بررسی وضعیت قرارداد «ایرانخودرو» و «پژو»
دنياي خودرو/ از زمان امضاي اين قرارداد جوينتونچر سوالات بسياري مطرح شده است و مسئولان ايرانخودرو و مديران ايکاپ بهصورت بسيار جزئي به بخشهايي از اين قرارداد و نحوه عملکرد شرکت اشاره کردهاند. حالا با نزديک شدن به زمان عرضه اين محصول که پيش از اين مسئولان از حضور محصول ۲۰۰۸ پژو در اسفندماه امسال خبر داده بودند، بخشهايي از جزئيات اين قرارداد از سوي مديرعامل اين شرکت منتشر شده است. قيمتگذاري محصولات مشترک ايرانخودرو و پژو از روزهاي ابتدايي اين قرارداد همواره سوال اصلي از مسئولان ايرانخودرو بوده و البته تا امروز هنوز جواب قطعي به اين سوال داده نشده است. مديرعامل ايکاپ در خصوص قيمتگذاري محصول ۲۰۰۸ پژو با عنوان اين مطلب که تا زمان عرضه محصول قيمت آن مشخص نخواهد شد از دادن جواب قطعي به قيمت آن خودداري ميکند. البته ژان فيليپ ايمپارتو، مديرعامل برند پژو در گروه PSA در پاسخ به اين پرسش روزنامه «دنياي خودرو» که قيمت خودروهاي توليد مشترک چگونه تعيين خواهد شد و سازوکار تعيين قيمت چگونه خواهد بود، ميگويد: «قيمت اين محصولات با توجه به شرايط بازار ايران تعيين خواهد شد. اين شرايط و کشش بازار است که مشخص ميکند براي محصولات چه قيمتي را در نظر بگيريم. البته اين روش نهتنها براي ايران بلکه در تمام بازارهاي جهان اعمال ميشود.» عدم تعيين عمر براي شرکت ايکاپ يکي از بحثهاي مطرح شده در خصوص شرکت ايکاپ عملکرد اين شرکت پس از پايان توليد سه خودروي پيشبيني شده ۲۰۰۸،۳۰۱ و ۲۰۸ است. بنا به اظهار محمدرضا معتمد، مديرعامل شرکت ايکاپ، در قرارداد براي اين شرکت عمري در نظر گرفته نشده است و به دنبال توليد اين محصولات، محصولات ديگري از پژو بهصورت سيبييو و سيکيدي وارد شبکه ايکاپ خواهند شد و در آينده مدلهاي ديگري از محصولات پژو در رنجهاي قيمتي متفاوت به بازار ايران عرضه ميشوند. گفتههاي مديرعامل ايکاپ، پيش از اين توسط ژان فيليپ ايمپارتو، مديرعامل برند پژو در گروه PSA بهطور ضمني تاييد شده است. ايمپارتو در همايش بينالمللي صنعت خودرو، از برنامههاي بلندمدت پژو در ايران سخن به ميان آورد و از حضور طولانيمدت اين شرکت در کشور خبر داد. وي همچنين گفت که شرکت پژو براي توليد خودروهايي در بازه قيمتي متفاوت و البته با کيفيت و استاندارد بالا برنامهريزي کرده است. محصولات جديد ايرانخودرو با پلت فرم پژو يکي ديگر از مباحث مطرح شده در خصوص اين قرارداد و انتقادهايي که به آن ميشد، اين بود که بهوسيله اين قرارداد، کشور ما صرفا به محلي براي مونتاژ سه مدل خودرو براي پژو ميشود و دستاورد ديگري براي صنعت خودرو نخواهد داشت و اصولا انتقال تکنولوژي صورت نخواهد پذيرفت. اما مسئولان ايرانخودرو از تلاش براي توليد خودروهاي مشترک با پژو خبر دادند. معتمد در خصوص توليد خودروهايي با استفاده از پلتفرم اين محصولات پژو ميگويد: «يکي از حقوقي که در اين قرارداد براي ايرانخودرو در نظر گرفته شده، استفاده از اين پلتفرم براي محصولات ايرانخودرو است که اينکار آغاز شده و در حال مراوده اطلاعات با پژو هستيم تا خودرويي که از اين پلتفرم استفاده ميکند، انتخاب کنيم.» صادرات محصولات توليد مشترک صادرات خودروهاي مشترک با تاکيد، پيگيري و بهطورکلي با رويکرد جديد وزارت صنعت از اصليترين بندهاي قراردادهاي خودرويي است. مسئولان ايرانخودرو نيز همواره بر جديت خود در اجراي اين بند تاکيد کردهاند. هاشم يکهزارع، مديرعامل ايرانخودرو در صحبتهايي که پيش از اين داشته است، همواره به متفاوت بودن اين قرارداد و همچنين کوتاه نيامدن از حقوق صنعت خودروي کشور پرداخته است. در اين زمينه نيز معتمد از آغاز صادرات محصولات مشترک از روزهاي آغاز توليد گفته است. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد