نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

معرفی کامل شاسی‌بلندهای شهری با بهای زیر 100 میلیون

منبع
ايران جيب
بروزرسانی
ايران جيب/ کــــراس اوور چــــيســــت؟ تـا چند سـال پيش شـايد ايـن واژه بـراي مـا ايرانيـان خيلي آشـنا نبود؛ در واقـع همـه خودروهـاي شاسـي بلنـد يـا SUV را ميشناسـيم، امـا کـراس اوور يـا CUV چيسـت؟! کـراس اوور يـا همـان CUV کـه مخفـف کلمـه Utility Crossover Vehicle اسـت، وسـيله اي است که بـر روي پلتفـرم خودروهـاي سـدان توليـد شـده امـا از فضـا و امکانـات يـک خـودروي شاسـي بلنـد بهـره ميبـرد. ايـن خودروهـا مهمتريـن ويژگي هـاي يک شاسـي بلنـد نظير فضـاي بيشـتر مسـافرين و ارتفـاع بيشـتر را از SUVها قرض گرفته اند. اسـتفاده از سـاختار توليـد بدنـه يکپارچـه يـا Unibody خودروهـاي سـواري بـه جـاي پلتفرمهـا و قالبهـاي تکـه تکـه مورد اسـتفاده در وانتهـاي کوچـک و يـا شاسـي بلندهـا باعـث ميشـود تـا کـراس اوور را بتوان ترکيبي از سـه سـگمنت جداگانـه يعنـي خودروهاي سـدان، هـاچ بـک و شاسـي بلند دانسـت. در واقـع کـراس اوورهـا مهمتريـن ويژگي هاي خودروهـاي SUV يعني طراحـي داخلـي و خارجـي بهتـر و زيباتـر، بالاتـر بـودن نقطـه H يـا نشـيمنگاه راننده و سرنشينان، مرکز گرانـش بالاتـر و سيسـتم مسـتقل تعليق عقب را به عاريه گرفته اسـت. خوب اسـت بدانيد که کراس اوورها بـه دليـل دارا بـودن وزن سـبکتر نسـبت به خودروهاي شاسـي بلند، از هندلينـگ بسـيار خوبـي نظيـر خودروهاي سـواري بهره منـد بوده و مصـرف سـوخت بهتـري نيـز دارند. مهمتريـن دليـل ايـن امر آن اسـت کـه SUVهـا از پلتفـرم کاميـون يـا وانت هـاي سـنگين اسـتفاده ميکننـد کـه همين باعث بـالا رفتن وزن و همچنيـن مصـرف سـوخت بـالاي آنهـا ميشـود. يکـي ديگـر از ويژگيهـاي کـراس اوورهـا که از محصولات استيشـن و هـاچ بک قرض گرفته شـده اسـت، دسترسـي به قسـمت بار يا صندوق عقـب توسـط مسـافران اسـت. همچنيـن شـما در برخـي از ايـن محصـولات ميتوانيد رديف سـومي از صندلـي را قرار داده يا صندليهاي عقـب را بـه منظـور افزايـش فضاي بـار بـه راحتـي تـا کنيـد. همانطور کـه ميدانيـد کـراس اوورهـا همراه بـا سيسـتم هاي (FWD) ديفرانسـل جلو، (RWD) ديفرانسـل عقب و يا حتـي 4WD (چهـار چـرخ متحرک) عرضـه ميشـوند. بايـد پذيرفت که کـراس اوورهـا در قيـاس با شاسـي بلندهـا بـراي آفرودهـاي سـنگين طراحـي نشـده اند، امـا بـا بهـره گيري از سيسـتم هاي ذکر شـده اين قابليـت را در سـطوح پايين تري نيز ميتـوان از آنهـا انتظـار داشـت. با توجـه به فروش روز افـزون کراس اوورهـا در بازارهـاي جهانـي، ايـن روزهـا ايـن سـگمنت در مدلهـاي زيـاد و البتـه متنوعـي وارد بـازار ميشـود. در اينجـا به چند دسـته از محصـولات توليـد شـده در اين رده اشـاره ميکنيـم: Crossover Mini : محصوالتـي چـون شـورولت Trax ، اپـل مـوکا، سـيتروئن ،cactus C4 Palio Fiat ،پـژو 2008 ،نيسـان جـوک و رنـو کپچـر در ايـن دسـته جـاي ميگيرنـد. Crossover Compact : بـراي ايـن دسـته نيـز ميتـوان ماشـين هايي چـون X1 BMW ، رنـو داسـتر، فـورد Kuga ،جيـپ Compass ،پـژو 3008 و سـانگ يانـگ کورانـدو را نـام بـرد. Crossover Sized-Mid: نمونه هـاي توليـد شـده در ايـن دسـته نيـز شـامل ،ZDX Acura Class-M Benz-Mercedess ، فـورد Edge و فولکـس واگـن Touareg ميشـوند. Crossover Sized-Full : آخريـن دسـته بنـدي کـراس اوورها را نيـز ميتـوان بـا ايـن خودروهـا معرفـي کـرد، Q7 Audi ،بيـوک Enclave ،فـورد Flex ،فـورد Explore ،لينکلـن MKT و مـزدا 9-CX . بـه طـور کلي بايـد بدانيم کـه کراس اوورهـا در قيـاس بـا شاسـي بلندها ويژگيهـاي مناسـب تـري بـراي رانندگـي در شـهرها دارنـد. در واقـع شـما بـا اسـتفاده از پلتفـرم يـک خـودروي سـدان ياهـاچ بک، سـوار بـر خودرويـي هسـتيد کـه ارتفـاع بالاتـري داشـته کـه هميـن باعـث ديـد بهترتـان ميشـود. فضـاي بيشـتر در کنار امنيت بالاتر نيز شـما را راضـي کـرده تا به سـراغ اين مدل از خودروهـا برويد. کـراس اوورها در قيـاس بـا خودروهـاي سـدان وزن بالاتـري داشـته اما بسـيار سـبکتر از SUVهـا هسـتند، هميـن باعـث ميشـود تـا مصـرف سـوخت پايينتـري داشـته و سيسـتم هاي ترمـز قويتـري نيـز بـر روي آنهـا نصـب شـود. هندلينـگ و مانـور پذيـري بهتـر، رانندگـي راحتتـر در شـهرها، تـوان پـارک خـودرو در فضاهـاي کمتر نسـبت بـه SUVها و رانندگـي آرام از ديگـر ويژگي هـاي مناسـب اين دسـته خودروهاسـت. پـس اگـر بـه دنبـال خودرويـي بـا ويژگي هـا و امکانـات يـک SUV يعنـي ارتفـاع، فضـا و امکانـات بيشـتر هسـتيد و البتـه آن را بـراي رانندگـي در شـهر ميخواهيـد، بايد بـه سـراغ کـراس اوورهـا برويـد. امـا اگـر حـس آفـرود داشـته و بـه دنبـال اسـتفاده هاي سـنگين تري ميگرديـد، بـي شـک خريـد يـک شاسـي بلنـد قدرتمنـد بـه شـما پيشـنهاد مي‌شـود. چانگان سي اس 35 : CS35 محصول چانگان، چهارمين خودروسـاز بـزرگ چيـن اسـت که هم اکنـون شـريک تجـاري فـورد و مزدا به شـمار مـيرود. اين دومين خودروي شاسـي‌بلند سـايپا بعد از برليانـس V5 اسـت. CS35 اولين SUV چانـگان اسـت کـه بـا نـام تجـاري ايـن شـرکت بـه فـروش ميرسـد. ايـن خـودرو يـک شاسـي بلنـد شـهري، ديفرانسـيل جلـو و در رده کـراس اورهـاي کامپکـت (جمع و جور) اسـت. خودروي CS35 که در ايتاليا طراحي شـده، داراي ظاهري متوسـط اسـت و در طراحـي آن سـعي شـده که خودرويي اسـپرت به نظـر برسـد. طـول چانـگان 4160 ميليمتـر اسـت کـه پـارک کـردن آن را در فضاهـاي کوچـک راحـت ميسـازد. همچنيـن عرض 1810 ميليمتـري تعـادل خوبـي بـه آن مي بخشـد و ارتفـاع 1670 ميليمتـري کاملا يک شاسـي بلند شـهري را بـه رخ ميکشـد. در طراحـي CS35 فاصلـه دو محـور بـا 2560 ميليمتـر نويـد کابينـي جـادار را ميدهد. شاسـي و کابين ايـن خـودرو بـر روي 4 حلقه رينگ 17 اينچـي بـا سـايز لاسـتيک 215/17R50 قـرار گرفتـه و روي سـقف اتومبيـل هـم باربنـد و يک آنتـن Fin Shark (بـال کوسـه) ديـده مي شـود. داخـل کابين جـادار بـوده و ارتفاع بـراي سرنشـين هاي قدبلنـد نيـز مناسـب اسـت، فضـاي قرارگيـري بـار نيـز 348 ليتر اسـت که شـايد کـم به نظـر برسـد. جلوي داشـبورد داراي طراحي نسـبتا زيبايي اسـت و دکمه هـاي روي کنسـول وسـط بـه شـکل دايـره طراحي شـده اند. درون کابيـن يـک LCD کوچـک، صفحـه کيلومتـر بـا نـور آبـي رنـگ و روکـش فرمـان و روکـش صندلي هـاي چـرم مصنوعـي بـا دوخـت قرمـز خودنمايـي ميکند. چـرم بـه کار رفته از کيفيت نسـبتا قابـل قبولـي برخـوردار اسـت. کامپيوتـر سـفري اطلاعـات مربوط بـه مصـرف سـوخت ميانگيـن و لحظـه اي و اطلاعـات ديگـر را بـه نمايـش مي گـذارد. چانـگان CS35 از تکنولوژي Blue Core (مربـوط بـه صرفـه جويـي در مصـرف انـرژي و حفـظ محيـط زيسـت) اين شـرکت بهـره ميبرد. حجـم موتـور 6.1 ليتـر از نـوع 4 چهـار سـيلندر 16 سـوپاپ و مجهز به سيسـتم زمانبندي متغير DVV براي ميـل سـوپاپهاي دود و هوا و تسـمه تايـم زنجيري اسـت. اين موتـور 112 اسـب بخـار قـدرت در دور موتـور 6000 و 160 نيوتنمتر گشـتاور در دور موتـور 4000 توليد ميکنـد. بـراي سيسـتم انتقـال قـدرت اين خـودرو از يک گيربکس 4 سـرعته اتوماتيـک کمـک گرفته شده اسـت. با توجه به وزن 1290 کيلوگرمـي و گيربکـس 4 سـرعته اتوماتيـک درنظـر گرفتـه شـده قاعدتـا شـما بـا خـودروي چابکـي روبـرو نخواهيد بود. رکـورد صفر تا 100 کيلومتـر ايـن خـودرو حـدود 15 ثانيـه به طـول مي انجامـد کـه نشـان از همين امـر دارد. در حالت Drive بـراي رسـيدن از سـرعت 80 بـه 120 بـه 6.13 ثانيـه زمان نيـاز داريـد. حداکثـر سـرعت 180 کيلومتـر در سـاعت اعلام شـده اسـت. بـا اينکـه حالـت اسـپرت در ايـن گيربکـس وجـود نـدارد ولـي قابليـت تعويـض دنـده بـه صـورت دسـتي را داراسـت. نقطـه ضعـف اصلـي ايـن موتور گشـتاور ضعيـف در دورهـاي زيـر 3000 هسـت کـه در سـربالايي ها نمـود بيشـتري پيـدا ميکنـد. در چنيـن شـرايطي مجبور به معکـوس دادن و فشـردن بيشـتر پدال گاز هستيد که تاثيـر منفي در مصرف سـوخت ميگـذارد. جالـب اسـت بدانيـد کـه بـا روشـن کردن کولـر اين حالت تشـديد ميشـود. مصرف سـوخت ايـن خودرو در سـيکل ترکيبـي 2.7 ليتر در هـر 100 کيلومتر اعالم شـده اسـت. سيسـتم تعليق چانگان در جلو مک فرسـون و در عقب Trailing Arm اسـت. عملکـرد اين سيسـتم در ناهمواري ها مناسـب بـوده و اين خـودرو يـک ماشـين نرم محسـوب مي شـود. فرمـان اين خـودرو از نوع الکترونيکـي انتخـاب شـده کـه داراي نرمي مناسـبي اسـت، اما مشـکل اينجاسـت کـه فرمـان برقـي نمي توانـد بـه خوبـي راننـده را از وضعيـت جـاده مطلـع سـازد. بـا توجـه به ديسـکي بـودن ترمزهـا در هـر 4 چرخ (جلـو خنـک شـونده، عقـب معمولـي) عملکـرد ترمزهـاي ABS رضايت بخـش خواهـد بـود. ترمزها در تسـت عملي نشـان دادند کـه ميتوانند در مسـافت 5.41 متـر سـرعت خـودرو را از 100 کيلومتر بـه توقف کامل برسـانند. همچنين اين خودرو مجهز به چهار کيسـه هـواي جلو و جانبي اسـت. از ديگـر امکانـات اين خـودرو ميتوان به سـانروف، کـروز کنترل، سيسـتم ضد سـرقت (Immobilizer) ،کامپيوتر اطلاعات سـفر، صندلي چرمـي، قابليت تنظيم صندلـي راننده در 6 جهت، سيسـتم /TCS/ESP HBA ،سنسـور پـارک دنـده عقب، هشـدار دهنده بسـته نبـودن کمربند ايمنـي، دکمه هـاي تنظيـم بـر روي فرمان، قابليـت تنظيم ارتفـاع فرمان، چراغ هـاي هالـوژن بـا قابليـت تنظيـم ارتفاع، شيشـه بالابـر برقي عقب و جلـو، کنسـول مرکزي جلـو، آينه هـاي جانبي بـا قابليت تاشـوي برقي، سيسـتم پخـش CD و MP3 مجهـز بـه 6 بلندگـو، قفل مرکـزي، ريموت کنتـرل، گرمکن شيشـه عقب، چراغ نقشـه خوان، و برف پـاک کن عقب اشـاره کرد. از رقبـاي ايـن خـودرو مي توان به ليفان X60 ،جـک S5 و ام وي ام X33 اشـاره کـرد کـه شـايد در فـروش اين خـودرو و انتخـاب مشـتريان تاثير زيادي داشـته باشند. اين خودرو هم اکنون با قيمت حدود 64 ميليون تومان در نمايندگيهاي سايپا و در بازار حدود 66 ميليون تومان به فروش ميرسد. هايما اس 7: هايما نام يک برند تجاري چيني، متعلق به گروه خودروسازي FAW است که کارخانه آن در شهر هاينان چين قرار دارد. هايما در سال 1992 با سرمايه گذاري مشترک ايالت هاينان چين و کمپاني مزدا با توليد چند مدل از محصولات مزدا شروع به کار کرد. هايما در سال 2006 توانست با مشارکت مزدا و استفاده از تکنولوژي اين کمپاني سهم زيادي از محصولات فروخته شده بازار چين را در اختيار بگيرد و همين موضوع توجه کمپاني FAW را جلب و سرانجام FAW سهم مزدا در هايما را خريداري کرد. هايمـا در سـال 2012 ظرفيـت توليـد سـاليانه خـود را بـه 400 هزار دستگاه رسـانيد و در مجموع 157242 عـدد اتومبيـل ايـن کمپانـي در چيـن بـه فـروش رفت امـا نتوانسـت در سـال 2013 تبديـل بـه يکـي از 25 شـرکت بـزرگ توليـد کننـده خـودرو در چين شـود. در راسـتاي موج ورود برندهـاي چينـي بـه بـازار ايـران، هايمـا بـا همـکاري ايران خـودرو اقـدام بـه عرضـه ماشـيني بـه نام S7 کـرد و بـار ديگـر يـک برنـد چيني ناشـناخته وارد کشـور شـد. حضـور هايمـا در ايـران کاملا بي سـر و صـدا بـود و قبـل از حضـور رسـمي ايـن کمپانـي در ايـران هيـچ يـک از مديـران ايران خودرو از مذاکـره بـا ايـن کمپانـي حرفـي نزدنـد تـا اينکـه خودروي شاسـي بلنـد هايمـا S7 ،روي خـط توليـد ايران خـودرو ديده شـد. هايما S7 از يـک موتـور 4 سـيلندر بـا حجم 2000 سي سـي و 148 اسب بخار بهـره ميبرد کـه در آن از تکنولوژي churns DVVT اسـتفاده شـده و از گشـتاوري 180 نيوتن متـري برخـوردار اسـت. ايـن خـودرو در دو مـدل دسـتي و اتوماتيـک 5 سـرعته عرضه ميشـود. گنجايش مخـزن سـوخت ايـن خـودرو 61 ليتـر اسـت و مـدل دسـتي S7 در 100 کيلومتـر حـدود 1.8 ليتـر سـوخت مصـرف ميکنـد و مـدل اتوماتيـک S7 مصرفـي معـادل 8.8 ليتـر دارد و شـتاب 0 تـا 100 آن در 12 ثانيـه به دسـت ميآيد. هايمـا اس7 از نظـر ظاهـري خودرويـي زيباسـت و داراي بدنـه محکمـي بـوده و اسـتايل مـورد اسـتفاده در S7 جسـورانه، پويـا و اسـپرت بـه نظـر ميرسـد. جلوپنجـره ايـن خـودرو طراحـي خوبـي دارد و بـا کمـک چراغ هاي جلـو، زيبايي چهـره S7 دو چندان شـده اسـت. ايـن خـودرو از يـک رينـگ آلومينيومـي 16 اينچـي برخـوردار اسـت و 4498 ميليمتر طـول و 1830 ميليمتر عـرض دارد و ارتفـاع آن 1730 ميليمتـر بـوده و فاصلـه بيـن دو محـور چرخ هـاي عقـب و جلـو برابـر بـا 2619 ميليمتـر اسـت. فضـاي داخـل خـودرو بسـيار راحـت و جـادار طراحـي شـده و در آن احسـاس آرامـش و راحتـي مي کنيـد. صندلي هـا از روکـش چـرم مصنوعي با دو رنگ پوشـيده شـده اسـت. صندلي راننـده مجهز بـه سيسـتم 8 جهتـه برقـي بـوده و همـراه بـا صندلـي کمـک راننده از گرمکن بهره مند اسـت. کنسـول ايـن خـودرو مجهز به يـک صفحه نمايـش لمسـي 8 اينچـي، بـا قبليـت پخش MP3 و CD اسـت کـه مجهز بـه بلوتوث بوده و شـما ميتوانيـد از سيسـتم ناوبـري ماهـوارهاي آن اسـتفاده کنيد. آينه وسـط ايـن خـودرو بـراي اينکـه راننـده ديـد مناسـبي نسـبت بـه عقـب خـودرو داشـته باشـد، ضد نـور طراحي شـده و فاصلـه خودرو بـا مانع را نمايـش مي دهد. فرمان هايمـا S7 برقـي بـوده و از تريمي مشـکي و روکشـي چرمي برخوردار اسـت. بر روي سـقف خـودرو يک سـانروف بـزرگ قـرار گرفتـه کـه ميتوانـد لـذت رانندگـي بـا هايما S7 را بيشـتر کند. از ديگر امکانات رفاهـي ايـن خـودرو ميتـوان بـه سيسـتم تهويـه اتوماتيـک هـواي داخل خـودرو، سـامانه کنتـرل باد لاسـتيک ها، دوربيـن ديـد عقب و اسـپويلر اشـاره کرد. هايمـا S7 از نظـر ايمنـي شـرايط خوبـي داشـته و مجهـز بـه 4 کيسـه هوا براي سرنشـينان جلو اسـت. همچنيـن از ايزوفيکـس (نصـب صندلـي کـودک)، قفل خودکار حسـاس به سـرعت، کمربنـد 3 نقطه اي، ايموبلايـزر، سنسـور دنـده عقـب و قفل مرکـزي بهره ميبـرد و ترمزهـاي جلـو و عقب هايما S7 ديسـکي و مجهـز بـه سيسـتم هاي ESP/BAS/TCS/ABS است. بـه طور کلي هايمـا S7 خودرويي خوب و نسـبتا زيبا عرض يابـي ميشـود کـه بـراي آن دسـته از مصـرف کننـدگان ايرانـي کـه بودجـه محـدود و زيـر 100 ميليـون تومانـي داشـته و ميخواهنـد بـا پرداخـت پولـي کمتـر؛ سـواري قابل قبولـي را با يـک خودروي شاسـي بلنـد تجربـه کننـد، مناسـب اسـت. البتـه با آنکـه اين شاسـي بلند شـهري داراي يـک موتور ۲۰۰۰ سي سـي اسـت اما شـتاب خوبي نداشـته و ماشـين در حرکـت کـردن بسـيار تنبـل به نظر مي رسـد، امري کـه بزرگتريـن نقطـه ضعـف آن در مقابـل رقبـا محسـوب مي شـود. هـم اکنـون مـدل دنـده اي هايمـا S7 بـا قيمـت 72 ميليون تومان عرضـه ميشـود و مـدل اتوماتيـک آن قيمتـي معـادل بـا 79 ميليون تومان دارد. بي واي دي اس 6: کارمانيــا خــودرو بــه عنــوان زيــر مجموعــه کرمانخــودرو مدتــي اســت پــاي محصــوالت BYD چيــن را بــه کشــورمان بــاز کــرده اســت. شــرکت خودروســازي BYD چيــن واقــع در شــهر شـنژن اسـت کـه در زمينه توليـد و مونتـاژ خودرو، اتوبــوس، خودروهــاي برقــي و ليفتــراک فعاليــت ميکنـد. شـرکت بـي واي دي در سـال ۲۰۰۳ در پـي خريـداري شـرکت خودروسـازي سـيچوان توسـط وانــگ چوان-فــو راه انــدازي شــد. BYD به عنــوان دهميــن توليدکننــده بــزرگ خــودرو در چيــن محسـوب مي شـود. کارخانجـات توليـد و مونتـاژ بـي واي دي در کشـورهاي چيـن، روسـيه و اتيوپـي مسـتقر هسـتند. قطعـات غيرچينـي ماشـين هاي بــي واي دي را شــرکت هايي چــون شــرکت ســوئدي-آمريکايي اتوليــو و شــرکت آمريکايــي بــورگ وارنــر مي ســازند. بــه گفتــه وانــگ جيــان جـون، معـاون BYD ايـن شـرکت تـاش دارد تـا بـا فـروش سـالانه بيـش از 10 ميليـون دسـتگاه خــودرو، تــا ســال 2025 جايــگاه تويوتــا را در جهــان تصاحــب کنــد. S6 يکــي از محصــولات ايــن شــرکت چينــي بــوده کــه شــباهت زيــادي بــه لکســوس RX دارد. البتــه منظــور مــا مــدل قديمـي لکسـوس اسـت. S6 بـا توجـه بـه ابعـاد بــزرگ، طراحــي و امکانــات داخلــي و اســتاندارد ايمنــي بــالا، به ســرعت بــا اســتقبال روبــرو شــد. ايـن خـودرو کـه مسـتقلا در چيـن طراحـي و توليد شـده، نخسـتين خـودروي SUV چينــي اســت کــه توانســته از تســت تصـادف خودروهـا در موسسـه NCAP-C چيـن، پنـج سـتاره ايمنـي دريافـت کنـد. طراحـي قابـل قبـول ايـن مـدل بـا چراغ هـاي جلـوي شـبيه بـه چشـم و لنزهـاي دوتايـي از نـوع زنـون و LED و بــا طراحــي اســپرت احتمــالا نگاه هــاي زيــادي را در ايـران بـه خـود جلـب خواهـد کـرد. عقـب S6 نيــز از يــک شيشــه زاويــه دار و درب مســتطيلي شــکل و همچنيــن شــيبي تنــد برخــوردار اســت. طراحــي جانبــي ايــن خــودرو شــايد حــس اســپرت بــودن را هــم کمــي در شــما برانگيــزد. اگــر چــه طراحــي ظاهــري ايــن مــدل چنــدان جديـد نيسـت، ولـي از شـکل ظاهـري متوسـطي برخــوردار اســت و بايــد بــه آن لقــب معمولــي را داد کــه البتــه در مقابــل خودروهــاي جديــد شاســي بلنــد، هيــچ حرفــي بــراي زدن نــدارد! ابعــاد S6 بــه ترتيــب 4810 ميليمتــر طــول، 1855 ميليمتــر عــرض، 1725 ميليمتــر ارتفـاع و 2720 ميليمتـر فاصلـه بيـن دو محـور اسـت. بنابرايـن ايـن محصـول يـک شاسـي بلند بـا ابعـاد متوسـط اسـت، امـا در نـگاه اول نـوع طراحـي آن به گونـه اي اسـت کـه يـک خـودروي بــزرگ تشــخيص داده ميشــود. کابيــن S6 جـادار و بـزرگ طراحـي شـده و داشـبورد هـم از طراحـي خوبـي برخـوردار اسـت. همچنيـن يـک نمايشــگر لمســي 7 اينچــي در داشــبورد مرکــزي بـراي نمايـش اطلاعـات راهبـري قـرار داده شـده اسـت. نمايشـگرهاي داشـبورد راننـده هـم از نوع TFT و شـامل يـک سرعت سـنج بـزرگ در مرکـز و دو نمايشـگر در ابعـاد کوچکتـر در طرفيـن آن اسـت. از جملـه تجهيـزات ايـن خـودرو مي تـوان بـه صندلـي هـاي عقـب مجهـز بـه ايزوفيکـس (Isofix) ، بســته شــدن شيشــه ها همزمــان بــا قفــل نمــودن دربهــا، داراي حالــت اقتصــادي مصــرف ســوخت در رانندگــي ECO ،سيســتم تهويــه مطبــوع دوکانالــه مجــزا، صندلــي راننــده برقــي و قابــل تنظيــم در 8 حالــت و... اشــاره کــرد. آنچــه کــه از تصاويــر ميتــوان برداشــت کـرد کيفيـت خـوب کابيـن ايـن خـودرو اسـت، البتــه بســياري از مجــات فضــاي داخلــي ايــن خــودرو را لوکــس توصيــف کردهانــد. S6 نيــز از نظـر ايمنـي يـک خـودروي کامـل و قابـل اعتماد خواهــد بــود. وجــود تجهيــزات ايمنــي نظيــر 6 کيســه هــوا شــامل ايربــگ جلــو، طرفيــن و پـرده اي به عـلاوه ترمـز ضـد قفـل ABS و توزيـع الکترونيکـي نيـروي ترمـز EBD مهـر تاييـدي بـر گفته هــاي مــا خواهــد بــود. موتــور 2.4 ليتــري ايــن خــودرو ميتوانــد 160 اســب بخــار قــدرت توليـد کنـد و بـا يـک گيربکـس پيشـرفته شـش ســرعته خــودکار بــا کلاچ دوگانــه نيــز همه چيــز تکميـل مي شـود. ايـن گيربکـس ازجديدتريـن و مدرنتريــن تکنولــوژي گيربکــس اتوماتيــک در دنيــا بهــره مي بــرد کــه خودروســازان مطرحــي چــون پورشــه نيــز از هميــن سيســتم اســتفاده ميکننــد. مصــرف ســوخت ايــن خــودرو نيــز در هــر 100 کيلومتــر 8.9 ليتــر اعــام شــده و S6 از يــک بــاک 72 ليتــري نيــز بهــره ميبــرد. ايــن محصــول بــا خدمــات پــس از فــروش 3 ســاله بــا قيمتــي نزديــک بــه 96.4 ميليــون تومــان از طريــق صنايــع خودروســازي کارمانيــا به فــروش ميرســد. بايــد ديــد کــه آيــا بــازار جــذاب شاســي بلندهــا در کشــور مــا بــه ايــن خــودرو روي خــوش نشــان خواهــد داد يــا خيــر. تيگو 5: تيگــو 5 به عنــوان يــک شاســي بلند جمــع و جــور در جمــع خانــواده محصــولات چــري اســت. ايــن کمپانــي در تيگــو 5 ، تمــام تــاش خــود را بــکار گرفتــه تــا يــک محصــول ايــده آل و تقريبــا لوکــس را بــا قيمتــي مناســب عرضــه کنــد. البتــه بـکار بـردن کلمـه لوکـس، مجـوز مقايسـه تيگــو 5 بــا خودروهــاي بنــز و ... نيســت. تيگــو 5 جزئيــات دوست داشــتني زيــادي دارد کــه در ســال 2014 بــه بــازار محلــي معرفـي شـد. مديـران خـودرو کـه نماينـده محصــولات چــري در ايــران اســت، در طيــف قيمتــي مختلــف، خودروهــاي ايــن برنــد چينــي را در ايــران عرضــه ميکنــد کــه تيگــو 5 گرانتريــن محصــول در ســبد مديـران خـودرو اسـت. بـد نيسـت جزئيات ايـن محصـول را بـا هـم بررسـي کنيـم تـا بــا مشــخصات آن بيشــتر آشــنا شــويم بخش خارجي تيگـو ۵ از لحـاظ زيبايـي ظاهـري، مشـخصات خوبي دارد کـه يـک خـودروي خانوادگـي بـا چهره رسـمي را به نمايـش ميگـذارد کـه در آن چنـدان اسـپرت بـودن مطـرح نيسـت. در نمـاي جلويـي تيگـو 5 ،چراغ ها از طراحـي زيبايـي برخـوردار هسـتند کـه بـا سـايز بزرگ خـود باعـث ايجـاد يـک هماهنگـي در نمـاي خـودرو ميشـوند. مهندسـان چـري بـا اسـتفاده از بخشهـاي کرومـي، سـعي کرده انـد جذابيـت خـودرو را بيشـتر کننـد کـه بـا يـک آرم کرومـي بزرگ، تکميل شـده اسـت. شـايد تنهـا ضعـف نمـاي روبرويي خـودرو، جلوپنجره باشـد کـه طراحـي سـاده اي دارد. در بخـش جانبـي، تيگـو ۵ رشـد طراحـي در چيـن را نشـان ميدهـد چـرا کـه بسـياري از طراحـان ايـن کشـور بـا زيـاده روي در خطـوط بدنـه، سـعي مي کننـد کـه نـگاه بيننـده را به خـودرو جلـب کننـد کـه ايـن اصلا درسـت نيسـت. طراحـان تيگو 5 در اسـتفاده از خطوط بدنه، وسـواس خوبـي به خـرج داده انـد. در نماي پشـتي خـودرو نيز همه چيـز خوب قـرار داده شـده و چراغ هـاي بزرگ در راسـتاي چراغ هـاي جلويـي خـودرو طراحي شـده اند. بخش هـاي LED در شـب زيبايـي خوبـي خواهنـد داشـت. در بخـش خارجـي تيگـو 5 تنهـا بخـش آزار دهنـده، ارتفـاع زيـاد خـودرو نسـبت بـه عـرض کـم آن اسـت. تيگـو ۵ ،داراي ۴۵۰۶ ميليمتـر طـول، ۱۸۴۱ ميليمتـر عـرض و ۱۷۴۰ ميليمتـر ارتفـاع اسـت امـا زمانـي کـه بـه آن نـگاه ميکنيـد، بدون شـک متوجه ايـن ناهماهنگـي خواهيـد شـد که تـا حـدي در ذوق ميزنـد و خودرو را از نماي عقب، باريک و بلند نشان ميدهد. بخش داخلي اگـر خودروهـاي چينـي در بخـش طراحـي شـما را کلافه کرده انـد، تيگـو 5 کاملا متفـاوت اسـت. زماني کـه درب تيگـو 5 را بـاز ميکنيد بـا صحنه اي خوب روبرو مي شـويد کـه مشـابه آن در کمتر خـودروي چيني داخل ايـران ديده ميشـود. بخش هـاي کرومـي بـه داخـل کابيـن نيـز راه پيـدا کرده انـد که باعث زيبايي بيشـتر شـده اند. در بخش ميانـي داشـبورد، چـري از يـک صفحـه نمايش مناسـب اسـتفاده کـرده که دکمه هـاي کنترلي خـودرو در زيـر آن با چيدمان دلنشـين قـرار داده شـده اند. صفحـه کيلومتـر شـمار بخش جالـب ديگري هسـت که در پشـت فرمـان نظـر شـما را به خـود جلب خواهـد کرد. جنـس متريـال داخلـي تيگـو ۵ را نمي توان عالي حسـاب کـرد و ماننـد اکثر محصـولات چينـي داخل ايـران، کابين تيگو 5 هم از پلاسـتيک ارزان قيمت و بي کيفيت سـاخته شـده است. بخش فني تيگـو 5 مجهـز بـه يـک پيشـرانه 1971 سـي سـي بـا 139 اسـب بخار قدرت اسـت. حداکثر گشـتاور ايـن موتور 182 نيوتنمتـر اعلام شـده و نسـب تراکـم در اين موتـور ۱:۱۰ اسـت. وزن تيگـو ۵ نيز ۱۵۳۷ کيوگرم اسـت که در عملکرد پيشـرانه تاثيـر زيـادي ميگـذارد. همچنيـن چـري از يک گيربکس 7 سـرعته تيپ ترونيک و 5 سـرعته دسـتي بهره گرفته اسـت. پيشـرانه تيگو ۵ با اسـتاندارد آلايندگي يورو ۵ ،در شـهر مصرف سـوخت ۵.۸ ليتري براي مدل دسـتي و ۹.۸ ليتـري بـراي مـدل اتومـات را ثبت کرده اسـت. بخش ايمني تيگـو ۵ در بخـش ايمني، يـک خودروي خوب محسـوب مي شـود کـه تجهيـزات اسـتاندارد مناسـبي در خـود دارد. بدنـه مقـاوم ايـن خـودرو توانسـته در آزمـون موسسـه اسـتاندارد چيـن، ۵ سـتاره ايمنـي دريافت کند. سيسـتم هاي پايداري، ESP ،ASR ،DTC ،HHC ،EBA و کيسـه هواي سرنشـينان جلـو و دو ايربگ جانبـي در مدل فـول، از ديگـر امکانـات ايمنـي تيگو ۵ هسـتند. بخش تجهيزات رفاهي يکـي از جذابيت هـاي خودروهاي چيني، سـطح تجهيزات قابـل قبـول آن هاسـت. تيگـو ۵ از لحاظ آپشـن، مجهز به تجهيزاتـي مانند غربيلک فرمان چرمي، سيسـتم اسـتارت بـدون کليد، تهويـه اتوماتيک، کروز کنترل، سـانروف برقي، آينـه جانبـي برقـي، دوربيـن دنده عقـب و صندلـي برقي راننده اسـت. کلام آخر تيگـو ۵ بـا سـطح تجهيـزات مختلـف و در چنـد تيـپ از سـوي مديـران خـودرو عرضـه شـده کـه قيمـت آن از چيـزي در حـدود 88 ميليـون تومان آغاز و بـه 99 ميليون تومان ختـم ميشـود. خودروهـاي چينـي در حـال حاضر هـر چقـدر هم خوب باشـند در ايـران به عنـوان محصولي شـناخته مي شـوند کـه ارزش پرداخت پول زيـاد را ندارند. بنابرايـن ايـن قيمت گـذاري از سـوي شـرکت هايي ماننـد مديـران خـودرو شـايد کمـي غيرمنطقي باشـد. ام وي ام ايکس 33 اس: مديران خــودرو سالهاســت کــه به عنــوان نمايندگــي رســمي محصــولات چــري، همــکاري نزديکـي بـا ايـن برنـد دارد. ام وي ام x33 يــا چــري تيگــو ۳ به عنــوان يــک خــودروي شاســي بلند، از همــان ابتــدا بســيار مــورد توجــه هموطنــان قــرار گرفــت. در بــازار چيــن نيــز ايــن خــودرو به عنــوان يــک مقلــد از خودروهــاي تويوتــا RAV4 تــا ســال ۲۰۱۲ بــا فــروش نيم ميليونـي خـود، بـه يـک چهـره موفـق در بـازار محلـي تبديـل شـد. در هميــن راســتا، مديران خــودرو فيس ليفت هــاي جديــد ايــن کـراس اوور شـهري را نيـز به ايـران مــي آورد و اکنــون شــاهد حضــور نســل جديــد تيگــو ۳ ،بــا نــام ام وي ام X33S هســتيم. ايــن خــودرو نســبت بــه گذشــته تغييــرات مثبــت خوبــي داشــته و بســيار درخشــان تر از گذشــته ظاهــر خواهــد شــد. بــد نيســت نگاهــي بــه جزئيــات ايــن خــودرو بياندازيــم تــا بــا آن بيشــتر آشــنا شــويم. بخش خارجي رشـد کيفيـت طراحـي در تمام خودروهـاي چيني ديـده ميشـود. اگـر چـه ايـن خودروسـازان در دنيـا به اسـم کپـي کاران بزرگ شـناخته مي شـوند امـا نبايـد از رشـد سـريع صنعـت ايـن کشـور چشم پوشـي کـرد. چـري بـا اسـتخدام طراحـان بزرگ، سـعي دارد به يک زبـان طراحي مخصوص خـود دسـت پيـدا کنـد و بيشـتر تمرکـزش را بـر ارايـه خودروهـاي اسـپرت گذاشـته اسـت کـه در بيشـتر محصولات اين برند قابل مشـاهده است. ام وي ام X33S از لحـاظ ظاهـري، بسـيار بهتـر از قبـل شـده. در خودرو نشـانه هاي اسـپرت شـدن بيشـتر قابل مشـاهده اسـت و آن را مي توانيد در طراحـي زيبـاي چراغ هـاي جلـو مشـاهده کنيـد. اسـتفاده از چراغ هـاي روشـنايي روز باعـث شـده ايکـس۳۳ جديـد، چيـزي در طراحي کم نداشـته باشـد. در بخـش عقب خـودرو، چري بـا تغييرات جزئـي سـعي کـرده تـا اسـپرت بـودن خـودرو را در بخـش انتهايـي نيـز نمايـش دهـد. در نمـاي جانبـي بـه جـز سـايز کوچـک چرخ هـا، بخـش ضعيـف ديگـري ديـده نمي شـود. بخش داخلي بخـش وسـيعي از تغييـرات در کابيـن X33S رخ داده اسـت. در نمـاي داخلـي نيـز سـعي شـده از طراحي اسـپرت بهره گرفته شـود. در بخش مياني داشـبورد، صفحـه نمايـش سـرگرمي ديده مي شـود کـه کيفيـت قابـل قبولـي دارد. دکمه هـاي کنترلـي خـودرو نيز بسـيار با ظرافـت در جاي خود قـرار داده شـده اند. حتـي غربيلک فرمـان نيز دچار تغيير شـده و نسـبت بـه گذشـته بسـيار خوش دسـت تر اسـت. کيلومتـر شـمار خـودرو نيز بـا طراحـي منحصربه فرد، مناسـب يک خـودروي اسـپرت اسـت.جنس متريال داخلـي X33S از مـواد ارزان قيمت اسـت کـه تقريبا در تمـام خودروهـاي چينـي موجـود در ايـران، وضع بـه همين گونه اسـت. بخش فني پيشـرانه X33S تغييـرات زيـادي نداشـته اسـت و فقـط بـا بهبـود جزئيـات، شـتاب صفـر تـا ۱۰۰ در خـودرو بـه ۱۳ ثانيـه کاهـش پيـدا کـرده اسـت کـه باعـث عملکـرد بهتـر X33S در شـتاب گيـري شـده اسـت. پيشـرانه 2 ليتـري X33S ،قابليـت توليـد ۱۳۹ اسـب بخـار قـدرت و ۱۸۲ نيوتنمتـر گشـتاور را دارد. ايـن قـدرت از طريق يـک گيربکس CVT هفت سـرعته به آسـفالت منتقـل ميشـود. ام وي ام ايکس ۳۳ جديـد ۲ حالـت رانندگي Eco و يا Sport را براي شـما فراهـم ميکنـد کـه باعـث افزايـش رضايـت از خـودرو خواهـد شـد. اين مشـخصات فني در شـهر، عملکـردي خوب و در جاده، شـرايط قابل قبولي دارد. بخش تجهيزات ام وي ام از لحاظ سـطح تجهيـزات ايمني و رفاهي نيز تغييـرات زيـادي داشـته و در رده خودروهـاي چيني نسـبت بـه قيمـت خـود، گزينـه ايده آلـي محسـوب ميشـود. از جملـه تجهيـزات X33S ميتـوان بـه کيسـه هواي راننده و سرنشـين جلـو، صفحه نمايش ۸ اينچـي، کروز کنترل، کيت بدنه اسـپرت، سنسـور و دوربيـن دنده عقـب، قابليـت انتخاب ۲ نـوع حالت رانندگـي، آينه هـاي برقـي و ... اشـاره کرد. کلام آخر ام وي ام X33S بـا قيمتي در حـدود 76 ميليون تومان در بـازار معاملـه ميشـود که در اين رنـج قيمتي، اين خودرو در ايران رقبايي مانند جک S5 دسـتي و مدل دسـتي هايمـا S7 را دارد کـه جـک چنـد ميليوني از اين ماشـين گرانتـر اسـت. همچنين به دليـل علاقه ايراني هـا بـه گيربکـس اتومـات، ام وي ام X33S ميتوانـد گزينه مناسـبي بـراي خريداران باشـد. ليفان ايکس 60: ليفان X60 را ميتوان خودرويي خاص محسوب کرد، البته نه به دليل طراحي يا مشخصات فني، بلکه از اين جهت که اولين تجربه کمپاني ليفان در زمينه ساخت خودروي شاسي بلند است که در سال ۲۰۱۰ ميالدي و براي اولين بار به صورت يک نمونه مفهومي در نمايشگاه خودروي شانگهاي به نمايش درآمد. ليفان X60 ابتدا در نسخه دندهاي عرضه شد و سپس مدل ۲۰۱۵ آن به صورت اتوماتيک از نوع CVT وارد بازار فروش گرديد. اخيرا هم نسخه ۲۰۱۶ اين خودرو باکمي تغييرات ظاهري در جلوپنجره و چراغها توسط شرکت ليفان در دست توليد قرار گرفته است. البته اين نسخهها از لحاظ فني و عملکردي تفاوت و تغيير خاصي را به خود نديدهاند و ما در ادامه قصد داريم تا به صورت مختصر و مفيد به بررسي آن بپردازيم. طراحي ظاهري و فضاي کابين هميشه هنگام بررسي مبحث طراحي براي خودروهاي چيني، اولين چيزي که به ذهن متبادر ميشود، يافتن الگوي طراحي براي آن محصول است. به عبارت سادهتر، بايد ديد که ليفان X60 از لحاظ ظاهري از کدام خودروي معروف کپي شده و يا اينکه بيشترين شباهت را به آن دارد. براي X60 نظرات متفاوتي مطرح شده اما به عقيده بسياري از کارشناسان اين خودرو از لحاظ ظاهري به تويوتا راوفور نسل قبلي و تاحدودي هم به هيونداي سانتافه نسل گذشته شباهت دارد. البته نميتوان گفت که دقيقا کپي برداري از آنها صورت گرفته اما تاحدود زيادي الگو برداري قابل مشاهده است. البته اين الگوبرداري در ترکيب با افکار و ذهنيت چينيها، نتيجه نسبتا خوبي را به ارمغان آورده است. ليفان X60 از لحاظ تقسيمبندي کمپاني و همينطور با توجه به ابعاد و امکاناتش، در کالس D قرار ميگيرد که بهعنوان يک شاسي بلند کوچک شهري و خانوادگي عرضه شده است. ابعاد آن به صورت ۴۳۲۵ ميليمتر طول، ۱۷۹۰ ميليمتر عرض و ۱۶۹۰ ميليمتر ارتفاع است و فاصله دومحور آن به ۲۶۰۰ ميليمتر ميرسد. با نگاهي به ظاهر خودرو ميتوان نقاط قوت خوبي را مشاهده کرد که تا حدودي با الزامات طراحي روز خودروها همخواني دارند. روي هم رفته زبان طراحي ليفان براي اين خودرو ترکيب سادگي با يکسري المانها همچون خطوط مستقيم نسبتا برجسته و برآمدگيها و بخشهاي به اصطالح متورم است که باعث شده ظاهر کلي آن جسورانه و جذاب شود. استفاده از يک جلوپنجره کرومي ساده در کنار چراغهايي شبيه به فرم چشمهاي تيزبين شاهين و همينطور قوس نسبتا بزرگ روي چرخها، همگي جزء برگ برندههاي ليفان X60 در زمينه طراحي ظاهري هستند. به لطف استفاده از آينههاي جانبي بزرگ، راننده به خوبي ميتواند هنگام رانندگي به اطراف احاطه داشته باشد. موضوع تمرکز برروي طراحي چراغها را در قسمت پشتي هم ميتوان ديد که باتوجه به استفاده از سيستم نوردهي LED و فرم ذوزنقه شکل، جلوه خوبي را ايجاد کرده است. در نسخه ۲۰۱۶ ليفان X60 ،عالوه بر تغييرات خطوط جلوپنجره، شاهد اضافه شدن بخش پالستيکي برروي قوس روي چرخها، رينگهاي ۱۶ اينچي با طراحي جذابتر و همينطور خطوط LED متفاوت در چراغهاي عقب هستيم. با ورود به فضاي داخل کابين اين خودرو، همانند ديگر مدلهاي چيني توليد شده در اين بازه قيمتي، با کيفيت مواد متوسط و روبه پايين مواجه هستيم. چيدمان کلي داشبورد بسيار ساده ولي در عين حال زيباست. اگر در زمينه کپي برداري ظاهر بيروني X60 از روي تويوتا راوفور کمي ترديد وجود داشت، اما اينجا با قاطعيت بايد گفت که شما با يک کپي برابر با اصل روبهرو هستيد. در بسياري از قسمتها از پالستيک نوع خشک و سفت استفاده شده است. نورپردازي اجزاء داشبورد، مخصوصا جلوآمپر ديجيتالي بسيار دلنشين است و هنگام رانندگي در شب تجربه خوبي را منتقل ميکند. فضاي داخل کابين از ابعاد خوبي برخوردار است و سرنشينان به راحتي ميتوانند در سفرهاي طوالني مدت از آن لذت ببرند. شايد نبود امکان تنظيمات مناسب براي صندليها، مخصوصا راننده کمي آزاردهنده باشد اما نشيمن راحت و بدون مشکل در اين بخش نقطه قوت خوبي محسوب ميشود. فضاي پا براي سرنشينان عقب بسيار خوب است و صندليها قابليت تا شدن دارند تا اگر نياز باشد وسايل و يا تجهيزات بزرگ را براي جابهجايي در داخل خودرو قرار داد. حجم صندوق عقب در حدود ۴۰۵ ليتر است که با تا کردن صندليها، فضايي با حجم ۱۱۷۰ ليتر در اختيار قرار ميگيرد. پيشرانه و عملکرد هميشه هنگام خريد يک خودرو، توجه به اطالعات فني و هيمنطور عملکردي از موارد مهم به حساب ميآيند. ليفان X60 به يک پيشرانه ۸.۱ ليتري ۴ سيلندر از نوع بنزيني و ا قابليت زمان بندي متغير هوشمند سوپاپها )i-VVT ) مجهز شده که ميتواند در ۶۰۰۰ دور در دقيقه، قدرت ۱۳۱ اسب بخاري را توليد کند. همچنين اين پيشرانه توانايي رسيدن به گشتاور ۱۶۸ نيوتن برمتري را در ۴۲۰۰ دور دردقيقه دارد. بر اساس اطالعات اعالمي، براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ کيلومتر برساعت به چيزي در حدود ۱۱ ثانيه زمان نياز است و حداکثر سرعت نيز به ۱۷۰ کيلومتر برساعت ميرسد. طراحي پيشرانه برعهده شرکت ريکاردو انگلستان بوده و به اعتقاد بسياري از کارشناسان، پايه اصلي آن موتور FE-1ZZ است که به تويوتا کروال نسل قديم تعلق دارد. از اين خودرو نبايد انتظار خيلي زيادي براي شتابگيري، قدرت مانور باال و همينطور سرعت زياد داشت. براي اينکه خودرو پويايي قابل قبولي داشته باشد، حتما بايد دور موتور به صورت مداوم باالي ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقيقه باشد. در تستهاي رانندگي صورت گرفته بسياري به اين موضوع اذعان داشتهاند که تعويض دنده سوم اين خودرو بايد خيلي زود انجام شود و حتي گاهي ميتوان از دنده دو مستقيم به دنده چهار رفت! شايد قدرت مانور و چاالکي خودرو خيلي باعث ذوق زدگي نشود اما انتقال قدرت نرم توسط گيربکس ۵ دنده و يا در مدل جديد از طريق سيستم اتوماتيک CVT ،بسيار خوب و در مقايسه با توليدات وطني تقريبا بدون مشکل است. همچنين اين خودرو به لطف بهرهمندي از سيستم تعليق فنر حلقوي با ستون مک فرسون در قسمت جلو و تيرچه يک تکه محور عقب و فنر حلقوي در قسمت عقب، تجربه رانندگي نرم و راحتي را براي سرنشينان فراهم کرده است. بهطور کلي عملکرد خودرو در خيابان و جاده قابل قبول است اما به هيچ عنوان نبايد انتظار داشت که در مسيرهاي خاکي و ناهموار حرفي براي گفتن داشته باشد. در واقع به دليل اينکه اين خودرو به سيستم چهار چرخ متحرک مجهز نيست و انتقال قدرت فقط در محور جلو انجام ميشود، رانندگي آفرود براي آن امکانپذير نيست. ترمزگيري ليفان X60 و عکسالعمل آن نسبت به فشردن پدال ترمز بسيار خوب است که اين به لطف سيستم ترمز چهار چرخ ديسکي و بهرهمندي از فناوري EBD+ABS حاصل ميشود. گيربکس CVT ليفان X60 اتوماتيک بد نيست بدانيد که در يک سيکل ترکيبي مصرف سوخت اين خودرو در مدل دندهاي، به ازاي هر صد کيلومتر رانندگي به ۲.۸ ليتر ميرسد. آپشن و قيمت کرمان موتور ليفان X60 را در دو مدل دندهاي و اتوماتيک از نوع CVT عرضه کرده است. به صورت عمومي امکانات و آپشنهايي نظير سيستم کولر و تهويه مطبوع، آئينههاي جانبي برقي، کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، ترمز ABS چهارکاناله و EBD ،سنسور دنده عقب، قفل ايمني کودک، چراغ ترمز سوم، گرم کن شيشه عقب، سانروف دوحالته برقي با شيشه چاپ سيلک مانع تابش مستقيم نور خورشيد، شيشه باالبر برقي، برف پاککن عقب، چراغ مهشکن جلو و عقب، درب بازکن صندوق و باک از داخل، قفل مرکزي و سيستم هشدار دهنده باز بودن درب، سيستم ضد سرقت، فرمان هيدروليکي تلسکوپي قابل تنظيم، سيستم تنظيم چراغها، پرده شيشه عقب، سيستم CD با ۶ بلندگو را ميتوان در ليفان X60 مشاهده کرد. جک اس 5 حضـور چيني هـا در ايـران شـايد انتقـادات زيـادي را در پـي داشـته باشـد، امـا برخـي از محصولات اين کشـور شـرقي، از لحـاظ فنـي در بـازار ايـران قـوي محسـوب ميشـوند. در جايي که کشـورهاي صاحب نـام در توليد خـودرو حضور ندارنـد، عرضه يک خودرو با مشـخصات متوسـط نيـز عالـي خواهـد بـود. جـک اس ۵ يکـي از بلندقامتـان چينـي بوده کـه در حـدود ۲ سـال از عرضه آن در ايـران ميگـذرد. ايـن خـودروي چينـي به دليـل ظاهـر و مشـخصات فني قابل قبـول با اسـتقبال زيادي روبـرو شـده اسـت. بد نيسـت نگاهـي کوتاه بـه برخي از مشـخصات ايـن کـراس اوور بياندازيـم. با ما همراه باشـيد... طراحي ظاهري جـک اس 5 از لحـاظ طراحي نسـبت به خيلـي از رقباي خـود برتر اسـت و شـايد بتوانيـم آن را يکـي از زيباترين شاسـي بلندهاي زيـر ۱۰۰ ميليـون تومان نامگـذاري کنيم. پلتفـرم بدنـه ايـن خـودرو براسـاس هيوندايـي ix35 طراحـي شـده و بخش هـاي ظاهـري زيـادي بيـن اين ۲ محصـول وجـود دارد. در اکثـر خودروهـاي چينـي، ميتـوان ايراداتـي را در ظاهـر خـودرو پيـدا کـرد امـا جـک اس ۵ يکـي از کـم عيب تريـن چيني هـاي موجود در ايـران اسـت. مخصوصـا در مـدل دنـده اتومـات که رينگ هـاي بزرگتـر، باعـث بهتـر شـدن ظاهـر خـودرو شـده اند. در نمـاي جلويـي ايـن خـودرو، شـباهت بـا ix35 کاملا مشـخص اسـت، چراغ هـاي بـزرگ و پهن در کنـار جلوپنجـره بـا لوگوي کرومـي JAC ،يـک ظاهر دلربـا را ايجـاد کرده انـد. ورودي هـواي بـزرگ با خطوط کرومـي رنـگ و چراغ هـاي دايـره اي در بخـش پايينـي سـپر نيـز نمـاي خوبـي را بوجـود آورده انـد. در نمـاي جانبـي از خطـوط کمـي بـراي بدنـه اسـتفاده شـده و سـازنده ترجيـح داده نمـاي جانبـي سـاده باشـد اما اگر بخش هاي پلاسـتيکي تا اطراف لاسـتيک و روي گلگير ادامـه داشـت، احتمالا ظاهـر جانبي خـودرو خيلي بهتر ميشـد. در نماي عقب جک اس۵ شـباهت زيادي به خودروهاي برنـد آئـودي دارد و برخـي از محصـولات هـاوال چيـن نيـز در نماي پشـتي کاملا شـبيه به اين خـودرو طراحي شـدهاند کـه ايـن مي توانـد طراحـي خـوب جـک S5 را نشـان دهـد. در کل ايـن کـراس اوور شـهري از لحاظ ظاهري اصلا شـبيه بـه خودروهاي ارزان قيمت نيسـت و اسـتاندارد خوبـي در طراحي دارد. بخش داخلي در بخـش داخلـي، مدل هـاي اتومـات و دسـتي بـا هم تفاوت هايـي دارنـد کـه بـه دليـل اختلاف در سـطح تجهيـزات اسـت. در کابيـن جـک اس۵ نقـاط مثبـت زيـادي ديده ميشـود. در طراحي داخلي بازهـم از ix35 الهـام گرفته شـده اسـت. از لحاظ ظاهـري در اين کابين ايـرادي نمي تـوان پيـدا کرد. صفحـه کيلومتر شـمار نيز در پشـت غربيلـک فرمـان خودنمايـي ميکنـد و چهره اسـپرتي دارد. در وسـط داشـبورد از يک صفحه نمايش بزرگ و با کيفيت متوسـط اسـتفاده شـده است. ارتباط برقـرار کـردن با اين صفحه نمايش کمي سـخت اسـت و در برخـي مواقـع کنـد عمـل ميکنـد. در مـدل دنـده دسـتي، دکمه هـاي سيسـتم تهويـه چيدمـان خوبـي دارنـد کـه در مـدل اتومـات جـاي خـود را به سيسـتم تهويه اتومات با نمايشـگر ديجيتالي داده است. راحتي صندلي هـاي جـک اس۵ در حـد خوبي اسـت و فضاي سرنشـينان نيز جـادار طراحي شـده. البته نبايـد از اين شاسـي بلند نسـبتا کوچک انتظار فضايي ماننـد تويوتا لندکروزر داشـت. نقطه ضعف کابين جک اس۵ ،جنس متريـال داخلي اسـت که از مـواد ارزان قيمـت انتخاب شـده و ايـن امر کمـي مايوس کننده اسـت. بخش فني از لحـاظ فني جـک اس۵ ،قويترين پيشـرانه را در بين خودروهـاي زيـر ۱۰۰ ميليـون تومان دارد. ايـن خـودرو مجهـز بـه يـک پيشـرانه ۱۹۹۷ سي سـي بنزين سـوز و مجهز به سيسـتم پرخـوران از نوع توربو شـارژر اسـت. ايـن پيشـرانه توانايي توليد ۱۷۴ اسـب بخار قـدرت در دور موتـور ۵۲۰۰ دور در دقيقه را دارد و حداکثر گشـتاور آن نيـز ۲۶۵ نيوتنمتـر در طيف دور موتـوري ۲۰۰۰ الي ۴۰۰۰ دور در دقيقه اسـت. موتور جک S5 با اسـتاندارد آلايندگي V Euro( (يورو 5) و مجهز به سيسـتم EOBD از کيفيـت بالايـي برخـوردار اسـت. جـک اس5 بـا دو گيربکـس 6 سـرعته دسـتي و گيربکـس اتوماتيـک دو کلاچـه در ايـران عرضه شـده و حداکثر سـرعت آن ۱۸۰ کيلومتر بر سـاعت اسـت. مموري صندلي جک s5 اتوماتيک بخش تجهيزات ايمني و رفاهي جـک اس5 اتومـات بـه مراتـب از تجهيزات بيشـتري نسـبت بـه مـدل دنده دسـتي برخـوردار اسـت کـه از جملـه ايـن تجهيزات ميتـوان به تنظيـم برقي صندلي راننـده، ممـوري صندلـي راننـده، گرمکـن صندلي هـا، کيسـه هـواي راننـده و سرنشـين جلو + کيسـه هواي جانبي جلـو (4 عدد)، اسـتارت دکمه اي و سيسـتم ورود بـدون کليـد اشـاره کرد امـا امکاناتـي مانند سـانروف، آينه هـاي جانبـي برقـي همـراه بـا گرمکـن، آينه هـاي جانبـي تـا شـونده برقـي، روشـن شـدن اتوماتيـک چـراغ هـاي جلـو، چراغ هـاي مه شـکن جلـو و عقب، چراغ هـاي عقـب LED، تنظيـم ارتفـاع نـور چراغ هاي جلـو، کامپيوتر سـفري، صندلي چرمي، پوشـش چرمي فرمـان، تجهيـز بـه سيسـتم ISOFIX، سيسـتم ضـد سـرقت، سيسـتم ترمـز ضد قفـل ABS ،سيسـتم ترمز کمکـي هيدروليـک HBA ،سيسـتم توزيـع الکترونيکي نيروي ترمز EBD ، سيسـتم پايـداري الکترونيکي ESC ، سيسـتم کنتـرل سـرعت خودرو در سـر پايينـي HDC ، سيسـتم کنتـرل ايسـتايي در سـر بالايـي HAC و... به صـورت اسـتاندارد در هـر ۲ مـدل وجـود دارند. کلام آخر جک اس5 دنده دسـتي با قيمتـي در حدود 82 ميليون تومان و اتومـات بـا بهاي حدود 94 ميليون تومان عرضه شـده اسـت کـه در مقايسـه بـا سـاير خودروهاي موجـود در بازار داراي بهاي مناسـبي نسـبت به امکاناتش اسـت. برليانس وي 5 مســـئوالن شـــرکت ســـايپا در اواخـــر ســـال ۱۳۹۲ و اواسـط سـال ۱۳۹۳ ،خبـر از توليـد و واردات دو خـودروي جديـــد و شاســـيبلند از دو کمپانـــي چينـــي، بـــا نامهـــاي برليانـــس V5 و چانـــگان CS35 دادنـــد. از طرفـــي ديگـــر، شـــرکت پارسخـــودرو بـــه عنـــوان شـــريک تجـــاري شــرکت ســايپا؛ پــاي ديگــر قـــرارداد جديـــد ســـايپا بـــا خودروســـازان چينـــي شـــد. پارسخـــودرو بـــه ســـراغ توليـــد بعضـــي از خودروهـــاي ســـري H کمپانـــي برليانـــس رفـــت و در عـــوض شـــرکت ســـايپا توليـــد و واردات برليانـــس V5 را در دســـتور کار خـــود قـــرارداد. آن زمـــان کســـي حتـــي نـــام برليانـــس را هــم نشــنيده بــود و مــردم واکنشهـــاي متفـــاوت و نااميـــد کننـــدهاي نســـبت بـــه توليـــد و مونتـــاژ خودروهـــاي چينـــي در ايـــران نشـــان ميدادنـــد. مســـئوالن ســـايپا بـــا بيتوجهـــي بـــه شـــرايط موجـــود، بـــر توليـــد و عرضـــه خودروهـــاي چينـــي بـــه دليـــل تنـــوع بخشـــيدن بـــه بـــازار و عرضـــه خودروهايـــي بـــا آپشـــنهاي بيشـــتر تاکيـــد ميکردنـــد. پيشرانه و مشخصات فني: شرکت سايپا برليانس V5 را با موتور 1.6 ليتري و 4A92A ميتسوبيشـي بـه توليـد ميرسـاند. اين موتـور ۱۶ سـوپاپي و ۴ سـيلندري، خطي بوده و قدرتـي معـادل ۱۰۹ اسـب بخار و گشـتاوري ۱۱۵ نيوتن متـر را توليـد ميکنـد و بـراي انتقال قـدرت خود بـه چرخ هـاي جلو از يـک گيربکس ۵ سـرعته اتوماتيـک بهـره ميبرد. سيسـتم تعليق جلـو و عقـب آن از نـوع مک فرسـون و Beam Twist بـوده و ترمزهـاي جلـوي برليانـس V5 از نـوع ديسـکي خنک شـونده و ترمزهـاي عقبش از نوع ديسـکي معمولـي هسـتند. همچنيـن برليانـس V5 باکي بـا گنجايش ۵۵ ليتـر داشـته و در هـر صـد کيلومتر پيمايـش حـدود 9.6 ليتر سـوخت مصرف ميکنـد و از اسـتاندارد يورو 4 برخـوردار اسـت. امکانات و ايمني: برليانس V5 از نظر امکانات و سطح ايمنـي در جايـگاه خوبي قـرار دارد. ايـن خـودرو از نظر ايمنـي مجهز به امکاناتـي ماننـد شـش کيسـه هوا، سيسـتم هاي ترمز و پايـداري ABS BA ،EBD ،و EBD TCS ،قفـل شـدن اتوماتيک دربها در سـرعت بالا، سيسـتم ضد سـرقت، هشـدار دهنده بسـته نبـودن کمربند ايمني، کمربندهـاي پيـش کشـنده، بـاز شـدن اتوماتيـک دربها بـه هنگام تصادف و... اسـت. همچنين امکانـات رفاهي متعددي هماننـد گرمکـن آينه هـاي جانبـي، سـانروف، شيشـه هاي برقـي، سيسـتم ورود بـدون کليد و اسـتارت دکمـه اي، فرمان الکتريکي، سيسـتم صوتـي بـا قابليـت پخـش MP3 و ۸ بلندگـو و ... در داخـل برليانس V5 موجـود اسـت. کلام آخر: برليانـس V5 امکانـات و ويژگي هـاي خـوب و متمايـز کننـده اي داشـته و شـايد در صـورت انتخـاب پيشـرانه اي قويتـر و قيمت گـذاري مناسـبتر شـاهد عرضـه و توليـد انبـوه آن بوديـم. ايـن خـودرو عليرغـم امکانات و تجهيـزات مناسـب؛ تـوان رقابـت بـا خودروهايـي همانند؛ جـک اس ۵ و تيگـو ۵ را نـدارد و خريـداران قطعا خودروهايي با پيشـرانه و خدمات بهتر را انتخـاب خواهنـد کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد