پدال/ اين روزها کراساوورها در همه جاي دنيا بسيار محبوب شدهاند و به همين دليل رقابت ميان آنها کاملاً داغ است. يکي از کلاسهاي شلوغ و رقابتي در بين کراساوورها، کلاس سابکامپکتها است. کراساوورهاي کوچکي که بر اساس هاچبکهاي سگمنت B ساخته ميشوند؛ بنابراين تصميم داريم امروز رقابتي بين دو کراساوور سابکامپکت اروپايي برگزار کنيم. شرکتکنندگان اين نبرد اشکودا يتي و فيات 500L هستند. البته فيات 500L از لحاظ کلاسبندي در سگمنت خودروهاي MPV قرار ميگيرد اما شباهتهايي هم با کراساوورها دارد و مخصوصاً در مدل Trekking (که نمونهٔ مورد آزمايش ما هم از همين نوع است) با کراساوورهاي سابکامپکت قابلمقايسه است.
طراحي
بدون هيچ بحثي اشکودا يتي در بخش طراحي بيروني پيروز است. فيات 500L حتي با وجود طراحي فانتزي خود نتوانست ذهنيت ما را در اين رابطه تغيير دهد چراکه اين صرفاً خودرويي با طراحي غيرمعمول است. فيات در 500L طراحي رترو و منحني 500 را در قالبي بزرگتر ارائه کرده است درحاليکه يتي از سوي ديگر طراحي تيز، مدرن و جذابي دارد. يتي در سال 2013 مورد فيسليفت قرار گرفته است که طي آن چراغهاي گرد بزرگ جلوي آن حذف شدهاند اما بااينوجود هنوز هم طراحي زيبايي دارد. همچنين طراحي يتي بيشتر به يک خودروي آفرود نزديک است. 500L Trekking نيز ارتفاع بيشتري از سطح زمين نسبت به ديگر مدلهاي خود داشته و با قطعات پلاستيکي روي بدنه، بيشتر به کراساوورها شبيه شده است.
اگر از بيرون اين دو خودرو را نديده و داخل آنها بنشينيد ممکن است تعجب کنيد از اينکه آنها واقعاً رقيب يکديگر هستند زيرا 500L فضاي داخلي بسيار جاداري دارد که شامل فضاي سر کاملاً زيادي ميشود و بهطورکلي فضاي داخلي آن از همهٔ جهات بيشتر از يتي است. کيفيت داخلي فيات نيز مناسب بوده و اگر نگوييم در سطح اشکودا است، پايين نيست. همچنين طراحي داخلي 500L هم مانند نماي بيروني آن فانتزي بوده و انتخاب رنگ و متريال داخلي آن جالب است؛ اما نگهدارندههاي اشياء در صندوق بار اشکودا بيشتر است.
پيشرانهها
براي اشکودا يتي طيف بسيار گستردهاي از پيشرانههاي بنزيني و ديزل گروه فولکسواگن ارائه ميشود. تيپ پايهٔ اين کراساوور مجهز به يک پيشرانهٔ 1.2 ليتري بنزيني TSI با قدرت 105 اسب بخار است که قيمتش از 24,490 يورو آغاز ميشود اما تعداد کمي از خريداران هستند که اين موتور و اين تيپ پايه را انتخاب ميکنند؛ پيشرانهٔ معقولتر يتي براي رقابت با 500L، يک واحد 2 ليتري چهار سيلندر ديزلي TDI است. اين موتور در سطوح قدرت مختلفي عرضه ميشود که ما جهت هماهنگي با رقيب ايتاليايي، ضعيفترين نسخهٔ آنرا براي اين نبرد انتخاب کردهايم. يتي همچنين در تيپهاي گوناگوني هم عرضه ميگردد که نمونهٔ مورد آزمايش ما از نوع Outdoor است. اين تيپ را ميتوان با هريک از پيشرانههاي يتي و در انواع ديفرانسيل جلو يا چهارچرخ محرک سفارش داد. قيمت اين مدل از 25,320 يورو آغاز ميشود درحاليکه تيپ Outdoor کمي قيمت بالاتري دارد.
هرچند تنوع پيشرانهاي فيات 500L کمتر از اشکودا يتي است اما هنوز هم موتورهاي نسبتاً زيادي براي آن قابل انتخاب است. ليست پيشرانههاي اين کراساوور کوچک ايتاليايي از يک نمونهٔ کوچک دو سيلندر 875 سيسي تنفس طبيعي بنام TwinAir با 80 اسب بخار قدرت آغاز ميشود که قيمت پايهٔ آن برابر با 24 هزار يورو است. ولي ما براي اين رقابت، بزرگترين موتور ديزلي 500L را انتخاب کردهايم که يک واحد 1.6 ليتري چهار سيلندر مالتيجت است. اين موتور در دو سطح قدرت مختلف عرضه ميشود که نمونهٔ ضعيفتر آن با قيمت پايهٔ 27 هزار يورو در اين رقابت شرکت کرده است. فيات بهصورت استاندارد به تجهيزات زيادي مجهز است اما بااينحال با اين قيمت ميتوان نمونههاي قدرتمندتر اشکودا يتي را خريداري نمود.
رانندگي
فيات 500L واقعاً خودروي بدي نيست. اين خودرو در جادههاي عملکرد کاملاً پالايششدهاي دارد و شاسي آن براي راحتياي که مورد انتظار است تنظيم شده است. پيشرانهٔ 1.6 ليتري آنهم بهطور تعجبآوري با وجود حجم کم قدرت بالايي دارد درحاليکه ميزان سروصداي توليد آن نيز اگر در کلاس خود بهترين نباشد، کاملاً قابلقبول است؛ اما بااينوجود موتور اشکودا ساکتتر است اما با وجود قدرت بيشتر، شتاب کُندتري را ارائه ميکند که البته اين مورد به خاطر گشتاور بيشتر 500L و وزن کمتر آن است. بااينحال رانندگي يتي رضايتبخشتر است. اين خودرويي چابک و راحت است درحاليکه نمونهٔ مورد آزمايش ما به سيستم چهارچرخ محرک هم مجهز است. اين سيستم موجب حذف کمفرماني، افزايش ايمني و هندلينگ مناسب حتي در مسيرهاي لغزنده شده است.
نکتهٔ آخر
فيات 500L در دو نسخهٔ معمولي و MPW توليد و عرضه ميشود که دومي طول بيشتري دارد. 500L MPW به لطف اين افزايش طول در بخش عقبي، به سه رديف صندلي مجهز است؛ اما بااينوجود ما براي اين رقابت دونفره، نسخهٔ استاندارد فيات 500L ر انتخاب کرديم چراکه اين مدل براي رقابت با اشکودا يتي گزينهٔ بسيار بهتري است.
نتيجه
اگر تصميم به فروش خودرويي خود در مدت کوتاهي نداريد، فيات 500L Trekking ممکن است انتخاب کمي بهتري باشد ولي ما نميتوانيم جذابيت بيروني بيشتر و تجربهٔ رانندگي لذتبخشتر اشکودا يتي را ناديده بگيريم. هرچند 500L Trekking کابين جادارتر و تجهيزات بيشتري داشته و هزينههاي نگهداري پايينتري را هم وعده داده است، اما در اين رقابت خودروي گرانتري نسبت به يتي است. اين در حالي است که يتي اثبات کرده که نهتنها خودرويي با قابليت اطمينان بالا است که همچنين براي فروش دستدوم نيز ارزش خود را حفظ ميکند؛ بنابراين در پايان تصميم گرفتيم اشکودا يتي را بهعنوان پيروز اين نبرد انتخاب کنيم.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار