سرمقاله رسالت/ لزوم احیای نهضت آموزشی
رسالت/ « لزوم احياي نهضت آموزشي » عنوان سرمقاله مدير مسئول روزنامه رسالت، محسن پيرهادي است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
وزير محترم آموزشوپرورش، از احتمال ترک تحصيل ۳ ميليون دانشآموز کمبضاعت در اثر شيوع ويروس کرونا گفته است. به گفته او، در سال تحصيلي گذشته پس از شيوع بيماري، بيش از ۳ ميليون دانشآموز به دلايلي همچون نداشتن گوشي هوشمند يا تبلت يا عدم دسترسي به اينترنت، امکان استفاده از سامانه شاد را پيدا نکردند و درخطر ترک تحصيل قرار گرفتند.
پيشازاين نيز مشخص بود که بهداشت و درمان، تنها حلقه اول زنجيره مقابله با کروناست و آثار و تبعات اجتماعي و اقتصادي اين ويروس همهگير، تا سالها بر کشور ما و ديگر کشورهاي دنيا تحميل خواهد شد. با وضعيت فعلي، کرونا به سمتي پيش ميرود که اگر سالها بعد، از يک ميانسال پرسيده شود چرا درس نخواندهاي، پاسخ دهد سالهاي آخر تحصيلات دبيرستاني ما در همان دورهاي قرار گرفت که در اثر شيوع بيماري، مدارس يکپارچه تعطيل شدند و آموزشها مجازي شد، امکاني که ديگران داشتند و ما نداشتيم!
آمارها نشان ميدهد که از هر پنج دانشآموز ايراني، يک نفر امکان استفاده مناسب از فناوريهاي روز و آموزشهاي مجازي را ندارد.
اگرچه در سالهاي آغازين انقلاب اسلامي، بسياري از کودکان ساکن مناطق محروم، از امکان تحصيل برخوردار نبودند، اما بااراده جدي حاکميت، همت مسئولان، تلاش جهادگران و مردمي شدن نهضت آموزش کشور از طريق بسترهايي همچون خيرين مدرسهساز، اين مشکل بهسرعت مرتفع شد. امروز، صورتمسئله بهکلي تغيير کرده و لازم است گروههاي دغدغه مند و دلسوز حوزه آموزش کشور، دستبهکار شوند. در اين راستا، توجه به موارد زير ضروري است:
يک. يکي از تعاريف اصلي مديريت، تطابق بهينه با شرايط و تغييرات بهويژه در ايام بحران است. خدمات جهادي دولت و مردم در راستاي آموزش همگاني و تحصيل مناسب، با شرايط امروز انطباقنيافته و همچنان در همان قالبهاي فرسوده پيشين است. بنا به روايت آيندهپژوهان، به نظر ميرسد ويروس کرونا حداقل يک تا دو سال ديگر گريبان گير ما باشد و رفع اثرات آن نيز، در بازهاي چندساله خواهد بود و تبعات آن يکباره از بين نخواهد رفت. علاوه بر اين، پس از طي اين دوره، شرايط هيچگاه به روال گذشته و سازوکارهاي قديمي بازنخواهد گشت. بنابراين ضروري است تمام بازيگران دولتي و مردمي عرصه آموزش، خدمات خود به جامعه را متناسب با اين شرايط بهروز کنند.
دو. همين يک يا دو سال نيز زمان کمي نيست و اگر در همين دوره، چند صد هزار دانشآموز از تحصيل بازمانند يا تحصيلات خود را از ابتدا آغاز نکنند، خسارتي به آينده ايران اسلامي وارد ميگردد که با هيچ متر و معياري قابلسنجش نخواهد بود. تعليم و تربيت، دقيقا ناظر به هويت، قدرت و آينده يک ملت است و قابلاغماض نيست.
سه. به نظر ميرسد بيتدبيري در حوزه آموزشوپرورش، ازآنجاکه اثرات فوري و آني ندارد، زير سايه سنگين اولويتها و اخبار سلامت قرارگرفته و بهاندازه کافي موردتوجه نيست. درست است که سلامت مردم، مسئله اول امروز است، اما آسيب ديدن فرزندان ما، فرداي اين سرزمين را به خطر خواهد انداخت. همانطور که مسئولان و کادر درمان، فعالانه و از هر طريق ممکن، در ارتباط با تبعات بهداشتي و درماني کرونا با مردم سخن ميگويند، لازم است مسئولان و فعالان حوزه آموزشوپرورش، دراينارتباط با جامعه گفتوگو کنند. کارشناسان به ميدان بيايند و اهميت و ضرورت مسئله را تبيين کنند. اقدام وزير محترم در اعلامخطر ترک تحصيل ۳ ميليون دانشآموز، هرچند دير اما قابلتقدير است.
چهار. در کنار پرداخت به مسائل کلان اين حوزه، برخي اقدامات لحظهاي نيز ضرورت دارد. خيرين مدرسهساز، گروههاي جهادي و همه دستگاهها و فعالين که پيشازاين نيز در مقاطع مختلف ازخودگذشتگي کرده و اولويت اول خود را محروميتزدايي قرار داده بودند، ميتوانند چارهساز باشند. تأمين اقلام موردنياز براي آموزشهاي مجازي، آموزش استفاده از فناوريهاي ارتباطي، بالا بردن سواد رسانهاي و ايجاد سد در برابر آسيبهاي اجتماعي ناشي از ورود يکباره و بدون زمينه تکنولوژيهاي ارتباطي به برخي خانوادهها و مواردي ازايندست،هرچند دشوار اما در کوتاهمدت شدني است. تجربه مردم ما نيز نشان داده که پيشازاين در رزمايشهاي عمومي و اجتماعي، موفق بوده و از آنها سربلند بيرون آمده است.
پنج. بر اين باورم که بهعکس آنچه پنداشته ميشود، بهرهگيري از فناوريهاي روز، ميتواند هنگامه کمنظيري براي ايجاد فرصت برابر و عدالت آموزشي باشد و خلأ بزرگ بيعدالتي در آموزشهاي حضوري را پر کند. شرط تحقق چنين هدفي، عزم ملي است.