دوئل «لکسس ES» و «رنو لتیتود»
پدال/ در ادامهٔ برگزاري رقابتها و دوئلهاي خودروي پدال، امروز به ديدار کلاس سدانهاي بزرگ نيمه لوکس رفتهايم. خودروهايي که تقريباً بين کلاسهاي سدانهاي متوسط پريميوم سگمنت E، سدانهاي بزرگ و سدانهاي بزرگ پريميوم سگمنت F قرار ميگيرند. در اين کلاس خودروهاي زير حضور دارند که البته دوتاي آنها صرفاً مخصوص بازار چين هستند: آکورا RLX لکسس ES نيسان ماکسيما فولکسواگن فيدئون سيتروئن C6 رنو لتيتود کاديلاک XTS بيوک لاکراس کرايسلر 300 فورد تاروس کيا کادنزا هيونداي آزرا براي اولين دور از رقابتهاي اين گروه، يک نماينده از ژاپن و يک نماينده از فرانسه را انتخاب کردهايم يعني لکسس ES به مصاف رنو لتيتود رفته است. رنو لتيتود اين خودرو يک سدان سگمنت E لوکس است که در سال 2010 بهنوعي براي جايگزيني مدل ولساتيس و بهعنوان پرچمدار رنو به بازار آمد تا در سبد محصولات اين شرکت فرانسوي بالاتر از سدان لاگونا قرار گيرد. لتيتود روي پلتفرم D گروه رنو-نيسان ساخته شده که با خودروهايي چون نيسان ماکسيما و اينفينيتي QX60 مشترک است. اين سدان نيمه لوکس فرانسوي در کرهٔ جنوبي نيز با برند و نام سامسونگ SM5 عرضه ميشود درحاليکه در برخي بازارها نيز با نام سافران به فروش ميرسد. لتيتود توسط نگين خودرو در کشورمان هم عرضه شد که البته به موفقيت چنداني دست پيدا نکرد. اين خودرو در سال 2014 فيسليفتي را تجربه نمود که قسمت جلويي آنرا متفاوت از قبل کرد. نسخهٔ فيسليفت شدهٔ اين ماشين هم اين بار با نام سافران در کشورمان با پيشرانههاي 2 و 2.5 ليتري ارائه شد که هماکنون بالاترين مدل آن با موتور 2.5 ليتري در بازار 160 ميليون تومان قيمت دارد. البته لتيتود در حال حاضر کمي پا به سن گذاشته است و به همين دليل رنو در سال 2015 مدل جديد تاليسمان را بهعنوان جايگزين هر دو مدل لاگونا و لتيتود معرفي کرد اما بااينحال توليد لتيتود هنوز ادامه دارد. اين سدان بزرگ فرانسوي با قويترين پيشرانهٔ خود به اين نبرد آمده است که يک واحد 3.5 ليتري V6 با 240 اسب بخار قدرت و 330 نيوتن متر گشتاور است. لکسس ES سري ES به همراه سري LS از نخستين محصولات برند لکسس است که در سال 1989 در ابتدا بهعنوان يک سدان لوکس کامپکت به بازار آمد. سپس در نسل دوم که در سال 1991 معرفي شد، ES به يک سدان متوسط لوکس تبديل شد که روي پلتفرم تويوتا کمري ساخته شده بود. اين رويه همچنان ادامه داشت و لکسس ES همچنان در نسلهاي سوم، چهارم و پنجم که به ترتيب در سالهاي 1996، 2001 و 2007 معرفي شدند، در قامت يک سدان متوسط لوکس و بر پايهٔ کمري ساخته شد؛ اما در نسل ششم که در نمايشگاه نيويورک 2012 رونمايي گرديد، ES بازهم افزايش ابعادي را تجربه کرده و به کلاس سدانهاي فول سايز نيمه لوکس نقلمکان کرده و اين بار بر روي پلتفرم تويوتا آوالون ساخته شده است. ES تنها سدان ديفرانسيل جلوي لکسس بوده و در سبد محصولات اين برند لوکس ژاپني بين مدلهاي GS و LS قرار ميگيرد. براي اين دوئل مدل ES350 را انتخاب کردهايم تا با رقيب فرانسوي همخواني داشته باشد. اين سدان لوکس ژاپني درست مانند لتيتود از يک موتور 3.5 ليتري V6 استفاده ميکند که البته 270 اسب بخار قدرت و 330 نيوتن متر گشتاور دارد. مدل ES250 هماکنون در بازار کشور 325 ميليون تومان قيمت دارد. مشخصات فني لکسس ES350 رنو لتيتود پيشرانه 3.5 ليتري V6 3.5 ليتري V6 قدرت 270 اسب بخار 240 اسب بخار گشتاور 335 نيوتن متر 330 نيوتن متر گيربکس 6 سرعته اتوماتيک 6 سرعته اتوماتيک محور محرک جلو جلو شتاب صفرتاصد 7.5 ثانيه 8.4 ثانيه حداکثر سرعت 210 کيلومتر/ساعت 230 کيلومتر/ساعت مصرف سوخت 9.8 ليتر 10.5 ليتر وزن 1620 کيلوگرم 1615 کيلوگرم طول 4.91 متر 4.90 متر قيمت پايه 39,870 دلار حدود 30 هزار دلار قيمت در ايران 325 ميليون تومان 160 ميليون تومان با توجه به جميع جهات، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگيهاي فني، قيمت و مقرونبهصرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح ميدهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد. کدام را انتخاب ميکنيد؟ رنو لتيتود لکسس ES با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد