نکاتی برای انتخاب بهتر در بازار خودرو
دنياي اقتصاد/ انتخاب يک خودرو از ميان گزينههاي موجود در بازار شايد يکي از دشوارترين خريدهاي ممکن باشد؛ چراکه اغلب بايد بانگاهي بلندمدت به ماجرا نگريست. در اين ميان برخي هم هستند که با سرعت بيشتري خودرو خود را عوض ميکنند. آنها نيز هميشه دوست دارند بدانند که خودروهاي جديد کدام هستند و تفاوتها و شباهتهاي آنها با خودرو کنونيشان چيست. در بازار روبه رشد خودرو ايران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزايش خريدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهميت بيشتري پيدا ميکند. در اين صفحه سعي شده خودروهاي مختلفي که از نظر قيمت يا قابليتهاي فني در يک کلاس قرار دارند با زباني ساده با يکديگر مقايسه شوند. بهگونهايکه در نهايت خواننده بتواند ديد کلي درباره خودروهاي کلاسهاي مختلف پيدا کند. در همين راستا سعي شده در هر شماره تنوع کلاسهاي قيمتي مختلف مدنظر قرار بگيرد تا صفحه «حقانتخاب» براي طيف بيشتري از مخاطبان کاربرد داشته باشد. سوزوکي گرند ويتارا يا سانگيانگ کوراندو دو خودرويي که در بازار کمتر از آنها ميشنويم اما خودروهايي ارزشمند با توجه به قيمتشان به حساب ميآيند. در اين کلاس ميتوان اين دو خودرو را ارزانترينها دانست. سوزوکي از موتوري پرحجمتر و البته قوي برخوردار بوده و در شتابگيري نيز بهتر عمل ميکند. در حالي که کوراندو مصرف سوخت کمتري داشته و امکانات بيشتري دارد. چهره کوراندو بهروزتر بوده و جذابيت بيشتري دارد به خصوص اينکه سوزوکي سالهاست که در بازار حضور دارد و تنها جلو پنجره و چراغهايش تغيير کردهاند. دليل اينکه ديگر زياد اسم اين خودرو محبوب سالهاي گذشته را نميشنويم هم همين قديمي شدن آن است. هر دو خودرو انتخابهاي خوبي هستند اما در بازار اقبال زيادي ندارند که البته در اين ميان کوراندو موفقتر عمل کرده است. خدمات پس از فروش سوزوکي بسيار گستردهتر از کوراندو است هر دو خودرو کماستهلاک و اقتصادي هستند. از نظر آفرود هر دو خودرو براي زمينهاي ناهموار خوبند اما آفرودر به حساب نميآيند و نبايد در آفرود به آنها فشار وارد کرد. کيفيت کابين کوراندو بهتر است و در مقابل ويتارا فراواني قطعه بيشتري در بازار دارد. کوراندو را ميتوان خودرويي زيبا با امکانات فراوان و البته بازاري بهتر دانست و سوزوکي را پرقدرت و با خدمات بيشتر تلقي کرد. امجي GT يا هيونداي اکسنت اين دو خودرو در يک کلاس قرار دارند و رقبايي جدي براي يکديگر به حساب ميآيند. با اين تفاوت که اکسنت با موتوري پرحجمتر اما قدرتي کمتر در بازار حضور دارد اما امجي با توجه به استفاده از توربوشارژ موتوري پرقدرت در سينه دارد و در شتابگيري عملکرد خوبي داشته و اکسنت را به راحتي جا ميگذارد. طراحي هر دو خودور زيبا بوده اما امجي کمي تهاجميتر و البته اسپورتتر است. به همين دليل شايد جوانپسندتر باشد. طراحي کابين هر دوخودرو نيز زيباست اما کيفيت مواد به کار رفته درون آنها در حد متوسط است و انتظار بيشتري با توجه به قيمت از آنها ميرفت. از نظر امکانات هر دو خودرو در سطح خوبي قرار دارند اما در بازار اکسنت موفقتر عمل کرده و بيشتر ميفروشد. اين در حالي است که خدمات پس از فروش هيونداي نيز گستردهتر از امجي بوده و قيمت قطعات آن نيز کمتر است. اکسنت چند سالي ميشود در بازار حضور داشته و نشان داده خودرويي اقتصادي است. اين در حالي است که امجي GT هنوز در بازار پررنگ نشده و مشخص نيست که خودرويي کماستهلاک است يا خير؟ به هر ترتيب اگر به دنبال خودرويي با بازار دست دوم خوب هستيد اکسنت و اگر خودرويي با شتاب و سرعت بالا ميخواهيد امجي جيتي گزينههاي مناسبي هستند. نيسان ايکس تريل يا تويوتا روفور اين دو خودروي ژاپني در بازار ايران از اين پس جنگ سختي خواهند داشت. تويوتا روفور با حضور چند ساله خود در بازار توانسته سهم خوبي در اين کلاس را از آن خود کند و در سوي ديگر نيسان ايکستريل يک تازهوارد است که البته با قيمتي رقابتي با روفور به ميدان آمده است. روفور با موتوري پرحجمتر و البته قويتر عرضه ميشود. هر دو خودرو ظاهري زيبا دارند و البته خودروهاي با کيفيت و کم استهلاکي در دنيا به حساب ميآيند. از نظر طراحي هر دو خودرو به روز هستند اما سبکهاي متفاوتي را دنبال ميکنند و ميتوانند مشتريان خاص خود را داشته باشند. تويوتا روفور داراي طراحي اسپورتتري است. در حالي که طراحي نيسان ايکس تريل بيشتر به خودروهاي آفرود شبيه است. هر دو خودرو عملکرد قابل ملاحظهاي براي آفرود دارند اما در کل سيستم تعليق آنها براي آفرود سنگين طراحي نشده است. از نظر خدمات پس از فروش فعلا نيسان در بازار ايران تازهکار است و تويوتا يک پاي ثابت بازار خودرو ايران از سالهاي دور. پس طبيعي است که گستردگي خدمات بيشتري داشته باشد. در مورد کابين، نيسان توانسته با طراحي لوکستر و آپشنهاي بيشتر دست بالا را داشته باشد. در بازار دست دوم با توجه به عدم حضور نيسان تا قبل از اين، تويوتا بازار خوبي دارد قيمت قطعات آن در بازار مناسبتر بوده و البته در بازار قطعه به راحتي ميتوان قطعات روفور را خريداري کرد. اوپل اينزيگنيا يا لکسوس IS250 شايد کمتر نام اوپل اينزيگنيا را شنيده باشيد يا تاکنون هرگز نشنيدهايد اما اين خودرو راهي بازار ايران شده است. قيمتي هم نزديک به لکسوس IS250 دارد. خودرويي که بر خلاف اوپل اينزيگنيا آشنا بوده و احتمالا آن را در خيابان هم ديدهايد. خودرويي که دو نسل از حضور خود را در بازار ايران تجربه ميکند. قبل از هر چيز بايد گفت که اوپل اينزيگنيا خودرويي آلماني با کيفيت سواري بسيار بالاست. اما اين خودرو در بازار ايران جايگاهي ندارد پس نميتوان از آن بهعنوان يک انتخاب مطمئن نام برد. چرا که در بازار کمتر کسي به سمت خودرويي ميرود که از نظر خدمات پس از فروش در سطح پاييني قرار داشته باشد. در سوي ديگر لکسوس خودرويي پرحجمتر و البته با قدرت بيشتر و امکاناتي مثالزدني پيش روي شماست که خدمات پس از فروش خوبي داشته و بازاري به مراتب بهتر از اوپل اينزيگنيا را تجربه ميکند اما براي افرادي که به دنبال خودرويي خاص و کمياب با کيفيت سواري بالا هستند اوپل اينزيگنيا انتخاب خوبي است. هر چند که بايد قيد خدمات پس از فروش را بزنند. از نظر طراحي و کيفيت کابين، اوپل ارزش پولي که براي آن داده ميشود را دارد. اما در بازار دست دوم تقريبا حرفي براي گفتن نداشته و فروش آن بسيار سخت است. درست برخلاف لکسوس IS250 که بازار دست دوم خوبي باوجود قيمت بالا دارد. پژو پارس يا برليانس H230 دو خودرويي که تقريبا ميتوان گفت در بازار ايران کم اقبال شدهاند. چرا که در محدوده قيمت آنها ماشين زياد وجود دارد. اين روزها آنقدر تنوع در بازار خودرو زياد است که خودروها زود به زود قديمي ميشوند. در اين ميان پژو پارس يکي از قديميترينهاي بازار ايران است. خودرويي که حجم موتور بيشتري نسبت به برليانس H230 دارد. قدرت برليانس اما بيشتر از پارس است چراکه تکنولوژي بهروزتري دارد. ظاهر هر دوخودرو خوب است و درون کابين نيز طراحي مناسبي دارند اما کيفيت به کار رفته درون کابين هر دو خودرو بالا نيست. طراحي داخلي پارس در مدلهاي جديد بسيار بهتر شده است. امکانات هر دو خودرو تقريبا در يک سطح است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو گستردهتر بوده و البته استهلاک کمتر را بايد در خودروي چيني يافت. اين در حالي است که ميتوان برليانس را با گيربکس اتوماتيک نيز خريداري کرد که البته تفاوت قيمت دارد. آپشني که براي پارس وجود ندارد. به هر حال هر دو خودرو از جاده مخصوص و از دو شرکت بزرگ خودروسازي ايران بيرون ميآيند و از نظر خدمات پس از فروش هر دو در يک سطح قرار دارند با اين تفاوت که قطعات پارس بسيار فراوانتر و البته ارزانتر از برليانس است. بازار دست دوم پارس اما بهتر و با افت قيمت کمتر است. دانگ فنگ H30 کراس يا امويام 550 اين دو خودرو در يک کلاس نيستند. يکي سواري سدان و ديگري در کلاس کراساوورهاي کوچک است. موتور 550 پرحجمتر و البته قويتر است و در شتابگيري نيز وضعيت بهتري دارد. در مقابل مصرف سوخت دانگ فنگ کمتر از امويام 550 است. در سوي ديگر 550 با چهرهاي زيبا و کابيني زيباتر در انتظار شماست. اين در حالي است که دانگ فنگ نيز با توجه به ظاهري زيبا يکي از پراقبالترينهاي بازار در کلاس خودش است. مواد به کار رفته درون کابين هر دو خودرو معمولي هستند، اما طراحي مناسب آنها ضعف متريال را جبران ميکند. خدمات امويام گستردگي خوبي در سطح کشور دارد اما وضعيت دانگفنگ بهتر است چرا که تمام نمايندگيهاي بزرگترين خودروساز کشور آن را پشتيباني ميکنند. در مورد قطعات، هر دو خودرو فراواني قطعه خوبي ندارند اما وضع دانگفنگ از اين نظر بهتر است. بهطور کلي ميتوان هر دو خودرو را انتخابهاي خوبي دانست. اما اقبال در بازار خريد و فروش دست دوم با خودروي دانگفنگ است. اين در حالي است که شرايط فروش امويام سبب شده تا اين خودرو در نمونه صفر کيلومتر مورد استقبال قرار گيرد. اما در بازار دست دوم با افت قيمت زياد و البته به سختي به فروش ميرسد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد