نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

روحانی برنده مجلس دهم بود و اصلاح‌طلبان بازنده مجلس یازدهم

منبع
کيهان
بروزرسانی
روحانی برنده مجلس دهم بود و اصلاح‌طلبان بازنده مجلس یازدهم

کيهان/متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست


سخنگوي کارگزاران از اين که اصلاح‌طلبان در مجلس نيستند انتقاد کرد. او در عين حال اذعان کرد اين عدم حضور، محصول عملکرد ناموفق دولت و مجلس دهم است.
حسين مرعشي به ايرنا گفته است: مجلس فعلي بيش از اندازه يک‌دست شده است و نمي‌توان گفت صاحبان سليقه‌ها و نحله‌هاي فکري و سياسي مختلف کشور را نمايندگي مي‌کند. اين مجلس کاملا تک جناحي است و حتي اصولگرايان کشور را هم پوشش نمي‌دهد. 
وي مي‌افزايد: اصلاح‌طلبان، حداقل نيمي از سياست ايران هستند که در اين مجلس حتي قادر نيستند يک فراکسيون ده نفره داشته باشند. اصولگرايان ميانه که زماني آقاي ناطق و الآن هم آقاي علي لاريجاني، آنها را نمايندگي مي‌کند، جايگاه مهمي در مجلس ندارند. تيپ اصولگرايان پايداري يا انقلابي، اکثريت قاطعي در مجلس دارند. اگر به گروه حاميان آقاي روحاني به عنوان اعتداليون و يکي از نحله‌هاي فکري نگاه کنيم، آنها هم جايگاه مهمي در مجلس ندارند. 
مرعشي در ادامه با اشاره به چند انتخابات قبلي گفت: مردم در سال 92، کارستاني کردند تا آقاي روحاني رئيس جمهور شود. در سال ۹۴ هم مجلس قبلي را شکل دادند. روزي که ۳۰ نماينده از تهران برنده شدند، روزي تاريخي بود. در سال ۹۶، هم راي آقاي دکتر روحاني افزايش پيدا کرد، هم شوراي شهر تهران، مشهد و شهرهاي بزرگ را برديم. اينها روزهاي تاريخي بودند. چرا بايد از سال ۹۶ تا ۹۸، ظرف دو سال، کارکرد منتخبان مردم در مجلس، شوراي شهر و دولت طوري مي‌بود که مردم بگويند انتخابات چه اثري دارد!؟ چرا نبايد خوب حرکت مي‌کردند؟ اگر هم خوب حرکت کردند، چرا نتوانستند آن را به مردم منتقل کنند؟


سخنگوي کارگزاران همچنين درباره مجلس دهم که اکثريت آن حامي دولت بود، مي‌گويد:  رقابت آقاي لاريجاني با آقاي عارف بر سر رياست مجلس، باعث شد عمده منافع مجلس به پايداري داده شود. اگر آقاي عارف با دکتر لاريجاني با هم در طول عمر آن مجلس، متحد مي‌ماندند، مجلس داراي دو فراکسيون مي‌شد، نه سه فراکسيون. البته دولت هم در اينجا يک اشتباه تاريخي کرد. حزب اعتدال و توسعه از سه فراکسيوني شدن مجلس استقبال کرد که اين خطاي بزرگي بود.
 بعد از انتخابات مجلس دهم، در يک سفر استاني به کرمان خدمت آقاي روحاني بودم. با هواپيما به سمت تهران مي‌آمديم. آقاي دکتر روحاني از من پرسيد مجلس دهم را چطور مي‌بينيد؟ گفتم مجلس دهم يک برنده دارد و آن هم شما هستيد. گفتند چطور؟ گفتم دو فراکسيون تشکيل مي‌شود که اکثريت هر دو، همراه با دولت مي‌شوند. برگ برنده در مجلس دست شماست. اما دوستان و نزديکان آقاي دکتر روحاني، اين برگ را سوزاندند. کار را به جايي رساندند که آقاي دکتر روحاني، بازنده مجلس دهم شد. طوري که ۱۹۰  راي منفي به پاسخ رئيس جمهور به يک سوال داده شد. نتيجه‌اش هم اين شد که مجلس يازدهمي شکل گرفت که ديگر نه آقاي لاريجاني در آن هست و نه آقاي عارف. 
درباره سخنان آقاي مرعشي اين توضيح ضروري است که حزب کارگزاران و چند حزب اصلاح‌طلب معروف ديگر، حضور چشمگير در انتخابات داشتند. به نحوي که اصلاح‌طلبان به جاي يک ليست، چند ليست ارائه کردند اما نفرات اول آنها به عنوان مثال در تهران، نتوانستند بيش از 68 هزار رأي را جلب کنند که ريشه در نارضايتي شديد مردم از عملکرد ائتلاف مدعي اصلاحات و اعتدال داشت. در واقع مردم اين طيف را نماد ميانه‌روي و اعتدال و اصلاح‌طلبي - آن‌گونه که ادعا مي‌کردند- ندانستند- بلکه به عنوان نماد ناکارآمدي تشخيص داده و از آنها روبرگرداندند.
در واقع با استفاده از سخنان خود آقاي مرعشي مي‌توان گفت اصلاح‌طلبان وقتي مجلس يازدهم را باختند که دولت روحاني را برنده مجلس دهم کردند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره