10460 36 نظـــــــر  

باشگاه خبرنگاران/ خودروسازان براي افزايش ميزان فروش خود ناگزير به بروزرساني محصولات خود هستند و در اين ميان شرکت سايپا نيز فعاليت هايي در اين راستا داشته است که در اين گزارش به بررسي آن مي پردازيم.
خودروسازان همواره براي حفظ مشتريان و افزايش ميزان فروش خود بايد طبق ذائقه و سليقه آتي آن ها ، محصولات نسل آينده خود را طراحي کنند.اين تغييرات ظاهري و ساختاري در اين خودرو ها مي تواند تاثير مطلوبي بر مشتريان از حيث احترام خودروساز به نظر مصرف کننده داشته باشد.

در اين گزارش به بررسي روند پيشرفت يا افت محصولات گروه خودروسازي سايپا مي پردازيم.

پرايد/ارزانِ غير ايمن
پرايد در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد طراحي شد و نسل اول اين خودرو در سال‌هاي 1986 تا 1993 توليد و در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمريکاي شمالي توسط شرکت فورد با نام فورد فستيوا فروش رفت.
اين مدل همچنين با نام کيا پرايد از 1987 تا 2000 در شرکت کيا موتور کره جنوبي توليد شد و يکسال بعد خط توليد آن به سايپا فروخته شد و از اوايل سال 72 راهي خيابان هاي ايران شد و سايپا را به شهرت رساند؛ اين خودرو در ابتدا در مدل هاي نسيم (پرايد هاچ بک) و صبا (پرايد سدان) توليد شد.

از زمستان سال 1389 شرکت سايپا توليد محصولات خود را بر پايه پلتفرم پرايد متوقف کرد و توليد بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌هاي سايپا 132 و سايپا 131 و سايپا 111 و سايپا 141 و وانت پرايد (سايپا 151) در کشور توليد و عرضه کرد.
علي رغم تنوع در نام مدل هاي مختلف پرايد، تفاوت چنداني در ظاهر و حتي موتور اين خودرو ها ديده نشد و مدل ها تنها با تغييرات اندکي در ويژگي هاي ظاهري تغيير کرد و قيمت آن ها نيز به مراتب گران تر شد.

پرايد 141، 132، نسيم، صبا
به زعم اکثر دارندگان اين خودرو، کيفيت آن طي سال هاي گذشته افت چشمگيري را تجربه کرد و موجبات نارضايتي آن ها را فراهم کرده است.
اين افت کيفيت تا جايي پيشرفت که پليس اعلام کرد اگر اين خودرو به کيسه هوا و ترمز ضد قفل مجهز نشود،آن را شماره گذاري نخواهد کرد؛ برهمين اساس اولين تغييرات در پرايد با نصب ايربگ، ترمز ABS و تغييرات جزئي در اجزاي داخلي آن رقم خورد.

کيفيت و ايمني پائين اين خودرو تا جايي پيش رفت که رئيس سازمان پزشکي قانوني پرايد را رکورد دار وسايل نقليه در کشته شدن ايرانيان طي سال 92 اعلام کرد بطوريکه دو هزار و 454 نفر به دليل وقوع تصادف خودرو پرايد جان خود را از دست دادند و اين مسئله باعث شد تا 13.6 درصد از تصادفات منجر به مرگ به اين خودرو اختصاص يابد.

نکته قابل تامل در تغييرات خودروي پرايد اين است که اين خودرو ساز بجاي اينکه براي ارتقاء سطح کيفي آن تلاش کند، با حذف يکي از قابليت هاي مهم که تاثير بسزايي در تعيين سطح ديد خودرو ايفا مي کند سعي کرده تا با هر ترفندي هزينه هاي تمام شده را کاهش دهد.

گويا اين کاهش هزينه هاي تمام شده تنها به نفع توليد کننده بوده چراکه طي اين سال ها هيچ گونه کاهش قيمتي به همراه نداشته است و پرايدي که در بدو ورود علي رغم کيفيت مطلوب در آن زمان قيمتي در حدود پنج ميليون تومان داشت اما در حال حاضر با افت کيفيت از بيست ميليون تومان هم فراتر رفته است.

ريو
خودروي ريو از سال84 توسط شرکت سايپا در ايران مونتاژ و عرضه شد اما تا زمان توقف توليد از نظر تريم داخلي، موتور و وضعيت ظاهري تغييري در آن حاصل نشد؛ اين در حالي صورت مي گيرد که شرکت توليد کننده مادر ، طي اين سال ها مدل هاي جديد تري را به بازار ارائه کرده است که هم از نظر موتور و هم از نظر وضعيت ظاهري خودرو تحولي اساسي در آن ايجاد شده است.

تيبا
در بين انواع محصولات که تغييرات چنداني را هم با خود يدک نمي کشند، سايپا با عرضه تيبا و تيبا 2(هاچ بک) به دنبال جذب مشتريان جديد بود؛ محصولي که با پرايد فرق قيمتي و البته ظاهري داشت و خريدار بايد بهاي هفت ميليون توماني بابت اين تغييرات ظاهري مي پرداخت.( چراکه در حال حاضر قيمت پرايد حدود 20 ميليون و تيبا به 27 ميليون تومان رسيد.)

کارشناسان خودرو معتقدند که تيبا با اينکه يک حرکت روبه جلو براي سايپا به حساب مي آمد اما نتوانست آنطور که بايد استاندارد هاي کيفي رو پشت سر بگذارد چراکه گزارش ارزشيابي خودرو که توسط شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران نشان دهنده آن است که اين خودرو علي رغم قيمتي نزديک به 30 ميليون تومان تنها توانسته يک ستاره کيفي را به خود اختصاص دهد.
در حال حاضر ساينا پلتفرم جديدي از تيبا است که حدود 28 ميليون تومان قيمت داشته و از نظر طراحي نسبت به تيبا بهبود يافته است.

تندر 90
لوگان، ال 90 و تندر 90 نام هاي يک خودروي فرانسوي از محصولات گروه خودروسازي رنو است که قرار بود جايگزيني براي خودروهاي زير 10 ميليون تومان باشد!
اين خودروي فرانسوي قرار بود جايگزين پيکان و خودرويي براي قشر متوسط جامعه باشد، اما امروز با کيلومتر ها فاصله با اهداف اوليه ، به خودرويي براي قشري با درآمد بالا تبديل شده است؛ خودرويي که در سه مدل E1 ، E0و E2 به بازار آمد و پس از مدتي توليد دو نوع اول متوقف و تنها سومين مدل که مجهز به تمامي امکانات و به تبع گران‌تر بود عرضه شد.

گفتني است اين خودرو در شرکت پارس خودرو توليد مي شود و از همان ابتدا نظارت مستقيم فرانسوي ها را با خود به همراه داشت؛ اين خودرو توانسته از شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران سه ستاره از پنج ستاره کيفيت دريافت کند که البته از يک خودروي 40 ميليون توماني بيش از اين انتظار مي رود.
پارس خودرو با اندکي تغيير در سپر و چراغ هاي عقب اين خودرو، مدل پارس تندر را روانه بازار کرد که با استقبال چنداني مواجه نشد چراکه در نظر عامه مردم و کارشناسان حوزه خودرو، اين فيس ليفت بجاي بهبود وضعيت ظاهري نوعي پسرفت به حساب مي آمد.

ال 90در حالي که با چهره اي جديد درخيابان هاي اروپا عرضه مي شود اما طبق روال هميشگي خودرو سازان، جديد ترين نوآوري که از آنها در داخل کشور انتظار مي رود تبديل خودروها به نمونه وانت آن است.
بر اساس اين گزارش ال 90 جديد با قيمتي بيش از 70 ميليون تومان، تحت نام رنو سيمبل وارد کشور مي شود.

توليدات فعلي، بنجل هاي چيني
در حال حاضر پارس خودرو ساندرو را که نمونه هاچ بک ال 90 محسوب مي شود را به بازار عرضه کرده که در بازه قيمتي 43 ميليون و 53 ميليون تومان براي مدل هاي اتوماتيک و دنده اي دربازار موجود است؛ همچنين اين خودرو از نظر کيفي توانسته چهار ستاره کيفيت را از آن خود کند.

گفتني است در حال حاضر نسخه قديمي ساندرو درداخل کشور به توليد مي رسد.
لازم به ذکر است سايپا عمده فعاليت خود را به واردات برخي از خودروهاي چيني نظير زوتي و چانگان محدود کرده است، که اميدواريم اين خودرو ها از نظر کيفي بتوانند انتظارات مشتريان را برآورده کنند.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد

10460 36 نظـــــــر