برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

عامل ترور کیست؟

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
عامل ترور کیست؟

وطن امروز/ متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در اخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

سال 97 منابع اسرائيلي اعلام کردند «موساد» سازمان جاسوسي اسرائيل تلاش کرده يک دانشمند هسته‌اي ايران را ترور کند اما اين عمليات موفق نبوده است. در اين باره وبگاه «واللا نيوز» گزارش داده بود عوامل موساد پيش‌تر تلاش کرده‌اند يک دانشمند هسته‌اي ايراني به نام «محسن فخري‌زاده‌مهابادي» را که مسؤول رآکتور اتمي تهران است ترور کنند. اين وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌اي ايراني که پيش‌تر ترور شدند يا سوء‌قصدي عليه جان آنها انجام گرفته، عمليات آن توسط عاملان موساد اجرا شده است. مقامات اطلاعاتي خارجي موساد به «واللا» گفته بودند فخري‌زاده در ليست ترور موساد قرار داشت. محسن فخري‌زاده تنها دانشمند هسته‌اي ايراني است که بنيامين نتانياهو نام او را مستقيما در سال ۲۰۱۸ به زبان آورده و ادعا کرده بود روي برنامه تسليحاتي اتمي کار مي‌کرده است. 
علاوه بر اين، سبک ترور نيز بيانگر آن است که اين اقدام از سوي موساد برنامه‌ريزي و اجرا شده است. سابقه موساد در ترور دانشمندان هسته‌اي نيز اين گزاره را بيش از پيش تقويت مي‌کند. در همين راستا محمدجواد ظريف روز گذشته در توئيتي نوشت: تروريست‌ها امروز يک دانشمند برجسته ايراني را به قتل رساندند. اين عمل بزدلانه- با نشانه‌هاي آشکار از دخالت اسرائيل در آن- جنگ‌طلبي نااميدانه‌ عاملان اين امر را نشان مي‌دهد. ايران از جامعه بين‌المللي- بويژه اتحاديه اروپايي- مي‌خواهد به استاندارد دوگانه‌‌ شرم‌‌آور خود پايان دهند و اين عمل تروريستي دولتي را محکوم کنند. 
ترور دانشمندان هسته‌اي هر چند با عامليت موساد اتفاق افتاده است اما پروژه‌اي است که ۲ ضلع ديگر هم دارد؛ اول آمريکا که سياست‌هاي رژيم صهيونيستي در قبال ايران تابعي از سياست‌هاي آمريکا در مواجهه با ايران است. مطمئنا درباره اين ترور هماهنگي‌هاي لازم ميان مقامات رژيم صهيونيستي و آمريکا شکل گرفته است؛ همان‌گونه که در ترورهاي پيشين دانشمندان هسته‌اي نيز مقامات آمريکايي به صورت مستقيم در جريان اين ترورها بودند. پروژه ترور دانشمندان هسته‌اي ايران پس از فتنه 88 و در دولت اوباما آغاز شد.
سال 1390 «ديويد سنجر» روزنامه‌نگار روزنامه نيويورک‌تايمز در واشنگتن که ارتباط نزديکي با محافل اطلاعاتي و مقامات کاخ سفيد دارد، در کتاب خود به نام «مواجهه و اختفا» از برنامه‌هاي مشترک کاخ سفيد و تل‌آويو براي حمله سايبري و انجام ترورهاي گوناگون در ايران خبر داد. يکي از مهم‌ترين حقايقي که در اين کتاب به آن پرداخته شده، جلسات منظم کاخ سفيد و تل‌آويو براي پيگيري ماجراي ترور دانشمندان هسته‌اي ايران است؛ مسأله‌اي که در کتاب 2 تن ديگر از روزنامه‌نگاران نزديک به محافل صهيونيستي و کاخ سفيد نيز بيان شده است. سال‌هاست موساد و آژانس‌هاي اطلاعاتي غرب دانشمنداني را که براي به دست آوردن فناوري و قطعات مورد نياز ايران براي تکميل برنامه‌هاي هسته‌اي خود به غرب سفر کرده‌اند، مورد تعقيب قرار داده‌اند. اين نويسنده در ادامه با بيان جزئيات عمليات ترور شهيد شهرياري و عمليات ناکام ترور فريدون عباسي، رئيس پيشين سازمان انرژي اتمي، در کتاب خود آورده است: پاييز 2010 ديگر براي اوباما کاملا مشخص شده بود رويارويي مخفيانه با ايران، وارد فاز جديد و البته شديدتري خواهد شد. يکي از مشاوران ارشد اوباما به اين وضعيت مي‌گفت «جنگ روزانه با درجه پايين». با وجود اينکه اين مسأله تاکنون به صورت علني مطرح نشده است اما‌ جلسات بررسي استراتژي‌ها در قبال ايران و همچنين بررسي وضعيت ترورها به صورت روزانه در اتاق وضعيت کاخ سفيد- همان اتاقي که عمليات نظامي براي کشتن بن‌لادن از آنجا هدايت مي‌شد- برگزار مي‌شد. گاهي اوقات اين جلسات با حضور مقامات رسمي اسرائيل و آمريکا در بالاترين سطح از طريق ويدئو‌کنفرانس‌هاي محرمانه و امنيتي برگزار مي‌شد. «توماس دونيلون» ‌مشاور امنيت ملي اوباما که بعد از ديدار با هيأتي از مقامات اسرائيلي دفترش را ترک مي‌کرد،‌ درباره اين جلسات گفت: «فکر نمي‌کنم هيچ‌کس تاکنون برگزاري چنين جلساتي را با اين ميزان هماهنگي در بين سرويس‌هاي اطلاعاتي و نظامي آن هم در اين سطح بالاي تصميم‌گيري، در دولت‌هاي قبل ديده باشد». اما در هر صورت پايکوبي و خوشحالي عجيبي راجع به اين هماهنگي وجود داشت. 
علاوه بر نقش مستقيم آمريکا در اين ترور، بايد به نقش سازمان تروريست منافقين در انجام اينگونه عمليات‌هاي تروريستي اشاره کرد. البته سازمان منافقين بيشتر نقش «پادو»ي سرويس‌هاي جاسوسي را ايفا مي‌کند و زماني که دولت‌ها به دليل عواقب بين‌المللي نمي‌خواهند به صورت مستقيم به مسأله‌اي اشاره کنند، از پوشش اين سازمان استفاده مي‌کنند. 
در ماجراي ترور شهيد دکتر محسن فخري‌زاده، سازمان منافقين با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط موساد در يک کنفرانس خبري از نقش شهيد فخري‌زاده در برنامه هسته‌اي ايران به صورت رسمي پرده برداشت و وي را به صورت غيررسمي به عنوان سوژه ترور مطرح کرد. تقريبا يک ماه قبل بود که منافقين ساکن آلباني در يک کنفرانس خبري مدعي شدند يک سايت هسته‌اي جديد در سرخه حصار کشف کرده‌اند. منافقين اين سايت تازه کشف شده را محلي براي انجام پروژه‌هاي مخفيانه ايران در زمينه هسته‌اي ناميدند و از شهيد محسن فخري‌زاده به عنوان کليدي‌ترين فرد اين تأسيسات نامبرده و تلاش کردند توضيحاتي درباره شخصيت پنهان اين دانشمند شهيد ارائه کنند.
گفتني است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پيش‌تر و در ماه آگوست سال جاري از اين سايت ادعايي بازديد به عمل آورده بود.
علاوه بر اين سازمان‌هاي جاسوسي از سازمان منافقين براي جمع‌آوري اطلاعات اوليه و انجام اقدامات پرخطري که ممکن است هويت و جان افراد رسمي اين سازمان‌ها را به خطر بيندازد استفاده مي‌کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar