logo
برگزیده
تحلیل ها

تکاپوی آمریکا برای شکست طرح فرانسه در لبنان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تکاپوی آمریکا برای شکست طرح فرانسه در لبنان

ايسنا/متن پيش رو در ايسنا منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

علي منتظري/ تشکيل کابينه جديد لبنان از سوي نخست وزير مکلف "مصطفي اديب" با بحران روبه‌رو شده است.

در آخرين نرمش فرانسه براي تسهيل تشکيل دولت لبنان از سوي مصطفي اديب، پاريس با تعيين وزير دارايي از ميان طايفه شيعي و با معرفي از سوي نبيه بري موافقت کرده است اما اين امر با مخالفت شديد سعد حريري روبرو شده است. اين در حالي است که طي يک هفته اخير گفت‌وگوهايي بين او و نبيه بري صورت گرفته بود تا اختلافات برطرف شوند اما سماجت و اصرار حريري براي به دست گيري وزارت داراي توسط فردي غير از کانديداي طايفه شيعي لبنان همه راه‌ها را به در بسته منتهي کرده است.

اکنون اين سوال مطرح است که سعد حريري کدام خط سياسي را در لبنان رهبري مي‌کند؟ خط سياسي سعودي، خط سياسي آمريکا يا خط سياسي فرانسه؟

کاملا روشن است که پس از توافق فرانسه با اعطاي وزارت داراي به وزيري شيعي و معرفي او از سوي نبيه بري براي کابينه جديد لبنان، موضع و اقدام سعد حريري به مثابه اخلال در روند تشکيل کابينه مصطفي اديب تلقي مي‌شود. اين موضع سرسخت حريري براي بسيار از سياستمداران لبناني کاملا جديد و غيرقابل پيش بيني بوده است از همين رو بسياري بر اين اعتقادند که حريري يک هفته اخير کاملا با حريري قبل از آن به خصوص پس از آزادي از زندان سعودي‌ها متفاوت است.

از همين رو بسياري بر اين عقيده‌اند که او خط آمريکا براي تخريب تلاش‌هاي فرانسه براي تشکيل دولت جديد لبنان را نمايندگي مي‌کند زيرا آمريکايي‌ها تلاش موذيانه و مخفيانه‌اي را آغاز کرده‌اند تا پرونده تشکيل دولت جديد متوقف مانده و سپس به بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريکا موکول شود.

اين امر و اين تحليل با رويکرد آمريکا براي اعلان ليست جديد تحريم شخصيت‌هاي سياسي لبنان اعم از جناح 14 و 8 مارس کاملا همخواني دارد، ليستي که احتمالا امروز رونمايي شده و تاثير مستقيم و انکار ناپذيري روي تعيين و تشکيل کابينه جديد لبنان دارد. اين گمانه زني نيز تقويت شده است که اگر دولت جديد تا يکشنبه آينده رونمايي نشود آنگاه روند آن به بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريکا موکول مي‌شود؛ امري که به شکل آشکار در تعارض با سياست‌هاي امانوئل ماکرون، رئيس جمهوري فرانسه است.

به طور قطع تمامي اين امور امروز در جلسه مهم و سرنوشت ساز بين رئيس جمهوري‌ لبنان "ميشل عون" و نخست وزير مکلف "مصطفي اديب" مورد بررسي قرار مي‌گيرد و انتظار مي‌رود جلسه‌اي سخت و سرنوشت ساز باشد و بايد منتظر بود آيا دود سفيد از فراز کاخ رياست جمهوري در بعبدا بلند مي‌شود يا دود سياه. همگان بر اين اعتقادند که شکست اين گفت‌وگوهاي دو جانبه  موجب بازگشت همه چيز در لبنان به خانه اول خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar