برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بزرگِ بزرگان: آشنایی با قوی‌ترین کشنده دو محور کشور!

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ گروه صنعتي ماموت (Mammut) که از چند وقت پيش مذاکراتي فشرده را با کمپاني اسکانيا آغاز کرده، در نمايشگاه بين‌المللي خودروي تهران نيز حضور پررنگي داشت و انواع مختلف کاميون‌ها، کشنده‌ها و تريلرهاي اسکانيا را در يک سالن اختصاصي و باشکوه به نمايش عموم درآورد. ازجمله مدل‌هاي موجود مي‌توان به P250، P310، P360، P410، G410، G460، R440 و R460 اشاره کرد. اما در اين ميان حضور چند دستگاه از گونه پرقدرت و مجهز R560 استريم‌لاين (StreamLine) با قلب V8 و اتاق تاپ‌لاين بسيار چشم‌گير بود. اين اولين بار است که کشنده‌هاي اسکانيا با بلوک هشت سيلندر به کشور مي‌آيند. R560 با توان 560 اسب بخار غير از ولوو FH16 (قدرت 660 اسب بخار) قوي‌ترين کشنده دو محور کشور به حساب مي‌آيد. همچنين در مقايسه با ساير مدل‌هاي 400 اسب بخاري امکانات و فضاي بيشتري دارد و براي سفرهاي طولاني و سخت داخلي و خارجي مناسب‌تر است. streamline-r650-scania-03 براي تمييز اين نسخه بايد نگاهي به نوشته‌هاي V8 و R560 روي جلوپنجره و بعضي امکانات داخل کابين بي‌اندازيد، چراکه اتاق تاپ‌لاين در ديگر گونه‌ها هم عرضه مي‌شود و نمي‌تواند به‌عنوان ملاک شناسايي مورد استفاده قرار گيرد. جداي از مسائل فني و ظاهري، کابين R560 يکي از نقاط عطف آن به شمار مي‌رود. فضاي بسيار فراخ و جادار، دو تخت خواب بزرگ، تعليق اختصاصي صندلي‌ها، امکان اتصال بخاري و کولر درجا و کيفيت خوب مواد بکار رفته از مواردي هستند که پيمايش مسير را براي هر راننده‌اي تسهيل مي‌کنند؛ موضوعي که دقيقاً يکي از مهم‌ترين ملاک‌هاي خريد کشنده براي فعالان اين حرفه است. ورود کاميون‌ها و کشنده‌هاي جديد و قوي علاوه‌بر زيباسازي جاده‌هاي کشور مي‌تواند موجب افزايش بازدهي سامانه حمل‌ونقل زميني بين شهري و بين‌المللي گردد. اميدواريم با ادامه روند کنوني در چند سال آينده شاهد حضور انواع خودروهاي سنگين به‌‌روز دنيا در خاک ايران باشيم. بد نيست باهم نگاهي به جوانب مختلف اين بزرگ‌مرد سوئدي بياندازيم. ابعاد و ظرفيت طول/عرض (ميلي‌متر): 5955 / 2600 ارتفاع (بدون بادگير): 3862 ميلي‌متر فاصله محوري: 3700 ميلي‌متر مرکز محور عقب تا انتهاي شاسي: 775 ميلي‌متر ظرفيت مجاز محور جلو: 7500 کيلوگرم ظرفيت مجاز محور عقب: 11500 کيلوگرم
پيشرانه نوع: DC16 18 – V8 حجم: 16 ليتر تعداد سيلندر: 8 حداکثر قدرت: 560 اسب بخار در 1900 دور بر دقيقه بيشينه گشتاور: 2700 نيوتون‌متر در 1000 تا 1400 دور بر دقيقه استاندارد آلايندگي: يورو 5 سامانه کاهش آلايندگي: SCR تجهيزات: کاتاليزور هوشمند – سامانه کنترل NOx – توربوشارژر – خنک‌کننده داخلي – سامانه تزريق مستقيم سوخت (يونيت انژکتور)
جعبه‌دنده مدل: GRSO605R تعداد دنده‌ها: 12 دنده جلو (Overdrive) – 2 دنده کرال – 2 دنده عقب (سنکرونيزه) داراي روغن سردکن تعويض هوشمند دنده‌ها (مجهز به اُپتيکروز)
برق‌رساني ولتاژ باتري: 24 ولت ظرفيت باتري: 180 آمپر ساعت ظرفيت دينام: 100 آمپر
سامانه تعليق جلو: پارابوليک؛ داراي دو لايه فنر، ميل موج‌گير و کمک‌فنر عقب: بادي؛ داراي دو بالن و کمک فنر، ريموت تنظيم ارتفاع و حافظه
ترمزها
جلو و عقب ديسکي مجهز به ABS و EBS ترمز کمکي: ريتاردِر پنج مرحله‌اي با گشتاور کاهنده 3500 نيوتون‌متر (همان ترمز جعبه‌دنده) – ترمز اگزوز (خفه‌کننده پيشرانه) با تنظيم دستي و خودکار
چرخ‌ها رينگ يک تکه فولادي با ابعاد 9″ × 22.5″ لاستيک راديال با ابعاد 315/80
اتاق اتاق تاپ‌لاين (سقف بلند) سري R از جنس فولاد گالوانيزه با پوشش مخصوص ضدزنگ – دو عدد تخت ‌خواب – دو عدد جک بالابر هيدروليکي با زاويه خم حدوداً 70 درجه – داشبورد با طرح چوب – تعليق اتاق بادي تجهيزات استاندارد بادگير سقف و کنار اتاق / دريچه سقف / مه شکن و گلگير جلو و عقب / پروژکتور سپر جلو / پروژکتور آفتاب‌گير بيروني / پيش گرم‌کن سوخت / قفل ديفرانسيل / فن ترموستاتيک / بوق بادي / ترمز تپه / دنده پنج / قطع کننده باتري داخل کابين / مجموعه ابزار / بخاري درجا / دنده پنج / لاستيک زاپاس / بوق دنده عقب / آينه‌هاي جانبي برقي با گرم‌کن / سيم‌کشي کولر درجا / تعليق تمام‌خودکار صندلي راننده و شاگرد با قابليت تنظيم دستي / مبدل 24 ولت به 12 ولت / تهويه صندلي راننده / يخچال و فريزر / چراغ مطالعه / تهويه مطبوع خودکار / شيشه بالابر برقي راننده و شاگرد / روکش صندلي چرمي / زير پايي پارچه‌اي / غربيلک فرمان طرح چوب / ميز غذاخوري سمت شاگرد / دو عدد تخت خواب / سيستم صوتي پيشرفته با نمايشگر 5 اينچي و پشتيباني از تلفن همراه اِسکانيا R560 LA 4×2 پس از ورود رسمي به بازار با امثال ولوو FH500 و مرسدس بنز آکتروس (510 اسبي) رقابت خواهد کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد