برترين ها/ با گذشت چيزي نزديک به يک قرن از توليد نخستين اتومبيلهايي که با برند جگوارکارز، شناخته ميشوند، اين شرکت خودروسازي بريتانيايي و چندمليتي در رديف يکي از مهمترين برندهاي خودروهاي لاکچري و سفارشي جهان قرار گرفته است.
وبسايت شنبه - فهيمه خراساني: با گذشت چيزي نزديک به يک قرن از توليد نخستين اتومبيلهايي که با برند جگوارکارز، شناخته ميشوند، اين شرکت خودروسازي بريتانيايي و چندمليتي در رديف يکي از مهمترين برندهاي خودروهاي لاکچري و سفارشي جهان قرار گرفته است، به طوري که بسياري از شخصيتهاي مهم سياسي جهان مانند ملکه اليزابت دوم، چارلز و شاهزاده ولز، اتومبيلهاي مورد نظر خود را به اين کمپاني سفارش دادهاند.
بنابراين برند جگوار نهتنها ديگر آن برندي محسوب ميشود که در سال ۱۹۲۲ توسط ويليام لوينز پايهگذاري شد، بلکه نامي است که مالکيت برندهاي مشهوري مانند بريتيش موتور هلدينگ و فورد را با خود به همراه دارد و جزء برندهاي لوکس خودروسازي جهان به شمار ميرود. در اين گزارش تلاش ميکنيم برخي راهکارهاي مهم و قابل توجه اين برند را در فرايند بازاريابي دنبال کنيم تا بتوانيم برخي از دلايل ماندگاري اين برند را به عنوان يک نام تجاري کارآمد برشماريم.
خوبي بدبودن!!
بسياري از چهرههاي سينمايي با نقشهايي خاص در بين مردم جهان شناخته شدهاند و اين امر در خصوص برخي بازيگران انگليسي مانند تام هيدلستون نيز صادق است که بيشتر در نقش افراد شرور ظاهر شده است و مردم جهان نيز اين شخصيت را بيشتر با چنين نقشهايي ميشناسند، در همين راستا برند جگوار از اين خصوصيت استفاده کرده و با راهانداختن کمپيني با عنوان «بد بودن، خوب است»، به اين نکته سينمايي توجه کرده است؛ در اين کمپين تبليغاتي که به صورت ويدئو و پوسترهاي تبليغاتي ارائه شده، مفاهيمي مانند شيکبودن، زيرکي، استايل زيبا، باهوش بودن و ... همراه با شخصيتهاي شرور سينمايي شکل گرفته است.
اکثر اين افراد، شخصيتهاي زيرک و باهوشي هستند که با پوشيدن لباسهاي مناسب و جذاب بسيار لوکس به نظر ميرسند. در تبليغ مذکور نيز اين افراد که در حافظه مخاطبان به عنوان شخصيتهاي شرور و شيک شناخته شدهاند، در نماهاي مختلف در کنار ماشينهاي برند جگوار قرار گرفته و ناخودآگاه مفهوم شيک و لاکچريبودن اين برند را در ذهن مخاطبان شکل ميدهند. در واقع ميتوان گفت شخصيت سينمايي مانند تام هيدلستون به همراه خود هالهاي از مفاهيم لوکس را دارد، به طوري که اين شخصيت، نقشهاي شرور و منفي او را بسيار شيک و زيبا نشان ميدهد و به همين دليل نيز اين کمپين با شعار «بد بودن خوب است» راهاندازي شده و ادامه يافته است.
گربه خود را رها کن!!
حضور در رسانههاي مجازي از جمله مهمترين راهکارهاي بازاريابي در دنياي امروز به شمار ميرود که هيچ برندي از آن غافل نشده و در اين ميان، برند جگوار نيز با راهاندازي کمپينهاي مختلف در فضاي مجازي، اصول بازاريابي اينترنتي را دنبال کرده است؛ انتخاب مناسب هشتگهاي کارآمد در صفحات مجازي از جمله راهکارهاي برند جگوار به شمار ميروند که بازخورد مناسبي نيز از سوي مخاطبان، خصوصا جوانان، دريافت کرده است. برند جگوار در توئيتر خود هشتگي با عنوان #UnleashTheCats (رها کردن گربهها) راهاندازي کرده و از مخاطبان خود خواسته که با برند جگوار وارد يک رابطه تعاملي شده و تجربيات خود را از اين برند، از طريق هشتگ فوق، با ديگر پيروان توئيتري جگوار به اشتراک بگذارند. اين هشتگ به خوبي با مفهوم برند جگوار که به معناي پلنگ است، همخواني داشته و آزادکردن گربهها، در واقع به معناي آزادکردن و نشر نظريات مخاطبان در مورد اين برند لاکچري است.
تصاوير ديجيتال جگوار در فرودگاه
کمپين تبليغاتي DOOH که مخفف عبارت «ديجيتال خارج از خانه» است، به فرايند بازاريابي اشاره دارد که برند جگوار در چند فرودگاه مشهور انگلستان راهاندازي کرده است. اين کمپين که با پوسترها و بنرهاي تبليغاتي برند جگوار شکل گرفته است، نمايي از تصاوير محصولات اين برند را در فرودگاههاي مذکور نصب کرده و شيوههاي بازاريابي جديدي را در فضاهايي غير از فضاي خانه، براي مخاطبان خود ايجاد کرده است. به اين معنا که ديدن يک پوستر با نماي بزرگ و کيفيت بالا از ماشينهاي برند جگوار که در صفحات نمايش بزرگ فرودگاهها نصب شده است، توجه بسياري از مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد و اين نکته را خاطرنشان ميسازد که تبليغات مدرن و نمايش تصاوير ديجيتالي را تنها در منزل خود و از طريق تلويزيون و يا ديگر رسانههاي ارتباطي نميبينيم، بلکه در اماکن شلوغ و پر رفت و آمدي مانند فرودگاه نيز ميتوان تصاوير ديجيتال يک برند مشهور را مشاهده کرد و با جديدترين محصولات آن برند آشنا شد.
جگوار: هوش انگليسي
در کنار خصوصيات مهمي مانند لوکس، شيک و سطح بالا بودن برند جگوار، يکي ديگر از خصوصيات برجسته اين برند، داشتن کيفيت بالاي محصولات است که اين ويژگي نيز خود بهتنهايي ميتواند يک عنصر تبليغاتي به شمار رود. برند جگوار نيز بهدرستي به ويژگي مذکور واقف بوده و در يکي از کمپينهاي تبليغاتي خود با عنوان «جگوار: هوش انگليسي» بر همين نکته تأکيد داشته و هوش برتر را در شکلگرفتن مهندسي دقيق و کيفيت بالاي محصولات اين برند، دخيل ميداند.
اين کمپين تبليغاتي که در تلويزيون و ساير رسانههاي اجتماعي ارائه شده است، به طور خاص بر دقت و ظرافت مهندسي خودروهاي جگوار تمرکز کرده و در کنار کمپين معروف ديگر اين برند که با عنوان «بد بودن، خوب است» شکل گرفته بود، بر دو خصوصيت عمده اين برند بريتانيايي يعني شيکبودن و هوشمندبودن آن تأکيد دارد. به اين معنا که کمپين اول، بيشتر بر جنبههاي ظاهري محصولات جگوار تمرکز داشته و زيبايي و خاصبودن منحصربهفرد آن را در نظر دارد و کمپين دوم نيز بر کيفيت بالا و کارآمد بودن اين برند تأکيد ميکند.
پرش زيباي يک لوگو
از جمله خصوصيات خاص و منحصربهفرد برند جگوار، لوگوي اين برند است که مطابق با نام اين برند طراحي شده و يک گربهسان وحشي را در حال پرش به جلو نشان ميدهد. نکته برجستهاي که در ظاهر اين لوگو وجود دارد، اين است که پرش به جلو، همگام با مفهومي مانند سرعت است که در ارتباط با يک برند اتومبيل بسيار معنادار بوده و سرعت بالاي خودروهاي اين برند را خاطرنشان ميکند؛ ضمن اينکه حالت پرشي اين گربهسان وحشي که به صورت ايستا نشان داده ميشود، در عين حال مفهوم کنترل را نيز به ذهن مخاطبان متبادر کرده و در مجموع در کنار مفهوم سرعت، مفهوم کنترل سرعت را نيز به ذهن ميآورد. از طرفي پرش رو به جلوي اين پلنگ همراه با دو رنگ سياه و سفيد، برند جگوار را که در رديف گرانترين و لوکسترين برندهاي اتومبيل جهان قرار دارد، به خوبي معرفي کرده و شيک و لاکچري بودن آن را نيز يادآوري ميکند.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد