برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
کتاب

بسته‌ی پیشنهادی فرهنگی و هنری برای تعطیلات آخر هفته‌ی شما

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
بسته‌ی پیشنهادی فرهنگی و هنری برای تعطیلات آخر هفته‌ی شما

آخرين خبر/ اين بسته‌ي پيشنهادهاي فرهنگي و هنري براي تعطيلات آخر هفته‌ي شما است. بسته‌اي پر از پيشنهاد فيلم، کتاب، پادکست، مستند، سريال و ... . ورق بزنيد و اين پيشنهادها را بخوانيد و ببينيد و لذت ببريد. اين پيشنهادها را مي‌توانيد براي ديگران هم بفرستيد. چه چيزي بهتر از يک آخر هفته‌ي پر از خوراک فرهنگي.

توضيحي در مورد اين پادکست:

ما در راديو سيتکام براتون يه قصه روايت مي‌کنيم. قصه‌اي که از يه کلبه‌ي لعنتي کنار درياي شهر تهران شروع ميشه. دريايي که البته به اقيانوس هم راه داره! کاراکترهاي زيادي درگير اين قصه هستند که قراره با همه‌شون آشنا بشيد و لحظاتي رو از زاويه‌ي اونها به دنيا نگاه کنيد. طراحي سيتکام از مهرداد نعيمي و بورژين عبدارزاقي با صداي سياوش صفاريانپور، آيدين سيارسريع، بهزاد قديانلو، آرش زمانيان، اميرقباد فرهي، علي درياکناري، علي رضازاده، پدرام سليماني، مرتضي قديمي، نادر رحماني، علي رمضانپور، مونا زارع و....

کتاب «تختواب ديگران»، نوشتۀ آيدا مرادي آهني، جستارهايي است در باب سفر و معنا و مفهوم آن. آيدا مرادي آهني در «تختخواب ديگران» هم از سفرهاي خود به نقاط مختلف جهان نوشته است و هم از مفهوم سفر و موقعيت انسان به عنوان مسافر و هم از تأملات و احساساتي که به نحوي با سفر گره خورده‌اند يا بر اثر سفر برانگيخته شده‌اند. «تختخواب ديگران» در واقع نوعي تجربۀ دروني و ذهني سفر است و نوعي پيوند ميان مشاهده و تأمل در موضوع مشاهده، همراه با رؤياهايي که با واقعيت مي‌آميزند و بُعدي خيال‌گونه به شرح واقعيت بيروني مي‌دهند. در کتاب «تختخواب ديگران» همراه نويسنده به درون و بيرون مکان‌ها سفر مي‌کنيم، به عالم سينما و نقاشي و ادبيات مي‌رويم، درون خود و درون روابط آدميان را مي‌کاويم، بر کشتي مي‌نشينيم و بر آب‌ها سفر مي‌کنيم و مناظري را به تماشا مي‌نشينيم که گاه با کلمات تصوير شده‌اند و گاه خودِ تصوير بيانگر کلمات است. کتاب با تصويرها و نقاشي‌هايي همراه است که کامل‌کننده متنِ مکتوب و مرتبط با آن هستند.
راوي «تختخواب ديگران» نه فقط در مکان‌ها که در افکار و نوشته‌ها و آثار هنري نيز پرسه مي‌زند و با ربط دادن چيزهاي مختلف به يکديگر مي‌کوشد به کُنهِ موقعيتي که در آن هست و کُنهِ آنچه در کتاب از آن سخن مي‌رود راه يابد. از همين رو کتاب به محل تلاقي خاطره و سفرنامه و مقاله و قصه و رؤيا و واقعيت و کلمه و تصوير بدل مي‌شود و اين تلاقي و پيوندِ شيوه‌هاي متنوع بيان ماحصل آزادي عملي است که جستارنويسي براي نويسنده فراهم مي‌کند.

مروري بر کتاب «تختخواب ديگران»
کتاب «تختخواب ديگران» نه فقط شرح سفر، که شرحِ چيستي سفر نيز هست و شرح آشنايي‌ها و بيگانگي‌ها و احساسات متضادي که آدم در حين سفر و پرسه در شهرها و مکان‌ها احساس مي‌کند. آيدا مرادي آهني در جستارهاي کتاب «تختخواب ديگران»، از خلال شرح سفر به نقاط مختلف دنيا و سياحت در آب‌ها و خشکي‌ها، از خود و از ديگران و از روابط ميان آدم‌ها و پيوند آدم‌ها و شهرها نوشته است و از موقعيت انسان در مقام مسافري که از سرزمين خود به سرزمين يا سرزمين‌هايي ديگر سفر مي‌کند. او در اين کتاب گويي مي‌خواهد نشان بدهد که آدمي در سفر چه مي‌جويد و چه به دست مي‌آورد و بين مبداء و مقصد چه يگانگي‌ها و بيگانگي‌هايي را مي‌جويد و چه مي‌يابد. سفر در کتاب «تختخواب ديگران» همچنين سفري به عالم ادبيات و سينما و نقاشي است و تلاش براي درک جهان و آدميان و مفاهيم گوناگون مطرح شده در کتاب، از خلال آثار ادبي و هنري و آنچه نويسندگان و هنرمندان مشهور ديده و شناخته و درک و بيان کرده‌اند. اين‌گونه است که در کتاب پاي هرمان ملويل و جک لندن، پاي شخصيت‌هاي داستاني بزرگ و معروف و محبوبي چون دن‌کيشوت و پرنس ميشکين و پاي سينماي موج نو و ژان لوک گدار نيز به ميان مي‌آيد.
نويسنده در «تختخواب ديگران» از چرايي سفر مي‌نويسد و همچنين از سفرنامه‌ها و مشاهدات و خاطرات و احساسات ايرانيانِ ديگر از سفر. از اين رهگذار است که گريز مي‌زند به آنچه نويسندگان و شاعران و هنرمنداني چون براهني و آل احمد و سهراب سپهري و... از سفر ديده‌اند و درک و بيان کرده‌اند. بنابراين «تختخواب ديگران» سفري به سفرنامه‌ها و خاطرات ديگران و گشت‌وگذاري در اين سفرنامه‌ها و خاطرات هم هست.

در بخشي از اين کتاب مي‌خوانيد:

«ما در عمق شهرهاي غريب پيِ شهر خودمان مي‌گرديم. دنبال نشانه‌اي آشنا که هم به آن شهر نزديک شويم و هم خود را به آن نزديک کنيم. مانند يافتن تفاهمي با غريبه‌اي دوست‌داشتني. آناييز نين در رفتار سرد نيويورکي‌ها دنبال خوي معاشرتي پاريسي بود. همان‌قدر که شبيه نبودن قاهره به تهران براهني را سر ذوق آورد، نيافتن پرنده‌هاي اميرآباد در نيويورک سپهري را سخت آزرد. اين‌جور موقع‌ها، گاه با آن چيزهايي که در مکان جديد دلکش – هرچند غريب - مي‌يابيم يکدل مي‌شويم، بلکه گشايشي شود. گاهي حتي ممکن است به‌عمد به لهجه‌ي آدم‌هايش حرف بزنيم. کمي حرکتمان توريستي است اگر ساري هندي بپوشيم اما نزديک‌ترمان مي‌کند. سپهري از پس ابرهاي دلتنگي براي شهر خودش گاهي آفتاب اميد را در اين همسويي‌ها مي‌ديد.»
کتاب «تختخواب ديگران» در انتشارات کتاب سده منتشر شده است.

يک مکان ساکت A Quiet Place

فيلم ترسناک مکاني ساکت ساخته جان کرازينسکي در سال 2018 ، در زماني ميگذرد که هيولاهايي ناشناخته زمين را تصرف کرده اند و کوچک ترين صدايي آنها را به سوي انسان ها کشانده و باعث نابوديشان ميشوند. خانواده اي که در سکوت کامل زندگي ميکنند تلاش دارند تا صدايي توليد نکند تا هيچ اتفاقي رخ ندهد ولي ....

درباره فيلم يک مکان ساکت
فيلم يک مکان ساکت به کارگرداني جان کرازينسکي در سال 2018 ساخته شده است. اين فيلم محصول کشور آمريکا و در ژانر وحشت و علمي تخيلي مي‌باشد. در اين فيلم اميلي بلانت، جان کرازينسکي , نوآ جوپ به هنرمندي پرداخته‌اند.

درباره فيلم در انتظار آدولف
فيلم در انتظار آدولف به کارگرداني عليرضا کوشک جلالي در سال 1396 ساخته شده است. اين فيلم محصول کشور ايران و در ژانر فيلم تئاتر و خانوادگي مي‌باشد. در اين فيلم اشکان خطيبي، آناهيتا درگاهي، حسين اميدي، آوا شريفي , رضا مولايي به هنرمندي پرداخته‌اند.

پادکست نظامي گنجوي

محمدرضا طاهري/ شاعر،نويسنده و مدرس زبان و ادبيات فارسي. يکي از دغدغه‌هاي من آشنايي بي‌واسطه ايرانيان و فارسي زبانان با پيشنۀ گرانسنگ فرهنگ و ادبيات اين سرزمين است. در اين راه کتابي با عنوان «صحيح خواني متون کهن» منتشر کرده‌ام و توليد پادکست نظامي گنجوي را نيز با همين انگيزه آغاز نموده‌ام. من در اين پادکست صرفاً يک قصه گو نيستم. بلکه تلاش مي‌کنم علاوه بر روايت داستان مخاطب را با ظرافت‌هاي بيشمار هنري و ادبي که در زبان شعر نظامي نهفته آشنا کنم.

شما براي اين تعطيلات آخر هفته چه پيشنهادهايي داريد؟ 

برگرفته از jabe.mag

قسمت قبل:

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره