نبرد خانوادگی بین SUV های تویوتا؛ «هایلندر، پرادو و فورچونر»
دنياي خودرو/ با در نظر گرفتن اين موارد، ما تصميم گرفتيم سه SUV هفتنفرهٔ تويوتا را گرد هم جمع کرده و آزموني را با آنها انجام دهيم. اين سه SUV عبارتاند از فورچونر، لندکروزر پرادو و هايلندر (اين خودرو در استراليا با نام Kluger عرضه ميگردد). سال گذشته تويوتا بيش از 30 هزار دستگاه از اين سه SUV را در استراليا به فروش رساند که بهراحتي از کل فروش شرکتهايي چون آئودي، بامو، لندروور و سوزوکي در اين کشور بيشتر است. خريداران شهري بيشتر به سراغ هايلندر ميروند تا جايي که تعداد زيادي از آنرا ميتوان در شهرهاي استراليا ديد. اين کراساوور تنها با يک پيشرانهٔ 3.5 ليتري V6 بنزيني به همراه يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک با انتقال قدرت ديفرانسيل جلو يا چهارچرخ محرک عرضه ميگردد. فورچونر هم صرفاً با يک پيشرانهٔ 2.8 ليتري توربوديزل عرضه ميگردد اما ميتوان براي انتقال نيروي آن از بين يک گيربکس شش سرعتهٔ دستي يا شش سرعتهٔ اتوماتيک يکي را انتخاب نمود درحاليکه در تمامي تيپها مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک است. لندکروزر پرادو اما تنها خودروي اين مقايسه است که براي آن دو پيشرانه شامل يک نمونهٔ 4 ليتري V6 بنزيني و يا يک واحد 2.8 ليتري توربوديزل قابل انتخاب است. براي پيشرانهٔ ديزل ميتوان يک گيربکس شش سرعتهٔ دستي يا يک نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتيک را سفارش داد درحاليکه نسخهٔ بنزيني فقط با گيربکس شش سرعتهٔ اتوماتيک عرضه ميشود. تمامي مدلهاي پرادو نيز مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند. در ميان اين سه خودروي اصطلاحاً شاسيبلند، پرادو و فورچونر SUV بوده و از شاسي نردباني و ساختار بدنه روي شاسي استفاده ميکنند درحاليکه هايلندر کراساوور است و ساختاري يکپارچه دارد؛ اما بااينوجود در نگاه اول ممکن است اين سه SUV ژاپني تا حد زيادي نزديک و شبيه به هم به نظر برسند اما وقتي ليست قيمت مدلهاي مختلف آنها را بررسي ميکنيم تفاوتهايي ميان اين سه آشکار ميگردد (قيمتها به دلار استراليا هستند). تويوتا فورچونر GX: قيمت دستي 47,990 دلار و اتوماتيک 49,990 دلار GXL: قيمت دستي 52,990 دلار و اتوماتيک 54,990 دلار Crusade: قيمت دستي 59,990 دلار و اتوماتيک 61,990 دلار تويوتا هايلندر GX: قيمت ديفرانسيل جلو 43,550 دلار و چهارچرخ محرک 47,550 دلار GXL: قيمت ديفرانسيل جلو 53,550 دلار و چهارچرخ محرک 57,550 دلار Grande: قيمت ديفرانسيل جلو 65,935 دلار و چهارچرخ محرک 69,906 دلار تويوتا لندکروزر پرادو GX: قيمت ديزلي دستي 54,050 دلار و ديزلي اتوماتيک 56,090 دلار GXL: قيمت ديزلي دستي 61,190 دلار، ديزلي اتوماتيک 63,230 دلار و بنزيني 62,210 دلار VX: قيمت بنزيني 74,170 دلار و ديزلي اتوماتيک 75,190 دلار Kakadu: قيمت بنزيني 84,880 دلار و ديزلي اتوماتيک 85,900 دلار ما براي اين مقايسه بالاترين تيپ از هريک از اين خودروها را انتخاب کردهايم که شامل فورچونر Crusade اتوماتيک، پرادو Kakadu ديزلي اتوماتيک و هايلندر Grande چهارچرخ محرک ميشود. هر سهٔ اين SUVها بهصورت استاندارد مجهز به سه رديف صندلي هستند اما رديف سوم صندليهاي آنها چندان راحت نيست. دراينبين پرادو بزرگترين خودرو است، هايلندر سادهترين ورود و خروج را دارد و در فورچونر نيز به لطف استفاده از مکانيسم عجيبي، صندليهاي عقب در هنگام خواباندن بيشتر از دو خودروي ديگر پايين ميروند. هر سه خودرو از سيستم اطلاعاتي-سرگرمي مشابهي استفاده ميکنند که هيچکدام قابليت پشتيباني از کارپلي اپل يا اندرويد اتو گوگل را ندارند. همچنين در هيچيک از اين SUVها امکان برقراري تماس تلفني در هنگام رانندگي وجود ندارد که اين ويژگيِ معمول ساختههاي تويوتا بوده و البته ناراحتکننده است. سواري فورچونر نيز ناراحتکننده است بخصوص در مسيرهاي آفرود درحاليکه سيستم تعليق پوياي پرادو موجب شده که تا حد قابلتوجهي بيشتر براي مسيرهاي خشن مناسب باشد. هايلندر اما تنها خودروي اين جمع است که فاقد شاسي نردباني و ساختار بدنه روي شاسي بوده و به همين دليل در بين اعضاي گروه بهترين راحتي سواري را در جادههاي معموليِ آنرود ارائه ميکند. همچنين مرکز ثقل پايين بدنهٔ مونوکوک اين کراساوور نهتنها موجب شده که ورود و خروج به آن آسانتر صورت گيرد که همچنين کمک نموده بهطور قابلتوجهي احساس يک خودروي سواري را داشته باشد. اما درنهايت کداميک از اين سه SUV انتخاب بهتري خواهد بود؟ در جواب ميتوان گفت اگر به مسيرهاي آفرود و خارج جادهاي ميرويد بايد فورچونر يا پرادو را انتخاب کنيد اما اگر از خودرو بيشتر در مسيرهاي شهري استفاده ميکنيد قطعاً هايلندر گزينهٔ بهتري محسوب ميشود؛ بنابراين درنهايت اين نيازها و انتخاب شما خواهد بود که بهترين خودروي اين رقابت خانوادگي را مشخص ميکند. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد