برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله شرق/ سر ارادت بر آستان حضرت دوست

منبع
شرق
بروزرسانی
سرمقاله شرق/ سر ارادت بر آستان حضرت دوست

شرق/ « سر ارادت بر آستان حضرت دوست » عنوان سرمقاله مديرمسئول روزنامه شرق به قلم مهدي رحمانيان است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

چشم مرا تا به خواب ديد جمالش/ خواب نمي‌گيرد از خيال محمد/ سعدي اگر عاشقي کني و جواني/ عشق محمد بس است و آل محمد
آغاز کلام با غزل شورانگيز شيخ اجل سعدي شيرازي (رحمه‌الله ‌عليه)، مرا به روزهاي نوجواني خود در شيراز مقابل سعديه زيبا برد. در آن دوران از ميان همه اشعار آن معجزه‌گر سخن، «ماه فروماند از جمال محمد» را ورد زبان داشتيم؛ بيتي که اشاره به بزرگ‌مردي دارد که تاريخ بشريت را از آغاز تا فرجام با نام خود معطر کرده است. او کسي نيست جز حضرت محمد رسول‌الله (ص) که در دوران چيرگي تاريکي و ظلمت بر نور، يعني در فاصله فراموشي تعاليم پيامبران پيشين تا نداي دوباره جبرئيل امين، مبعوث شد براي احيا و به‌کمال‌رساندن دوباره مکارم اخلاق. حاصل 23 سال تلاش ايشان در ترويج يکتاپرستي، اخلاق، معرفت، کرامت، انسانيت و احترام به يکديگر در راستاي برادري و برابري، برگ زريني است بر تارک کتاب آموزش‌هاي انبياي الهي از آدم ابوالبشر تا نوح نبي، ابراهيم خليل، موسي کليم‌الله و عيسي روح‌الله. آرزوي رسل اين بوده است که انسان‌ها از آغاز خلقت تا به امروز، جويندگان زندگي بهتر و در پي تعالي و بهره‌مندي در عين پايبندي به حق همزيستي و حيات باشند و از حذف و تعصب دوري ورزيده و مهر و مدارا را سرلوحه عمر بسيار کوتاه خود قرار دهند. اينکه تا چه ميزان در جهان امروز و در جامعه ايران امروز، اين تعاليم نوراني سرلوحه همگان قرار دارد، منظور اين يادداشت نيست.
هدف ما از اين يادداشت بيان اين نکته است که در اين سال‌ها خاصه در يک دهه اخير در مسير فعاليت‌هاي رسانه‌اي خود از صميم قلب در مناسب‌هاي مختلف ملي و ديني دست به انتشار آثاري از صاحب‌نظران زده‌ايم؛ آثاري از صاحبان انديشه و خرد که همگي در ستايش مقام شامخ رسول خدا (ص) بوده است. بديهي است پرداختن به جايگاه رسول خاتم (ص) در روزهاي پاياني ماه صفر، هفته گراميداشت ميلاد پر‌برکتشان در ربيع‌الاول يا روز بعثت آن وجود نوراني در ماه رجب، بيش از هر زمان ديگري امري برخاسته از باطن و عقيده همراهان من در «شرق» بوده است؛ اين خواسته قلبي همواره دنبال شده و در اين مسير، استادان و گران‌مايگاني، در رثاي ايشان دست به قلم برده‌اند و حاصل فکر و نظر آنان در «شرق» بازتاب داده شده است. پنجشنبه هفته گذشته نيز دو يادداشت خواندني از استادان ارجمند حوزه و دانشگاه، آقايان محمد‌تقي فاضل‌ميبدي و محمدرضا نوراللهيان در باب اهميت رسول خاتم صلوات‌الله‌عليه و حضرت علي ابن موسي‌الرضا عليه‌السلام منتشر شد که تداوم همان مسير مورد اشاره بود. در روزهايي که اين نوع اقدامات به دليل برخي نگرش‌ها، رو به کاستي رفته است، برخي افراد و محافل به‌‌جاي همراهي، هم‌افزايي و همسويي با رسانه‌هاي مستقل و تقويت آنها و حمايت از تداوم اين شيوه حسنه، براساس خواندن تيتر يک يادداشت، انواع نسبت‌هاي ناروا را به نويسنده و رسانه منتشرکننده آن داده‌اند که الحق جاي تعجب و نگراني دارد. آنچه مهم است، اين است که همه ما بايد با گفتار و رفتارمان مراقب حفظ شأن و جايگاه بزرگان دين، به‌ويژه وجود نازنين پيامبر گرامي اسلام و ساير اولياءالله باشيم. چنانچه واژه به‌کار‌رفته درباره رحلت نبي مکرم اسلام باعث برداشت‌هاي ناصوابي شده، اين‌جانب از مخاطبان فرهيخته «شرق» پوزش مي‌طلبم و از سوي ديگر اميد دارم افراد و جريان‌هاي سياسي تلاش کنند بزرگان دين را مستمسکي براي علايق جناحي خود قرار ندهند. به هر تقدير، آنچه گفته شده، اگر با نيت اصلاح و تذکار بيان شده، به ديده منت آن را مي‌پذيريم و اگر آلوده به اغراض جرياني و انتخاباتي از سوي منتقدان بوده، دعاي خير ما همراهشان آن‌هم در آغاز بهار ماه‌ها که با ميلاد خاتم‌النبيين آذين بسته شده است. ناگفته پيداست هرگز در مسير ارادت ما به آن رسول آسماني و رحمت‌آفرين، ذره‌اي خلل وارد نخواهد شد که به قول فخر ديگر شيراز، ايران و جهان، لسان‌الغيب حافظ:
سر ارادت ما و آستان حضرت دوست

که هر‌چه بر سر ما مي‌رود ارادت اوست
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره