برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

سه هشدار مهم درباره انبارهای شیمیایی پایتخت

منبع
فرارو
بروزرسانی
سه هشدار مهم درباره انبارهای شیمیایی پایتخت

فرارو/ متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

يک روز پس از انفجار مهيب در بندر بيروت و کشته و زخمي شدن صد‌ها نفر و خسارات سنگين اقتصادي به پايتخت لبنان يکي از اعضاي شوراي شهر تهران با ابراز نگراني از وجود تاسيسات پر خطر در مناطق مسکوني تهران اين تاسيسات را به "بمب ساعتي" تشبيه کرد.

مجيد فراهاني رييس کميته بودجه شوراي شهر تهران به طور مشخص به وضعيت انبار نفت تهران در منطقه شهران اشاره کرد و در صفحه اينستاگرام خود نوشت: "به انبار نفت محله شهران که يک بمب هيدروژني داخل شهر و بر روي گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنيم."

او افزود: «انبار نفت شهران با مخازني غول پيکر درست در بطن بافت مسکوني شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سيصد تانکر سي هزار ليتري حمل سوخت از مخازن اين انبار نفت بارگيري مي‌کنند و سپس از وسط بافت مسکوني و خيابان‌ها و کوچه‌هاي شهران مي‌گذرند و نهايتا وارد بزرگراه مي‌شوند.»

او تاريخچه از حوادث در اين منطقه ذکر کرد و نوشت: «سال ۸۷ يکي از اين تانکر‌هاي ۳۰ هزار ليتري بنزين در بلوار شهران واژگون شد و سوخت آن، اطراف خانه‌هاي مسکوني تخليه شد. ۲۹ فروردين و اسفند سال ۸۵ هم دو حادثه مشابه در شهران رخ داد که يکي اطراف مجتمع کوهپايه و آن يکي در شهر زيبا بود، ادامه مي‌دهد: مجددا در سال ۹۵ نيز يک تانکر ۳۲ هزار ليتري در ميدان دوم شهران واژگون شد و شايد بخت با شهراني‌ها يار بود که بنزين‌ها روانه فضاي سبز شد و درختانش را براي هميشه خشک کرد، اما نکته اينجاست که اين بخت قرار نيست هميشه يار غار شهران و تهراني‌ها باشد.»

فراهاني درباره قرار گرفتن اين انبار روي گسل زلزله تهران هم هشدار داد و گفت: «روي ديگر فاجعه قرارگرفتن مخازن عظيم انبار نفت بر روي گسلي است که بر اساس آمار سالهاست که آبستن زلزله‌اي ويرانگر است که با فعاليت گسل مشا تلفات انفجار انبار نفت در شهران بسي بيش از زلزله تهران خواهد بود که فاجعه بيروت نشان داد مطالبه خروج انبار‌هاي مواد شيميايي از شهر‌ها همچون خروج انبار نفت از شهران امروز نه يک‌مطالبه محلي، بلکه مطالبه‌اي ملي است.»

شهران در منطقه پنج تهران، در شمال غربي شهر و در مجاورت سولقان و کن قرار دارد. انبار نفت و مخازن عظيم سوخت شهران، در سال ۱۳۵۳ و در زماني ساخته شده که اين محله غيرمسکوني و بيابان بود. اين انبار يکي از شريان‌هاي اصلي توزيع سوخت در پايتخت به حساب مي‌آيد. تهران دو انبار نفت ديگر هم دارد يکي در جنوب (ري) و يکي هم در شماالشرق در منطقه لشگرک.

پست اينستاگرامي مجيد فراهاني درباره خطرات انبار نفت شهران بازتاب وسيعي در رسانه‌ها داشت و نگراني او منطقي به نظر مي‌رسيد. او در توئيت ديگري در همين رابطه نوشت: "شورايعالي شهرسازي قبلا در مصوبه‌اي خواستار انتقال انبار نفت شهران به بيرون شهر شده بود. روز چهارشنبه هفته آينده به اتفاق رييس کميسيون شهرسازي شورا در جلسه‌اي ميزبان مسوولان وزارت نفت و شورايعالي شهرسازي خواهيم بود تا آخرين وضعيت انتقال انبار نفت و ايمني انتقال را بررسي کنيم."
 مجيد فراهاني مي‌گويد ممکن است انفجاري بدتر از انجار بيروت در تهران رخ دهد


تکذيب شرکت نفت
پس از هشدار رييس کميته بودجه شوراي شهر تهران مديرعامل شرکت ملي نفت ايران گفت: «انبار نفت شهران استاندارد‌هاي ايمني لازم را دارد و وجود آن براي سوخت رساني ايمن و مطمئن درسطح تهران حياتي است.»

کرامت ويسي با اشاره به نقش حياتي سه انبار نفت تهران در سوخت رساني به پايتخت تاکيد کرد: ««طي ساليان گذشته مکاتباتي انجام شده و جلسات کارشناسي و مديريتي درون و برون سازماني با هماهنگي و همکاري دستگاه‌هاي ذي ربط انجام شده که در تمامي اين جلسات با مباحثي که مطرح شده ضرورت وجود انبار نفت در آن نقطه و رعايت استاندارد‌هاي فني و ايمني مورد توجه قرار گرفته است.»


هشدار دوم
اما روز جمعه رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران درباره وجود دو انبار شيميايي شهران و بعثت ابراز نگراني کرد.

رضا کرمي محمدي هم خروج انبار‌هاي مواد شيميايي از تهران مانند دو انبار بعثت و شهران را "مطالبه‌اي ملي" دانست و گفت: «وجود انبار‌هاي مواد شيميايي داخل شهر تهران مسئله مهمي است که چند بار در شهرداري آن را پيگيري و در اين خصوص تذکراتي ابلاغ کرديم، اما متاسفانه تاکنون توجهي نشده است.»

رييس مديريت بحران تهران البته تصريح کرد که تخليه و انتقال اين انبار‌ها بر عهده شهرداري نيست بلکه وظيفه نهاد‌هايي است که اين انبار‌ها به آن‌ها تعلق دارند. به گفته او انبار شهران به وزارت نفت و انبار بعثت به وزارت نيرو متعلق هستند.

او همچنين تاکيد کرد که انتقال اين انبار‌ها هزينه بالايي دارد و به همين دليل هم تا حالا انجام نشده است.

کرمي بر خلاف فراهاني معتقد است در صورت انفجار اين انبار‌ها حادثه‌اي مانند بيروت تکرار نمي‌شود: «قطعا اين انبار‌ها حادثه‌اي مانند بيروت را رقم نمي‌زنند و اگر انفجاري هم صورت گيرد بسيار سبک‌تر است، اما خطر وقتي ايجاد مي‌شود که تانکر‌هاي حمل سوخت در جاده يا بزرگراه‌ها واژگون شوند و آتش‌سوزي رخ دهد بنابراين بايد مسئله انتقال اين انبار‌ها را بيشتر از قبل، پيگيري و به نتيجه برسانيم.»

رييس مديريت بحران استان تهران پيشنهاد داد تا زمان انتقال اين انبار‌ها دورتادور آن‌ها ديوار کشيده شود تا حداقل مجتمع‌هاي مسکوني اطراف از خطر مصون بمانند.

هشدار سوم
هشدار مديريت بحران تهران هم پايان کار نبود و آتش نشاني هم از وضعيت انبار نفت تهران و ديگر انبار‌هاي مواد شيمياي در پايتخت ابراز نگراني کرد.

مهدي داوري مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران درباره لزوم خروج انبار‌هاي مواد شيميايي از شهر‌ها از جمله شهر تهران اظهارکرد: "در خصوص انبار‌هاي مواد شيميايي، شرکت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران فعاليت گسترده‌اي را آغاز کرده و تا به حال توانسته که تعداد زيادي از اين انبار‌ها را از سطح شهر خارج و تخليه کند."

از نظر سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران نيز مکان نگهداري مواد شيميايي، شهر نيست و هر جا که باشد ضروري است که اصول ايمني براي آن رعايت شود.

مدير عامل سازمان آتش نشاني تهران درباره انبار‌هاي نفتي شهر تهران اظهار کرد: «انبار‌هاي نفتي داراي استاندارد‌هاي خاص خود هستند که خوشبختانه وزارتخانه نفت هم از آن وزارتخانه‌هايي است که نظارت دقيقي دارد تا آن جايي که ما بازديد کرديم بسياري از مسائل رعايت مي‌شود، اما به طور دقيق که آيا تمام سيستم‌هاي لازم وجود دارد يا نه موضوعي است که خودشان بايد توضيح دهند.»

داوري درباره انبار‌هاي نفتي تهران گفت: «همه اين‌ها توسط آتش نشاني بازديد شده است همچين تعامل بين ما و اين مجموعه‌ها همواره ادامه دارد.»

او با اشاره به وضعيت انبار نفت شهران افزود: «انبار نفت شهران در زماني که ايجاد شده بود از بافت شهري فاصله داشته است، اما امروز با توجه به افزايش و توسعه شهر اين انبار در نزديک بافت شهري گرفته است. تا زماني که اين انبار‌ها داير هستند، بايد استاندارد‌هاي لازم و نکات ايمني به‌طور جدي در اين انبار‌ها رعايت شود.»
 

 
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar