9700 42 نظـــــــر  

ايران جيب/ در بين محصولات متنوع و رنگارنگ چيني چند محصول شاخص تر از بقيه هستند که بدون شک جک S5 يکي از آنها است، شاسي بلند سايز متوسط جادار با طراحي زيبا و موتور قدرتمند توربو که سبب شده با گيربکس دستي به يکي از بهترين انتخاب هاي محدوده 80 ميليون تومان بدل شود. نسخه گيربکس دستي S5 را در بدو ورود آزمايش کرديم حالا فرصتي دوروزه دست داد تا طي سفري S5 با گيربکس اتوماتيک را به بوته آزمايش همه جانبه بگذاريم.
در نماي پشتي S5 با گيربکس دستي، نوشته 2.0T به چشم ميخورد که مشخصات موتور خودرو را گوشزد مينمايد يک موتور 2 ليتري توربو به قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 265 نيوتن متر که در نسخه اتوماتيک هم مورد استفاده قرار گرفته است اما مسئولان جک تصميم گرفته اند نوشته پشت را به مشخصات گيربکس خودرو اختصاص دهند و به همين دليل هم حروف 6DCT (گيربکس 6 سرعته با کلاچ دوبل Double Clutch Transmition) در نماي پشتي به چشم ميخورد. اگر بخواهيم حرف آخر را همين ابتدا بزنيم بايد بگوييم اين گيربکس اگرچه بي نقص نيست اما در ميان چيني ها بهترين است. گيربکس به طرز قابل توجهي تمايل به افزايش سريع دنده ها دارد به نحوي‌ که به محض حرکت در عرض چند ثانيه کوتاه دنده 3 و در سرعت حدود 60 کيلومتر در ساعت دنده ششم درگير ميشود (نکته جالب اينکه در بخش مياني نشانگر سرعت کنار علامت D يا Driver عدد دنده درگير هم به نمايش در مي آيد).

اين موضوع دو مزيت عمده در پي دارد اول اين‌که اگر با خونسردي رانندگي کنيد دور موتور را به زحمت در دورهاي بالاي 2200 خواهيد ديد که نتيجه آن کاهش مصرف سوخت و کاهش نفوذ صداي موتور به درون کابين است اما فراموش نکنيد که در اين حالت، خودرو رو پا و آماده جهيدن نيست خصوصا اين‌که منحني گشتاور از دور 2000 به بالا در محدوده بيشينه خود قرار ميگيرد، اگر پدال گاز را به ناگاه بفشاريد، گيربکس سريعا عکس العمل نشان ميدهد و به سرعت از دنده 6 به 3 معکوس مي‌کشد، حال زماني است که موتور توربو مجال خودنمايي مي يابد و S5 حدود 1.5 تني را با شتاب عالي که کمتر در بين چيني ها شاهد هستيم به جلو پرتاب مي‌کند، اما به محض کم کردن فشار از روي پدال گاز دوباره دنده ها به سرعت افزايش مي‌يابند تا گيربکس به دنده مورد علاقه خود يعني 6 برسد به همين دليل در سربالايي ها بهتر است گيربکس را در حالت S يا اسپرت قرار دهيم تا دنده هاي قدرتمندتر بيشتر درگير باشند.

در حالت S هم تعويض دنده در دورهاي بالاتر موتور است و گرنه در وزن فرمان، سفتي سامانه تعليق احساس نمي شود.
خودرو درحالت رانندگي ديناميک خصوصا در مسير پر پيچ و خم تا حدودي از کم فرماني رنج ميبرد و با توجه به ارتفاع خودرو و مرکز ثقل بالاي آن بايد جانب احتياط در سر پيچ هاي تند را رعايت کرد، ما نيز صرفا جهت احتياط هيچ گاه ESP خودرو را از حالت فعال خارج نکرديم.

ترکيب موتور و گيربکس همانطور که ذکر شد عالي است اما در تست شتابگيري به زحمت بتوان به شتاب کمتر از 11 ثانيه دست يافت که دليل اصلي آن تعلل گيربکس در لحظه شتابگيري اوليه است. هنگام رانندگي ميتوان از نرمي فرمان و کابين نسبتا بي صداي S5 در ترافيک لذت برد. کيفيت متريال کابين بالاتر از متوسط چيني ها ارزيابي ميشود اما همچنان قابل رقابت با همتايان کره اي نيست.
صندلي راننده با تنظيمات 6 جهته برقي قادر است بهترين جايگاه را براي راننده فراهم نمايد و نکته دلپذير اين که گودي کمر هم قابل تنظيم است تا در طي مسافت هاي طولاني از رنج خستگي کمر بکاهد ناگفته نماند که راننده ميتواند دو حافظه براي موقعيت صندلي تعريف و ست کند. تنظيمات صندلي سرنشين جلو، دستي است اما هردو صندلي به گرم‌کن مجهز هستند.

صفحه نمايش لمسي مجهز به DVD Player با قابليت اتصال iPod، USB و AUX همان چيزي است که از اين کلاس خودرو در اين محدوده قيمت انتظار داريد اما سمت چپ فرمان جاي دکمه هاي تثبيت کروز‌ کنترل خالي است.

در واقع عدم وجود کروز‌کنترل نکته‌اي است که جاي تعجب دارد. مکان قرارگرفتن دسته راهنما و برف پاک‌کن هم تا حدودي دور از فرمان درنظر گرفته شده است که بايد بدان عادت کنيد. اين دو موضوع به علاوه عدم وجود دريچه تهويه براي رديف عقب جزو معدود نکات سوال برانگيز S5 هستند . جدا از اين با در نظر گرفتن فضاي جادار در هردو رديف، صندليهاي چرمي راحت، صندوق عقب کاملا بزرگ، سانروف، هشدار تصادف از جلو و عقب، دوربين ديد عقب، آينه هاي جانبي برقي همراه با گرم‌کن، دکمه استارت، گرم‌کن شيشه جلو، حسگر باران، تهويه دو منطقه اي، ترمز دستي برقي، سامانه خزش از سرازيري، بخارزداي شيشه جلو، خروجي برق از 12 ولت، چراغهاي خودکار و .... ميتوان نام برد.

کارايي چراغ هاي خودکار در مسيري همانند جاده چالوس با وجود تونل هاي متعدد کاملا به چشم مي‌آ‌يد.
ناگفته نماند که چراغ هاي پشت آمپر (نشانگرهاي سرعت و دور موتور) همواره روشن هستند تا با وضوح بيشتري در مرکز ديد راننده قرار گيرند. کرمان موتور اين روزها از فروش خوب محصولات جک نهايت بهره را ميبرد و انصافا هم طي سال هاي گذشته نشان داده که در زمينه تامين قطعات و يا خدمات پس از فروش نقطه ضعفي ندارد. از طرفي هرچقدر ديگر محصولات چيني در زمينه تامين پيشرانه دست و پايشان بسته است، مدل هاي متنوع جک از پيشرانه اي متناسب با ابعاد خودرو سود ميبرند و همانطور که در تست مدل دنده اي متذکر شده بوديم فقط جاي يک شاسي بلند قيمت مناسب با گيربکس اتوماتيک خالي بود که S5 اتوماتيک توانست اين جاي خالي را پر کند.

ترکيب موتور و گيربکس در شتابگيري‌هاي ثانويه و سبقت گيري ها عالي است و از اين جهت S5 توان رقابت با هم تايان کره اي خود همچون هيونداي ix35 را دارد.
البته ناگفته نماند که در راهروهاي شرکت کرمان موتور خبر حضور جک S3 هم به گوش ميرسد که در صورت ورود به بازار سبد محصولات کرمان موتور را در رده کراس اوورهاي سايز کوچک تکميل خواهد کرد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد

9700 42 نظـــــــر