برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

پورمختار که فساد رو می‌کردی همه عمر

منبع
شرق
بروزرسانی
پورمختار که فساد رو می‌کردی همه عمر

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

خبرش حالا ديگر رسمي شده و شنيدنش تعجب افراد را به‌همراه ندارد؛ محمدعلي پورمختار، نماينده اصولگراي کبودرآهنگ در مجالس نهم و دهم که روزگار زيادي در قامت مبارز با مفاسد اقتصادي خودش را معرفي کرده بود، حالا به دليل درگير‌بودن در پرونده‌هاي فساد، بازداشت شده است. اين يکي هم شايد از عجايت روزگار باشد ولي نه آن‌قدر عجيب که از چشم قوه قضائيه و ساير مسئولاني که خالصانه با فساد مبارزه مي‌کنند، دور بماند.
محمدعلي پورمختار در دوران شغلي‌اش آن‌قدر سمت‌هاي ريزودرشت داشته و فعاليت‌هاي مختلف انجام داده که شايد ورودش به حوزه ورزش چندان به چشم نيايد؛ با‌اين‌حال او چندين سال را آن‌طور‌که خودش ادعا مي‌کرد، صرف مبارزه با فساد در ورزش کرد. البته براي او ورزش فقط فوتبال بود؛ چون به نظرش در بقيه رشته‌ها امکان چنداني براي بروز فساد نبود! پورمختار که پيش‌تر سابقه رياست کميسيون اصل‌90 مجلس را بر عهده داشت، براي فوتبال به‌طور رسمي از سال 1394 شمشير را از رو بست و وعده داد اين رشته را از فسادهاي موجود پاک مي‌کند. تيرماه 1394 او در خبري رسمي از ورود کميسيون اصل‌90 به فسادهاي موجود در فوتبال خبر داد و گفت: «در ورزش فوتبال به دليل ميزان قراردادها فساد بيشتر است و نسبت به ساير موارد نمي‌توان اين‌گونه قضاوت کرد. متأسفانه افراد با سمت‌هاي مختلفي درگير آن هستند؛ از مدير تا خبرنگار و اميدوارم اين اقدام مجلس که با حمايت غالب مردم و رسانه‌ها براي مقابله با فساد همراه شده است، به سلامت بيشتر فضاي ورزش کمک کند».
يک ماه بعد، او در گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما شرکت کرد تا درباره نتايج گزارش تحقيق‌و‌تفحص از فوتبال حرف بزند. «گزارش‌هاي مستند و زيادي مبني‌ بر تباني مديران، بازيکنان، مديران و داوران فوتبال وجود دارد. بيشترين گزارش‌ها مالي است؛ از جمله منابع درآمدي، منابع ارزي، نحوه هزينه‌ها و قراردادهاي منعقد‌شده در باشگاه‌ها، گزارش‌هايي درباره نحوه قراردادها و ميزان آنها و افراد خاص و پرداخت وجه به برخي از رسانه‌ها و پرداخت به تيم مقابل وجود دارد».
تحقيقات پورمختار در راه مبارزه با فساد در فوتبال او را دست آخر به يک فرد مشخص رساند: علي کفاشيان. رئيس وقت کميسيون اصل‌90 مجلس به‌جد اعتقاد داشت علي کفاشيان، رئيس وقت فدراسيون فوتبال ايران، در صدر فهرست قرار دارد. او از بيان اين جمله‌اش در فضاي عمومي هم واهمه نداشت و به‌طور رسمي، زمستان 1394 گفت‌وگويي را با بخش خبري ۲۰:۳۰ انجام داد و از متهم رديف‌اول فساد در فوتبال ايران اسم برد. «خود علي کفاشيان متهم رديف‌اول اين پرونده بوده و بايد پاسخ‌گو باشد. رئيس فدراسيون فوتبال در محضر مراجع قضائي پاسخ‌گو خواهد بود».
پورمختار آن زمان سند ‌و مدرک زيادي براي اينکه چرا علي کفاشيان را متهم رديف‌اول فوتبال معرفي کرده، رو نکرد و فقط به تعداد سفرهاي زياد او که از ديدگاه پورمختار موجب هدررفتن هزينه‌هاي زيادي شده است، اشاره کرد. او آن‌قدر که با توپ پر براي مبارزه با فساد در فوتبال جلو آمده بود، موفق نشان نداد؛ اگرچه مي‌گفت صدها صفحه را براي مقابله با فساد در فوتبال به‌صورت گزارش درآورده ولي با وجود پيگيري‌هاي زياد رسانه‌ها، داستان تحقيق‌و‌تفحصش درباره فساد در فوتبال و به‌ويژه فساد علي کفاشيان در فوتبال به نتيجه مشخصي نرسيد. البته پورمختار چندي بعد، رياست کميسيون اصل‌90 را واگذار کرد و آذرماه 1395 براي اينکه نشان دهد‌ مبارزه‌اش با فساد و البته جبهه‌گيري‌اش عليه کفاشيان نتيجه داده، «تغيير پست علي کفاشيان» را حاصل مبارزه خودش با فساد در فوتبال دانست و گفت: «فساد در فوتبال در دوران مديريت کفاشيان محرز شده بود و در گزارش پرونده فساد در فوتبال هم گنجانده شد. جابه‌جايي و تغيير چند پست در فدراسيون فوتبال از نتايج گزارش پرونده فساد در فوتبال است. همچنين سمت کفاشيان در فدراسيون فوتبال به نايب‌رئيسي تنزل پيدا کرد که اين موضوع نشان مي‌دهد که با متخلفان برخورد شده است. تغيير پست کفاشيان در فدراسيون فوتبال جريمه اندکي نيست و اين موضوع نشان مي‌دهد که گزارش پرونده فساد در فوتبال تأثير داشته است».
اگرچه در سال‌هاي بعد، همواره پرسشي که از مجلسيون و خاصه محمدعلي پورمختار مي‌شد اين بود که سرنوشت تحقيقات گسترده‌اي که در باب فساد در فوتبال انجام داده‌ايد چه شد، مطرح مي‌شد ولي هرگز پاسخ روشني به آن داده نشد. پورمختار همواره با بيان کلي اين موضوع که پرونده بايد به قوه قضائيه فرستاده و آنجا بررسي شود، سعي مي‌کرد وارد جزئيات بيشتري نشود.
البته رفتن پورمختار از کميسيون اصل90 مجلس هم به اين معني نبود که او بي‌خيال فوتبال و فساد موجودش شده است؛ تيرماه 1398 و زماني که او عضو کميسيون قضائي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي بود، دوباره طرح مبارزه با فساد در فوتبال را رو کرد و اين‌بار وعده داد به سراغ فساد پنهان در قراردادهاي ميلياردي بازيکنان برود. «اخبار و گزارش‌هاي ناخوشايندي از قراردادهاي ميلياردي بازيکنان باشگاه‌ها به مجلس واصل شده که واقعا اين قراردادها در اين شرايط اقتصادي که بعضي‌ها محتاج نان شبشان هستند، هيچ توجيهي ندارد. اين قراردادها مي‌تواند دليلي بر وجود فساد پنهاني باشد که در گزارشي که در مجلس نهم تهيه کرديم، به آن پرداخته شد؛ متأسفانه اين فساد در فوتبال همچنان ادامه دارد. توقع داريم که فدراسيون فوتبال و به‌خصوص آقاي تاج با جديت بيشتري به موضوعات فساد در فوتبال ورود کرده و بررسي‌هاي لازم را داشته باشد؛ بهتر است بر قراردادهاي بازيکنان فوتبال ارزش‌گذاري شود». اين وعده براي مبارزه با فساد در فوتبال، يکي از آخرين وعده‌هاي پورمختار در راه مبارزه با فساد در ورزش بود و ديگر خبر چندان زيادي از قريب به پنج سال پيگيري‌هايش در اين مسير منتشر نشد. پورمختار آن روزها ابراز اميدواري کرده بود اين پرونده به نتيجه مثبت برسد و گفته بود اميدوارم در دوره رياست آقاي رئيسي بر قوه قضائيه شاهد رسيدگي به اين پرونده باشيم.
همان‌طورکه پورمختار وعده‌اش را داده بود، در دوره رياست آقاي رئيسي بر قوه قضائيه به برخورد با فسادها ادامه داده شد ولي شايد پورمختار تصورش را نمي‌کرد اين‌بار پاي خودش به‌جاي آنهايي که در فوتبال متهم کرده بود، گير بيفتد و بازداشت شود. اگرچه گزارش‌هاي پورمختار درباره کفاشيان منجر به بازداشت يکي، دو روزه رئيس سابق فدراسيون فوتبال براي پاره‌اي از توضيحات و بعد آزادي‌اش شد ولي هرگز گام مثبتي در اين زمينه برداشته نشد؛ نه فساد احتمالي در فوتبال از بين رفت، نه مقصر دانه‌درشتي معرفي شد، نه سند و مدرک به‌دردبخوري رو شد و نه حتي قرارداد ميلياردي بازيکنان کم شد؛ پورمختار در طول اين‌همه سال، فقط حرف مبارزه با فساد را زد... .
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar