1090 0 نظـــــــر  

پدال/ آئودي امسال در نمايشگاه ديترويت دست پُري داشت و دو خودروي کاملاً جديد را در اين نمايشگاه رونمايي کرد. اولين محصول آئودي در اين نمايشگاه کانسپت SUV پرچم‌دار آيندهٔ اين شرکت يعني Q8 بود که قبلاً در پدال به آن پرداختيم. اين کانسپت پيش‌نمايشي از نسخهٔ توليدي Q8 محسوب مي‌شود. دومين خودروي جديدي که آئودي براي اولين بار در ديترويت رونمايي کرد بازهم از خانوادهٔ Q اين شرکت است. اين خودرو نسل جديد کراس‌اوور اسپرت SQ5 است که برخلاف Q8 يک نمونهٔ توليدي است.
SQ5 جديد درست مانند نسل قبلي خود نسخه‌اي قوي‌تر و سريع‌تر از نسل دوم Q5 محسوب مي‌شود. در نسل جديد اين کراس‌اوور اسپرت آلماني پيشرانهٔ 3 ليتري V6 سوپرشارژ قبلي جاي خود را به يک موتور جديد 3 ليتري V6 توربوشارژ TFSI داده است که 350 اسب بخار قدرت و 500 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. اين همان موتوري است که پيش‌ازاين در مدل‌هاي S4 و S5 هم شاهد ارائهٔ آن بوده‌ايم. همان‌طور که انتظار داريم، نيروي اين موتور به‌صورت استاندارد توسط سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انتقال پيدا مي‌کند. وظيفهٔ رساندن نيروي موتور به سيستم کواترو هم بر عهدهٔ يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک است. SQ5 با تکيه بر اين قواي محرکه مي‌تواند در 5.1 ثانيه از حالت سکون به سرعت 96 کيلومتر در ساعت دست پيدا کند درحالي‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونيکي روي 250 کيلومتر در ساعت محدود شده است.

هرچند نيروي توليدي اين موتور جديد با موتور قبلي يکسان است اما 31 نيوتن متر گشتاور بيشتري توليد مي‌کند. علاوه بر اين، تعليق جلو و عقب SQ5 نيز به‌تازگي توسعه يافته است و براي جلو از نوع پنج اتصالي بازطراحي شده‌اي استفاده شده است که دقت فرمان را بهبود مي‌دهد. آئودي همچنين يک پکيج سفارشي اسپرت بنام S را هم براي SQ5 ارائه کرده است که شامل يک ديفرانسيل عقب اسپرت براي افزايش پويايي هندلينگ خودرو مي‌شود. اين ديفرانسيل قادر به تقسيم گشتاور ميان دوچرخ عقب بوده و در صورت لزوم مي‌تواند حتي تمامي گشتاور را به يک چرخ ارسال کند.
علاوه بر اين، آئودي براي اولين بار سيستم تعليق بادي اسپرت تطبيقي را در SQ5 ارائه کرده است که به‌صورت خودکار ارتفاع خودرو را 3 سانتيمتر کاهش داده و همچنين به راننده اجازه مي‌دهد از طريق انتخاب‌گر حالات رانندگي، ارتفاع و نرمي و سفتي تعليق را به‌دلخواه خود تنظيم کند. حال که صحبت از حالات رانندگي شد بايد بگوييم که براي اين ماشين در حالت استاندارد چهار حالت رانندگي مختلف شامل لوکس، خودکار، پويا و شخصي ارائه شده است که البته در صورت سفارش پکيج اسپرت دو حالت آلرود و آفرود هم به آن‌ها اضافه مي‌شود. سيستم فرمان پوياي SQ5 نيز قادر است بر اساس سرعت خودرو، نسبت فرمان را تغيير دهد.

در بيرون اين کراس‌اوور اسپرت تمامي صفات معمول يک آئودي سري S بکار رفته است؛ بنابراين در SQ5 جديد شاهد يک جلوپنجرهٔ خاکستري، سپر جلوي اسپرت با ورودي‌هاي هواي بيشتر جهت هوا رساني بهتر به موتور جديد، قاب آلومينيومي براي آينه‌هاي جانبي و سر اگزوزهاي جديد مشکي‌رنگ هستيم که براي مطابقت با قلب ارتقاءيافتهٔ SQ5، ظاهر تهاجمي‌تري را براي آن به ارمغان آورده است. همچنين يک تريم بيروني خاکستري‌رنگ هم براي SQ5 در نظر گرفته شده که شامل تيغه‌هاي جلوپنجره و ورودي‌هاي هواي درون سپر جلو، ريل‌هاي روي سقف و زه دور پنجره‌هاي جانبي خاکستري مي‌شود. چراغ‌هاي جلو و عقب خودرو نيز از نوع LED و با الگوي طراحي سه‌بعدي هستند.
همان‌طور که انتظار داريم، کابين SQ5 جديد بسيار به نسخهٔ معمولي Q5 شباهت دارد اما بااين‌حال در کابين اين ماشين شاهد ارائهٔ ويژگي‌هاي جديدي چون مجموعه‌اي از صندلي‌هاي اسپرت و غربيلک فرمان با قسمت پاييني صاف هستيم. علاوه بر اين، يک حالت نمايش اسپرت نيز در صفحه‌نمايش ديجيتالي مجازي آئودي صرفاً براي SQ5 ارائه شده است. تريم داخلي استاندارد SQ5 از نوع آلومينيومي مات است اما مي‌توان تريم فيبر کربني را هم براي آن سفارش داد. براي SQ5 جديد آخرين نسل از سيستم اطلاعاتي-سرگرمي MMI آئودي ارائه شده است که قابليت تشخيص دسته نوشته را داشته و به‌صورت استاندارد از اندرويد اتو گوگل و کارپلي اپل پشتيباني مي‌کند. خريداران مي‌توانند يک نمايشگر سربالاي تمام‌رنگي را هم براي اين خودرو سفارش دهند.

طيف سيستم‌هاي ايمني و کمک‌رانندهٔ SQ5 نيز شامل ترمز اضطراري اتوماتيک با قابليت تشخيص عابر پياده، سيستم شناسايي نقاط کور و کروز کنترل تطبيقي مي‌شود. اين کروز کنترل تا سرعت 65 کيلومتر در ساعت مي‌تواند در ترافيک‌ها به‌صورت خودکار اتومبيل را متوقف و دوباره به حرکت درآورد. آئودي گفته است که نسل جديد SQ5 از بهار 2017 با مدل 2018 در ايالات‌متحده براي فروش عرضه خواهد شد. قيمت اين خودرو هنوز اعلام نشده است با توجه به قيمت 53,300 دلاري تيپ پريميوم نسل قبلي SQ5 و 60,800 دلاري تيپ پرستيژ مي‌توان تا حدودي به قيمت نسل جديد آن پي برد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد

1090 0 نظـــــــر