برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

«مرسدس بنز G کلاس» برقی بهتر از نسخه بنزینی است

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
«مرسدس بنز G کلاس» برقی بهتر از نسخه بنزینی است

آخرین خودرو/ مرسدس بنز G580 با فناوری های EQ در مسیر مستقیم سریع تر و در خارج از جاده توانمند تر از همتای بنزینی خود است.

ضرب المثلی هست که می گوید : “یه چیز خوب رو خراب نکن” و در ۴۵ سال گذشته، G-Wagen یک چیز بسیار خوب بوده است. این “جعبه یکپارچه بر روی چرخ ها” در طول دهه ها تکامل یافته است، اما همیشه تقریبا یکسان به نظر می رسد. برای مخاطبان آمریکایی خود، همیشه یک موتور احتراق داخلی بزرگ و قدرتمند داشته است.

مرسدس با اضافه کردن یک پیشرانه الکتریکی به نمادین ترین مدل خود، پتانسیل شکست را دارد، به ویژه با توجه به فروش متزلزل خودروهای برقی و ارائه محصولات برقی ضعیف این شرکت (نسبت به رقبا و میزان انتظارات) تاکنون. اما پس از مدت کوتاهی از عرضه G کلاس جدید الکتریکی و آزمایش های پرپیچ و خم و آفرود، مشخص شد که خریداران آینده نگران چیزی نیستند. در واقع، G580 با فناوری EQ (همانطور که نامش عجیب است) ، تواناترین آفرود در خط تولید G در حال حاضر است.

از بسیاری جهات، جی واگن برقی بی شباهت به سایر جی واگن ها نیست. شکل و نسبت ها یکسان است. نمای جلویی ممکن است ماسکی شبیه راکون داشته باشد، اما آن چراغ های بزرگ و گرد ویژگی های مشخصی هستند. لاستیک زاپاس در پشت، با یک جعبه مربعی جایگزین می شود تا وسایلی مانند سیم شارژ و آداپتورها را در خود جای دهد (تایر زاپاس را می توانید در صورت تمایل به جای خود بازگردانید، یا می توانید هیچ کدام را نداشته باشید). بالا بروید و درب ها را باز کنید، و آن چفت فلزی سنگین آشنا با صدای “کا-چانک” وجود دارد و حساب شده است. با همه معیارها تا کنون، G580 یک کلاس G واقعی است.

وقتی وارد کابین می شوید شباهت ها در همه چیز ادامه دارد. کابین G کلاس برقی ، با تریم های بنزینی مشترک است ، داشبورد با دو صفحه نمایش، اهرم تعویض کننده دنده روی ستون فرمان و پنل فیزیکی کنترل تهویه مطبوع. در واقع، تنها تفاوت واقعی در مرکز داشبورد است، جایی که سه دکمه مربوط به دیفرانسیل جایگزین شده است. دکمه مرکزی اکنون برای Low Range استفاده می شود، در حالی که دو دکمه بیرونی دو ویژگی جدید منحصر به فرد G580 را فعال می کنند: G-Turn و G-Steering.

G-Turn نام فانتزی مرسدس برای چرخش این تانک است که در آن چرخ های سمت چپ و راست مخالف یکدیگر می چرخند و به G-Wagen الکتریکی اجازه می دهند در جای خود بچرخد. اگرچه گمان می رود که اکثر مالکان از این ویژگی به عنوان یک ترفند برای معروف شدن در فضای مجازی استفاده کنند، اما پتانسیلی واقعی در دنیای خارج از جاده دارد. اگر تا به حال در یک مسیر خاکی تنگ در میان یک جنگل برفی به بن بست رسیده باشید، متوجه خواهید شد که یک G-Turn چقدر می تواند ارزشمند باشد.

G-steer به طور موثری دایره چرخش G-Class را با کشیدن چرخ داخلی عقب و راندن بیش از حد چرخ های بیرونی کاهش می دهد که برای عبور از پیچ های ۱۸۰ درجه در گردنه های کوهستانی محلی عالی است.

هر دوی این شاهکار ها به لطف تنظیمات پیشرانه G580 امکان پذیر است. چهار موتور الکتریکی وجود دارد، یکی برای هر چرخ. از آنجایی که می توان آنها را به طور مستقل کنترل کرد، مواردی مانند G-Turn به سادگی فشار دادن دکمه روی داشبورد، نگه داشتن یک پدال روی فرمان و فشار دادن پدال گاز است. G-Steer حتی ساده تر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه را فشار دهید تا آن را فعال کنید و فرمان را به سمت جایی که می خواهید بروید بچرخانید. سیستم تمام کار های سخت را انجام می دهد و مطمئن می شود که بدون دور های دو فرمان به نتیجه خواهید رسید. این را با یک G کلاس بنزینی مقایسه کنید.

برتری آفرود G الکتریکی به همین جا ختم نمی شود. با فشار دادن دکمه Low Range در مرکز داشبورد، فقط برخی از نرم افزار ها در ECU فعال نمی شوند، بلکه تغییرات اساسی ایجاد می کند. جعبه های انتقال دو سرعته واقعی در هر موتور الکتریکی تعبیه شده است که به G580 “کنترل در سرعت پایین” واقعی را می دهد (دقیقا همان چیزی که برای آفرود می خواهید).

عده ای می توانند استدلال کنند که عدم وجود دیفرانسیل واقعی G-Wagen برقی باعث برتری G-Class با موتور بنزینی شده است. G580 با قفل های دیفرانسیل «مجازی» که با بردار گشتاور امکان پذیر است، کار می کند. مرسدس می گوید که می تواند گشتاور بین هر محور را در کسری از ثانیه اندازه گیری کند تا از تحویل یکنواخت قدرت بدون توجه به زمین زیر چرخ ها اطمینان حاصل کند. دیفرانسیل های مجازی زمانی که در حالت Low Range قرار دارید به طور خودکار کار می کنند، بنابراین لازم نیست نگران فعال یا غیر فعال کردن هر کدام از دیفرانسیل ها بسته به مانع بعدی خود باشید.

در عمل، دیفرانسیل های مجازی به خوبی دیفرانسیل های واقعی کار می کنند. برای مقایسه G-Wagen بنزینی و G الکتریکی، هر دو تراک عملکرد فوق العاده ای در صخره نوردی در زمین های واقعا چالش برانگیز و بارانی ارائه می کنند. و بر خلاف نسخه بنزینی، مجبور نیستید مراقب قفل بودن دیفرانسیل جلو باشید. این تراک به طور خودکار زمین را ارزیابی کرده و باعث می شود مسیر های سخت مانند حرکت در پارکینگ مرکز خرید محلی باشد.

این نوع مسیر ها برای محافظت از بسته باتری نصب شده روی قاب نردبانی به چیزی بیش از یک صفحه فلزی استاندارد نیاز دارند. مرسدس می گوید که یک صفحه زیر بدنه ساخته شده است که آن را “ساندویچ فیبر کربن” توصیف می کند. به گفته یکی از مهندسان، در بین دو لایه فیبر کربن نوعی چوب قرار دارد. این صفحه که با ۵۰ بست فولادی روی باتری نگه داشته می شود، سفت تر از فولاد یا آلومینیوم است و وزن آن ۵۷ کیلوگرم (حدود یک سوم یک قطعه فولادی مشابه) است.

در جاده، G580 با فناوری EQ به خوبی G550 بنزینی عمل می کند. فرمان و کنترل بدنه خوب و متعادل هستند، در حالی که موقعیت رانندگی عمودی و شیشه جلو باعث می شود احساس کنید سلطان جاده هستید. این چهار موتور در مجموع ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. با سرعت کمتر از ۹۶ کیلومتر در ساعت، G الکتریکی به اندازه G63 با موتور V-8 سریع است و ارائه فوری نیروی رانش بالا با فشردن پدال را که همه ما از خودرو های برقی با خروجی بالا انتظار داریم، ارائه می دهد.

سیستم تعلیق این تراک در حین رانندگی پویا با سرعت بالا احساس شناوری ایجاد می کند. G هرگز واقعا به جایی نمی رسد که شما احساس راحتی کنید که سریع بروید. با این حال، گمان نمی کنیم که بسیاری از مالکان با G-Wagen برقی خود مرتبا به جاده های کوهستانی بروند.

شما می توانید G-Class برقی را در سکوت کامل برانید یا می توانید آنچه مرسدس G-Roar می نامد را روشن کنید. این یک نوع اگزوز مجازی است که با شتاب گرفتن در داخل کابین پخش می شود. شبیه به موتور V-8 به نظر نمی رسد (مهندسان به طور خاص گفتند که نمی خواهند شبیه V-8 به نظر برسد). در عوض، ترکیبی عجیب بین یک موتور چهار سیلندر خطی و یک سفینه فضایی است. این ویژگی عمدتا برای این است که به مسافران احساس سرعت بدهد تا دچار ماشین گرفتگی نشوند، و تقریبا به اندازه اگزوز مصنوعی هیوندای که در حال حاضر با Ioniq 5 N ارائه می شود، چشمگیر نیست.

در حالی که مرسدس هنوز قیمت یا برد پیمایشی تخمینی را منتشر نکرده است، می توان حدس های دقیقی داشت. می توان انتظار داشت که G580 با همان قیمت G63 شروع شود، یعنی قیمت کمی کمتر از ۱۹۰۰۰۰ دلار. و با انجام برخی از محاسبات، برد پیمایشی در حدود ۳۶۰ کیلومتر تخمین زده می شود.

این یک تخمین تقریبی است، اما با توجه به وزن و شکل G580، عدد معقولی به نظر می رسد. در حالی که این امر ممکن است برخی از خریداران را عقب براند ، گمان می کنیم که اکثر دارندگان بالقوه G-Class برقی بیش از یک خودرو در گاراژ خود داشته باشند که باعث می شود سفر های دوربرد عاملی برای عدم خرید این خودرو نباشد. همه چیز هایی که واقعا برای این خریداران مهم هستند (زیبایی، راحتی و بی نظیر بودن در قابلیت های خارج از جاده ) هنوز اینجا هستند و در اکثر موارد عملکرد بهتری نسبت به نسخه بنزینی دارد.

مزایا : نسبت به G550 توانایی بیشتری دارد، آرام و راحت، به همان اندازه G63 سریع است.

معایب : سواری شناور در سرعت بالا، برد پیمایشی خودرو می تواند برخی از خریداران را بترساند.

رقبا :

جی ام سی هامر برقی

ریوین R1S

تسلا مدل X

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir