برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

چرا واکسن به ایران نمی دهند؟

منبع
آفتاب يزد
بروزرسانی
چرا واکسن به ایران نمی دهند؟
آفتاب يزد/ متن پيش رو در آفتاب يزد منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست عضو کميته کشوري کرونا در گفتگو با آفتاب يزد : ما خودمان اقدامي نکرديم ، واکسني هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهاي اروپاي غربي پيش خريد کرده اند، ما نه پول خريد اين واکسن ها را داريم و نه به دليل تحريم ها اين واکسن را به ما مي دهند
«هر ۱۳ دقيقه يک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت مي کند و هر ۳۳ ثانيه يک نفر در ايران به بيماري کوويد۱۹ مبتلا مي شود. » اين ها سخناني است که ايرج حريرچي معاون وزارت بهداشت چند روز پيش عنوان کرده بود، اما آن روز ها کرونا در يک روز 162 نفر را به کام مرگ نکشيده بود! حالا اما يافته هاي جديدي در خصوص کرونا شنيده مي شود که ترس ها و نگراني ها را در خصوص شيوع چشمگير دوباره اش افزايش مي دهد؛ اين در حالي است که کارشناسان مراسم‌هاي سوگ و عروسي و همچنين مسافرت هاي خرداد ماه را دليل اصلي شيوع دوباره کرونا مي دانند، با اين حال برخي متخصصان از تغيير علائم باليني اين بيماري سخن مي گويند و برخي ديگر معتقدند که بايد هر چه تا کنون درباره کرونا شنيده ايم فراموش کنيم چون هيچ کس در مقابل اين ويروس دموکرات مصون نيست!
تذکراتي که هيچگاه جدي گرفته نشد! رعايت فاصله اجتماعي به عنوان يکي از اصول پيشگيري از انتقال ويروس کرونا همواره مورد تاکيد قرار داشته و دليل اصلي که با بازگشايي ها صورت گرفت، در پيش گرفتن سياست زندگي مسالمت آميز با کرونا بود؛ با اين حال اما در اين مدت به نظر مي رسد کمتر توجهي به فاصله گذاري اجتماعي شده است و حتي در برخي از شهر ها شاهد بوديم که با وجود بسته بودن تالار ها، مراسم سوگ و سور عروسيشان را در خانه ها، پارکينگ ها و حتي کارواش ها بر گزار مي کردند و چندين نفر در همين مراسم ها به کرونا مبتلا شدند! تنها همان ايام تعطيلات فروردين ماه بود که خطر کرونا جدي گرفته شد و بعد از آن ديگر مشکلات به قدري طاقت فرسا بود که کرونا روز به روز به فراموشي سپرده شد و ديگر توجهي به آن نشد تا اينکه طي يک هفته اخير شاهد افزايش شيوع هر روزه کرونا در کشور بوديم و بار ديگر بيمارستان ها پر شد از بيماران کرونايي که روزهاي قرنطينگي خود را طي مي کنند! کادر درمان هم که هنوز خستگي روز هاي طاقت فرساي اسفند و فروردين ماه از تنشان بيرون نرفته بود بار ديگر لباس رزم پوشيده و به ميدان آمده اند تا به نبرد با کرونا بروند! با اين حال باز هم تذکرات در خصوص استفاده از ماسک جدي گرفته نمي شود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت همچنان 50 درصد از جوانان از ماسک استفاده نمي کنند!
علائم جديد کرونا ويروس کارشناسان بر اين اعتقادند که اگرچه بيماري کوويد ۱۹ در ابتدا با تب و تنگي نفس ظاهر مي‌شود، ولي در صورت گسترش مي‌تواند ساير اندام‌ها مانند کليه، کبد و مغز را نيز درگير کرده و حتي منجر به سکته مغزي و يا قلبي شود. بنابراين در صورت عدم درمان و رسيدگي مي‌تواند خطرناک باشد. حالا در بيماران کرونايي علاوه بر نشانه‌هاي معمول کرونا همچون گلودرد، سرفه و بدن درد، برخي علايم غيرمعمول نيز مشاهده مي‌شود، به عنوان نمونه کهير نشانه‌اي است که کسي فکر نمي‌کرد به دليل کرونا ايجاد شود، اما در حال حاضر به گفته متخصصان يکي از نشانه‌هاي غيرمعمول کروناست. همچنين ضايعات جلدي مثل زخم انگشتان پا، ريزش مو و کچلي از ديگر علايم کرونا هستند که ممکن است در دوره نقاهت بروز پيدا کنند. ليلا بلوکات هنر پيشه کشورمان که به تازگي به کرونا مبتلا شده بود درباره علائم باليني اين بيماري گفته است که در زمان نقاهت حتي دچار کوري کوتاه مدت هم شده که پزشک معالجش اين موضوع را عوارض داروهاي کرونا عنوان کرده است. هر چند که اين هنرمند در حال حاضر بينايي خود را به دست آورده اما به نظر مي رسد کرونا با علائم باليني جديدي ظاهر شده است.
اطلاعات قبلي را فراموش کنيد! عضو کميته کشوري بيماري‌هاي عفوني روز گذشته در خصوص شرايط جديدي که کرونا رقم زده است گفت: «خطر کرونا براي کودکان کمتر از بزرگسالان نيست و تصور مصونيت کودکان از اين ويروس اشتباه است.» مينو محرز افزود:« در ابتداي شيوع کرونا با توجه به گزارش هايي که از چين آمده بود، تصور مي شد ميزان ابتلا به کرونا در بين کودکان کم است اما بعد مشخص شد که اين تصور درست نيست و ميزان ابتلا به کودکان کم نيست و در مواردي کودکان با علايم شديد به بيماري کوويد۱۹ مبتلا مي شوند و حتي در مواردي فوت مي کنند. ميزان شيوع کرونا در بين کودکان در ماههاي گذشته بيشتر نشده اما ميزان موارد شناسايي بيشتر شده، به عنوان مثال بخش کرونا بيمارستان کودکان مفيد هميشه تعداد قابل توجهي کودک بدحال مبتلا به کوويد۱۹ دارد. در مجموع ابتلا به بيماري کوويد۱۹ در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است اما کودکان نيز مي توانند مثل بزرگسالان به اين بيماري مبتلا شوند و علايم ريوي و ساير علايم اين بيماري در کودکان نيز مشاهده مي شود البته همزمان با کرونا شاهد ابتلاي کودکان به بيماري کاوازاکي هم در برخي مناطق کشور هستيم که علايم ريوي شبيه کرونا دارد.» محرز تصريح کرد:« در مجموع ميزان بروز بيماري کوويد19 و ابتلا به کرونا در کشور و دنيا تغيير چنداني نکرده اما دقت در تشخيص بهتر شده است. در گذشته بيشتر به علايم ريوي، تنفسي و تب براي تشخيص اين بيماري توجه مي شد اما اخيرا علايم گوارشي و مغزي و از جمله سکته نيز به عنوان علايم مهم ابتلا به کرونا مورد توجه قرار مي گيرد و بعد از تست مشخص مي شود که افرادي که اين علايم را داشتند به کرونا مبتلا هستند، ضمن اينکه ميزان تست نيز نسبت به ماههاي گذشته بيشتر شده است.» وي درباره توليد واکسن کرونا گفت: تلاش هاي زيادي در دنيا براي توليد واکسن کوويد۱۹ در جريان است و گر چه توليد اين واکسن دور از انتظار نيست و اميدواري ها براي توليد واکسن کرونا زياد است اما هنوز تا رسيدن به اين واکسن بيش از يکسال زمان لازم است. هنوز هيچ داروي اختصاصي براي درمان بيماري کوويد۱۹ در دنيا وجود ندارد، داروهاي زيادي در حال کارآزمايي باليني هستند از جمله در اروپا يک تحقيق بزرگ کارآزمايي باليني با ۵ هزار نفر در حال انجام است. يک تحقيق بزرگ ديگر نيز درباره اثربخشي داروها توسط سازمان بهداشت جهاني در حال انجام است که حدود ۱۴۰۰ نمونه بيمار نيز از ايران در اين تحقيق هستند اما هنوز به طور قاطع هيچ داروي درمان کننده براي کوويد۱۹ در دنيا معرفي نشده است.»
پيش خريد واکسن هاي دانشگاه آکسفورد توسط اروپايي ها مسعود مرداني، فوق تخصص بيماري هاي عفوني و ديگر عضو کميته کشوري کرونا نيز در خصوص اوج گيري شيوع مجدد کرونا به آفتاب يزد گفت:« اين موضوع قابل پيش بيني بود و ما از چند هفته قبل اين موضوع را به مردم گفته بوديم، حتي وضع از اين هم وخيم تر خواهد شد اگر پروتکل هاي بهداشت را رعايت نکنند! در تعطيلات خرداد ماه که چند هفته متوالي هم بود ميليون‌ها خودرو از تهران به سمت شهر هاي مختلف ايران روانه شدند و اکثر آن ها وقتي به تهران برگشتند ناقل بيماري بودند! نتيجه اين مسافرت ها بود که امروز ميبينيم بيماري افزايش يافته و مرگ و مير بر اثر آن بيشتر شده است. از طرف ديگر مردم مثل قبل فاصله گذاري اجتماعي و پروتکل هاي بهداشتي را رعايت نمي کنند! خيلي ها ماسک استفاده نمي کنند و ما مجبور شديم از 15 تير استفاده از ماسک را اجباري اعلام کنيم. به عبارتي مي توان گفت ترس از کرونا در مردم از بين رفته است و مردم حالا فکر مي کنند که توصيه ها و تذکر هاي ما شوخي است. همه اين مسائل دست به دست هم داده تا امروز شاهد افزايش موارد مرگ و مير و مبتلا به کرونا در کشور باشيم. اگر پروتکل هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي رعايت نشود وضعيت از اين هم بدتر مي شود.» او در خصوص علائم جديد کرونا نيز گفت:« عمده بيماراني که مراجعه مي کنند داراي علائم گوارشي و تنفسي هستند، علائم گوارشي که بي اشتهايي، تهوع و استفراغ، درد شکم و اسهال است و بسيار هم شايع است؛ مشکلات تنفسي هم همان موارد گذشته تب و لرز،سرفه هاي طولاني و خشک، تنگي نفس و بي اشتهايي است. نکته‌اي که خيلي حائز اهميت است اما مردم کمتر به آن توجه مي کنند اين است که وقتي يک نفر در خانه به کرونا مبتلا مي شود تمام اعضاي خانواده را مبتلا مي کند چون در خانه رعايت قرنطينه خانگي را انجام نمي دهند. به نظر من در بازگشايي مجامع، رستوران ها، کلاس هاي درس، آرايشگاه ها، مهد کودک ها، دانشگاه ها، مراکز تجاري، مراکز زيارتي و سياحتي و نماز هاي جمعه تعطيل شد و بايد کم کم از اين تجمعات کم شود.» اين عضو کميته کشوري کرونا در خصوص گفته هاي وزير بهداشت در خصوص کشف واکسن ايراني کرونا گفت: « واکسني هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهاي اروپاي غربي پيش خريد کرده اند، ما نه پول خريد اين واکسن ها را داريم و نه به دليل تحريم ها اين واکسن را به ما مي دهند؛ بنابر اين ما تنها بايد به اميد خدا باشيم تا به کمک سازمان بهداشت جهاني بتوانيم از اين شرايط خلاصي پيدا کنيم. اما به مردم قول مي دهيم اگر رعايت همه مسائل بهداشتي را داشته باشند مثل قبل مي توانيم بيماري را کنترل کنيم اما اگر رعايت نکنند در شرايط و وضعيت بد تري قرار خواهيم گرفت.» اين طور که معلوم است براي ما تنها راه براي مقابله با کرونا، رعايت فاصله گذاري اجتماعي، استفاده از ماسک و رعايت پروتکل هاي بهداشتي است. بنابر اين يک بار ديگر به جاي فکر کردن به خودمان به عزيزانمان فکر کنيم و پروتکل هاي بهداشتي را براي اينکه کمتر آسيبي به آن ها وارد شود رعايت کنيم و در پويش « من ماسک مي زنم» شرکت کنيم و ديگران را هم تشويق کنيم تا در اين پويش همگاني شرکت داشته باشند.