logo

اسرائیل با سد «نهضت» محاصره امنیتی مصر را تکمیل کرد

منبع
ديپلماسي ايراني
بروزرسانی
اسرائیل با سد «نهضت» محاصره امنیتی مصر را تکمیل کرد

ديپلماسي ايراني/متن پيش رو در ديپلماسي ايراني منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

محمد الشبراوي-عربي 21/ سيطره بر آب رودخانه نيل، در رأس اهداف قدرت هايي بوده که درصدد محاصره مصر و بي ثبات و ناامن کردن آن و سيطره بر مصر به عنوان دروازه سيطره بر منطقه کشورهاي عربي بوده اند. در رأس اين قدرت ها، اسرائيل و حامي آن ايالات متحده آمريکا هستند که اسير اهداف اسرائيل شده است.

مسئله آب هميشه يکي از ارکان راهبرد اسرائيل و سياست هاي آن در خصوص کشورهاي حوزه نيل و آفريقا به ويژه اتيوپي بوده است. اسرائيل سيطره بر منابع آب کشورهاي عربي را بخشي از امنيت ملي خود و يکي از ابزارها براي تحقق هدف بزرگ خود يعني برپايي «اسرائيل بزرگ» از نيل تا فرات مي داند.

يکي از اصول ثابت امنيت ملي مصر و يکي از ارکان اصلي دکترين راهبردي مصر اين بوده است که بايد با هر چيز که دسترسي مصر به آب نيل را کاهش دهد يا متوقف کند، با شديدترين شکل برخورد کرد. ظاهرا اين حساسيت در امضاي توافقنامه اصولي درباره سد النهضه (رنسانس) در سال 2015 رعايت نشد و به اين ترتيب راه به روي اتيوپي باز شد تا با جديت به احداث اين سد ادامه دهد که براي امنيت آبي مصر فاجعه بار محسوب مي شود.

حضور اسرائيل در آفريقا و ديگر کشورهاي پيرامون منطقه عربي بر اساس دکترين امنيت اسرائيل صورت مي گيرد که ديويد بن گورين آن را تحت عنوان «هم پيماني پيراموني» معرفي کرد. محور اين سياست را محاصره امنيت ملي مصر و ديگر کشورهاي عربي از طريق برقراري روابط نزديک با کشورهاي پيرامون منطقه عربي و شکستن انزواي سياسي اسرائيل تشکيل مي دهد.

اتيوپي زماني که ساخت سد النهضه را آغاز کرد، آن را با ويژگي هاي سد احداثي در کشوري که آبريزگاه رودخانه است نه کشوري که سرچشمه يا گذرگاه رودخانه، طراحي کرد. اين مسئله نشان مي دهد اهدافي که در پشت احداث اين سد قرار دارد برخلاف ادعاي اتيوپي، فراتر از اهداف توسعه اي است بلکه اهدافي سياسي در پشت آن نهفته است. به اين ترتيب اتيوپي به مرکز ثقل سياسي در قاره آفريقا و تهديدي براي امنيت ملي مصر تبديل مي شود. اتيوپي در اين مسير از حمايت جدي اسرائيل که همواره به دنبال فشردن گلوي مصر و کنترل آن بوده، برخوردار است.

مصر اکنون در تنگناست و جايگاه سياسي و تاثير منطقه اي آن به شدت کاهش يافته و دولتمردان آن به اسرائيل متمايل شده اند. همچنين رويکرد راهبردي کشورهاي عربي حامي مصر به سمت اسرائيل، اين خطر را براي مصر به وجود آورده است که به گروگان اهداف و جاه طلبي هاي کشورهاي عربي حامي خود تبديل شود که داوطلبانه اسير اهداف اسرائيل و آمريکا شده اند. اين کشورهاي عربي از حاميان بزرگ اتيوپي و احداث سد النهضه هم هستند و در حمايت از حقوق تاريخي مصر از آب نيل، گامي برنداشته اند.

روشن است که تلاش هاي مصر براي حل ديپلماتيک بحران سد النهضه به پايان خط رسيده و احتمال برخورد نظامي افزايش يافته است. شايد يک اقدام نظامي از سوي مصر، راه نجاتي براي آينده مصر و مردم آن و راهي براي به شکست کشاندن توطئه هاي اسرائيلي و صهيونيسم در حوزه نيل باشد که موجب احياي ابهت مصر خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره