پدال/ يک‌صد هزار! عددي احساس‌برانگيز که اهميتي ندارد مربوط به چيست! تصور کنيد با يک‌صد هزار مي‌توانيد چه کارهايي انجام دهيد: دلار، فالوور توئيتر، داده، دوستان و هرچه! داشتن يک‌صد هزار از آن‌ها کاملاً قابل‌توجه است.

وقتي از خودروهاي پلاگين هيبريد صحبت مي‌کنيم، شرکت‌هايي که از مرز فروش يک‌صد هزار گذشته‌اند را مي‌توان شمرد، آن هم تنها با انگشتان يک دست! شايد درباره‌ي نيسان ليف، شورلت ولت و تسلا مدل S همه‌چيز را بدانيد زيرا مي‌توانيد آن‌ها را در جاده‌هاي آمريکاي شمالي ببينيد اما ديگر خودرويي که مرز يک‌صد هزار دستگاه را پشت سر گذاشته هنوز در آمريکاي شمالي حضور ندارد.

ميتسوبيشي اوت لندر PHEV کراس اووري کامپکت است که از چند سال پيش در بازارهاي مختلفي عرضه شده است. در آمريکاي شمالي مي‌توان اين خودرو را با پيشرانه‌ي 4 يا 6 سيلندر سفارش داد اما عموم مردم در ساير بازارها مي‌توانيد مدل الکتريکي را نيز خريداري کنند. شايد اين خودرو اولين گزينه‌ي شما در هنگام خريد مدلي پلاگين هيبريدي نباشد اما نبايد تصور کرد با خودرويي دست و پا بسته طرفيم.
ما اين شانس را داشتيم تا به‌طور مختصر با اين خودرو در تأسيسات آزمايش ميتسوبيشي در ژاپن آشنا شويم. اينجا 5 نکته‌ي مهم درباره‌ي اين خودروي حياتي براي ميتسوبيشي را براي شما بازگو مي‌کنيم.

قواي محرکه منحصربه‌فرد
اکثر خريداران در آمريکا انتظارات نسبتاً وسيعي از اوت لندر دارند. اوت لندر بهترين خودرو در سگمنت خود نيست اما خب بدترين هم نيست.
اگرچه PHEV از نظر بصري همان کراس اووري است که مي‌شناسيم اما زير پوست آن قواي محرکه‌ي منحصربه‌فردي قرار دارد. از پيشرانه شروع مي‌کنيم، بجاي نسخه‌ي 4 سيلندر 2.4 ليتري يا 6 سيلندر 3 ليتري، در اين مدل پيشرانه‌ي 4 سيلندر 2 ليتري قرار دارد. اين پيشرانه قدرت 120 اسب بخاري دارد اما دو واحد الکتريکي نيز به اين پيشرانه کمک مي‌کنند. هر پيشرانه الکتريکي در هر اکسل قرار گرفته و کمک مي‌کنند که خودرو احساسي متفاوت‌تر از برادر احتراق داخلي خود داشته باشد.

سواري خودرو واقعاً خوب است
سواري خودرو احساس بسيار نرمي دارد. زماني که حداکثر عملکرد خودرو موردنياز است هر سه منبع قدرت به خوبي با يکديگر کار مي‌کنند اما زماني که حداکثر قدرت موردنياز نيست پيشرانه احتراق داخلي کنار ايستاده و اجازه مي‌دهد واحدهاي الکتريکي کار را پيش ببرند. موضوع قابل توجه درباره‌ي سواري PHEV اين است که پيشرانه‌ي بنزيني خيلي زود وارد مدار نمي‌شود و تنها زماني وارد عمل مي‌شود که نياز داشته باشيد. ازآنجايي‌که خودرو به دنبال حداکثر صرفه‌جويي در مصرف سوخت است اين عمل مناسب جلوه مي‌کند.
دکمه‌هاي روي کنسول مرکزي اجازه‌ي انتخاب حالات مختلف قواي محرکه را مي‌دهند. با اين دکمه‌ها مي‌توانيد تعيين کنيد چه زماني پيشرانه بنزيني وارد مدار شود و چه زماني باتري‌ها را شارژ نمايد.

کابين تر و تميز
کابين خودرو تر و تميز و نسبتاً لوکس است. يکي از بزرگ‌ترين نقاط قوت اوت لندر در دسترس بودن رديف سوم صندلي‌ها مي‌باشد اما اين گزينه در PHEV عرضه نمي‌شود چراکه باتري‌ها زير صندوق‌عقب جاسازي شده‌اند. ما هيچ مشکلي با صندلي‌هاي جلو و عقب نداشتيم و يک تفاوت پررنگ ساکت بودن کابين به خاطر خاموش شدن پيشرانه بنزيني است.
اهرم تعويض دنده نيز کمي متفاوت است و با آن مي‌توانيد حالات مختلف از قبلي فعال‌سازي ترمزهاي احيا شونده را داشته باشيد. تنها با فشار يک دکمه خودرو در حالت پارک قرار مي‌گيرد.
شارژ هوشمند و محدوده حرکتي

ميتسوبيشي اوت لندر PHEV با يک بار شارژ مي‌تواند مسافت 50 کيلومتري را طي کند که براي خودرويي پلاگين هيبريدي بد نيست و هنوز هم بيش از نيمي از آن چيزي است که شورلت ولت ارائه مي‌کند. باتري 9. کيلووات ساعتي خودرو با استفاده از شارژر استاندارد در 5 ساعت شارژ مي‌شود. استفاده از شارژر سطح 2 اين زمان را به حدود 3 ساعت مي‌رساند و استفاده از شارژر سطح 3 باعث مي‌شود 80 درصد باتري تنها در 25 دقيقه شارژ شود.
خالي شدن باتري نبايد موجب نگراني شود زيرا خودرو پس‌ازآن همانند يک خودروي هيبريدي عادي خواهد بود.

آيا ارزش دارد؟
اين خودرو در بازارهاي جهاني توجهات زيادي را به خود جلب نموده است. بخش اعظم اين توجهات به خاطر مشوق‌ها است. خريداران اين‌گونه خودرو از مشوق‌ها و تخفيف‌هاي مالياتي زيادي برخوردارند. ميتسوبيشي در آمريکا منتظر فرصت مناسب براي عرضه‌ي اوت لندر PHEV است. هرچند بهاي سوخت در حال کاهش بوده و شايد علاقه‌ي زيادي به خودروي الکتريکي وجود نداشته باشد. البته کراس اوورها نظر خريداران زيادي را به خود جلب کرده‌اند و ترکيب يک کراس اوور با سيستم پلاگين هيبريد همانند معدن طلاست. بايد منتظر ماند و ديد که ميتسوبيشي در آينده چه برنامه‌اي دارد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد