برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بی‌توجهی مخالفان ظریف به منافع ملی

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
بی‌توجهی مخالفان ظریف به منافع ملی
روزنامه شهروند/ متن پيش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست صادق زيباکلام/ روز گذشته، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشور در جلسه علني مجلس پاسخگوي سوالات نمايندگان بود؛ مجلسي که اکثريت آن را اصولگرايان تشکيل مي‌دهد و همان‌گونه که ديروز مشاهده کرديم، موضع بسيار تندي نسبت به دولت در پيش گرفته است. هرچند جواد ظريف سعي کرد مانند هميشه با رعايت احترام کامل نسبت به نمايندگان به پرسش‌ها و انتقادهاي آنان پاسخ دهد. از ابتداي تشکيل اين مجلس مشخص بود که مخالفان دولت، مانند جبهه پايداري و احمدي‌نژادي‌ها در برابر دولت شمشير را از رو بسته‌اند. حالا امروز شاهد بوديم با آقاي ظريف چنين برخوردي انجام شد؛ ممکن است مجلس در آينده با وزراي ديگر دولت روحاني نيز چنين رفتاري کند و درنهايت شايد در شهريورماه به مناسبت هفته دولت، سوال يا استيضاح از رئيس‌جمهوري در مجلس آغاز شود.
در يک‌سال باقي‌مانده از دولت روحاني شاهد هرگونه آزار و اذيت دولت از سوي مخالفان دولت خواهيم بود. در چنين برخوردي که يک مثال از آن را با ظريف ديديم، تنها مسأله‌اي که براي مخالفان دولت اهميت ندارد، منافع ملي کشور است. آنها به هيچ‌وجه به شرايطي که در کشور وجود دارد، واقع‌بينانه نگاه نمي‌کنند و تنها منافع گروهي در اين ميان اهميت دارد. اگر بخواهيم نگاهي واقع‌بينانه و منصفانه به فعاليت ظريف در جايگاه وزير امور خارجه داشته باشيم، بايد بگوييم واقعا هرگز اتهام خيانت و وطن‌فروشي به او نمي‌چسبد، اما شاهديم که اين اتهامات به راحتي بر زبان مخالفان دولت جاري مي‌شود. هرچند در اين ميان همان‌گونه که خود آقاي ظريف هم در مجلس مطرح کردند، اقدامات وزير امور خارجه مورد تأييد مقام معظم رهبري بوده و ايشان بارها از وزير امور خارجه حمايت کرده‌اند و به نظرم بعيد است مجلس بخواهد به سمت استيضاح کسي چون ظريف برود.
به نظر من مسأله اساسي مخالفان دولت روحاني يک ‌سال باقي‌مانده از عمر اين دولت نيست، بلکه مسأله آنان ‌سال آينده و انتخابات رياست‌جمهوري است. با توجه به شرايط موجود کشور و ميزان مشارکت، وضع مخالفان دولت و طيف راديکال‌تر اصولگرايان براي رياست‌جمهوري بهتر و رئيس‌جمهوري آينده هم از مخالفان دولت کنوني خواهد بود. هرچند از نظر من اين سناريوي بدي نخواهد بود و با يکدست شدن سه قوه مي‌توانيم شاهد کنار آمدن آنها با سياست‌هاي خارجي باشيم. به نظرم شعار دادن مخالفان دولت در مجلس دوامي نخواهد داشت و بايد واقع‌بين باشند.
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره