست عملي شد.
از روابط ديپلماتيک استفاده کن!
اين مورد هم باز شايد عجيب باشد، ولي به‌هر‌حال امري واقعي است. آذر 1396 حسن روحاني از روابط ديپلماتيک خود براي حل‌کردن مشکل مهدي طارمي و باشگاه پرسپوليس استفاده کرد؛ آن زمان پرسپوليس درگير مسئله پرونده مهدي طارمي در فيفا و شکايت باشگاه ريزه‌اسپور ترکيه بود که آن شکايت دردسرهاي زيادي براي اين باشگاه ايجاد کرده بود و علاوه بر محروميت از دو پنجره نقل‌و‌انتقالاتي، مبلغ سنگيني هم بايد به‌عنوان جريمه پرداخت مي‌کرد. اين مشکلات در‌حالي‌که مي‌رفت براي پرسپوليس گران تمام شود، با ورود مسئولان کشور و وساطت حسن روحاني در ملاقات با همتايان ترکيه‌اي، يک‌باره تغييرات مثبتي ايجاد شد و با ورود اردوغان به ماجرا و توصيه اکيد به باشگاه ترکيه‌اي براي تعامل با پرسپوليس، تا حد زيادي مشکل برطرف شد. با وجود محروميت پرسپوليس از سوي فيفا، باشگاه ترکيه‌اي شکايتش را پس گرفت تا پرسپوليس مجبور به پرداخت جريمه مالي سرسام‌آور نشود. شبيه اين اتفاق البته 24 سال قبل و پس از انتقال علي دايي به آرمينيا بيله‌فلد آلمان رخ داده بود؛ جايي که باشگاه السد قطر از باشگاه پرسپوليس به دليل اين انتقال شکايت کرد و باعث محکوميت اين باشگاه در زمان مديريت امير عابديني شد. در اين شکايت، فيفا پرسپوليس را محکوم به پرداخت يک ميليون دلار غرامت به باشگاه السد قطر کرد که پرداخت آن در توان باشگاه نبود و مي‌رفت منجر به محروميت اين باشگاه شود و نگراني زيادي در دل هواداران تيم ايجاد کرد. در همان دوران بود که سران سياسي کشورمان در روابط ديپلماتيک با کشور قطر بودند و در رفت‌و‌آمد آنها، بحث مشکل پرسپوليس با السد قطر هم پيش کشيده شد. در نهايت پس از رايزني محمد خاتمي (رئيس‌جمهور وقت) با امير قطر، باشگاه قطري شکايتش را از باشگاه پرسپوليس پس گرفت تا سرخ‌پوشان به سلامت از اين مشکل عبور کنند.
با وزيرت صحبت کن!
داستان پرسپوليسي‌بودن مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش کنوني هم دردسرهاي زيادي براي حسن روحاني داشته است. اگرچه سلطاني‌فر بارها به اين موضوع اشاره کرده که هرگز تفاوتي بين تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس قائل نشده و هر دو را به يک چشم ديده، ولي هواداران، مربيان، مسئولان و پيش‌کسوتان استقلال، چنين موضوعي را قبول نمي‌کنند و همواره از رئيس‌جهمور درخواست دارند با صحبت‌کردن با وزير ورزش، به او تلنگري بزند. آذر سال گذشته جواد قراب، عضو پيشين هيئت‌مديره استقلال، در گفت‌وگو با مهر، چنين موضوعي را عنوان کرد و گفت: «در اولين برخوردي که با وزير ورزش داشتم، خودش به شخص من گفت عاشقانه پرسپوليس را دوست دارم. من مشکلي با اينکه او پرسپوليس را دوست دارد، ندارم؛ مشکل من و امثال من اين است حالا که مسئوليت دارد، بايد به دو تيم به يک چشم نگاه کند. چطور مي‌شود پرسپوليس سال‌هاست هيچ مشکلي ندارد، اما در همه سال‌هاي وزارت آقاي سلطاني‌فر، هميشه استقلال کانون مشکلات و حاشيه بوده است؟ من امروز به‌عنوان يک مو‌سپيد‌کرده باشگاه استقلال، دست‌به‌دامان رئيس‌جمهور محترم مي‌شوم و از او مي‌خواهم به موضوع اين باشگاه ورود کند و به سلطاني‌فر دستور بدهدبه وضعيت ما با 20، 30 ميليون هوادار رسيدگي کند».
فوتبال را برگزار نکن! درخواست از رئيس‌جمهور براي ورود به اساسنامه فدراسيون فوتبال، تنها درخواست سال جاري فوتبالي‌ها از حسن روحاني نيست؛ ارديبهشت همين سال، سعيد آذري، مديرعامل باشگاه فولاد، از رئيس‌جمهور خواسته بود به‌دليل ويروس کرونا، مانع برگزاري رقابت‌هاي ليگ شود. او در‌اين‌باره گفته بود: «روزي که کسي جرئت نداشت درخواست تعطيلي ليگ برتر را بدهد، من از رئيس‌جمهور درخواست تعطيلي ليگ را داشتم و برخلاف خيلي از مدير‌ها که در طول يک هفته حرف خود را تغيير مي‌دهند، من اين‌گونه نيستم و باز هم مي‌گويم اولويت اول و آخر من، سلامتي مردم، هواداران، بازيکنان، کادر فني و عوامل باشگاهم است». حالا که خيلي مختصر به تعدادي از درخواست‌هاي فوتبالي‌ها از حسن روحاني اشاره شد، به نظر مي‌رسد او نه‌تنها بايد مشکلات مرتبط با سياست داخلي و خارجي، وضعيت معيشت مردم و بحران‌هاي اقتصادي را حل‌وفصل کند، بلکه بايد کفشي آهني پا کرده و براي فوتبالي‌ها خيلي ويژه‌تر، رئيس‌جمهور باشد!
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره