logo
برگزیده
تحلیل ها

مردم باید برای مرده برجام جشن می‌گرفتند؟!

منبع
کيهان
بروزرسانی
مردم باید برای مرده برجام جشن می‌گرفتند؟!

کيهان/ متن پيش رو در کيهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
حامي دو آتشه برجام در مجلس دهم مي‌گويد؛ علايم حياتي در برجام ديده مي‌شود.
حشمت‌اله فلاحت‌پيشه نوشت: «برداشته شدن تحريم‌هاي تسليحاتي را بايد در قالب «برجام» مورد تحليل و بررسي قرار داد. اين موضوع نشان داد که علي‌رغم ضربات اساسي که بر پيکره برجام، آن هم از سوي آمريکا وارد شد؛ هنوز علايم حياتي در اين توافقنامه وجود دارد.
آمريکا تلاش کرد موجوديت سياسي برجام را به طور کامل از بين ببرد و کشورهاي اروپايي نيز با توافقنامه‌اي که انگار به کما رفته، با موضع انفعالي و بي‌تفاوتي برخورد کردند. در اين ميان ايران تنها براي اثبات استدلال‌هاي حقوقي خود تلاش کرد که برجام را حفظ کند.
پايان تحريم‌هاي تسليحاتي ايران نشان داد که هنوز برجامي که به نوعي بيمار است، ‌مي‌تواند کارايي داشته باشد و بايد توجه داشت که اين اتفاق در زماني رخ داده که تنها کمتر از سه هفته تا انتخابات رياست جمهوري آمريکا زمان باقي مانده و شايد؛ با روي کارآمدن «جو بايدن» دولت آمريکا به برجام بازگردد.
در صحنه داخلي اگر تحريم‌ها به کل جامعه تسري پيدا مي‌کرد، تحمل آن براي مردم ساده‌تر بود، اما شاهد هستيم که در اين فضاي تحريمي، عده‌اي با استفاده رانت و کارتل‌هاي سياسي سود نيز مي‌کنند و عده‌اي نيز با هيچ مشکلي مواجه نمي‌شوند و در عمل فشار تحريم‌ها بيشتر بر روي مردم عادي تحميل مي‌شود.

در دوران دفاع مقدس با وجود تحريم‌ها و شرايط وخيم اقتصادي شاهد بوديم که هرگاه يک پيروزي در عرصه سياست خارجي رخ مي‌داد مردم جشن مي‌گرفتند. اما امروز به دليل دور شدن بخشي از مسئولان از اصول اصلي انقلاب شاهد نوعي بي‌تفاوتي در ميان مردم در قبال پايان تحريم تسليحاتي هستيم.
من اميدوارم مسئولان حاکميتي روزي بازنشسته شده و خود را در ميان مردم قرار دهند تا متوجه شوند که چه دردها و مشکلاتي به جامعه تحميل شده است.
جاي تأسف است که مشکلات اقتصادي کار را به جايي رسانده که بخشي از مردم موضوع برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي را نيز به سخره مي‌گيرند و در عمل نسبت به توفيقي که دولت از آن به عنوان يک دستاورد ياد مي‌کند، توجهي نشان نمي‌دهند.
اين نماينده سابق البته به اين واقعيت تلخ اشاره نکرده که تحريم تسليحاتي همان سال 94 بايد لغو مي‌شد اما طرف مذاکره کننده به خاطر هيجان توافق (برجام)، تحريم پنج ساله را به شکل داوطلبانه(!) پذيرفته است.
ثانياً حيات و ممات برجام، لغو تحريم‌هاي تسليحاتي خودخواسته نيست بلکه طبق وعده بزک کنندگان برجام، قرار بوده تحريم‌هاي مالي و بانکي و نفتي را لغو کند و موجب گشايش اقتصادي شود. ضمن اينکه حيات يک توافق به تعهد طرفين آن است وقتي اگر طرف آمريکايي و اروپايي همه تعهدات خود را زير پا گذاشته‌اند، عجيب است که آقاي فلاحت‌پيشه هنوز آثار حيات در برجام مي‌بيند!!
ثالثاً وي در حالي اميد واهي براي روي کارآمدن بايدن درست مي‌کند که همين دموکرات‌ها سر دوستان آقاي فلاحت‌پيشه در تيم‌هاي برجام را کلاه گذاشته و بلافاصله هم تعهدات نيم‌بند را با تحريم‌هاي جديد زيرپا گذاشتند. آيا او مأموريتي در خدمت آمريکايي‌ها دارد؟!
رابعاً از رانت‌هاي دولت کساني بهره مي‌برند که با آن قوم و خويش سياسي برقرار کرده‌اند. آقاي فلاحت‌پيشه اين افراد را در ميان دوستان برجامي خود به خوبي مي‌شناسد که از نمايندگي کنار نرفته، جذب مديريت‌ها و دستگاه‌هاي دولتي شدند.
خامساً مردم حق دارند وعده‌هاي وارونه از آب درآمده برجام را ملامت کنند. اگر آقاي فلاحت‌پيشه واقعاً غصه‌دار معيشت مردم بود، اکنون بايد گريبان دولت را مي‌گرفت نه اين که مرده برجام را براي مردم فاکتور کند!
اين نکته هم گفتني است که فلاحت‌پيشه اخيراً در مصاحبه با روزنامه آفتاب يزد گفته بود دولت تنبل است و در مقابل گراني‌ها و به هم‌ريختگي اقتصاد منفعل عمل مي‌کند و گويي توجهي ندارد که چگونه گراني‌ها سر مردم آوار شده است. او با چند سال تأخير گفته بود اين رفتار دولت مشکوک است(!)

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره