برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله وطن امروز/ تنها راهکار نجات اقتصاد نگاه دولت به داخل

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
سرمقاله وطن امروز/ تنها راهکار نجات اقتصاد نگاه دولت به داخل

وطن امروز/ « تنها راهکار نجات اقتصاد نگاه دولت به داخل » عنوان يادداشت روزنامه وطن امروز به قلم دکتر مهدي بشارت‌ده‌سلوطي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
اقتصاد کشور در حال حاضر با چالش‌ها و مشکلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌کند. يکي از چالش‌هاي جدي که اقتصاد ايران را در سال‌هاي اخير درگير کرده و براي کشور مسأله‌ساز شده و بيش از هر چيز بخش توليد داخلي را تحت تأثير خود قرار داده، نگاه دولت و مسؤولان براي گره‌گشايي از مشکلات اقتصادي کشور به بيرون است به طوري که برخي دولتمردان گلوگاه حل مشکلات کشور را در کمک گرفتن از برخي کشورها و مذاکره با کشورهاي خارجي مي‌دانند. 
نمونه بارز اين نگاه، مذاکرات برجام است. اين مذاکرات با وجود به نتيجه رسيدن و حاصل شدن توافق، عايدي خاصي براي اقتصاد بويژه بخش توليد نداشت و اکنون مي‌بينيم با تشديد تحريم‌ها اين توافق به طور کامل بي‌خاصيت شده است. 
يک- دولتمردان در حالي چشم‌انتظار گره‌گشايي از اقتصاد در خارج از کشور هستند که سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي که نقشه راه اقتصاد کشور را بخوبي نمايان کرده، بر روي زمين مانده است. اين در حالي است که حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر حکيم انقلاب در سال‌هاي گذشته به شيوه‌هاي مختلف و تحت عناويني چون توليد کالاي داخلي و رونق توليد، نسبت به اجراي اين سياست‌ها تذکر داده‌اند. 
به نظر مي‌رسد مسؤولان آگاه نيستند کشورهايي که امروز جزو کشورهاي توسعه‌يافته يا قدرت‌هاي برتر اقتصادي شناخته شده و فعاليت مي‌کنند، روزي سياست‌هاي مشابه اقتصاد مقاومتي را در دستور کار خود قرار داده‌اند. اقتصاد مقاومتي يک محور اصلي دارد که همان توليد داخل است و کشورهاي پيشرفته امروز نيز، در گذشته پيش از هر چيز به توليد داخل رونق بخشيده‌اند تا امروز بتوانند مدعي اقتصاد در دنيا باشند. 

دو- برخلاف باور بسياري از افراد، اينگونه نيست که سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي براي نخستين‌بار در ايران تدوين شده باشد بلکه همواره در بسياري از کشورهاي دنيا مانند چين، ژاپن، آلمان و آمريکا در حال اجرا بوده است و رهبر بزرگوار انقلاب براي اين سياست‌ها در ايران عنوان «اقتصاد مقاومتي» را برگزيدند. توجه به توليد داخل به قدري مهم است که در آمريکا روزي براي توجه به توليد داخل در نظر گرفته‌اند. 
سه- واقعيت آن است که گره زدن حل مسائل اقتصادي و معيشتي به روابط خارجي، اشتباه محض است و به جاي آن براي حل مشکلات، بايد به رفع موانع توليد در داخل کشور بپردازيم. مهم‌ترين موانع رونق توليد قاچاق و واردات است که بايد به آنها توجه ويژه کرد.
براي رفع اين ۲ مانع بايد سياست‌گذاري مناسبي اعمال شود که اين مساله در حيطه وظايف مجلس است که بايد براي مقابله با آن قانون‌گذاري کند اما مجالس ما تاکنون در اين زمينه خوب عمل نکرده‌اند. از طرف ديگر دولت که وظيفه بخش اجرايي را برعهده دارد، نيز اهتمامي براي مقابله جدي با قاچاق و واردات بي‌رويه ندارد.
همان‌گونه که گفته شد اميد واهي به بيرون از کشور براي توليد همچون زهر است. اين تفکر باعث شد مسؤولان امکانات داخلي براي رفع مشکلات اقتصادي را ناديده گرفته و اينگونه تلقي شود که گره‌هاي اقتصادي کشور تنها با همکاري با شرکاي خارجي حل مي‌شود، در حالي‌ که چنين نيست. 
از طرف ديگر وابستگي به نرخ دلار در اقتصاد باعث شده است با نوسانات قيمت آن، کشور با مشکل مواجه شود؛ از طرف ديگر آمريکا نيز از اين مساله به عنوان يک اهرم براي فشار به کشور استفاده مي‌کند، در حالي‌ که واضح است در شرايط تحريمي، ما هيچ مبادله تجاري با آمريکا نداريم و مي‌توانيم مبادلات خود با ساير کشورها را با واحد پولي آن کشورها انجام دهيم. 
در آخر بايد گفت نگاه به بيرون براي حل مشکلات کشور در دولت فعلي در تمام دولت‌هاي پس از انقلاب بي‌سابقه بوده است. دولت فعلي سرنوشت اقتصاد را به خارج از کشور و برجام گره ‌زده و محصول اين تفکر معطل ماندن کشور و تعطيل کردن اقتصاد معمولي و بومي کشور در دولت اول و دوم آقاي روحاني است. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar