برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

مرزهای مشترک عراق و سوریه؛ نقطه هدف واشنگتن برای ایجاد ناامنی

منبع
مشرق
بروزرسانی
مرزهای مشترک عراق و سوریه؛ نقطه هدف واشنگتن برای ایجاد ناامنی

مشرق/متن پيش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

آمريکايي ها با حمايت آشکار از هسته هاي خاموش داعش در تلاش هستند مرزهاي مشترک عراق و سوريه را ملتهب کنند تا راه براي افزايش ناامني ها در اين محور مهم و حساس بازشود.

 عمليات مشترک نيروهاي مسلح عراق در مناطق غربي اين کشور براي پاکسازي مناطق آلوده، شناسايي عناصر مخفي داعش و کشف مقرهاي نظامي و انبارهاي سلاح تروريست ها در محورهاي مختلف ادامه دارد.

براساس اطلاعاتي که يک منبع ميداني در اختيار مشرق گذاشته است، رزمندگان تيپ ۱۹بسيج مردمي در روزهاي گذشته در جريان عمليات در حدفاصل مناطق غربي استان الانبار تا نوار مرزي مشترک با سوريه موفق شدند ۶۵ کيلومتر را پاکسازي و امن کنند.  

اين منبع ميداني که از نزديک تحولات را در غرب استان الانبار دنبال مي کند، گفت: رزمندگان بسيج مردمي در جريان تامين امنيت منطقه «وادي الصواب» توانستند مسير تردد تروريست هاي داعش را شناسايي و مسدود کنند.



به گفته اين منبع ميداني، نيروهاي بسيج مردمي در عمليات پاکسازي روستاي «البوخليفه» هم ۴ تن از افرادي که با تروريست هاي داعش همکاري مي کردند را شناسايي و دستگير و همچنين مقادير قابل توجه تجهيزات نظامي و مواد منفجره را در اين منطقه کشف و ضبط کردند.

اين منبع ميداني به بخش ديگري از موفقيت هاي ميداني در غرب استان الانبار اشاره کرد و افزود: نيروهاي عراقي همچنين در جريان برقراري امنيت در عمق صحراي الانبار موفق شدند ۶ مقر و ۷ تونل عناصر گروهک تروريستي داعش را کشف و منهدم کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده، هسته هاي مخفي داعش با افزايش تحرکات در محور شرقي و جنوب شرقي استان حمص (جنوب سوريه و مرزهاي مشترک با عراق) درصدد هستند راه را براي نفوذ به خاک استان الانبار باز کنند.

به گفته منابع ميداني، تروريست هاي داعش با کمک نظاميان تروريست آمريکايي در منطقه اشغالي التنف در جنوب سوريه وارد استان الانبار مي شوند و نيروهاي عراقي با اطلاع از همين موضوع در تلاش هستند با انجام عمليات هاي متعدد، مناطق مرزي مشترک را امن و پاکسازي کنند.

مناطق واقع شده در حدفاصل گذرگاه القائم (غرب الانبار) تا گذرگاه مرزي الوليد (جنوب غرب الانبار) با جنوب استان ديرالزور و جنوب و جنوب شرق استان حمص سوريه حدود ۲۳۰ کيلومتر مرز مشترک دارند و اين موقعيت بر اهميت اين محور افزوده است.

اين نوار مرزي مشترک ميان سوريه و عراق اغلب بياباني است و فرصت را براي هسته هاي مخفي گروهک تروريستي فراهم کرده که از مناطق آلوده جنوب سوريه (باديه حمص، وادي الوليج، طار الصرايم و زبيه) وارد استان الانبار شوند.

از مجموع مساحت ۱۹ هزار کيلومتر مربعي جنوب و جنوب شرق استان حمص و جنوب استان ديرالزور سوريه، ۵ هزار کيلومتر مربع به عناصر مخفي داعش آلوده است و ساير مناطق در کنترل و اشراف نيروهاي ارتش سوريه و رزمندگان جبهه مقاومت است.

حدفاصل جنوب منطقه السخنه تا حومه شهر تدمر در استان حمص و مناطق هم مرز با استان ديرالزور بيشترين مناطق آلوده به تروريست هاي داعش محسوب مي شوند و اين بخش ها نقطه هدف آمريکايي ها براي ايجاد ناامني به شمار مي آيند.

به گفته منابع ميداني، عناصر مخفي داعش که در اين محور تحرک زيادي دارند در يک ماه گذشته نيز ميزان عمليات هاي خود را افزايش داده اند و با حملات ناگهاني و کارگذاشتن تله هاي انفجاري شماري از نيروهاي ارتش سوريه را شهيد و زخمي کرده اند.

 


براساس آخرين اطلاعات به دست آمده، اين احتمال وجود دارد آمريکايي ها دامنه تحرکات تروريست هاي داعش را از مناطق جنوبي استان هاي حمص و ديرالزور به مناطق غربي استان الانبار بکشانند و در مجموع مناطق مرزي مشترک عراق و سوريه را ناامن کنند.

به گزارش مشرق، عمليات همزمان نيروهاي ارتش سوريه و رزمندگان جبهه مقاومت و نيروهاي مسلح عراق به ويژه رزمندگان بسيج مردمي عليه هسته هاي مخفي داعش در محدوده مناطق مرزي بهترين گزينه در مقطع فعلي براي ناکام گذاشتن سناريوي آمريکايي ها است.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar