نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
کتاب

خاطرات سیاسی/ پمپئو: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت و نیروهایش عاشقش بودن

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
خاطرات سیاسی/ پمپئو: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت و نیروهایش عاشقش بودن

آخرین خبر/ «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست.
 پمپئو پس از خروج از دولت آمریکا با تک ‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است...

قسمت دوازدهم/ پمپئو: سلیمانی سیمای قهرمان‌ها را داشت و نیروهایش عاشقش بودن

در رأس تروریسم ایران، قاسم سلیمانی قرار داشت که من حتی قبل از این‌که رئیس سی‌آی‌ای شوم نیز درباره‌ی او تحقیق کرده بودم. 
قهرمان جنگ دهه‌ی ۱۹۸۰ میان ایران و عراق بود و تبلیغاتچی‌های ایرانی اسم او را سر زبان همه‌ی مردم انداخته بودند. 
با این‌که فقط یک متر و هفتادوپنج سانتی‌متر قد داشت، اما وقار نظامی و سیمای قهرمان‌ها را داشت. به‌رغم قدوقامت کوتاهش، در دل رهبران خاورمیانه ترس واقعی انداخته بود. 
سلیمانی که با چندین دهه رهبری عملیات‌های نظامی ایران در عراق، لبنان، و سوریه جان‌سخت شده بود، از سال ۱۹۹۸ یگانِ آدم‌کشِ نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را اداره می‌کرد.  
اما چیزی که واقعاً توجه من را جلب کرد، این بود که چگونه یگان‌های تحت رهبری سلیمانی، با هدایت تروریست‌ها و شبه‌نظامیان نیابتی شیعه از پشت صحنه، به قتل بیش از ششصد نیروی آمریکایی در طول جنگ عراق کمک کرده بودند و آدم‌هایش عاشقش بودند. 
اگرچه بی‌رحم بود! اما به هیچ عنوان وحشی و تشنه‌ به‌ خون نبود. علاوه بر این‌که یک تاکتیک‌دان زیرک بود، شبکه‌ی سیاسی گسترده‌ای هم در سراسر خاورمیانه تشکیل داده بود. 
سال ۲۰۱۷، با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر [وقت] عراق، در کاخش ملاقات کردم و از او پرسیدم: اگر آمریکا از عراق حمایت مالی کند، آیا این کشور واردات برق از ایران را متوقف خواهد کرد؟ 
در غیر این صورت، شبکه‌ی برق عراق ممکن بود با خطر قرار گرفتن تحت تحریم‌های آمریکا مواجه شود. 
نخست‌وزیرْ عبادی مستقیم به چشمان من خیره شد و گفت: «جناب مدیر [سی‌آی‌ای]! شما که از این‌جا بروید، قاسم سلیمانی به دیدن من می‌آید. شما ممکن است پولم را [از طریق تحریم] از من بگیرید؛ اما او جان من را خواهد گرفت.» در چارچوب قواعد واقعاً دشواری زندگی می‌کرد.
من می‌خواستم سلیمانی بداند که آمریکا از او نمی‌ترسد. به همین دلیل هم نامه‌ای برای او فرستادم و در آن اعلام کردم که او را به خاطر هرگونه حمله‌ای به آمریکایی‌ها در عراق، که مسئولیتش با او باشد، مجازات خواهیم کرد. 
همچنین به رئیس‌جمهور ترامپ نیز درباره‌ی سلیمانی گزارش می‌دادم؛ معمولاً درباره‌ی این‌که چگونه شبه‌نظامیان شیعه‌ی تحت فرمان او منافع آمریکا در خاورمیانه، از جمله سفارت ما در بغداد، را تهدید می‌کنند.
اکنون، به دستور سلیمانی، سطوح جدیدی از تهاجم ایران، کارزار فشار را تهدید می‌کرد...

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar