برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
کتاب

۵ افشاگری کتاب جدید در مورد دونالد ترامپ!

منبع
روزياتو
بروزرسانی
۵ افشاگری کتاب جدید در مورد دونالد ترامپ!

روزياتو/ دلايل زيادي براي انتظار بي سابقه براي کتاب جديد باب وودوارد وجود دارد و البته اين که چرا اين کتاب و محتويات آن مي تواند براي کاخ سفيد نگران کننده باشد. وودوارد اکنون ۴۹ سال است که براي روزنامه واشنگتن پست کار مي کند و کتاب هاي مشابهي در مورد باراک اوباما، جرج دبليو بوش و بيل کلينتون نوشته است. و در کنار کارل برنشتين، مي توان گفت که او تنها روزنامه نگاري است که توانسته سقوط يک رييس جمهور ايالات متحده را رقم بزند. اين دو باعث افشاي ماجراي مشهور به واترگيت شدند که در نهايت منجر به کناره گيري ريچارد نيکسون از مقام رياست جمهوري شد. وودوارد در تازه ترين کتاب خود با عنوان «خشم» (Rage) متن مصاحبه هاي متعدد خود با دونالد ترامپ از طريق تلفن را افشا کرده که برخي از اطلاعات ذکر شده در آن حيرت انگيز است.

۱- دونالد ترامپ توسعه يک زرادخانه هسته اي جديد مخفيانه را تاييد کرده است
در اولين مصاحبه، وودوارد مي گويد که ترامپ مشتاق است يک سري تصاوير که به تازگي از ملاقاتش با کيم جونگ اون بدست او رسيده را به وي نشان دهد. اين تصاوير در مورد لحظه اي است که ترامپ از مرز بين دو کره گذشته و وارد خاک کره شمالي مي شود. اما در حين صحبت کردن در مورد اين تصاوير، دونالد ترامپ در مورد يک زرادخانه هسته اي مخفي صحبت مي کند: «من يک سيستم تسليحاتي هسته اي ساخته ام که هيچ کسي قبلاً در اين کشور نداشته است. ما چيزهايي داريم که هرگز نديده اي و چيزي در مورد آن ها نشنيده اي. ما چيزهايي داريم که پوتين و شي هرگز در مورد آن چيزي نشنيده اند. هيچکس، چيزي که ما داريم فوق العاده است». وودوارد مي گويد که منابع نظامي واقعيت اين ادعا را تاييد کرده اما از افشاي آن توسط دونالد ترامپ تعجب کرده اند.

۲- ترامپ اعتراف کرده که ريسک واقعي کوويد-۱۹ را مخفي کرده است

رييس جمهور ايالات متحده تاييد کرد که هفته ها قبل از اولين مورد مرگ ناشي از ابتلا به ويروس کوويد-۱۹ در ايالات متحده مي دانسته که اين ويروس از طريق سفرهاي هوايي به کشور منتقل شده و مرگبار است. در مصاحبه اي که بين وودوارد و ترامپ در ماه فوريه صورت گرفته، رييس جمهور ايالات متحده خطاب به وودوارد چنين گفته است :«اين يک بيماري مرگبار است. از طريق هوا منتقل مي شود. اين هميشه سخت تر از تماس است. لازم نيست به چيزي دست بزنيد، درسته؟ فقط هوا، فقط کافيست هوا را نفس بکشيد و اينطور است که منتقل مي شود. همچنين حتي از آنفلوانزاهاي شديد شما نيز مرگبارتر است». بر اساس ادعاي وودوارد، دونالد ترامپ يک ماه بعد اعتراف کرده که عمداً خطرات ويروس کرونا را کمتر از واقعيت جلوه داده است: «هميشه مي خواستم آن را کم خطر جلوه دهم. هنوز هم کم خطر جلوه دادن آن را مي خواهم زيرا نمي خواهم وحشت عمومي ايجاد شود».

۳- کيم جونگ اون «عاشق نااميد شده» به ترامپ گفته است که ملاقات آن ها شبيه يک «فيلم فانتزي» بوده است
در کتاب وودوارد جزييات زيادي از ملاقات بين دو رهبر افشا شده است. ظاهراً ترامپ و رهبر کره شمالي ۲۵ نامه خصوصي و محرمانه به هم نوشته اند که بخش زيادي از آن ها به ماهيت تاريخي و توصيف سه ملاقات رو در روي اين دو مربوط بوده است. در يکي از اين نامه ها، کيم مي گويد که يکي از ملاقات هايشان «يادآور صحنه اي از يک فيلم فانتزي» بوده است. اما اين ديدارها ناتمام ماند، بعد از اينکه دونالد ترامپ به اين نتيجه رسيد که کيم جونگ اون براي بستن قرارداد آمادگي ندارد. به گفته وودوارد، در نامه اي که کيم در ۵ آگوست ۲۰۱۹ به ترامپ نوشته، کيم «شبيه يک دوست يا عاشق نااميد شده» بوده است.

۴- دونالد ترامپ استيضاح خود را با اقدام کيم جونگ اون در کشتن دايي خودش مقايسه کرده است
در يکي از پاراگراف هاي مهم کتاب «خشم»، ترامپ به وودوارد مي گويد که «دوست» او کيم جونگ اون دايي خود را به قتل رسانده و بعد از بريدن سرش، آن را زير راه پله هايي دفن کرده که مقامات ارشد کشور معمولاً از روي آن عبور مي کنند. ترامپ با خنده در اين مورد گفته است: «نانسي پلوسي با خود خود گفت، آهان، بياييد او را استيضاح کنيم. فکر مي کنيد آن موضوع خشن بود؟ نه اين [کار کيم جونگ اون با دايي اش] خشن است».

۵- ترامپ ژنرال هاي خود را «کودن» خطاب کرده و دستيارانش در مورد واکنش جمعي نسبت به او صحبت کرده بودند
نکات زيادي در مرود رويکرد دونالد ترامپ در سياست خارجي و نسبت به متحدان بين المللي وجود دارد اما نکته اصلي اين است که وي مي خواهد خود در مورد اين مسائل تصميم گيري کرده و ظاهراً ارزش برقراري و تداوم اتحاد با متحدان در سراسر جهان را درک نمي کند. در بخش هايي از کتاب وودوارد از زبان ترامپ چنين آمده است: «ژنرال هاي لعنتي من يک مشت کودن هستند. آن ها اهميت بيشتري به اتحادهايشان مي دهند تا قراردادهاي تجاري». در بخش ديگري از اين کتاب آمده است که جيمز ماتيس که وزير دفاع سابق ترامپ بود، و دوستش دن کوتس، مدير اطلاعات ملي دولت او در مورد افشاگري عليه رييس جمهور و مخالفت علني با او صحبت کرده اند. در اين کتاب از زبان ماتيس چنين آمده است: «اين خوب نيست، شايد در برهه اي بخواهيم ايستادگي کرده و افشاگري کنيم. شايد زماني فرا برسد که بايد به صورت دسته جمعي واکنش نشان دهيم».

کتاب باب وودوارد با عنوان «خشم» امروز سه شنبه ۱۵ سپتامبر به طور رسمي منتشر خواهد شد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar