برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

آهسته به ‌سوی معرفی‌کاندیدا

منبع
اعتماد
بروزرسانی
آهسته به ‌سوی معرفی‌کاندیدا

اعتماد/متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
 
مرسوم است که از ابتداي سال پاياني دوره دوم رييس‌جمهوري مستقر، کنشگري‌هاي انتخابات هم آغاز مي‌شود. تب و تاب انتخابات هر سال منتهي به انتخابات چنان زياد است که گاهي تمام وجوه جاري کشورداري هم تحت تاثير آن قرار مي‌گيرد. امسال اما هم به ‌دليل شرايط سياسي و اجتماعي و اقتصادي و هم به ‌دليل شيوع کرونا جلسات خصوصي، گعده‌هاي انتخاباتي و درگوشي‌هاي ۱۴۰۰ کم‌رونق‌تر از سال‌هاي پيش است و آرام‌آرام احزاب و گروه‌ها وارد تعيين مصاديق مي‌شوند.  با اين همه اما روز گذشته گزارشي از جلسه حزب کارگزاران سازندگي منتشر شد و خبر آمد که در جلسه شوراي مرکزي حزب کارگزاران سازندگي ايران، موضوع انتخابات۱۴۰۰ مورد بررسي قرار گرفته است. آن‌طور که در اين گزارش آمده، ابتداي جلسه اين هفته شوراي مرکزي حزب کارگزاران، محمد عطريانفر گزارشي از جلسات کارگروه «تدوين برنامه‌ها و بررسي مصاديق انتخابات رياست‌جمهوري» ارايه داد و مقرر شد تصميمات کارگروه پس از بررسي در کميته سياسي در شوراي مرکزي مطرح شود. همچنين محسن هاشمي به نمايندگي از کارگروه «رايزني براي انتخابات رياست‌جمهوري» از تصميمات اين کارگروه گفت و بر اين اساس مقرر شد پس از تدوين برنامه‌هاي حزب در انتخابات 1400 رايزني‌هايي با شخصيت‌ها، احزاب تاثيرگذار اصلاح‌طلب و اهالي رسانه انجام شود.

با اين حال جزيياتي ديگر از جلسه منتشر نشد. کارگزاران سازندگي احتمالا تنها حزب اصلاح‌طلب است که براي حضور پررنگ در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۴۰۰ از هم‌اکنون عزم خود را جزم کرده و ورود به مصاديق را از مدتي پيش و به ‌صورت جدي آغاز کرده است. پيش از اين هم از اسحاق جهانگيري و محسن هاشمي به عنوان گزينه‌هاي حزبي کارگزاران براي انتخابات و از علي لاريجاني به عنوان گزينه فراجناحي مورد حمايت کارگزاراني‌ها سخن به ميان آمده ‌بود.  ورود به مصاديق براي اصولگرايان نيز اگرچه هنوز به صورت جدي آغاز نشده اما آنها به ‌واسطه خاطرجمعي از شوراي نگهبان کانديداهاي بالقوه بسياري دارند که تنها لازم است براي معرفي آنها به توافق رسيده و همه طيف‌ها يا دست‌کم اغلب طيف‌ها روي يکي، دو گزينه به توافق برسند. در اين ميان نام سعيد جليلي که يک بار رقابت براي رياست‌جمهوري را سال ۹۲ آزموده، دوباره به گوش مي‌رسد. سياستمدار اصولگرايي که در دولت احمدي‌نژاد حضور داشت اما خط و مرز خود را با اين جريان مشخص و البته در اين ايام تلاش کرد ايده «دولت در سايه» را عملياتي کند اما توفيق چنداني نيافت. اخيرا محمدحسن قديري‌ابيانه، تحليلگر مسائل سياسي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «احتمال اينکه سعيد جليلي به عرصه رقابت پا بگذارد بسيار زياد است.» برخي تحليلگران سياسي معتقدند که انتخابات سال آينده رقابت ميان وزراي خارجه و ديپلمات‌هاست؛ چراکه مهم‌ترين و اولويت حاکميت حل مساله ديپلماسي است که از قضا در دوران روحاني نيز راه‌حل قطعي براي آن پيدا نشد. از همين‌رو محتمل است همانقدر که برخي از کانديداتوري ظريف مي‌گويند، حضور دوباره جليلي نيز از سوي اصولگرايان با استقبال مواجه شود. 
در اين ميان جامعه روحانيت مبارز که اخيرا با تغييرات تشکيلاتي تلاش دارد به روزهاي اوج خود بازگردد و همان جامعه روحانيت مبارزي شود که حرف آخر را در تعيين کانديداي اصولگرا بازي مي‌کرد، معرفي کانديداي تشکيلاتي را منتفي کرده است. حسين ابراهيمي يکي از اعضاي اين تشکيلات اگرچه گفته بحث در مورد انتخابات ۱۴۰۰ به زودي آغاز مي‌شود، اما جامعه روحانيت کانديدا معرفي نمي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره