خشونت و خونریزی ۱۸+ / ردهبندی سنی
گيم اسکن/يکي از مظلومترين مقولات در صنعت بازيهاي ويديويي «ردهبندي سني» است. نه تنها در ايران، بلکه در تمام نقاط دنيا، عدم توجه به ردهبندي سني بازيهاي ويديويي قابل مشاهده است. ما به خارجه کاري نداريم. در ايران خودمان، وضعيت ردهبندي سني بازيها به چند علت، پيچيدهتر و بدتر است. اولين مشکل ما با اين مقوله در کشور، عدم آگاهي مخاطب از ماهيت و چرايي و چگونگي نظام ردهبندي سني است. نه مخاطب نوجوان و نه بزرگسال و نه اوليا و فروشندگان محصولات فرهنگي، اطلاعي از فلسفهي نظام ردهبندي سني ندارند. عدهي زيادي که اصلا از وجودش خبر هم ندارند! آنهايي هم که خبر دارند فقط به گوششان چيزي خورده است.
يکي ديگر از مشکلات مربوط به اين داستان در کشور ما، فاصلهاي است که بين مصرفکنندگان نوجوان و اوليا ايشان برقرار است. البته اين مسئله هم دوباره به همان ناآگاهي و حرفهاي تکراري برميگردد. اينکه چرا والدين از تفريحات ديجيتال فرزند نوجوانشان اطلاع ندارند يا چرا فرزند نوجوان، آنها را در اطلاع قرار نميدهد بحثي است که به ما مربوط نميشود. اما از معضلات اصلي در مورد ردهبندي سني، همين فاصلهي بين اين دو گروه است. از آن طرف، فروشندگان و واردکنندگان و توزيعکنندگان هم اطلاعي از چرايي اين سامانه ندارند (يا برايشان مهم نيست) و نهايتا ميشود آنچه که شاهدش هستيم. در يک حلقهي بسته از ناآگاهي بين خودمان دور ميزنيم و خيلي کم پيش ميآيد که از خودمان بپرسيم: «چرا زير بازي نوشته ۱۲+؟»
/