برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

قیمت دلار تا کجا پیش می رود؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
قیمت دلار تا کجا پیش می رود؟

فرارو/متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 قيمت دلار از شيطنت‌هاي اخير خسته شده و به‌نظر مي‌رسد قرار است چند روزي بين ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان سرگردان بماند. حتي با فرض اينکه اين رقم حباب باشد و مسئولان آن را غيرواقعي بدانند و بگويند اهميتي ندارد، باز هم بايد بپذيريم که دلار در مرحله بدي گير کرده. چون از يک طرف خريد و فروش‌ها در بازار‌هاي مختلف با توجه به همين قيمت‌هاي جاري تعيين مي‌شوند و از طرف ديگر اگر افزايش معاملات ارزي را عامل کاهش قيمت در نظر بگيريم، قطعا اين اتفاق در وضعيت فعلي ميسر نخواهد شد، چون فروشنده‌ها به‌طمع رشد بيشتر دلار حداقل تا خود کانال ۳۰ هزار تومان احتمالا اقدام به‌فروش نمي‌کنند.

نشانه‌هاي مثبت؛ افزايش درآمد ارزي ناشي از رشد صادرات نفت
به گزارش فرارو، بازار ارز به‌معناي واقعي کلمه از شايعات سياسي و خبر‌هاي هيجاني خالي است. به‌جز کري‌هاي گاه و بي‌گاه ترامپ و دار و دسته‌اش در آمريکا، واقعا چيز دندان گيري براي ايجاد شايعه در بازار ارز وجود ندارد و به‌نظر مي‌رسد تا زمان برگزاري انتخابات آمريکا اوضاع همين باشد. در عوض به بي‌رحمانه‌ترين شکل ممکن شاهد ناديده گرفتن نشانه‌ها و خبر‌هاي جدي مثبت هستيم. مثلا خبرگزاري رويترز چند روز پيش، از افزايش صادرات نفتي ايران با وجود تحريم‌هاي آمريکا خبر داد. اين اتفاق در ماه سپتامبر رخ داده و به‌طور طبيعي بايد يک اثر رواني مثبت در بازار ارز ايجاد مي‌کرد. رويترز ادعا کرده داده‌هاي دريافتي از حرکت نفتکش‌ها نشان مي‌دهد صادرات نفت ايران در ماه سپتامبر که با شهريور و مهرماه خودمان مصادف است، رشد داشته. اين رسانه غربي مي‌نويسد رقم‌هاي محاسبه شده متفاوت است و عددي بين ۴۰۰هزار تا ۱.۵ ميليون بشکه در روز را نشان مي‌دهد. خودتان بهتر مي‌دانيد؛ افزايش صادرات نفتي، به رشد درآمد‌هاي ارزي دولت منجر مي‌شود و اين اتفاق در نهايت قادر است قيمت دلار را در داخل کشور کاهش دهد. تا چقدر؟ باورکنيد اين يکي را هيچ‌کس نمي‌تواند حدس بزند يا پيش‌بيني کند.

نشانه منفي؛ طمع‌کاري براي رسيدن به ۳۰
دلار بد جايي گير کرده است؛ قيمت اسکناس آمريکايي در روز‌هاي اخير بين ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان بوده و با اينکه به‌نظر مي‌رسد توانايي رشد بيشتر را ندارد، اما عامه مردم قيمت آن را رو به بالا گرد مي‌کنند و مي‌گويند ۳۰ هزار تومان! يک باور غلط و پر از زيان.

فعالان بازار اعتقاد داشتند با موج افزايشي اخير سرمايه‌گذاران از لاک خود خارج مي‌شوند تا به‌طمع کسب سود اسکناس‌هايي را که با عدد‌هاي پايين خريداري کرده‌اند بفروشند. قانون کلاسيک عرضه و تقاضا مي‌گويد با افزايش فروش و رشد تعداد فروشندگان قيمت هرکالايي پايين مي‌آيد. شايد خوشبينانه به‌نظر برسد، اما دلار مي‌توانست در همين فرآيند دچار شوک لحظه‌اي شود، از خر شيطان پياده شود و رو به‌پايين حرکت کند. ولي چه فايده، چون ظاهرا توقف در دخمه سياه و ترسناک فعلي باعث شده آن دسته از صاحبان اسکناس آمريکايي که از رسيدن به سود بيشتر بدشان نمي‌آيد، گوشه چشمي به قله ۳۰ هزار تومان داشته باشند. اين دسته با بررسي و تحليل شرايط سياسي و به‌خصوص اخبار مربوط به انتخابات آمريکا ترجيح مي‌دهند فعلا به صف فروشنده‌ها اضافه نشوند.

نشانه مثبت و منفي؛ درهم درماني و موانع آن
اگر بخشي از تقاضاي بازار را به واردکنندگاني متعلق بدانيم که مي‌خواهند کالا‌هاي خود را ترخيص کنند، پس مي‌توان با تغيير نوع ارز مورد نياز آن‌ها از دلار به درهم ميزان تقاضاي بازار را کاهش داد. خبر‌هايي درباره توزيع گسترده درهم در بازار نشان مي‌دهد اين تاکتيک توسط بانک مرکزي در حال اجرا شدن است. مايه تاسف است که واحد پول در همين دوره تصميم گرفته بازيگوشي کند. بررسي قيمت اين ارز در بازار آزاد ما را به عدد زشت و بدترکيب هشت هزار تومان مي‌رساند. اگرچه اين عدد سقف قيمت درهم در بازار آزاد است، اما هفت هزار و ۹۵۵ تومان هم تفاوت زيادي با هشت هزار تومان ندارد. درهم امروز حدود ۲۰۰ تومان گران شد و اگر قيمت آن را با ابتداي مهرماه محاسبه کنيم با رشد ۶۰۰ تومان روبرو مي‌شويم. تنها خبر خوب اين است که درهم نيز مثل دلار در بازار آزاد خريدار ندارد و روي دست فروشنده‌ها باد کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره