نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

«بوگاتی توربیلون» معرفی شد؛ شاهکاری بی نظیر از قدرت، سرعت و ظرافت

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی

آخرین خودرو/ بوگاتی طبق وعده قبلی خود با رسیدن به بیستم ژوئن از جانشین شیرون رونمایی کرد. این ابرخودروی جدید بوگاتی توربیلون نام دارد.

مشخصات فنی بوگاتی توربیلون
مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم، جایی که حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن وجود دارد. شایعات قبلی درست از آب درآمده و توربیلون به جای موتور ۸ لیتری W16، نیروی خود را از موتور ۸.۳ لیتری V16 دریافت می‌کند. این موتور جدید که با همکاری شرکت انگلیسی کازورث طراحی شده، می‌تواند تا ۹۵۰۰ دور در دقیقه دور بگیرد. نکته جالب اینکه برخلاف موتور قبلی، در این موتور خبری از توربوشارژر نیست و به صورت طبیعی تنفس می‌کند.

با وجود حجم بیشتر، موتور جدید بوگاتی در مقایسه با موتور قبلی سبک‌تر است. طبق داده‌های رسمی این موتور وزنی برابر با ۲۵۲ کیلوگرم دارد و به تنهایی می‌تواند ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. پیشرانه به کار رفته در بوگاتی توربیلون هیبریدی است و علاوه بر موتور بنزینی، شامل ۳ موتور برقی نیز می‌شود. از این سه موتور، دو موتور روی محور جلو و یک موتور روی محور عقب نصب شده است. این موتورها با همکاری هم ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند تا مجموع قدرت پیشرانه به رقم باورنکردنی ۱۸۰۰ اسب بخار برسد. کل گشتاور تولیدی پیشرانه نیز برابر با ۲۳۰۰ نیوتن متر است. وظیفه تامین انرژی این موتورها را پک باتری ۲۵ کیلووات ساعتی بر عهده دارد. شایان ذکر است انتقال قدرت به چرخ‌ها از طریق گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه انجام می‌گیرد.

با اتکا به این پیشرانه فوق العاده قدرتمند، آورده جدید بوگاتی قادر است صفر تا صد را در زمان ۲ ثانیه طی کند. شاید بدانید شیرون برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون به ۲.۴ ثانیه زمان نیاز دارد. از این رو باید گفت توربیلون در مقایسه با شیرون با اختلاف بسیار زیاد پرشتاب‌تر است.

توربیلون از لحاظ شتابگیری خودرویی استثنایی به حساب می‌آید. این ابر خودروی جدید فرانسوی در عرض فقط و فقط ۵ ثانیه سرعت خود را به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. صفر تا ۳۰۰ این راکت زمینی نیز تنها ۱۰ ثانیه طول می‌کشد! در صورت ادامه شتابگیری امکان ثبت سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی کمتر از ۲۵ ثانیه وجود دارد. چنانچه سوئیچ موسوم به «کلید سرعت» در جای خود نصب شده و محدودیت سرعت برطرف شود، توربیلون برای ثبت نهایت سرعت ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت خیز بر می‌دارد. البته این به شرطی است که قلب راننده امکان ادامه تپیدن در چنان سرعتی را داشته باشد!

امکان حرکت در حالت تمام الکتریکی
بوگاتی تاکید می‌کند علی رغم بهره‌مندی از پیشرانه هیبریدی، توربیلون ۱۹۹۵ کیلوگرم وزن دارد که نسبت به شیرون کمتر است. این ابرخودروی فوق پیشرفته قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی را دارا بوده و می‌تواند بدون نیاز به روشن شدن موتور بنزینی حرکت کند. در این حالت توربیلون قادر است تا ۶۰ کیلومتر مسافت را طبق استاندارد WLTP پشت سر بگذارد. در رابطه با حداکثر سرعت در حالت تمام الکتریکی و یا سرعت شارژ فعلاً حرفی به میان نیامده، اما بوگاتی تاکید کرده که توربیلون از سیستم ۸۰۰ ولتی بهره می‌برد.

توربیلون، یک اثر هنری سیال در زمان
ساعت بازان حرفه‌ای با شنیدن نام توربیلون قطعاً به یاد ساعت‌های لوکس و بسیار دقیق خواهند افتاد. اما بوگاتی، توربیلون خود را یک اثر هنری بزرگ سیال در زمان می‌داند. این شرکت تازه‌ترین محصول خود را از نظر مکانیکی کامل و بی‌نقص توصیف می‌کند. هرچند این ادعا کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد، ولی با ورود به کابین، جایی برای بحث نخواهد ماند!

در حالی که خودروسازان در استفاده از نمایشگرهای متعدد به دنبال سبقت گرفتن از هم هستند، بوگاتی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و خبری از نمایشگر دیجیتال در داخل کابین توربیلون نیست، البته به استثنای چند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بدون تردید شاخص‌ترین ویژگی این بخش نشانگرهای آنالوگ موجود در قسمت میانی فرمان هستند. این سه نشانگر تیتانیومی که اجزای داخلی ساعت‌های اشرافی و گران قیمت را تداعی می‌کنند، روی ستون فرمان ثابت بوده و با چرخش غربیلک، زاویه آنها تغییر نمی‌یابد. چنین مکانیسمی پیشتر در شماری از محصولات سیتروئن استفاده شده است. نشانگرهای مذکور اطلاعاتی از قبیل سرعت، دور موتور، میزان سوخت و دمای موتور را به شکلی متفاوت در اختیار راننده قرار می‌دهند.

بوگاتی مانور ویژه‌ای روی این نشانگرها می‌دهد. برخی از اجزای این نشانگرها از یاقوت و با دقتی بسیار زیاد ساخته شده‌اند. به گفته بوگاتی بیش از ۶۰۰ قطعه گران قیمت در ساخت این اجزا به کار گرفته شده و تلرانس آنها بین ۵ تا ۵۰ میکرون متغیر است. نشانگر مرکزی به سرعت و دور موتور اختصاص دارد. در قسمت پایینی این نشانگر یک نمایشگر دیجیتال کوچک تعبیه شده که سرعت و دنده را نشان می‌دهد. جالب اینکه عقربه‌های این نمایشگر دقیقاً مثل عقربه‌های یک ساعت حرکت می‌کنند. نشانگر سمت چپ به دما، میزان سوخت و سطح باتری اختصاص دارد. نشانگر سمت راست هم قدرت تولیدی موتور را به لحظه نمایش می‌دهد. شباهت نشانگرهای مکانیکی بوگاتی توربیلون به ساعت‌های لوکس، خیلی هم عجیب نیست، زیرا این کمپانی فرانسوی با همکاری ساعت‌سازان سوئیسی آنها را طراحی کرده است.

بر روی کنسول میانی چند دکمه آلومینیومی، دکمه گردان و یک اهرم کریستالی به چشم می‌خورد. این اهرم برای روشن کردن موتور V16 کاربرد دارد. در قسمت فوقانی کنسول میانی یک نمایشگر مخفی تعبیه شده؛ این نمایشگر چرخان هنگام نیاز به دسترسی به اپل کارپلی و سایر امکانات از جای خود خارج شده و به صورت افقی در برابر راننده قرار می‌گیرد. به غیر از این نمایشگر، فقط از چند صفحه دیجیتال ساده برای ارائه بهتر برخی اطلاعات استفاده شده است.

طراحی بیرونی بوگاتی توربیلون
از لحاظ طراحی کاملاً واضح و مشخص است که با محصولی از بوگاتی روبرو هستیم. مثل دیگر محصولات کمپانی، جلوپنجره بزرگ نعل اسبی شکل اصل و نسب توربیلون را آشکار می‌سازد. در نگاه نخست، این ابرخودروی هیبریدی شبیه فیس لیفت شیرون به نظر می‌رسد، اما با کمی دقت در جزئیات تفاوت‌ها پدیدار می‌شوند. در زیر چراغ‌های کشیده این ابرخودرو ورودی‌های هوای مخصوصی تعبیه شده که وظیفه آنها انتقال جریان هوا به مجاری مکش موجود در قسمت جانبی اتاق است. جلوپنجره نعل اسبی در کنار ایفای نقش به عنوان امضای بوگاتی، وظیفه هدایت جریان هوا به سمت رادیاتورهای مخصوص خنک کاری موتور بنزینی را بر عهده دارد.

در قسمت عقب بوگاتی توربیلون یک باله بزرگ فعال نصب شده؛ این قطعه علاوه بر تولید نیروی رو به پایین و افزایش پایداری، با تغییر زاویه می‌تواند به عنوان ترمز نیز عمل کرده و از سرعت حرکت بکاهد. بوگاتی تاکید دارد توربیلون از نظر شاسی و سیستم تعلیق هیچ وجه اشتراکی با شیرون ندارد. این کمپانی می‌گوید سیستم تعلیق چند اتصالی توربیلون در مقایسه با سیستم تعلیق شیرون ۵ درصد سبک‌تر است. ناگفته نماند این ابرخودرو اولین محصول بوگاتی است که درهای آن به صورت برقی و رو به بالا باز می‌شوند.

قیمت و زمان تحویل
بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، روند تحویل سفارشات مشتریان بوگاتی توربیلون از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد. قرار است از این ابر خودروی شگفت انگیز فقط ۲۵۰ دستگاه تولید شود. طبق انتظار توربیلون از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و خرید آن به بودجه‌ای ۳.۶ میلیون یورویی نیاز دارد. این رقم با نرخ روز ارز معادل ۲۳۰ میلیارد تومان است. در پایان باز هم باید اشاره کنیم که در زبان فرانسوی نام این شاهکار جدید توربیون تلفظ می‌شود. این کلمه ریشه در اواخر قرن ۱۸ میلادی دارد. بوگاتی با همکاری شرکت ساعت‌سازی Jacob & Co ساعتی با همین نام تولید می‌کند. این ساعت اشرافی که ماکتی از موتور ۱۶ سیلندر شیرون درون آن نصب شده، ۲۸۰ هزار دلار قیمت دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره