ورود خودروهای کممصرف به بازار
دنياي اقتصاد/ توليد خودروهاي کممصرف و سازگار با محيط زيست همزمان با اوجگيري آلودگي هوا بهعنوان يک راهحل از سوي مسوولان صنعتي کشور مطرح ميشود و اين در حالي است که قرار گرفتن در شرايط پساتحريم رسيدن به هدف مذکور را دست يافتني کرده است. در همين حال در اهداف و سياستهاي توسعه صنعت خودرو در افق 1404 نيز تاکيد فراواني بر توليد کممصرفها و سازگار با محيط زيست از طريق طراحي محصول و توسعه خودروهايي با تکنولوژيهاي نوين بهويژه با سوختهاي جايگزين شده است. در همين راستا نعمتزاده، وزير صنعت و معدن و تجارت نيز چهارشنبه شب گذشته با حضور در يکي از شبکههاي تلويزيوني به بيان زمان ورود خودروهاي کممصرف سه سيلندر و همچنين برنامه اين وزارتخانه براي حضور خودروهاي ياد شده در بازار کشور پرداخت و اظهار کرد که هم مرکز تحقيقات موتور و هم شرکتهاي خودروساز با کمک طراحان اروپايي هماکنون در اين زمينه فعال شدهاند؛ بهطوريکه ايران خودرو با شرکت آلماني و سايپا با شرکت تحقيقاتي اتريش در حال طراحي دو مدل هستند که سال آينده يکي از اين خودروها ميتواند وارد بازار شود.وي همچنين تاکيد کرده که در يکي دو سال آينده به سمت مصرف کمتر خواهيم رفت که هدف از اين کار کاهش آلايندهها و صرفه جويي در هزينههاي مصرفکنندگان است که البته روي خودروهاي برقي نيز در حال کار هستيم که مکمل اين طرح است.اما در راستاي برنامهريزي وزارت صنعت براي ورود کممصرفها اين نکته نيز قابل ذکر است که اکثر برندهاي معتبر خودروسازي جهان بحث کاهش آلايندگي خودروها با کاهش مصرف و تغيير نوع سوخت را از چندين دهه گذشته آغاز کردند و اين در شرايطي است که به اعتقاد بسياري از کارشناسان براي سهولت اين روند در کشور بهتر بود که خودروسازي ايران در رويکرد سرمايهگذاري مشترک در فضاي پساتحريم از برندهاي فرانسوي و چيني به سمت برندهاي آلماني و ژاپني تغيير مسير ميداد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد