برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مجلس به کمک بورس می‌آید

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
مجلس به کمک بورس می‌آید

وطن امروز/متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

طرح کميسيون اقتصادي براي حفظ تعادل بازار سرمايه تقديم هيأت‌رئيسه شد

ريزش ادامه‌دار شاخص‌هاي بازار سرمايه و متضرر شدن سهامداران خرد موجب شد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور ساماندهي اين بازار، رئيس سازمان بورس را به مجلس دعوت کنند تا در صحن علني به سوالات آنها پاسخ دهد. همچنين اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس طرحي را به منظور اصلاح قانون اوراق بهادار تقديم هيأت‌رئيسه مجلس کردند. با شنيدن خبر نشست مجلس براي بررسي مشکلات بازار سرمايه، برخي سهامداران بازار سرمايه مقابل مجلس حاضر شدند تا اعتراض خود را نسبت به شرايط اين بازار به گوش نمايندگان مجلس و رئيس سازمان بورس برسانند. 
پس از پايان اين جلسه، رئيس سازمان بورس به ميان معترضان رفت و به بخشي از سوالات آنها پاسخ داد. به گزارش «وطن امروز»، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ديروز هم به افت خود ادامه داد و با کاهشي 37 هزار و 471 واحدي، در رقم يک ميليون و 336 هزار و 585 واحد ايستاد. شاخص کل هم‌وزن هم که معيار دقيق‌تري براي توصيف کليت بازار است، 4 هزار و 780 واحد کاهش يافت و به رقم 384 هزار و 341 واحد رسيد. اين کاهش نشان‌دهنده پوشاندن پيراهن خونين بر تن بورس اوراق بهادار است. از نيمه دوم مرداد‌ماه بود که ريزش بورس آغاز شد؛ ريزشي که در ابتدا جدي نبود و سهامداران در اين خيال بودند که پس از يک اصلاح کوتاه، شاخص کل مجددا به روزهاي اوج خودش بازمي‌گردد و رکوردهاي قبلي‌اش را مي‌شکند و به ثبت رکوردهاي جديد مي‌پردازد اما اين اميد با تداوم ريزش شاخص کل بورس به يأس تبديل شد و سهامداران آرزوهاي خود را از دست رفته ديدند. 
 
* دلايل ريزش بورس
هم‌اکنون 77 روز است که شاخص کل در حال ريزش است و پس از 36 درصد اصلاح، گويا هنوز قصد جدي براي تغيير روند و بازگشت به مدار صعودي ندارد. برخي فعالان بازار سرمايه دلايلي را براي اين ريزش ذکر مي‌کنند که از جمله مي‌توان به اختلاف بين وزير نفت و وزير اقتصاد بر سر عرضه دارا دوم، فروش سنگين سهام عدالت، اختلال در هسته معاملات که موجب سفارش‌گذاري کارگزاري‌ها در دامنه منفي براي فروش قطعي سهام عدالت و منفي کردن کليت بازار شد، کاهش نسبت سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي با درآمد ثابت توسط سازمان بورس و عدم حمايت حقوقي‌ها اشاره کرد. از سوي ديگر برخي اقتصاددانان تنها دليل سقوط آزاد شاخص کل بورس را صعود بيش از حد آن در يک سال قبل مي‌دانند که در دنيا بي‌نظير بود. اين ۲ گروه اگر چه بر سر دلايل اختلاف‌ نظر دارند اما هر دو بر سر عدم مديريت صحيح بازار سرمايه توسط دولت، متفق‌القولند. گروه اول تصميمات اشتباه دولت و گروه دوم عدم مديريت رشد شديد شاخص کل بورس توسط دولت و دعوت شديد مردم به سرمايه‌گذاري در آن را عامل اين سقوط مي‌دانند. دلايل اين اتفاق هر چه باشد، اين سهامداران خرد و تازه‌وارد هستند که قرباني مديريت ناصحيح دولت شدند و بعضا بخشي از اصل پول خود را هم از دست داده‌اند. 
 
* اقدام مجلس براي حمايت از بازار سرمايه
در همين حال نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز به منظور بررسي نحوه مديريت دولت در بازار سرمايه و جلوگيري از ضرر بيشتر مردم، رئيس سازمان بورس را به مجلس دعوت کردند تا سوالات خود را در صحن علني مجلس از وي بپرسند. رئيس سازمان بورس با اشاره به نوسانات شاخص بازار سرمايه طي ماه‌هاي اخير گفت: با پيگيري‌هاي بورس اوراق بهادار، سهام شناوري در بازار افزايش يافته و از ۲۲ درصد در ابتداي سال به ۲۵ درصد در حال حاضر رسيده است. 
حسن قاليباف‌اصل با بيان اينکه به منظور رصد فضاي مجازي، شوراي عالي فضاي مجازي در بازار بورس تشکيل شد، اظهار کرد: با رصد فضاي مجازي در صورت لزوم، برخوردهاي قهري هم انجام مي‌شود.
رئيس سازمان بورس تصريح کرد: بعد از افت‌هاي بازار سرمايه موضوع بازارگرداني را به طور جدي دنبال کرديم، زيرا بازار‌گردان بايد بتواند در بحث عرضه و تقاضا با تشخيص درست اقدام مناسب را انجام دهد. در بازار بورس از ۳۳۰ شرکت، ۱۸۰ شرکت قرارداد بازار‌گرداني را امضا کرده‌اند. براي رسيدن بازار سرمايه به يک تعادل بايد اين موضوع به طور جدي دنبال شود. حدود ۲۰ شرکت قرارداد خود را تمديد نکردند که سازمان بورس اعلام کرده شرکت‌هاي متخلف مستوجب جريمه‌هاي مالي و برخورد هستند. 
قاليباف‌اصل گفت: اگر بازارگردان‌ها به صورت کامل در بازار سرمايه فعال شوند، مي‌توان يک تعادلي را در بازار ايجاد کرد. 
 
* پيشنهاد رئيس مجلس درباره بورس
محمدباقر قاليباف که رياست اين جلسه را بر عهده داشت، بعد از قرائت گزارش کميسيون اقتصادي درباره بازار سرمايه، درباره شرايط اين بازار گفت: «مهم‌ترين کار بازار سرمايه تنظيم‌گري حرفه‌اي در بورس به منظور تامين مالي توليد با قابليت نقدشوندگي است. واقعيت اين است که چنين اتفاقي را در حال حاضر در بورس شاهد نيستيم». وي ادامه داد: «با استفاده از ظرفيت بازارگرداني و جذب نقدينگي براي توليد و ايجاد نقدشوندگي در بورس، طرح کميسيون اقتصادي مي‌تواند ضعف‌ها را برطرف کند».
 
* مشکلات زيرساختي بورس هنوز ادامه دارد
در ادامه اين جلسه نماينده مردم مهاباد با اشاره مشکلات موجود در زيرساخت‌هاي بورس گفت: در مقطع کوتاهي شاهد سرمايه‌گذاري زياد مردم در بازار بورس بوديم که متعاقبا سود خوبي نيز به دست آوردند اما متاسفانه به دليل عدم آمادگي زيرساخت‌هاي اين حوزه دچار آشفتگي شديم. جلال محمودزاده افزود: آموزش و فرهنگ‌سازي يکي از مقوله‌هاي زيرساختي براي فعاليت در بازار بورس به شمار مي‌رود که مجموعه‌هاي ذي‌ربط بايد قبل از تبليغات گسترده و جذب سرمايه‌هاي مردم نسبت به تحقق آن اهتمام ورزند. وي ادامه داد: شفاف‌سازي وضعيت شرکت‌هاي حاضر در بورس نيز اهميت زيادي دارد، زيرا مشاهده مي‌شود برخي شرکت‌هاي حاضر در بورس زيان‌ده هستند و متاسفانه بخشي از نقدينگي مردم هم به سمت اين شرکت‌ها سوق پيدا کرده است. 
 

* چرا از اعتماد مردم استفاده نکرديد؟
ديگر نماينده منتقد به مديريت سازمان بورس، سيدکاظم دلخوش بود که اظهار داشت:‌ دولت از وضعيت خوب ايجاد شده در بازار سرمايه استفاده نکرد. همچنين دولت بايد شرايط پذيرش شرکت‌ها در بورس را تسهيل مي‌کرد تا از اين طريق بتواند نقدينگي را بدرستي جذب کند. وي افزود: عرضه ۱۳ هزار ميليارد تومان سهام عدالت در بورس، باعث ايجاد تشکيک در اين بازار شد. دلخوش ادامه داد: عدم شفافيت در تصميمات سازمان بورس سرنوشت ما را به اينجا رساند که هر روز شاهد متضرر شدن سهامداران اين بازار باشيم. 
 
* نبود شفافيت در تصميم‌گيري‌‎هاي بورس
نماينده مردم اهواز هم عدم شفافيت را يکي از اصلي‌ترين مشکلات سازمان بورس دانست و گفت: نبود شفافيت در تصميم‌گيري‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار، يکي از اصلي‌ترين مشکلات است. عدم شفافيت در شرکت‌هاي کارگزاري نيز مشهود است که اين شرکت‌ها سرمايه‌هاي خرد مردم را جمع‌آوري و به صورت هدايت شده خريد سهام انجام مي‌دهند. مجتبي يوسفي افزود: بر اساس شنيده‌ها ۱۳ هزار ميليارد سهام عدالت فروخته شده است، در حالي که بايد مشخص شود چه شرکت‌هاي واسطه‌اي، سهامي را که متعلق به مردم است، فروخته‌اند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره