برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

حواشی‌ ادعاهای تازه احمدی‌نژاد

منبع
فرارو
بروزرسانی
حواشی‌ ادعاهای تازه احمدی‌نژاد

فرارو/ متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

محمد اصفهاني در اين باره گفت: "من هرگز در دوران رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد اجرايي در حضور ايشان نداشته‌ام، فقط يک اجرا در زمان شهرداري آقاي احمدي نژاد در مراسم تقدير از حسين رضازاده و هادي ساعي قهرمانان ايران در المپيک آتن داشتم. من آن زمان حتي نمي‌دانستم آقاي احمدي نژاد شهردار تهران هستند." 
  
  سخنان و مواضع محمود احمدي‌نژاد درباره موسيقي همچنان حاشيه‌ساز است. در جديدترين واکنش محمد اصفهاني خواننده مشهور، به تندي ادعاي احمدي نژاد درباره اجرا اصفهاني در حضور او را تکذيب کرده است. اصفهاني از احمدي نژاد خواسته در اظهار نظرهايش "دقت" بيشتري به خرج دهد.

به گزارش فرارو، اخيرا گفت‌و‌گويي مفصل از محمود احمدي‌نژاد با بهمن بابازاده روزنامه‌نگار حوزه موسيقي منتشر شده که در آن رييس جمهور پيشين ايران مطالبي جنجالي مطرح مي‌کند.

او براي نخستين بار به صورت مجزا به تشريح مواضع و ديدگاه‌هاي خود درباره مسائل گوناگون حوزه موسيقي پرداخته است. موسيقي قبل از انقلاب و هنرمندان آن دوره، سلايق موسيقايي شخصي، موسيقي اعتراضي، مميزي و سانسور، رپ فارسي، ساختار‌هاي غير رسمي در حوزه فرهنگ، پرسش‌ها درباره وضعيت موسيقي در دولت‌هاي نهم و دهم و زنان در عرصه موسيقي از جمله مواردي است که احمدي‌نژاد ديدگاه‌هاي خود را درباره آن‌ها به صورت صريح مطرح کرد.

در اين گفتگو همچنين درباره هنرمنداني، چون استاد محمدرضا شجريان، مرحوم حبيب محبيان، عليرضا افتخاري، شادمهر عقيلي، معين، هيچکس (سروش لشکري)، محمد اصفهاني، محسن يگانه و ... سخن گفته شده است.

البته بسياري از سخنان احمدي نژاد در حد ادعا بود و مورد نقد و رد اهالي فرهنگ قرار گرفت.

او در بخشي از سخنانش، به ممنوعيت فعاليت محمدرضا شجريان اشاره کرد؛ ممنوعيتي که اتفاقا در همان دولت احمدي نژاد اتفاق افتاد، هر چند که احمدي‌نژاد در اين مصاحبه اعلام کرد: «شجريان را دوست دارم و هرکس در انتخابات مي‌تواند به هر کسي که دوست دارد، راي بدهد». او در بخشي از سخنان خود به ديدار اسفنديار رحيم‌مشايي، معاون وقت خويش که اين روز‌ها در زندان است، با محمدرضا شجريان اشاره کرد. 

اما اين بخش از سخنان رييس جمهور پيشين با واکنش همايون شجريان فرزند محمدرضا شجريان روبه‌رو شد.
 

همايون شجريان در پاسخ به اين سخنان، با اشاره به شرايط اين روز‌هاي پدرش، اعلام کرد: «درباره اين موضوع، پدر در شرايطي نيستند که صحبت کنند. ملاقاتي که در مصاحبه به آن اشاره مي‌کند، اين تصور را پيش مي‌آورد که پس از انتخابات ۸۸، ديداري با معاون اول رييس دولت نهم اتفاق افتاده و از سوي پدر هم هيچ‌گاه به آن اشاره‌اي نشده است. در همين‌جا قويا چنين مطلبي را تکذيب مي‌کنم. به هيچ وجه اين‌گونه صحت ندارد.»

او افزود: «خاطرم است در سال ۸۷ اواخر دوره اول دولت و پيش از انتخابات بعدي، ماجرايي که به نظر پدر برنامه‌ريزي شده مي‌توانست باشد، عصباني‌شان کرده بود. پس از عمل جراحي ريه که عده‌اي از هنرمندان و بازيگران به ديدار و عيادت پدر مي‌روند، يکي از هنرمندان پيشکسوت، با معاون يادشده سرزده وارد مي‌شود و پدر متعجب از حضور ايشان، بر خلاف ميل و به شرط ادب، سکوت مي‌کنند و چيزي نمي‌گويند. از جزييات خواسته ايشان بي‌اطلاع هستم، همين‌قدر مي‌دانم که گويا پيشنهاد‌هايي مطرح مي‌شود که پدر با بي‌اعتنايي، با آن‌ها مخالفت مي‌کنند و ايشان جمع را ترک مي‌کند.»

پس از اين واکنش اخيرا محمد اصفهاني خواننده مشهور نيز با انتشار ويدئويي صراحتا يکي از ادعا‌هاي احمدي‌نژاد در آن گفت‌وگو را رد کرد. ادبيات اصفهاني تند و پر کنايه است.

احمدي‌نژاد مدعي شده بود که در اجراي محمد اصفهاني در تالار وزارت کشور حضور داشته است.
  
محمد اصفهاني در اين باره گفت: "من هرگز در دوران رياست جمهوري آقاي احمدي‌نژاد اجرايي در حضور ايشان نداشته‌ام، فقط يک اجرا در زمان شهرداري آقاي احمدي نژاد در مراسم تقدير از حسين رضازاده و هادي ساعي قهرمانان ايران در المپيک آتن داشتم. من آن زمان حتي نمي‌دانستم آقاي احمدينژاد شهردار تهران هستند."


اصفهاني با اشاره به اجراي وزارت کشور گفت: «تماس‌هاي زيادي براي آن اجرا با من گرفته شد و من نپذيرفتم و مجبور شدم چند روزي تلفن همراهم را خاموش کنم.»

اين خواننده در ادامه ابراز اميدواري کرد که احمدي‌نژاد در اظهار نظرهايش "وسواس" و "دقت" بيشتري را لحاظ کند. او گفت: «ايشان در اين موارد کمبود حافظه دارند. درباره هاله نور معروف هم بعدا ماجرا را کاملا تکذيب کردند در حالي که فيلم ماجرا در دسترس است.»

در هشت سال رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد، موسيقي ايران هم، چون ساير رشته‌هاي هنري دستخوش فراز و نشيب‌هاي فراواني شد.
 
در اين ميان چهره‌هاي شناخته شده‌اي از دنياي موسيقي خبرساز شدند- چهره‌هايي که برخي از آن‌ها به احمدي‌نژاد و دولت او نزديک شده و برخي از او فاصله گرفته بودند يا به هر دليل، نامشان در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد زياد به گوش رسيد.

محمدرضا شجريان به دليل انتقادات صريحش از احمدي‌نژاد و اعتراض‌هايش در حوادث سال ۸۸ بسيار خبرساز بود. مهمترين اظهار نظر شجريان به ماجراي "خس و خاشاک" خواندن معترضان توسط احمدي نژاد باز مي‌گردد.

او با اشاره به سخنراني احمدي‌نژاد در روز بيست و چهارم خرداد ۱۳۸۸ در نامه‌اي سرگشاده به راديو و تلويزيون نوشت: "صداي من صداي خس و خاشاک است و هميشه هم براي خس و خاشاک خواهد بود." شجريان از صداوسيما خواست آثارش را پخش نکند.

موزيسن‌هايي هم بودند که دولت احمدي‌نژاد با آن‌ها بد تا کرد. از خوانندگان موسيقي زيرزميني گرفته تا افرادي همچون محسن نامجو که در آن مقطع از ايران رفت و آريا آرام نژاد که براي حوادث ۸۸ آهنگ‌هايي ساخت و پس از آن به زندان رفت.
 
 ديدار جنجالي احمدي نژاد و افتخاري 
اما احمدي نژاد برخي را هم مورد لطف قرار داد. عليرضا افتخاري به واسطه ديدار پرشورش با محمود احمدي نژاد در تابستان سال ۸۹ تا سال‌ها در حاشيه قرار گرفت و امروز هميشه آن ديدار را جزو اشتباهات خود مي‌داند. حتي دخترش آن ديدار را "طراحي شده" خواند.

از ديگر موزيسين‌هاي خبرساز در دوران محمود احمدي نژاد، حبيب محبيان بود. بازگشت بحث برانگيز حبيب محبيان به ايران، با يک نامه آغاز شد، نامه‌اي که او مستقيما به احمدي‌نژاد نوشت و از رئيس‌جمهور وقت خواست که اجازه دهد به ايران برگردد.

به اين نامه رسما جوابي داده نشد، اما حبيب محبيان بعد از نوشتن اين نامه در سال ۸۸ پس از سه دهه دوري از ايران به کشور بازگشت. آن زمان شايعه شده بود که حبيب با اسفنديار رحيم مشايي ديدار کرده و قول همکاري با او داده شده است. با اين حال حبيب هيچ وقت نتوانست از دولت احمدي‌نژاد مجوز کار دريافت کند. اين خواننده مشهور در خرداد ماه سال ۹۵ در کتالم رامسر در انزوا از دنيا رفت.

مجيد انتظامي، آهنگساز مشهور نيز از از جمله هنرمندان بود که در سال‌هاي رياست جمهوري احمدي‌نژاد مورد لطف او قرار گرفت. مهرماه سال ۸۸ پيش و بعد از اجراي سمفوني مقاومت، در تالار وحدت تهران، احمدي نژاد، از انتظامي براي ساخت اين سمفوني تشکر کرد و پيشاني او را بوسيد و رو به جمعيت و جايي که مرحوم عزت الله انتظامي نشسته بود، کرد و گفت از چنين پدري چنين پسري تربيت مي‌شود.
 
همچنين دولت احمدي‌نژاد با مرحوم محمدرضا لطفي تارنواز و آهنگساز برجسته رابطه خوبي داشت. معين خواننده لس آنجلسي، محسن يگانه و حتي گوگوش هم در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد در مواقعي خبرساز شدند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar