نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
کتاب

خاطرات سیاسی/ چالش عجیب ما برای حذف نفت ایران و فشار به امارات و سعودی ها

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
خاطرات سیاسی/ چالش عجیب ما برای حذف نفت ایران و فشار به امارات و سعودی ها

آخرین خبر/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.
 پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است...


قسمت سوم/ به دنبال حذف نفت ایران و فشار به امارات و سعودی ها برای پمپاژ نفت!

بسیاری افراد این واقعیت را درک نمی‌کردند که خروج از برجام پایان راهبرد ما در قبال ایران نیست؛ بلکه صرفاً یکی از الزامات مکانیکی [و عملی] برای دستیابی به اهداف گسترده‌تر دولت ترامپ است که تا آن زمان هنوز به طور علنی توضیح داده نشده بودند.
هدف این بود که ایران را مجبور کنیم برای دستیابی به توافقی بسیار بهتر از آن‌چه که در دولت اوباما انجام شده بود، به میز مذاکره برگردد. 
اما این تمام ماجرا نبود.
تنها پس از این‌که ایران دوازده شرط اساسی (از جمله توقف کامل فعالیت‌هایش در حوزه‌ی تسلیحات هسته‌ای و آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی) را برآورده می‌کرد،
ما حاضر می‌شدیم تحریم‌ها را برداریم. راهبرد ما درباره‌ی ایران همچنین به دنبال بسیج مردم این کشور علیه رژیم بود!

از جمله اقدامات ضروری، حذف نفت ایران از بازار جهانی برای از میان بردن منبع اصلی درآمد رژیم بود.
 با این حال، می‌دانستیم که این تلاش باعث جهش قیمت جهانی نفت می‌شود.
دائماً به سعودی‌ها و اماراتی‌ها زنگ می‌زدم تا آن‌ها را متقاعد کنم پمپ‌هایشان را با ظرفیت بالا به کار بگیرند. اما از آن بیش‌تر، پشت تلفن، گوشم به مقامات عصبانی کشورهای محتاج نفت بود که به نفت خام ایران وابسته بودند. 
سعی می‌کردم دیپلماتیک با آن‌ها حرف بزنم، اما اساساً چند کلمه بیش‌تر از من نمی‌شنیدند. کلمه‌هایی که یاد گرفته‌ام طبق آن‌ها زندگی کنم: «زندگی منصفانه نیست.»
بزرگ‌ترین چالش در محروم کردن ایرانی‌ها از پول، چینِ سرکش بود. حزب کمونیست چین به‌تنهایی نمی‌تواند انرژی کافی برای اقتصادش تولید کند. بنابراین به خاورمیانه، از جمله ایران، وابسته است. 
این یک واقعیت تغییرناپذیر ژئوپلتیک است که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. در نتیجه، حزب کمونیست چین مدام تحریم‌های ما را زیر پا می‌گذاشت.  من فشار آوردم که چین را هم، دقیقاً مانند سایر کشورها، تحریم کنیم، اما وزارت خزانه‌داری نگران بود که جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره از دست برود؛ که نگرانی درستی بود. 
در هر صورت، رئیس‌جمهور ترامپ صراحتاً می‌گفت شریان‌های مالی ایران باید قطع شوند: پول تقریباً همیشه اولین عینکی بود که ترامپ از پشت آن مسائل امنیت ملی را ارزیابی می‌کرد...

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar