برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

آژیروضعیت قرمز در ایران

منبع
همشهري
بروزرسانی
آژیروضعیت قرمز در ایران
همشهري/ متن پيش رو در همشهري منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست مسعود مرداني‌/ از همان ابتدا که طرح تقسيم‌بندي شهرها بر مبناي رنگ قرمز، زرد و سفيد مطرح شد، به‌نظر مي‌رسيد اين طرح نمي‌تواند نتيجه‌بخش باشد و حالا با گذشت مدتي از اجراي اين طرح، ديديم که خيلي هم کارساز نبود. اگر قرار بود اين استراتژي جواب دهد، امروز نبايد با طغيان کرونا در همه مناطق ازجمله قرمز، زرد و سفيد روبه‌رو مي‌شديم. سازمان جهاني بهداشت يک‌ماه و نيم پيش اعلام خطر کرده و گفته بود: کشورهايي که در بازگشايي اداره‌ها، کارخانه‌ها و باز کردن مراکز زيارتي و سياحتي تعجيل کردند، ممکن است با فاجعه روبه‌رو شوند و اتفاقي که اين روزها در کشور شاهدش هستيم، همين وضعيتي است که پيش‌بيني مي‌شد. با وجود اينکه در يکي، دو ماهه اول اقدامات خوبي براي کنترل بيماري داشتيم، اما حالا با برداشتن قرنطينه و بازگشايي مراکز مختلف، شاهد هستيم حداقل هر 10دقيقه يک ايراني به علت ابتلا به کرونا فوت مي‌کند. اين براي مملکت، مسئولان و براي ما که داعيه‌دار سلامت هستيم، فاجعه است. فکر کنيد يک نفر از درگذشتگان، از افراد خانواده شما باشد. آيا ناراحت نمي‌شويد؟ 
حالا که به اين شرايط رسيديم بايد همه ازجمله مردم و مسئولان همکاري کنند؛ وگرنه نمي‌توانيم اين ويروس را کنترل کنيم. به همين دليل به جاي اعلام فهرست روزانه شهرها و استان‌هاي قرمز و در معرض هشدار بايد بگوييم کل ممکلت در وضع هشدار است و بعد از اعلام اين هشدار، ببينيم چه راهکاري مي‌تواند ما را از مخمصه نجات دهد. البته سازمان بهداشت جهاني براي همين زمان و شرايط فعلي ما هم استراتژي دارد و مي‌گويد اگر فاصله‌گذاري اجتماعي آنطور که بايد و شايد در جامعه اجرا نمي‌شود و شهروندان اعتقادي به در خانه ماندن مثل روزهاي اول ندارند، يک کار مي‌تواند شما را نجات دهد و آن هم، استفاده از ماسک در همه اجتماعات است. در شرايط فعلي بهتر است دولت روي همين مسئله کار کند و به همه افرادي که وارد اماکن عمومي مثل مترو، اتوبوس، مراکز زيارتي، سياحتي، کارخانه‌ها و مراکز بهداشتي مي‌شوند، يک ماسک رايگان بدهد. درنظر داشته باشيد که عده‌اي از مردم توان خريد ماسک را ندارند و دولت مي‌تواند همانطور که براي قند و شکر يا بنزين که جز ضرر چيزي براي مردم ندارد، يارانه درنظر مي‌گيرد براي ماسک هم يارانه درنظر بگيرد.
استفاده از ماسک و اجباري شدن آن بايد مهم‌ترين استراتژي دولت در شرايط حال حاضر باشد، اما به دو نکته ديگر هم بايد توجه داشت. اول اينکه، در بازگشايي مراکز مختلف تجديدنظر کنيم. اين تجديدنظر از آن جهت لازم است که مثلا آمار نشان مي‌دهد در يک جمع 140نفره در يک عروسي، 40نفر آلوده هستند که اين 40نفر هر کدام چند نفر از اعضاي خانواده را مبتلا مي‌کنند. يک روستا با يک عروسي آلوده مي‌شود و همين افراد آلوده به روستاي همسايه مي‌روند و بعد بيماري به شهر سرايت مي‌کند و در نهايت شهرستان و استان در شرايط هشدار قرار مي‌گيرد يا در نمونه ديگر، شرکت‌هاي هواپيمايي 24ساعته کار مي‌کنند و هيچ‌کدام پروتکل‌ها را رعايت نمي‌کنند و افراد آلوده به راحتي بين شهرها تردد مي‌کنند. نکته دوم که بايد به آن توجه کرد، آموزش شهروندان است. مردم بايد بدانند بيماري تمام نشده است و حتي اين روزها، کرونا از اسفند و فروردين حادتر است که موارد جديد ابتلا و مرگ‌ومير اين موضوع را نشان مي‌دهد. روز چهارشنبه گذشته من به تنهايي 68مريض را معاينه کردم که 62نفر از آنها مبتلا به کرونا بودند و همه هم مبتلايان جديد بودند و حدود 60درصد آنها متأسفانه در ‌ماه اخير به سابقه مسافرت‌هاي غيرضروري خود اشاره مي‌کردند.