برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
خودرو

فوت‌وفن رانندگی در جاده‌های برفی

منبع
اقتصادآنلاين
بروزرسانی
اقتصادآنلاين/ اگر در شهري بزرگ زندگي مي‌کنيد، بارها متوجه بار ترافيکي شديد خيابان‌ها در زمان بارندگي‌ و بارش برف‌ شده‌ايد و اين مساله باعث شده ساعت‌هاي زيادي از وقتتان را در ازدحام خودروها بگذرانيد و همزمان نيز شاهد تصادفات سطحي و گاه سنگيني باشيد. اين موضوع به دليل آن است که بيشتر رانندگان اطلاع درستي از چگونگي رانندگي در شرايط باراني و بخصوص برفي ندارند و همين موضوع زمينه‌ساز بروز خسارات مالي و گاه جاني فراواني مي‌شود. پايين بودن ميزان بارش نزولات آسماني در کشور باعث شده رانندگان فرصت به دست آوردن تجربه‌هاي کافي و همچنين اطلاع از نحوه مديريت صحيح و استفاده از ابزارهاي مناسب در اين مواقع را نداشته باشند. نمونه بارز اين مساله، زنجير چرخ و مهارت‌هاي لازم براي استفاده از آن است؛ وسيله‌اي حياتي که بسياري از رانندگان امروزي فقط نام آن را شنيده‌اند و به جرأت مي‌توان گفت تعداد اندکي از آنها نحوه استفاده از آن را آموخته‌اند و در فصول سرد سال در صندوق عقب و در کنار ساير ملزومات همچون آچار چرخ، جک و... اين زنجير رهايي‌بخش را همراه داشته باشند. در ادامه با زنجير چرخ، انواع و نحوه استفاده از آن آشنا خواهيم شد. اولين زنجيرهاي چرخ‌ اين وسيله جزو آن دسته از ابزارهاست که همزمان با اختراع خودرو مورد استفاده قرار نگرفت. علت آن هم اين بود که خودروها ابتداي پيدايش، آنچنان داراي سرعت نبودند که رانندگان خود را در جاده‌هاي سرد و صعب‌العبور با مشکلات امروزي روبه‌رو ببينند. زنجير چرخ اولين بار سال 1283/ 1904 با عنوان بست آج‌دار براي لاستيک‌هاي پتوماتيک (بادي) به‌وسيله هري ويد در روستاي کاناستوتاي نيويورک اختراع شد و به ثبت رسيد. طرح اوليه ساخت زنجيرچرخ زماني به ذهن هري آمد که روستاييان در زمين‌هاي گل و لاي و برفي از طناب يا حتي شاخه‌هاي درخت انگور براي افزايش کشش گاري‌ و اتومبيل‌ها استفاده مي‌کردند. در سال 1304/ 1935، آگوست ترودوي کانادايي زنجير آج‌دار و ضد لغزشي را اختراع کرد که از لحاظ ساختار، شباهت زيادي به زنجيرهاي چرخ‌ امروزي داشت. از آن به بعد اين وسيله حياتي همزمان با توسعه فناوري با تغييرات فراواني توسعه پيدا کرد و امروزه حتي از پلاستيک و پارچه نيز در ساخت آن بهره برده مي‌شود. دنياي متنوع زنجير چرخ زنجيرچرخ فولادي: از متداول‌ و کاربردي‌ترين نمونه‌هاي ساخته شده به شمار مي‌آيد و بالاترين ميزان فروش را نيز به خود اختصاص داده است. نصب آن دشوار است و نسبت به ديگر نمونه‌ها وقت و زمان بيشتري از راننده مي‌گيرد. به دليل استفاده از فولاد در ساخت آن، داراي وزن سنگيني است و همچنين امکان باز شدن آن هنگام حرکت وجود دارد. آسيب‌زدن به لاستيک، آسفالت و جلوبندي، همچنين خارج شدن سيستم خودرو از مکانيسم ABS از ديگر معايب اين گونه زنجيرها به شمار مي‌آيد.
زنجيرهاي پلاستيکي: اين زنجيرهاي پلاستيکي عمدتا از جنس پلي‌اورتان ساخته مي‌شوند و نسبت به زنجيرهاي چرخ‌ فولادي آسان‌تر نصب مي‌شوند. در زمان استفاده از آن راننده مي‌تواند با سرعت بيشتري حرکت کند و فشار کمتري نيز به محور انتقال نيرو وارد مي‌آورد. اين زنجيرهاي جديد در برابر سايش مقاوم‌تر هستند و ديگر زنگ نخواهند زد. به دليل کاهش شدت ضربات به بدنه، راحتي بيشتري را براي سرنشينان خودرو به ارمغان مي‌آورد. با همه اين مزيت‌ها، گرانقيمت بودن زنجيرهاي چرخ‌ پلاستيکي، مصرف‌کنندگان کمتري را به سوي خود جلب کرده است. زنجيرچرخ‌ پارچه‌اي: دسته سوم مانند جوراب براي لاستيک بوده و از پارچه تشکيل شده‌اند. اين نوع زنجيرچرخ براي اولين بار سال 1384/ 2005 وارد بازار اروپا شد. دليل اصلي توليد اين محصول وجود مشکلات فراوان در ساير انواع زنجير چرخ‌ مرسوم بود. جنس اين نوع پارچه تا قبل از آن به عنوان اسرار نظامي به شمار مي‌رفت و کاربردي نظامي داشت. اما بتدريج به عنوان ابزاري براي جلوگيري از لغزش و سر خوردن براي خودروهاي سواري و تجاري در اختيار عموم قرار گرفت. جنس و نوع بافت اين پارچه کاملا خاص بوده و برخلاف ديگر زنجيرها که به خاطر وجود برجستگي‌ها در داخل برف و يخ فرو مي‌روند و مانع سر خوردن مي‌شوند، به کمک اصطکاک زيادي که با سطح برف ايجاد مي‌کنند باعث جلوگيري از سرخوردن خودرو روي سطح برفي و يخي مي‌شوند. يکي از مهم‌ترين فوايد اين گونه زنجيرها اين است که چون هنگام استفاده از آنها ارتعاشي ايجاد نمي‌شود، اختلالي نيز در مکانيسم سيستم ABS ايجاد نخواهد شد. هرچند راحتي استفاده و کم خطر بودن اين گونه زنجيرها آنها را بسيار کارآمد کرده است، اما در بازار داخل هنوز آن‌گونه که انتظار مي‌رود موفق نبوده است. شايد يکي از دلايل عدم اقبال به آن، قيمت زياد آنها باشد. راهنماي بستن زنجيرچرخ‌ فلزي زنجيرچرخ را هميشه تميز و در جاي خشک در صندوق عقب خودرو نگه داريد. اگر خودروي شما تک ديفرانسيل (جلو يا عقب) است دو زنجير چرخ براي خودرو کافي است که براي ديفرانسيل جلو به چرخ‌هاي جلو و براي خودروهاي ديفرانسيل عقب به دو چرخ عقب بسته مي‌شود؛ اگر خودروي شما ديفرانسيل جلو و عقب است بهتر است هر چهار چرخ را به زنجير مجهز کنيد. زنجيرچرخ را روي زمين طوري پهن کنيد تا خارهاي زنجير به سمت زمين و سطح صاف زنجير با لاستيک در تماس باشد، سپس خودرو را به وسط آن هدايت کنيد. دو طرف ساده زنجير را از پشت چرخ به يکديگر وصل کنيد. (حلقه فلزي باز را به طرف ديگر زنجير وصل کنيد). سمت ديگر زنجير را که يک سر آن گيره‌اي پهن و خميده دارد را به ترتيب مطابق شکل از حلقه سر ديگر زنجير عبور دهيد و ميان حلقه بست نگهدارنده قرار دهيد. بست‌هايي در زنجيرچرخ وجود دارند که با چرخاندن آنها، زنجيرچرخ به لاستيک محکم مي‌شود. اين کار را با آچار مخصوص انجام دهيد. آچار مخصوص (پيچ گوشتي دوسو) را در محل بيضي شکل قرار دهيد و حلقه‌اي از زنجير که در سوراخ بست ثابت است (در شکل با دايره قرمز مشخص شده) را در جهت منحني بست بچرخانيد (هنگام جداسازي زنجير، اين بست‌ها را به حالت اوليه خود برگردانيد). زنجير را روي چرخ بررسي کنيد تا خارهاي آن به سمت لاستيک نباشد. يخ‌شکن درون آج تايرها بسياري از فناوري‌ها که زماني در فيلم‌هاي علمي ـ تخيلي مي‌ديديم، امروزه به واقعيت رسيده و مي‌توانيم نمونه‌هايي از آن را از نزديک ببينيم و حتي استفاده کنيم. يکي از اين فناوري‌ها که در ماشين آستون مارتين جيمز باند و در فيلم «روز ديگر بمير» ديده شد ميخچه‌هايي بود که به عنوان يخ شکن عمل مي‌کردند. اکنون شرکت ناکيان (Nakian) اولين سري از تايرهاي مجهز به اين فناوري را معرفي کرده است که راننده هنگام رسيدن به مسير يخ‌زده يا پوشيده از برف با فشردن دکمه‌اي سبب مي‌شود ميخچه‌هايي از درون آج تاير بيرون بيايد و کار زنجيرچرخ را به‌آساني به عهده بگيرد. اين شرکت با استفاده از اين تاير و يک خودروي آئودي آر.اس6 (RS6) به رکورد سرعت در مسير يخ زده نيز دست يافته است. اين تايرها در شرايط عادي بدون مشکل عمل مي‌کنند و در مواجهه با مسيرهاي لغزنده به‌راحتي، کشش فوق‌العاده‌اي ايجاد مي‌کنند. هر گل ميخ در قسمتي از آج تاير نصب شده و مانند يک سوزن از محل خود خارج مي‌شود. به گفته کارشناسان شرکت توليدکننده، تجاري‌شدن اين فناوري به تقاضاي بازار نياز دارد و انتظار مي‌رود خودروهاي شاسي‌بلند (SUV) از متقاضيان بالقوه آن باشند. چگونه در برف و يخبندان برانيم؟ اگر جزو آن دسته افرادي هستيد که تصور مي‌کنند رانندگي يعني نشستن پشت فرمان و روشن کردن خودرو و گاز دادن، بايد بگويم خطرات زياد و بعضا جبران‌ناپذيري در کمين شماست. يک راننده خوب بايد همواره به عوامل محيطي اطراف خود توجه داشته و در شرايط خاص جوي، پيش‌بيني‌هاي لازم را در نظر بگيرد. فصل زمستان هم از فصولي است که به رغم داشتن زيبايي‌هاي بسيار، رانندگان را به چالش‌هاي متعدد دعوت مي‌کند. در اين شرايط رعايت نکات زير ضروري است: انتخاب لاستيک مناسب لاستيک‌هاي زمستاني داراي آج‌هاي درشت‌تري نسبت به لاستيک‌هاي فصول ديگر هستند. اگر به تعداد لازم از اين‌گونه لاستيک‌ها نداريد، توصيه مي‌کنيم براي چرخ‌هايي که محور انتقال نيروي خودرو به آنها مرتبط است حتما از اين نوع لاستيک استفاده کنيد. لحظات ابتدايي بارندگي آغاز هر بارندگي مي‌تواند خطرناک‌ترين لحظات رانندگي باشد؛ زيرا قطرات باران با گرد و خاک و ساير آثار باقيمانده از لاستيک و روغن که در لايه‌هاي آسفالت وجود دارند سطح لغزنده‌اي ايجاد مي‌کند که به‌هيچ‌وجه به چشم نمي‌آيد. رانندگي با سرعت زياد، ترمزهاي ناگهاني و همچنين تغيير دنده از سبک به سنگين از عوامل تشديدکننده خطر در اين مواقع به شمار مي‌آيد. بارش برف هرچقدر بارش برف زيبا و لذت‌بخش باشد، به همان اندازه براي خودروها خطرآفرين است. در اين مواقع توصيه شده حتي‌المقدور از زنجيرچرخ يا لاستيک يخ‌شکن استفاده شود. اگر اين ابزار را همراه نداشتيد و در سطوح برفي متوقف شديد مي‌توانيد از زيرپايي‌ها استفاده کنيد. زيرپايي‌ها را زير چرخ‌ها قرار دهيد و خودرو را به آرامي به حرکت درآوريد. يکي از نکاتي که در جاده‌هاي برفي بايد به آن توجه کنيد، آگاهي از وضعيت مکانيکي خودرو و وضع انتقال قدرت يا به عبارتي چگونگي قرارگيري ديفرانسيل است. رانندگي زمستاني براي خودروهاي موتور جلو و ديفرانسيل عقب بسيار ساده است و هنگام سُرخوردن فقط کافي است جهت فرمان را در جهت سرخوردن اتومبيل قرار دهيم. سرخوردن عقب خودرو معمولا هنگام پيچيدن يا دايره زدن خودرو اتفاق مي‌افتد. در اين مواقع توصيه شده است راننده به هيچ عنوان ترمز نکند و فرمان را در جهت حرکت اتومبيل بچرخاند و همزمان پا را از روي پدال گاز بردارد و تا وقتي خودرو به حالت مستقيم درنيامده از گذاشتن گيربکس در دنده‌هاي سنگين‌تر جلوگيري شود. اما خودروهاي ديفرانسيل جلو، به علت تقسيم وزن روي اکسل جلو در زمستان از خصوصيات بهتري برخوردارند و به همين دليل رانندگي در برف و يخ با اين گونه خودروها بسيار راحت‌تر است. اصول خارج کردن خودرو از حالت سرخوردن تا حد زيادي شبيه خودروهاي ديفرانسيل عقب است با اين تفاوت که اين گونه خودروها فرمان‌پذيرتر بوده و راحت‌تر مي‌توان از انحراف آنها جلوگيري کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد