آزمایش فنی: «ام وی ام ایکس 33 اتوماتیک» در برابر «لیفان ایکس 60 اتوماتیک»
دنده/ اگر اين روزها قصد خريد يک کراس اوورِ جمع و جور با بودجه اي در حدود 70 ميليون تومان داشته باشيد، يکي از گزينه هاي پيش روي شما ليفان ايکس 60 اتوماتيکِ صفر کيلومتر است. اما با همين بودجه، مي توانيد نمونه کم کارکردِ ام وي ام ايکس 33 اتوماتيک را نيز انتخاب کنيد. اولين مدلِ ايکس 33 سال 2005 معرفي شد و سال 2010 يک فيس ليفت بر روي آن اعمال شد که حاصل آن همان خودروي مورد تست ما است که از سال 93 در بازار ايران توسط شرکت مديران خودرو عرضه مي شود. اما ايکس 60 سال 2011 معرفي شده و حدود يکسالي مي شود که نسخه اتوماتيک آن توسط شرکت کرمان موتور به فروش ميرسد. لازم به ذکر است که کارکردِ ليفان مورد تست ما حدوداً 5000 کيلومتر و کارکردِ ام وي ام حدود 3000 کيلومتر بود. اما سوال اين است که آيا ليفان ايکس 60 اتوماتيکِ صفر بخريم يا ام وي ام ايکس 33 اتوماتيکِ کم کارکرد؟ طراحي خارجي از نظر طراحي مي توان ايکس 60 را مدرن تر توصيف کرد. جلو پنجره بزرگِ کروم رنگ و چراغ هايي که با طرح درب کاپوت و گلگير جلو هماهنگي دارند، از روبرو نماي نسبتاً خوبي براي اين خودرو به ارمغان آورده اند. از نماي کناري، گلگير هاي برآمده و خطوط موزونِ روي بدنه، ظاهر نسبتاً خوبي ايجاد کرده اند و از نماي عقب هم نمي توان ايرادي از طراحي ايکس 60 گرفت. اما ايکس 33 طرحي نسبتاً کلاسيک دارد و اگر از نماي جلوي آن که بر اثر فيس ليفت شدن در سال 2010 به روزتر شده فاکتور بگيريم، طراحي مدل قديمي ايکس 33 در قسمت هاي ديگر بدنه واضح و آشکار است. مي توانيد در جدول زير ابعاد دو خودرو را با هم مقايسه کنيد: ابعاد ام وي ام ايکس 33 اتوماتيک ليفان ايکس 60 اتوماتيک طول (ميلي متر) 4390 4325 عرض (ميلي متر) 1765 1790 ارتفاع (ميلي متر) 1705 1690 فاصله بين دو محور (ميلي متر) 2510 2600 فاصله کف خودرو از سطح زمين (ميلي متر) 190 179 همانطور که مشاهده مي کنيد، ايکس 33 حدود 6 سانتي متر از ايکس 60 کشيده تر است، اما ليفان حدود 3 سانتي متر عريض تر از ايکس 33 است. همچنين ارتفاع و فاصله کف خودرو از زمين نيز در ايکس 33 کمي بيشتر از ايکس 60 است، اما نکته جالب اين است که اگر چه ليفان طول کمتري از ايکس 33 دارد، اما فاصله بين دو محور آن 9 سانتي متر از ايکس 33 بيشتر است که باعث شده سرنشينان عقب از فضاي پاي نسبتاً بيشتري برخوردار باشند. فضاي داخلي فضاي داخلي ليفان ايکس 60 سبک طراحي خارجي دو خودرو در کابين هم به چشم مي خورد. به طور کلي مي توان کابين ايکس 60 را نسبتاً مدرن و کابين ايکس 33 را کلاسيک تر دانست. بر خلاف ايکس 33 که فقط به سيستم صوتي مجهز شده، ليفان از مانيتور نيز بهره مند بوده و پشت آمپر طراحي اسپرت و جالبي دارد، اما محفظه داشبورد فضاي کوچکي در اختيارتان قرار مي دهد. آيينه هاي جانبي بزرگ نيز از نکات مثبت در ايکس 60 محسوب مي شود. اما ايکس 33 کابين ساده اي دارد و اگرچه آيينه وسط به قطب نما، نمايشگر ارتفاع و فشار هوا مجهز است، اما در نور آفتاب اين نمايشگر ها خوانايي خود را از دست مي دهند. از نکات مثبت کابين ايکس 33، ميتوان به در دسترس بودن ادوات داشبورد براي راننده اشاره کرد. فضاي داخلي ام وي ام ايکس 33 فضاي صندوق ايکس 60 در حالت عادي برابر 405 ليتر است، در حاليکه فضاي بار ايکس 33 کمي بيشتر و دقيقاً معادل 435 ليتر است. همچنين لاستيک زاپاس ايکس 33 بر روي درب صندوق قرار گرفته و درب صندوق همانند خودروهاي شاسي بلندِ واقعي از کنار باز مي شود. هر دو خودرو کابين جاداري دارند، اما نبايد انتظار صندلي هاي راحت و ارگونوميک از اين دو کراس اوور چيني داشته باشيد. کيفيت مواد بکار رفته در کابين ليفان کمي بهتر از ايکس 33 است، با اين وجود در فضاي داخلي هر دو خودرو پلاستيک خشک زيادي به چشم مي خورد. عايق بندي کابين ايکس 60 هم وضعيت بهتري نسبت به ايکس 33 داشته و آرامش بيشتري را براي سرنشينان فراهم مي کند، اما سيستم صوتي هيچکدام تعريف چنداني ندارد. ناگفته نماند که محل قرارگيري پشت فرمان در هر دو خودرو وضعيت مطلوبي دارد و ديد نسبتاً خوبي را براي راننده فراهم مي کند. تجهيزات و امکانات مي توانيد در جدول زير تجهيزات و امکانات اين دو کراس اوور چيني را با هم مقايسه کنيد: تجهيزات و امکانات ام وي ام ايکس 33 اتوماتيک ليفان ايکس 60 اتوماتيک سان روف دارد دارد تهويه مطبوع اتوماتيک دارد دارد تنظيم برقي آيينه هاي جانبي دارد دارد آيينه وسط مجهز به قطب نما، نمايشگر ارتفاع و فشار هوا دارد – کروز کنترل دارد – سنسور پارک عقب دارد دارد دوربين دنده عقب – دارد سيستم پخش صوتي + 4 بلندگو صوتي و تصويري + 6 بلندگو کنترل سيستم صوتي از روي فرمان دارد دارد تنظيم صندلي راننده در 4 جهت در 4 جهت تنظيم صندلي سرنشين جلو در 2 جهت در 4 جهت روکش چرمي صندلي ها دارد دارد سنسور نور (روشن شدن خودکار چراغ هاي جلو) – دارد چراغ هاي LED مخصوص روز دارد – تجربه رانندگي اين دو کراس اوور چيني از نظر موتور و گيربکس کم و بيش در يک حد هستند: هر دو از سيستم زمان بندي متغير سوپاپ بهره مي برند که باعث بهبود راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و خروج بهينه دود مي شود. همچنين هر دو به گيربکس خودکار متغيرِ پيوسته (CVT) مجهز شده اند که نيروي موتور را به چرخ هاي جلو منتقل مي کند. اما ايکس 33 از موتور 2 ليتري بهره مند است که توانايي توليد 139 اسب بخار قدرت و 182 نيوتن متر گشتاور را دارد که اين ارقام نسبت به ايکس 60 با موتور 1.8 ليتري، 8 اسب بخار و 14 نيوتن متر بيشتر است. طبق اطلاعاتي غير رسمي، موتور ايکس 60 بر پايه موتور تويوتا با کد 1ZZ-FE ساخته شده که تويوتا کرولا و تويوتا راو 4 هم به اين موتور مجهز بوده اند. البته لازم به ذکر است که ايکس 33 حدود 80 کيلوگرم از ليفان سنگين تر است. همانطور که حدس زده ايد، ترکيب گيربکس CVT، موتورِ نه چندان قدرتمند و وزنِ نه چندان کم، باعث شده شاهد عملکرد ضعيف اين دو کراس اوور چيني باشيم و نبايد انتظار شتاب گيري جالبي از آنها داشته باشيد. اما در زمينه شتاب گيري ليفان با اختلاف ناچيزي از ايکس 33 پيشي مي گيرد که مي توان گفت در مجموع توانايي هاي حرکتي يکساني دارند. از نکات منفي در هر دو خودرو، کندي در شروع حرکت به جهت استفاده از گيربکس CVT است که در ليفان عملکرد آن کمي بهتر از ايکس 33 است. به دليل ماهيت گيربکس CVT که هنگام شتاب گيري دور موتور را نسبت به گيربکس هاي اتوماتيک معمولي بالاتر نگه مي دارد و عايق بندي ضعيف کابين در ايکس 33، شاهد نفوذ بيش از حدِ صداي موتور به داخل کابين هستيم طوريکه احساس مي کنيد موتور تحت فشار زيادي قرار گرفته است. همچنين اين گيربکس با هدف کاهش مصرف سوخت، تمايل زيادي به سبک کردن دنده دارد که در برخي شرايط مي تواند مشکل ساز باشد: بطور مثال در سراشيبي گيربکس تمايل زيادي به سبک کردن دنده از خود نشان مي دهد که در اين صورت قدرت ترمزگيري خودرو به جهت عدم وجود ترمز موتوري کاهش مي يابد و به ناچار بايد گيربکس را در حالت تيپ ترونيک قرار داده و خودتان عملکرد گيربکس را مديريت کنيد. اما نکته مثبت گيربکس ايکس 33 اين است که خودروهايي همچون ام وي ام 550 اتوماتيک و چري تيگو 5 هم از همين گيربکس بهره مند بوده و احتمالاً در آينده نيز شاهد بکارگيري همين گيربکس در محصولات مديران خودرو خواهيم بود. با اين حساب، نگراني از بابت خدمات و تعميرات اين گيربکس در ايران وجود ندارد. هر دو خودرو با مجهز بودن به ترمز هاي ديسکي در هر چهار چرخ، ترمز ضد قفل و سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز، در اين زمينه ضعفي ندارند و مي توانيد به آنها اطمينان کنيد. اما اگر با ليفان وارد پيچ هاي تند جاده شويد و يا از روي دست انداز ها عبور کنيد، متوجه مي شويد که ليفان در زمينه کيفيت سواري و هندلينگ کمي از ايکس 33 بهتر عمل مي کند. نکته جالب اينجاست که ليفان علاوه بر سواري نرم تر، هندلينگ و قابليت هاي ديناميکي بهتري نيز دارد که از برتري شاسي و سيستم تعليق آن نسبت به ايکس 33 حکايت مي کند. يکي از دلايل آن، سيستم تعليق عقب ليفان است که از نوع مستقلِ مولتي لينک است و هندلينگ نسبتاً قابل قبولي را براي اين کراس اوور چيني به ارمغان آورده است، اما متاسفانه همين سيستم تعليق با مرور زمان از تنظيم خارج مي شود و نياز به سرويس دوره اي و تنظيم مجدد دارد. ايکس 33 در زمينه هندلينگ، فقط کمي از ليفان ضعيف تر عمل مي کند و اختلاف آنها در رانندگي عادي مشخص نيست. البته در نظر داشته باشيد که در مجموع نبايد انتظار زيادي از اين دو خودرو در زمينه هندلينگ داشته باشيد و توصيه مي شود هنگام عبور از پيچ هاي تند، احتياط را چاشني رانندگي کنيد. با وجود اينکه نمي توان سواري اين دو خودروي چيني را نرم توصيف کرد، اما ليفان هنگام عبور از ناهمواري ها کمي نرم تر از ايکس 33 ظاهر مي شود. بطور مثال اگر در ايکس 33 فضاي بار خالي باشد و تعداد سرنشينان خودرو هم کم باشد، شاهد کوبيدن آزار دهنده محور عقب هستيم که اين موضوع در ليفان شدت کمتري دارد. مشکل ديگري که در اين دو خودرو شاهد آن بوديم، نرمي بيش از حد فرمان هيدروليک آنها بود که نه تنها کاملاً بي روح بوده و اطلاعات خوبي از سطح مسير به راننده انتقال نمي دهد، بلکه در سرعت هاي بالا مي تواند امنيت سرنشينان خودرو را هم به خطر بياندازد. همچنين از مشکلات ليفان مي توان به زيربندي آن اشاره کرد که به سرويس و نگهداري بيشتري از ايکس 33 نياز دارد. ايمني ليفان ايکس 60 سال 2012 توسط موسسه چيني C-NCAP بر اساس قوانين سال 2009 اين موسسه تست شده که موفق به کسب 4 ستاره و امتياز کلي 44.6 شده است. مي توانيد در جدول زير وضعيت ايمني ليفان ايکس 60 را با برخي خودرو هاي شاسي بلندِ بازار ايران مقايسه کنيد. لازم به ذکر است که خودرو هاي اين جدول همگي بر اساس قوانين سال 2009 موسسه C-NCAP تست شده اند: ليفان ايکس 60 بي واي دي اِس 6 هيونداي توسان (ix35) کيا اسپورتيج هيونداي سانتافه نسل دوم تعداد ستاره 4 5 5 5 5 امتياز کلي 44.6 46.0 47.6 48.6 47.3 اما ظاهراً ايکس 33 توسط موسسه چيني C-NCAP تست نشده است تا بتوانيم مقايسه دقيقي از ايمني اين دو کراس اوور چيني داشته باشيم. با اين وجود، موسسه ANCAP سال 2011 اقدام به تست نسخه پيش از فيس ليفتِ ايکس 33 در استراليا کرده است که نتيجه آن 2 ستاره و امتياز کلي 16.49 از 37 بوده است. مي توانيد در جدول زير وضعيت ايمني ايکس 33 را با برخي شاسي بلند هاي بازار ايران که توسط موسسه ANCAP تست شده اند، مقايسه کنيد ايکس 33 هيونداي توسان (ix35) ميتسوبيشي ASX بي ام و X1 تعداد ستاره 2 5 5 5 امتياز کلي از 37 16.49 34.15 34.13 34.02 جمع بندي با توجه به نتايج اين تست، مي توان گفت اين دو خودرو مجموعاً در يک سطح هستند، اما ليفان در برخي موارد با اختلافي جزئي نسبت به ام وي ام برتري دارد که عبارتند از: عايق بندي و کيفيت مواد بکار رفته در کابين، توانايي هاي حرکتي و عملکرد گيربکس، کيفيت سواري و قابليت هاي ديناميکي. از نظر طراحي خارجي و جادار بودنِ کابين، هر دو نمره قبولي را گرفته و از نظر تجهيزات و امکانات هم در يک سطح هستند. همچنين خدمات پس از فروش شرکت کرمان موتور و مديران خودرو نيز رضايت بخش است، اما اين نکته را فراموش نکنيد که موضوع انتخاب بين دو خودروي صفر کيلومتر و دست دومِ کم کارکرد با بودجه اي تقريباً برابر است. مشخصات فني مشخصات فني ام وي ام ايکس 33 اتوماتيک ليفان ايکس 60 اتوماتيک کد موتور SQR484F LFB479Q حجم موتور (سي سي) 1971 1794 تعداد سيلندر / تعداد سوپاپ 4 / 16 4 / 16 آرايش سيلندر ها خطي خطي مکانيزم سوپاپ زمان بندي متغير سوپاپ (VVT) زمان بندي متغير سوپاپ (VVT) حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقيقه) 139 / 5750 131 / 6000 حداکثر گشتاور (نيوتن متر / دور در دقيقه) 182 / از 4300 تا 4500 168 / 4200 حداکثر سرعت (کيلومتر بر ساعت) 175 170 گيربکس خودکار متغيرِ پيوسته (CVT) خودکار متغيرِ پيوسته (CVT) محور انتقال قدرت جلو جلو فرمان هيدروليک هيدروليک ترمز جلو ديسکي خنک شونده ديسکي خنک شونده ترمز عقب ديسکي ساده ديسکي ساده سيستم هاي ترمز ترمز ضد قفل (ABS) ترمز ضد قفل (ABS) توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD) توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD) تعليق جلو مستقل مک فرسون با فنر پيچشي و ميله نگه دارنده و ضد لغزش فنر حلقوي با ستون مک فرسون تعليق عقب کشنده چند گانه با فنر پيچشي تيرچه يک تکه محور عقب و فنر حلقوي حجم مخزن سوخت (ليتر) 57 55 مشخصات چرخ ها 215/65R16 215/65R16 وزن خالص (کيلوگرم) 1412 1330 تعداد کيسه هوا 2 2 با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد