گفتگو با طراح ایرانی شرکت «ب ام و»
اقتصادآنلاين/ يکي از پروژههاي بزرگي که در آن قرار گرفتم، اتومبيل هوشمند بامو i است که آغاز نسل جديدي از اتومبيلهاي گروه خودروسازي بامو خواهد بود. جديدترين نسل بامو سري۷ سال گذشته ميلادي رونمايي و طراحي نسل جديد اين خودرو با کد G11/12 توسط نادر فقيهزاده انجام شد که عنوان بهترين خودروي لوکس کنوني جهان را با خود يدک ميکشد. از کارهاي طراحي فقيهزاده ميتوان به طراحي داخلي نسل پيشين سري۷ با کد F01/02/03 و نسل فعلي سري۶ در کلاس کوپه، کانورتيبل و گرنکوپه اشاره کرد که به ترتيب با کدهاي F12، F13 و F06 شناخته ميشوند، به همين منظور فقيهزاده را بايد خالق مدل گرنکوپه در کمپاني بامو دانست که براي نخستينبار در تاريخ خودروسازي اين کمپاني شاهد آن هستيم. مدل گرنکوپه بامو به خودروهاي فستبک اين خودروساز باواريايي اختصاص دارد. فستبکها خودروهاي کوپهاي هستند که از دو در اضافي براي رديف عقب سود ميبرند. البته به اين خودروها سدانهاي اسپرت نيز ميگويند. در حال حاضر او طراح ارشد گروه خودروسازي بامو است و در زمينه طراحي خودروهاي کمنظير اين کمپاني فعاليت ميکند. وي متولد سال ۱۳۵۵ در تهران است و در شهر مونيخ (ايالت باواريا) آلمان زندگي ميکند. با تشکر از زماني که در اختيار ما قرار داديد، بهعنوان اولين پرسش، فعاليت خودرويي خود را از چه سالي و در چه زمينهاي شروع کرديد؟ و در حالحاضر جايگاه شما در کمپاني بامو چيست؟ يکي از نخستين پروژههايم، در زمينه خودرويي بود که قابليت پرواز داشت، Visionair پروژه Advanced Design است که درباره تغيير حالت بدنه بود و با تکنولوژي و متريالهاي انعطافپذير و Pneumatic تغيير شکل ميداد و با کمک موتور توربيني حرکت ميکرد. در حالحاضر نيز مدير طرحهاي آينده اين کمپاني هستم. درباره مسيري که پيموديد براي ما بگوييد. چه تحصيلات يا فعاليتهايي را سپري کرديد؟ در درجه اول، توجه و تشويق پدر و مادرم بود که از بچگي من را در زمينههايي که استعداد داشتم حمايت و تشويق کردند. در دوران تحصيل راههاي ديگري را هم رفتم، ولي باز هم به رشتهاي که به هنر و تکنولوژي مرتبط ميشود، برگشتم. در دانشگاه فرتزهايم آلمان در رشته طراحي صنعتي و طراحي حملونقل تحصيل کردم و روابط گستردهاي با صنعت خودرو، طراحان و مديرانش بهدست آوردم. خودروسازان زيادي از قبيل بامو، مرسدسبنز، فولکسواگن و پورشه در دوره دانشگاه راههايي به من نشان دادند. دليل انتخاب بامو از ميان اين کمپانيها چه بود؟ يکي از جالبترين محيطهاي کاري بين همه کمپانيها متعلق به بامو است، فرهنگ کاري آن که بسيار فلسفي هنري و پر ابتکار بود من را علاقهمند کرد. در دوره کريس بنگل، طراح بزرگ صنعت خودرو که خودروهاي معروفي چون بامو سري ۱ E82 ، سري ۷ E65 ، سري ۵ E60، سري ۶ E63 ، سري ۳ E90 و … را طراحي کرده است، از من دعوت بهکار شد. علاقهتان به خودرو و بامو به چه زماني باز ميگردد؟ تقريبا سال ١٩٩٧. نخستينبار در چه سني پشت فرمان ماشين نشستيد و چه زماني نهايت لذت رانندگي را با بامو تجربه کرديد؟ نخستينباري که بهطور قانوني رانندگي کردم، سن ١٧ سالگي و پشت فرمان ماشين بنز پدرم بود. (با خنده) يکي از نخستين باموها که عاشقش بودم و رانندگي با آن واقعا لذتبخش بود، بامو Z3 (مدل M کوپه) سال ٢٠٠۰ بود. اکنون خودروي شخصيتان چيست؟ لطفا نام و مدل دقيق خودرو را بگوييد. البته من هر ٨ ماه يکبار ماشين عوض ميکنم، الان هم بامو ۵۳۵d F10 و مينيکوپر S دارم. دليل انتخاب بامو ۵۳۵d و مينيکوپر S چه بود؟ ۵۳۵d ماشين بسيار راحت، قوي، کممصرف و ايدهآل براي سفر است و مينيکوپر S خودرويي زبل مناسب براي شهر به دليل داشتن جاي پارک است. پيش از اين چه خودروهايي داشتيد؟ بامو M6 گرنکوپه کامپتيشن پکيج F06، M3 F30، ۳۳۰d سدان F30، ۴۳۵i گرنکوپه،۶۵۰i کوپه F13، M5، X5 40d، X6 50i و… معروفترين طراحي شما را ميتوان جديدترين نسل سري۷ دانست که بهعنوان برترين خودروي لوکس سال ۲۰۱۶ انتخاب شد. علاوه بر اين تاکنون چه پروژههاي ديگري را در کمپاني بامو طراحي و انجام دادهايد؟ پروژههاي مختلفي داشتم، از قبيل کانسپتهاي تحقيقاتي تا باموهاي مدل سري. نخستين طرحم که انتخاب شد، طرح داخل سري٧ F01/02/03 بود که در طراحي آن هدفم ظرافت، کيفيت لوکس و تکنولوژي برتر بود. يک پروژه لذتبخشي که دوباره طرح من را خواستند، طراحي بدنه سري ۶ F12/13/06 بود که با کوپه و کانورتيبل شروع شد و با طرح سري۶ گرنکوپه کلاس لوکس منحصر به فرد را وارد خودروهاي بامو کرد. پس از پروژه سري٧ نسل جديد مدير طرحهاي مختلفي از قبيل سري ٣، X3، X4 بودم و در حالحاضر روي پروژه آينده باموi کار ميکنيم. روند طراحي يک خودروي جديد در کمپاني بامو بهطور ميانگين چقدر زمان ميبرد؟ طراحي خودرو حدودا ۴٨ ماه پيش از توليد با کارهاي کانسپت، نوآوري تکنولوژي و تعيين تناسب شروع و حدود ٣٠ ماه قبل از توليد طرح نهايي ثابت ميشود. در صورت محرمانه نبودن، امکان دارد بگوييد در حالحاضر روي چه پروژهاي مشغول بهکار هستيد؟ در آينده چه طراحي جديدي را ميتوانيم از نادر فقيهزاده ببينيم؟ در حالحاضر تغييرات بزرگي در صنعت اتومبيل در حال رخ دادن است. باموi اين راه را در سال ٢٠١٣ با ماشينهاي برقي با ساختار کربن در پيش گرفت. در ادامه اين راه، يکي از پروژههاي بزرگي که در آن قرار گرفتم، اتومبيل هوشمند بامو i است که آغاز نسل جديدي از اتومبيلهاي گروه خودروسازي بامو خواهد بود. شما زيباترين خودروي تاريخ خودروسازي بامو را چه خودرويي ميدانيد؟ بامو ۵۰۷، Z8، M6 گرنکوپه و i8. اگر فرض کنيم هر کمپاني خودروساز عضوي از اعضاي بدن يک انسان است، بامو را کدام عضو از بدن ميدانيد؟ مغز وعضله! شيرينترين و تلخترين خاطره خودرويي يا بهتر است بگويم بامواي شما چيست؟ شيرينترين خاطرهام مربوط به زماني است که دنبال خانم و پسر سه روزهام رفتم و آنها را از بيمارستان به منزل آوردم. تلخترين خاطرهام وقتي بود که داشتيم با خودروي بامو ۷۶۰iL از مونيخ به طرف شمال ميرفتيم. در اتوبان ماشيني با تخلف از من جلو زد، خواستم از آن سبقت بگيرم ولي منصرف شدم، پشت سر من هم ماشين برادرم بود. ناگهان از جاده مقابل، ماشيني منحرف شد و به آسمان رفت، معلق زد و مثل تورنادو خاکي بلند شد و روي ماشيني که از من جلو زده بود، افتاد. بيشتر از ٢٠ ماشين با هم برخورد کردند، چه صحنه تصادف وحشتناکي بود! من ترمز شديدي کردم و هيچ آسيبي نديدم. از دکمه «اضطرار» که در سقف بامو قرار داشت، براي نخستين بار استفاده کردم. توسط مسيرياب جيپياس+ به مرکز وصل شد، بعد از گفتوگوي کوتاهي درباره تلفات و ماجراي تصادف، هليکوپتر آمبولانس در چند دقيقه رسيد و شروع به کمکهاي اوليه کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد