نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
کتاب

خاطرات سیاسی/ ماجرای پشت پرده نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
خاطرات سیاسی/ ماجرای پشت پرده نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل

آخرین خبر/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.
 پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است...

قسمت ششم/ ماجرای پشت پرده نقشه دیدار روحانی و ترامپ در سازمان ملل

مکرون خودش را در بسیاری از موضوعات (ترکیه، لبنان، تعرفه‌ها و مالیات‌ها در رابطه با اتحادیه‌ی اروپا، و خیلی چیزهای دیگر) «درِگوشِ‌ترامپ‌خوان» می‌دانست. اما چیزی که از همه آزاردهنده‌تر بود و کم‌ترین احتمال موفقیت را داشت، تلاش‌های بی‌امانش برای متقاعد کردن رئیس‌جمهور ترامپ به ورود دوباره به توافق هسته‌ای بود. 
در نشست سران گروه ۷ در آگوست ۲۰۱۹، طرحی پیشنهاد کرده بود که به موجب آن در ازای برقراری یک سری رژیم بازرسی مبهم و کاهش سطح غنی‌سازی، تقریباً تمام تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های غیرهسته‌ای، شامل فعالیت‌هایی مانند تروریسم، برداشته می‌شدند.

مکرون خودش را از تک‌وتا نینداخت. هفته‌های منتهی به نشست سپتامبر ۲۰۱۹ مجمع عمومی سازمان ملل (نقطه‌ی اوج گردهمایی‌های سالانه‌ی رهبران جهان) را صرف تلاش برای میانجیگری جهت دیدار رئیس‌جمهور ترامپ و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور [وقت] ایران، کرد. 
هم من و هم بولتون معتقد بودیم که این کار دیوانگی محض است. مهم‌تر از آن، هیچ‌کس نباید رئیس‌جمهور ایران را هم‌سطح با رئیس‌جمهور آمریکا بداند! همه‌کاره‌ی ایران هر کسی است که روی کرسی «رهبر عالی» رژیم می‌نشیند؛ که در حال حاضر آیت‌الله خامنه‌ای است. 
علاوه بر این، روحانی در داخل کشور در جایگاه سیاسی بسیار ضعیفی قرار داشت؛ تقصیر اوضاع فاجعه‌بار اقتصاد کشور را گردن او انداخته بودند. به هیچ عنوان امکان نداشت بتواند خواسته‌های آمریکا را تأمین کند.

با همه‌ی این‌ها، مکرون قبل از نشست مجمع عمومی با رئیس‌جمهور تماس گرفت و مدعی شد که دیدار با روحانی امکان‌پذیر است، مشروط به این‌که رئیس‌جمهور ترامپ ابتدا خواسته‌ی روحانی مبنی بر امضای یک سند خاص را برآورده کند.
 یادم هست که رئیس‌جمهور گفت هرگز پای چنین چیزی را امضا نخواهد کرد. مکرون گفت اگر امضایی در کار نباشد، دیداری هم در کار نخواهد بود. 
رئیس‌جمهور ترامپ از این بابت اصلاً ناراحت نشد. فقط گفت کارهای زیادی دارد که باید انجام بدهد؛ و این‌که همه‌ی ورق‌ها در دست ماست. ترامپ می‌دانست کنترل تشدید اوضاع در اختیار ماست. مکرون مخالفت کرد: ورق‌ها دست ایران است؛ به خاطر همین است که به این وضعیت دچار شده‌ایم.

 «امانوئل مکرون» (چپ) رئیس‌جمهور فرانسه، در حال گفت‌وگو با «حسن روحانی» (راست) رئیس‌جمهور وقت ایران، در حاشیه‌ی نشست سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک 

مکرون که هنوز مستأصل بود میانجیگر دیدار میان ترامپ و روحانی شود، گفت به سراغ ایرانی‌ها می‌رود و از آن‌ها می‌پرسد آیا حاضرند بدون این‌که رئیس‌جمهور [آمریکا] پای آن‌چه در تکه‌کاغذشان نوشته بود را امضا کند، با ترامپ دیدار کنند یا نه.
این حرف مکرون، رئیس‌جمهور را عصبانی کرد: 

«بس است! دیگر به من زنگ نزن. دیگر به آن‌ها زنگ نزن و التماس نکن. مثل یک دختربچه‌ی زار هستی! کشورت را اداره کن، وگرنه ژاکت‌زردها[!] این کار را خواهند کرد.» (اشاره‌ی ترامپ به معترضان پوپولیست در خیابان‌های پاریس بود که جلیقه‌ی زرد می‌پوشیدند.) 
«به آن‌ها [ایرانی‌ها] بگو به من زنگ بزنند. خودت دوباره برو سرِ وقتِ آن آدم‌هایی که جلیقه‌ی زرد می‌پوشند.»
ترامپ تلفن را قطع کرد. ایرانی‌ها هیچ‌وقت زنگ نزدند. فرانسه هم از تلاش برای میانجیگری دست کشید...



به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar