خودروی جدید «چانگان CS75» ؛ لوکسترین شاسیبلند سایپا
ايران جيب/ رونمايي چانگان CS75 در نمايشگاه خودرو اصفهان شايد به اين معني است که سايپا از سال آينده دومين شاسيبلند چينياش را روانه بازار ميکند؛ خودرويي که ميتواند رقيب هايما S7 توربو ايران خودرو باشد. دومين CS چانگان خانواده شاسيبلندهاي چانگان 5 عضو بيشتر ندارد. اولين عضو آن CS35 بود که سال 2013 وارد بازار چين شد و نيمه اول امسال نيز خط توليدش در سايپا کاشان به راه افتاد. CS75 دومين عضو اين خانواده است که اواخر 2013 رونمايي شد. سومين عضو اين خانواده CS15 است که چانگان از ابتداي 2016 فروش آن را آغاز کرد؛ CS15 کوچکترين عضو خانواده و رقيبي براي امويام X22 محسوب ميشود. چهارمين عضو، که بزرگترين و لوکسترين عضو اين خانواده به حساب ميآيد، CS95 است که سال 2016 رونمايي شد ولي از نيمه دوم 2017 به دست مشتريان چيني ميرسد. CS95 رقيب مدلهايي همچون چري تيگو 7 است. پنجمين و آخرين عضو خانواده شاسيبلندهاي CS نيز CS55 نام دارد؛ CS55 محصول کاملا جديدي است که هنوز رونمايي نشده و احتمالا از ابتداي 2018 براي رقابت با مدلهايي مانند جک S3 يا امويام X33S راهي بازار چين ميشود. اما صحبت امروز ما در مورد عرضه احتمالي دومين CS چانگان در ايران است: CS75. رقيبي براي هايما ايران خودرو CS35 با اينکه محصول پرفروشي نيست ولي همين که تنها مهره سايپا براي رقابت با هايما S7 ايران خودروست، خيال سايپاييها را راحت کرده است. اما در طرف ديگر بازي، ايران خودرو جديدا هايما S7 توربو را هم وارد بازار کرده و تا چند هفته ديگر نيز خط توليد پژو 2008 را هم در ايکاپ راهاندازي ميکند. در شرايطي که هنوز برنامه قرارداد سيتروئن با سايپا مشخص نيست و بعيد است به اين زوديها شاهد توليد شاسيبلندي از سيتروئن در ايران باشيم، سايپا براي پرکردن سبد محصولاتش حالا به دنبال جايگزينهاي ديگري ميگردد که يکي از آنها CS75 است. CS75، همانطور که گفتيم، دومين عضو خانواده CS است. CS75 قبل از آنکه در خود چين رونمايي شود، براي اولينبار در نمايشگاه خودرو فرانکفورت 2013 رونمايي شد و از نيمه اول 2014 نيز به بازار چين آمد. CS75 نخستين شاسيبلند متوسط چانگان است و به لطف جلوپنجرهاي که شبيه جلوپنجره رنجروور است، ظاهر معقول و مشتريپسندي دارد. طول عرض ارتفاع فاصله محوري حجم باک 4,650mm 1,850mm 1,705mm 2,700mm 58L چه پيشرانهاي؟ مشتريان چيني هماکنون CS75 را با دو پيشرانه مختلف خريداري ميکنند که مشخصاتشان را در جدول زير مشاهده ميکنيد. اگر روزي سايپا قصد عرضه CS75 را در ايران داشت اميدواريم آنرا با نسخه توربو بياورد چراکه هم به گيربکس ژاپني ASIN مجهز است و هم اينکه CS75 فقط در مدل توربو توانايي رقابت با مدلهايي مانند جمله هايما S7 توربو، جک S5 و چري تيگو5 را دارد. پيشرانه 1.8 ليتري توربو 2.0 ليتري گيربکس 6 سرعته اتومات 6 سرعته دستي قدرت 174hp 155hp گشتاور 230nm 200nm مصرف ترکيبي 8.8 ليتر 8.1 تا 8.5 ليتر چه قيمتي؟ CS75 در بازار چين حدود 97 تا 150 هزار يوآن دارد که معادل تقريبي 60 تا 90 ميليون تومان است ولي باتوجه به قيمت رقيبانش در ايران، بعيد است که سايپا باقيمتي کمتر از 80 ميليون تومان CS75 را وارد بازار کند. البته هنوز چيزي قطعي نيست پس همچنان بايد منتظر روزهاي آينده باشيم. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد